Sloom of lui paardje?

Discussie in 'Paarden' gestart door shesannie, 14 nov 2007.

1. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

Zoals jullie weten heb ik sinds begin Oktober mijn eigen pony een hele lieve fjorden merrie van 16 jaar het is echt een lieverd om mee te rijden alleen vind ik haar soms wat sloompjes wij hebben zelf geen buiten rijbak dus ik rij alleen met dr buitenritten bij de weg, nou is het weer ook niet echt ideaal om op het gras te kunnen draven maar ik vind dr een beetje sloompjes zou dit kunnen komen omdat ze bij de vorige eigenaar niet zoveel heeft hoeven doen? ze hoeft ook niet mega snel te zijn of worden maar had toch wel een iets actiever paardje verwacht, al wou ze gister wel even lekker een stukje draven maarja het gras was nat en blubberig dus ik heb dr ingehouden.. iemand tips om dr wat actiever te krijgen? hahaha het is alleen om recreatief mee te rijden hoor ik weet wel dat ze het inzich heeft sneller te kunnen of te willen maarja hoe krijg je het eruit ?

2. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Veel overgangen rijden heeft heel erg geholpen bij de tinker die ik heb gereden. Die was ook zo ontzettend lui/sloom. Heeft ook nog nooit hard hoeven te werken totdat ik kwam.
    Nu is dat wel erg lastig met dit weer om overgangen te rijden als je het moet hebben van de bermen. Ik weet niet of ze ijzers heeft? Anders zou je af en toe een keer over de weg overgangetjes kunnen maken. Natuurlijk wel goe duitkijken voor verkeer!

3. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Met overgangen word bedoelt het stappen, aandraven, weer stappen, weer aandraven, steeds maar enkele passen. Het gevaar hierachter is dat paarden hier soms erg wakker/geirriteerd van kunnen worden. Dit is wat de ervaren ruiter wil bereiken, echter, word Lindia bij jou zo druk, heb je niet de ervaring om haar weer even op haar plek te zetten en ontstaan er gevaarlijke situaties.

Ik heb het je al eerder gezegd, en ik zeg het je weer, je moet iets strenger worden voor haar, ze loopt je ontzettend uit te proberen. Wil jij sneller? Dan gaat ze sneller. Beetje meer been geven. Let ook heel goed op dat je niet aan de teugels hangt, anders geef je 2 verschillende seintjes. De teugels zeggen dat ze langzamer moet, je been zegt dat ze harder moet.

4. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik doe al vaak stukjes draven en dan weer stappen maar nu wil het haast niet omdat de bermen blubberig zijn, ze staat voor alleen op ijzers..
    Ik ben al een stuk strenger hoor :wink: en het gaat op zich ook al wel beter maar nog niet zoals het hoort ik kan haar wel aan als ze geiriteerd gaat doen

5. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat mij betreft ligt de oplossing voor een dergelijk probleem echt in de consequentie. Benthe zegt het al, wil je harder dan gaat ze harder! Hetzelfde geld uiteraard ook voor de overgangen terug :wink: Veel overgangen rijden dus en ten alle tijden consequent zijn!

De kans is groot dat ze bij haar vorige baasje maar wat aan mocht lummelen. Waarom meer je best doen als nodig is?

6. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    haha dat is ook weer waar ja..ze hoefde daar bijna niets te doen denk ik .. ze moet hier echter wel meer doen en ik ben ook al hard aan het oefenen maar het lijkt er op alsof ze niet op mijn beenhulpen reageerd dus moet de zweep dan ook maar mee (al ben ik daar niet zo'n fan van

7. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat kan ik me voorstellen. Maar als je een paar keer je zweep hebt gebruikt zal ze het snel genoeg doorhebben en ook sneller voor je been reageren.
    Misschien is het meebregen van de zweep al genoeg stimulans voor haar om sneller te reageren. :wink:

8. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja daar kun je gelijk in hebben Trice ik ga het morgen weleens met zweep proberen alleen is het nu gewoon moeilijk draven kan bijna alleen op asvalt en dat is niet goed voor haar hoeven..
    Ze heeft trouwens al weleens aangegeven dat ze wel snel is hoor :wink:

9. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je weet dat ze tóch sneller kan, is dat slome toch meer uit luiheid denk ik dan. In dat geval mag je best wat strenger gaan rijden.

Je kunt trouwens in stap ook wat tempowisselingen doen als je geen plek hebt om te draven. Een stukje meer voorwaarts, een stukje terug. Net zolang tot ze goed op je been reageert.

10. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    ja dat probeer ik wel steeds ze stapt ook best sloom maar als ik wat meer been geef dan gaat ze wel een stukje sneller een draf op het asvalt wil ze echt niet doen, nu moet ik ook zeggen dat ze hele gevoelige hoeven heeft hoor als dr maar een klein steentje inkomt of ze hoort dat ze erop staat gaat ze al een paar passen moeilijk lopen vandaar ook dat ik er voor ijzers onder heb zitten..

11. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Shesannie, het enige wat gevoelig kan zijn aan de hoef van het paard is de straal. En dan inderdaad met een steentje. Echter, deze kunnen met lopen niet gevoelig zijn, een paard zou anders continu kreupelen. Aanpakken dus die hap, en draven op het harde zorgt er wel voor dat de hoeven iets sneller slijten, maarer zijn ook zat paarden die wel gewoon zonder ijzers op het harde kunnen draven :wink:. Als je het niet uitprobeert weet je het nooit.

12. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    ik bedoel als er van die losliggende kleine kiezelsteentjes liggen dan stapt ze even een paar passen moeilijk niet over het hele asfalt hoor :wink:
    Bij de vorige eigenaar stond ze zonder ijzers en liep ze vrij gevoellig dit zei de hoefsmid hier ook de hoeven stonden ook niet helemaal goed volgens hem maar dit wil hij langzamerhand weer goedzetten..
    Maar op asfalt draven kan geen kwaad volgens jullie?

Echter is het voor de rest al een struk beter tussen ons haha ik zit veel ontspannender en merk dit ook aan haar hoe zei nu op mij reageerd, en ik kwam er achter dat de neusriem niet strak genoeg zat waardoor ze dus niet echt wou luisteren als ik haar keerde, ik heb er iemand bijgehad die ook een paard heeft en die heeft me het een en ander laten zien dat scheelt toch een stuk en het rijden is nu gewoon ontspannen nu dus alleen nog een beetje tempo dr in haha dan kan ze werken aan die dikke buik van dr
    :ok: ik ben wel echt heel blij dat ik haar gekozen heb en niet een wat jonger paardje ze is werkelijk nergens echt bang voor en schrikt niet gauw
    We hebben tot nu toe buiten toch best veel dingen meegemaakt al haha

13. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat leuk dat je in haar toch het ideale paard ziet! :wink:
    Draven over de verharde weg is in principe niet slecht. Wat er gebeurt is dat je een soort kleine aanslag pleegt op de botten en pezen, daardoor worden ze ook sterker. Te veel draven over verharde weg kan misschien wel lijden tot snellere slijtage, maar kleine stukjes moet geen probleem zijn.

Maar als jouw paard zulke gevoelige hoeven heeft kun je misschien beter met je hoefsmid overleggen of het wel veratsndig is om met haar op de verharde weg te draven. :wink:

14. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    haha! Dit is wel een beetje herkenbaar. Winands conditie is flink gedaald na die stalrust en dat gemodder met zijn been, dus erg veel looplust heeft hij ook niet. Nu is het al niet altijd haantje de voorste, dus dit levert behoorlijk wat motivatieproblemen op. Heel consequent zijn bij het longeren zorgt er voor dat we nu weer wat meer op elkaar ingespeeld raken. Toch blijven de eerste paar minuten nodig om Winand weer 'scherp' op de hulpen te krijgen. Bij mijn commando 'draf' wil ik ook draf zien, anders klets ik de zweep er op en proberen we het even later opnieuw. Net zo lang tot ik de gewenste reactie bij het juiste commando zie.

Consequent zijn en even doorzetten is dus de enige remedie tegen dit probleem!

15. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij hebben helaas geen rijbak Shirley2danmaar dus ik rij alleen recreatief met haar langs de weg zeg maar en hopelijk binnenkort ook meer richting het bos :wink:

Ze is zeker het ideale beginnerspaardje voor mij het voelde ook meteen goed toen ik haar voor het eerst zag!

De hoefsmid komt in December weer hij heeft de vorige keer aangegeven niet teveel over het asfalt te lopen nog omdat haar hoeven best gevoelig zijn. ze had nu 1cm meer speling met de ijzers eronder..
    Vond het trouwens wel grappig toen ik de papieren enz van Lindia aan de hoefsmid liet zien vroeg hij of hij mocht weten wat ik voor haar betaald had, hij zei dat het helemaal niet duur was... maar goed gaat/ging me niet om het geld ik zocht een lieve pony die geschikt is voor een beginner (tis voor mij meer dan 12 jr geleden dat ik op een manege heb paard gereden) dus maar ze is echt ideaal

16. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    zo ben zonet even lekker wezen rijden heerlijk is dat toch met dit weer.. lekker uitwaaien

We gingen voor de verandering es de andere kant op en wat me opviel was dat madam nu goed doorstapte, ze wou zelfs draven dit heb ik dan ook een stuk gedaan maar ze schoot meteen over in galop! dat was niet de bedoeling aangezien we op het fietspad naast een 80 km weg (al rijden ze er harder) reden ..dus heb ik dr eerst helemaal tot stoppen gezet en daarna in een lekker tempo doorgestapt :wink:
    Ik denk ook omdat ze al een paar dagen stil had gestaan op stal.. maar het hele rijden is goed gegaan :smile: ben er echt super blij over :grinning: weer een geslaagd ritje :ok: die niet helemaal vlekkeloos begon maar ben doorgegaan en vind het uiteindelijk een geslaagde rit :bow:

17. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat goed zeg! Maar blijf wel goed uitkijken met verkeer enzo! :wink:

18. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Zeker weten

Ik ga morgen weer ff lekker een stukje rijden..

19. lovesz-jimm

Lid geworden:
    30 dec 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Toen ik mijn pony kocht, deed hij totaal niks. Nog geeneens draven. Toen heb ik prive les genomen en steeds ging het beter en nu doet hij gewoon alles en nu is het echt een pittig ding. :stuck_out_tongue_winking_eye: Misschien helpt het bij jou ook. :wink:

lovesz-jimm

20. vlekje_lover

Lid geworden:
    8 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is niet de bedoeling om oude topics omhoog te schoppen..

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Marcha
    Reacties:
    12
    Weergaven:
    2.752
  2. ~sannie~
    Reacties:
    5
    Weergaven:
    4.780