Sluierstaart dood na nieuw plantje?

Discussie in 'Vissen' gestart door Dylan99, 2 mrt 2018.

1. Dylan99

Dylan99 Nieuw Lid

Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Leuk Bevonden:
    0
    hoi allemaal,

Ik heb twee sluierstaarten nu ongeveer een half jaar. Ik verschoon het water wanneer het begint te stinken of wanneer het een kleurtje begint te krijgen. Daarom heb ik het afgelopen woensdag 28 Feb het water verschoond, het oude plantje even laten zitten omdat ze geen nieuwe plantjes meer hadden in de dieren winkel. Tot nu toe alles goed, maar dus een dag later op donderdag 1 maart een nieuw plantje gekocht en die verwisseld met de oude. Nu werd ik vanmorgen wakker en liggen beide luierstaatjes dood op de bodem!

Iemand een idee?

2. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Dyllan,

Wat jammer dat je vissen zijn gestorven :pensive:

Sluierstaarten kunnen alleen overleven in heel veel, heel schoon water.

Door de informatie die je geeft denk ik het volgende:

Je hebt vast de 'tips' uit de dierenwinkel opgevolgd die je kreeg toen je je vissen kocht.
    En dat zijn helaas hele foute tips.
    In de dierenwinkel werken bijna geen mensen met kennis van goudvissen-zaken.
    Klanten hebben wel vaak vragen wanneer ze goudvisjes kopen, dus de medewerkers herhalen (vaak goed bedoeld) wat een collega heeft gezegd, of ze improviseren zelf wat.
    En dat de sluierstaarten door die aangeraden behandeling meestal snel sterven, is voor de verkoper zakelijk gezien niet zo erg...die kan weer nieuwe vissen aan je kwijt....

Wat ging er mis?​
    Het water verversen zoals jij beschrijft is echt veel te weinig.
    ("niet te vaak verversen, pas als het water stinkt of vies is")
    Je vissen zijn dus niet gestorven door de nieuwe plant maar doordat ze in vuil water moesten leven.
    Vergiftigd door hun eigen uitwerpselen.
    En waarschijnlijk waren ze verzwakt omdat ze niet genoeg eten kregen.
    ("niet te vaak voeren want dan word het water snel vies en dan moet je te vaak verversen")

Nogmaals, daar kon jij waarschijnlijk niets aan doen omdat je niet anders wist!

Er zijn maar weinig mensen die sluierstaarten echt goed en gezond kunnen houden, omdat ze veel meer verzorging nodig hebben dan de meeste mensen denken.
    Net als Koi karpers, hun verre voorvaderen.

Als je wilt weten hoe je sluierstaarten wel op een diervriendelijke manier moet verzorgen, lees dan maar (een paar van) mijn eerdere posts.

Daarin staat heel veel informatie die je vast zal helpen om het voor je vissen een volgende keer (als je dat wilt) veel fijner te maken. En om veel langer van ze te kunnen genieten :wink:

Een visvriendelijke groet,
    FancyGoudvis :blush:

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Margit
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    1.326
  2. Fooijdonk
    Reacties:
    5