Slechte kwaliteit achterhoeven :-(

Discussie in 'Paarden' gestart door Marcha, 16 jul 2004.

1. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    De achterhoeven van Ozis zijn altijd al van slechte kwaliteit geweest. Een kleine 4 weken nadat de smid is geweest krijgt ze altijd alweer kleine scheurtjes en beginnen de hoeven langzaam aan al weer te brokkelen :confused: Naar mijn idee is mijn hoefverzorging goed, ik krab en borstel de hoeven 2x per dag uit (voor en na het rijden) maak ze dagelijks nat en vet ze zeker 1 keer per week in, verder staat ze altijd in een schone stal :pensive: Daarbij komt de hoefsmid ook vrijwel altijd na +- 6 weken al op bezoek, ook dat wordt dus niet verwaarloosd.

Toch zijn de hoeven gewoon van slechte kwaliteit. Biotine zou eventueel kunnen helpen maar dit kost toch behoorlijk veel geld :flushed: Ik vroeg me dus af of iemand een evt. oorzaak weet van haar slechte hoeven en of er iemand is met tips over alternatieve huismiddeltjes voor het verbeteren van haar hoeven :ok:

2. Jeffy

Lid geworden:
    23 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb niet zoveel verstand van paarden en hoeven enzo, maar wat je zou kunnen proberen is biotine geven. Ik geloof dat je dat bij de veearts kan halen. Tis goed voor huid en haar, en kan geen kwaad. Mijn bazin had een paard met een hoornzuil in de voorhoef. Was geopereerd en de hoef moest weer aangroeien. Met die biotine groeide het een stuk sneller.
    Weet niet of het je helpt, maar je zou het kunnen proberen. :smile:

3. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    :grinning:

Ik wil evt. wel Biotine proberen maar gezien de prijs wil ik eerst nog wat alernatieven proberen :wink: Biotine werkt overigens pas na enkele maanden :pensive:

4. Jeffy

Lid geworden:
    23 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Sorry, verkeerd gelezen :see_no_evil:

5. -janneke-

Lid geworden:
    4 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is wel een rotprobleem zeg, daar kun je aardig wat geld aan kwijt zijn! Ik heb even voor je gezocht op internet. Op een ander (welbekend) paarden forum werd dit probleem ook besproken. Hier wordt genoemd:

- Biotine P.
    - minimaal een kwartier de hoeven weken in emmers water
    - na het 'voetenbad' laurierzalf op de hoeven smeren
    - Niet door de zee rijden, het zou onttrekt vocht aan de hoeven '

Voor laurierzalf staat erbij dat je het een half jaar gebruiken voor je überhaupt wat merkt. Verder staat er bij dat gelatinepoeder door het voer eventueel zou kunnen helpen. Ook groene zeep wordt genoemd als vervanger voor laurierzalf.

Er wordt trouwens ook veel aangehaald dat slechte hoeven kunnen komen door ijzers. In hoeverre al deze dingen helpen, geen idee, maar misschien heb je er wat aan :smile:

6. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Vervelend, van die brokkelpootjes.

Laurierzalf heb ik idd ook eerder gehoord.
    Over door de zee rijden... ik hoor daar altijd verschillende dingen over, zout reinigt, is goed ( ook voor bv mok e.d )maar idd neemt het wel vocht weg. Toch hoor je vaak dat door de zee rijden goed is voor de hoeven

7. sjaan

Lid geworden:
    13 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik denk niet dat Marcha veel door de zee rijdt :grinning:

Nadya had (heeft nog een beetje) ook slechte hoeven.
    Toen ik haar kreeg hadden we eigenlijk gelijk haar ijzers erafgehaald (onzindingen :smiley:) Maar helaas..haar hoeven verdwenen zowat in een paar dagen tijd...
    Dus hebben we onder haar voorhoeven weer ijzers gedaan.
    Daarna was het een drama..Soms trapte ze de ijzers er binnen een week weer af.
    Het was voor de hoefsmid erg lastig om er weer ijzers onder te krijgen (te kort en grote gaten enzo).

Ik heb toen ook gerommeld met allerlei dingen, hoevenvet, emmers water, biotine...allerlei andere poedertjes..
    Maar echt helpen deed het naar mijn id niet.

Op de een of anderen manier zijn haar hoeven nu redelijk tot goed te noemen. En dat terwijl ik er dus nu eigenlijk helemaal niets meer aan doe..

Wat nog wel het meeste hielp was gewoon een beetje vochtig houden..

8. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat van die laurierzalf en dat voetenbad ( :grinning: ) zou ik weleens kunnen proberen, bedankt voor de tips :ok: Enne, door de zee rijden doe ik nooit, er is in de verste verte geen zee in de buurt :grinning:

Ozis staat achter niet op ijzers. Ik heb dit trouwens al wel vaker gehoord maar bij Ozis lijkt dit niet echt te kloppen :confused: Voor staat ze namelijk wel op ijzers en met die hoeven heb ik nooit problemen, achter staat ze blootvoets en daar is altijd wel iets mis mee :confused:

Hmm, dat doe ik eigenlijk al wel.... Zeker nu ze laatst die ontsteking had spoel ik haar hoeven dagelijks uit. Af en toe worden er echt grapjes over gemaakt op stal, Marcha-paarden-drogist met al mijn rommel :grinning: Vooralsnog ben ik iedere dag druk in de weer met haar hoeven, dagelijk krabben, borstelen en uitspuiten. Vervolgens alle scheurtjes in smeren met anti-schimmel (voor de WLD) en vervolgens vetten. (wat ik nu de afgelopen dagen haast dagelijks doe :eyes: ) Ik heb het er maar druk mee :grinning:

Ookal is het pas een kleine 4 weken geleden dat de smid langs is geweest, ik denk dat ik voor volgende week maar weer een afspraak maak :pensive: Haar hoeven zien er echt niet uit....

Even :warning: het gat van de ontsteking groeit trouwens wel mooi dicht :ok: Hetzelfde al de uitgesneden stukken waar de WLD zat! Toch ook nog een beetje goed nieuws dus :wink:

9. Rasta

Lid geworden:
    28 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn paardje Rasta heeft ook erg slechte hoeven.
    Ondanks ik zijn hoeve elke dag uitkrabde heeft hij rotstraal gekregen waar dan nog eens maden in kwamen. Dit was jakkes, echt , smid zei dat ik er nx aan kon doen.
    Maar Rasta heeft nu vier ijzers waardoor zijn hoeven niet meer brokkelen.
    Dit helpt echt goed.
    Maarja is wel iets duurder
    ik geef ook biotine bij. Hij kost 15€ voor een pot waar je toch wel een maand mee toe komt. Ok het is vrij duur. Maar het helpt echt goed.
    Wat ook goed helpt is hoefolie i.p.v vet, vet legt namenlijk een laagje op de hoeven terwijl olie indringt en verzorgt.
    hopelijk heb je er iets aan .
    aja bij slechte straal kan je egyptische zalf of oxytetracycline gebruiken (apotheek)
    x

10. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Volgens mij zit er al een standaarddosis laurierzalf in de gemiddelde hoefvet.

En onze hoefsmid heeft juist gezegd dat vet beter is dan olie. Omdat vet een laagje om de hoef heen legt houdt het het vocht in de hoef. Volgens hem was het het beste om één keer in de twee weken de hoeven goed nat te maken en er dan een laag vet overheen te doen, en dan voornamelijk op de kroonrand, en de ballen van de hoef zijn ook belangrijk.

Om droge hoeven vochtig te houden/maken kan het erg helpen om je paard vroeg op de wei te zetten, met een beetje mazzel is het gras dan nat van het dauw en heeft het vocht de tijd om in te trekken. Als je paard last heeft van rotstraal of mok zou ik hier mee oppassen.

11. Joy

Joy

Lid geworden:
    12 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Toevallig hebben we het daar vandaag nog over gehad.
    De eigenaresse van de ranch heeft een paard met droge hoeven. Weet niet of dat bij jou ook het geval is??

Maar van al dat hoevensmeerspul, worden ze op den duur steeds droger.
    DE oplossing is:

Een potje levertraan met een gesnipperd uitje. That's it :wink:
    Echt een wondermiddel, één nadeel is: Het stinkt heel erg, dus doe het in een potje wat goed afsluit en berg het ver weg op :sunglasses:

Het is maar een tip natuurlijk, maar wel op natuurlijke basis.

12. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Punt met hoevenvet is dat je de hoeven éérst nat moet borstelen voor je het vet erop smeert.
    Anders stop je de boel gewoon dicht en maak je het idd zoals bovenstaand gezegd is alleen maar droger.

Door ze met water eerst te boenen gaan de 'poriën' van de hoef om het zo maar te noemen, openstaan en komt het vet in de hoef en werkt het dus wel :wink:

Levertraan met ui ? Jeetje, dat heb ik nog nooit gehoord.
    Vind levertraan trouwens wel erg lekker ruiken :grinning:

13. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Afgelopen donderdag had ik een afspraak met de smid maar helaas belde de beste man op het laatste moment af, door een ongelukje kon hij de komende dagen niet werken. Van het weekend ondekte ik echter weer een scheurtje, dit keer bovenaan de hoef bijna bij de hoefbal :flushed: Bij nadere inspectie zag ik dat het gaatje van de ontsteking van destijds dus uitgescheurt was :imp: Gister hebben we de smid dus toch opnieuw gebeld om te vragen of hij zo spoedig mogelijk kan komen, deze scheur vertrouw ik namelijk niet helemaal.... Gelukkig kon hij vanavond al dus ik hoop dat dit probleempje dan weer opgelost zal zijn!

Haar achterhoeven zien er echt waardeloos uit, als het zo doorgaat kan ik binnenkort om de 4 weken al met haar naar de smid :confused: Ik zit er dus over te denken om haar achter ook op ijzers te laten zetten, misschien is dit de problemen ontwijken maar ik weet anders ook geen oplossing meer... Haar hoeven scheuren iedere keer zo vreselijk snel dat dat weer andere problemen met zich mee brengt... Wat denken jullie? zouden ijzers hier dan toch een optie zijn :eyes: ?

14. sjaan

Lid geworden:
    13 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    Tsja..
    Mijn vervaring met Nadya is dat ijzers wel helpen...
    Het enige nadeel is dat de nagels gaatjes maken in de hoeven..waardoor de hoeven nog slechter kunnen worden (heeft Nadya bepaalde periodes last van). Gelukkig is het nog niet zo erg geweets met ijzers als zonder ijzers.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. FoxZillah
    Reacties:
    18
    Weergaven:
    6.783
  2. Shirley2danmaar
    Reacties:
    8
    Weergaven:
    1.000