Slaap zacht Snarriewarrie

Discussie in 'Pet's Heaven' gestart door GekGeitje, 2 jul 2009.

1. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Slaap zacht Sharonne
    15 oktober 1994 - 1 juli 2009

Mijn ouwe dame. Mijn studentenhond. Ze was op. Haar lijf was echt op. We zagen haar het afgelopen jaar al langzaam ouder worden. En de laatste paar maanden wisten we dat het zomaar ineens voorbij kon zijn. Toen ik in april weer terug naar Leeuwarden verhuisde, moest ik Sharonne achter laten bij pap en mam. Ze had rust en regelmaat nodig, als student kon ik haar dat niet geven. Om de 2 uur uitlaten lukt niet als je colleges hebt. Dus bleef ze thuis. Wat ik al heel moeilijk vond, want Sharonne is voor mij verbonden aan mijn studentenleven in Leeuwarden.
    Dit weekend was ik weer thuis. En ik zag dat ze een stuk ouder geworden was. Ze had nog veel meer moeite met opstaan en lopen als voorheen. En het is net alsof ze gewacht heeft op me, want in die paar dagen dat ik thuis was, zag ik dat het steeds slechter ging. Ze had ineens snachts veel diarree. Ze dronk en plaste ineens bijna niet meer, terwijl ze dat voorheen heel veel deed. En haar achterhand was zo goed als op. Maandag hebben we overlegd en we kwamen tot de conclusie dat inslapen beter was.

Vandaag gemaakt. Mn oude dame.

Lay down
    your sweet and weary head
    Night is falling,
    you have come to journey's end.
    Sleep now,
    and dream of the ones who came before.
    They are calling
    from across the distant shore.

Why do you weep?
    What are these tears upon your face?
    Soon you will see
    all of your fears will pass away,
    safe in my arms
    you're only sleeping.

Sharonne was de hond van een vriend van ons. Hij fokte met Groenendaelers en zou Shar ook gebruiken voor de fok. Mijn moeder trainde met haar Obedience. En zodoende kwam Sharonne regelmatig met vakanties bij ons logeren. Wij leerde Sharonne kennen als een hond die waaks was, vreemde mensen eng vond en maar oog had voor één persoon in huis. Maar ze was wel een lieve hond.

Toen Sharonne 3 jaar was, stopte de fokker met fokken. Sharonne had toen al pups gehad. Zij is toen eerst bij een ander gezin belandt maar dat ging niet goed. Sharonne was daar heel gestresst, ze zat alleen achter de bank en gromde naar de gezinsleden. Mijn ouders hadden op dat moment al 4 honden, maar besloten toch dat Sharonne maar bij ons moest komen wonen. Toen ze bij ons kwam wonen was ze maar een mager scharminkel: ze woog 15 kg, terwijl ze 23 kg hoorde te wegen. Ze paste ook heel goed in de roedel en begon langzaam aan goed te eten.

Op een gegeven moment besloot ik om met haar cursussen te lopen. Ik had met Does (onze Golden) al gehoorzaamheid gelopen maar hij was te oud om verder te gaan. En ik wilde toch graag behendigheid gaan doen. Sharonne was al een gehoorzame hond maar samen hebben we toch de gehoorzaamheidscursussen gedaan. Daarna waren we eindelijk klaar voor het leuke werk: behendigheid :ok: Sharonne was toen al wat ouder (ik geloof ongeveer 8 jaar). Ze vond de behendigheid wel leuk, maar wel op haar voorwaarden: een rondje loop je maar één keer; je doet elk toestel maar 1x per rondje; speedparcour is onzin. Oftewel: Shar vond het onzin om een rondje 2x te lopen, bij de 2e hoogtesprong had ze meestal al geen zin meer om te springen en kroop ze eronderdoor of liep ze eromheen en speedparcour ging meestal nog langzamer als het gewone parcour. Maar als we het deden op haar voorwaarden, dan vond ze het wel leuk. Sharonne werd dus langzaamaan mijn hond.

In sept 2003 ging ik verhuizen naar Leeuwarden. In eerste instantie zonder hond. Want als student heb je daar toch geen tijd en plaats voor. Maar als je al 21 jaar met honden in huis hebt geleefd, dan is het heel erg moeilijk om geen kwispelende staart te zien bij binnenkomst. Ik was van plan om een hond uit het asiel te halen en had dit ook overlegd met pap en mam. Hun vonden dat geen goed idee. Want wat als je toch te weinig tijd hebt voor de hond? Terugbrengen naar het asiel, dat doen we niet. Dus mam zei dat ik Shar maar moest meenemen. Dat was toch al een beetje mijn hond. En als het dan niet ging, dan kon ze altijd terug naar huis. Op 20 april 2004 kwam Sharonne bij mij wonen en veranderde haar leventje van huishond naar studentenhond.

Toen wij Sharonne op 3-jarige leeftijd kregen was ze niet superveel gewend. Mensen die er anders uitzagen, die vond ze eng. Nieuwe situaties waren eng. Best veel dingen waren eng. Treinreizen deed ze bijna nooit. En dat zou ze nu heel veel moeten gaan doen. Gelukkig pastte Shar zich heel makkelijk aan, zelfs op haar 10-jarige leeftijd. Sharonne vond het heerlijk dat ze de enige hond was en alle aandacht voor zichzelf had. Ook vermaakte ze zich heel erg goed met kattekwaad uithalen. Niet dat Snarrie dit zomaar deed. Ze molde geen dingen voor de fun. Ze molde alleen dingen als er eten mee te behalen viel. Want hoewel ze bijna niks at toen we haar kregen, op 10-jarige leeftijd was ze een varkentje. Shar was heel goed in het openmaken van prullenbakken, kasten en laden. Nadat ze tig keer mn prullenbak overhoop haalde en heel veel etenswaar (spaghetti, brood, hagelslag, pindakaas, etc) uit mn kastjes haalde, heb ik mijn hele studentenkamer aangepast aan Shar. Al het eten stond achter slot en grendel :laughing:

Chocolade, dat was ook al zo lekkernij van haar. Chocola was ze echt helemaal gek op. Nou is het zo dat dit giftig is voor honden. Maar schijnbaar is iemand dat vergeten te zeggen tegen Sharonne. Zij heeft in haar leven zoveel chocolade weten te bemachtigen, dat ze nooit 14 jaar had moeten worden. We kwamen eens op een eerste paasdag thuis van bezoek aan oma. Op de salontafel stond een grote schaal, vol met paaseitjes. Stond! Want toen we thuiskwamen zagen we een lege schaal en op de grond zagen we heeeel veel aluminiumfolietjes liggen, netjes opengevouwen, zonder chocola erin. Ja, voor chocolade deed ze een moord.
    Ook caviavoer vond ze lekker. En vooral de knaagstaven. Daarvoor kroop ze zelfs door een caviadeurtje van 25x25cm.

Sharonne wende ook heel snel aan het onregelmatige studentenleven. Soms staat een student om 7u op. Soms slaapt een student tot 12u. Ik zorgde er altijd voor dat de nacht niet te lang was, maar dat hield wel in dat het onregelmatig was. Shar had daar geen problemen mee. Ook ging ze heel vaak mee naar feestjes bij vrienden. De vrienden zag ze als onderdelen van de roedel. En het maakte haar niet zoveel uit waar haar roedel dan zat. En als haar roedel gek aan het doen was en zich aan het bezatten was, dan ging Sharonne gewoon lekker slapen. Op alle foto's van feestjes kom je Sharonne wel eens tegen :smiley:
    Sharonne en Marlijn, uitgeput na een lang feestje.

Ook het treinreizen ging echt super. Dit is iets wat ze helemaal niet gewend was. Maar 1x per maand gingen we toch naar huis. En dan is het dus 2x 4,5 u treinreizen. Maar Shar lag gewoon 4,5 uur in een coma. Toen ze ouder werd, merkte ik wel dat het haar meer uitputte. Want de dag na het treinreizen was ze dan ook heel moe.
    Als we met school excursies hadden, ging ze ook altijd mee. Ik vond het altijd zoooo onzinnig om van 6-12u in een natuurgebied rond te lopen om vogels te tellen, terwijl mijn hond op een studentenkamer zat. Dus zij ging altijd mee. Ze hoorde echt bij mijn studentenleven. En mijn studentenleven paste ik ook aan op haar. Van 8.30u tot 18.00u college, dat ovnd ik niks. Dat was ze absoluut niet gewend. Dus ik sloeg regelmatig colleges over.

In de zomer van 2005 kwam er een jonge spruit bij. Plinius. Hij was toen 8 maanden. Er zit 10 jaar, 1 maand en 9 dagen tussen deze twee. Eigenlijk ging het al meteen goed tussen deze twee. Plinius was heeeel onzeker en bang en haalde veel steun bij Shar. En Shar vond dat oké. Tenminste, buitenshuis en in de trein accepteerde ze Plien dichtbij haarzelf. Binenshuis had ze haar eigen persoonlijke ruimte en die moest Plien maar respecteren. Ze lagen echt niet met zn 2-en op 1 kussen. Heel soms, als Shar echt in een coma lag, kroop Plien naast haar. Maar zodra ze wakker werd, werd hij weer van de ligplek afgejaagd. Ach ja, ze was gewoon een oude dame met een eigen wil en dat moet een jong broekie maar accepteren.

Shar en Plien samen aan de wandel op Texel.

In mei 2008 verhuisden we weer terug naar Limburg. Voor Sharonne was het eerst toch raar dat ze ineens weer in een hele grote roedel zat en niet meer met mij alleen. En toen zagen we ook dat ze echt ouder begon te worden. april 2009 ging ik, samen met Plien, weer terug naar Leeuwarden. Zij bleef bij pap en mam wonen. Het huis was al leeg, zo zonder haar. Maar we hadden altijd in ons achterhoofd dat we haar toch 1x per maand zagen, als we op bezoek bij pap en mam gingen.

Ik had de afspraak met haar gemaakt dat ze nooit dood mocht gaan zoalgn we in Leeuwarden woonden. Nu gaat ze helaas nooit het einde van mijn studentenleven meemaken.
    Ze is vanmiddag rond 15u ingeslapen. We zijn op haar favoriete kussen gaan liggen. Met haar kop in mijn schoot. Ze kreeg nog enkele blokjes pure chocolade en merkte niet eens dat ze narcosespuit in haar ader werd gebracht. Ze viel ook bijna meteen in slaap. Ze heeft niet gevochten tegen de narcose of euthenasie. Ze was op. Het is beter zo.

Slaap lekker lieve Snarriewarrie. Plinius en ik zullen je missen :pensive:

2. Kimberley_MB

Lid geworden:
    19 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Prachtige hond.
    Heel veel sterkte ermee.

3. Mila89

Mila89 Dierenkenner

Lid geworden:
    24 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Vaarwel, oude Shar... :pensive:

Sterkte Fem, nogmaals.. :pensive:

4. kaatje-kim

kaatje-kim Dierenliefhebber

Lid geworden:
    7 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Heel veel sterkte.

5. Elysa

Lid geworden:
    17 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    Heel veel sterkte. :cry:

6. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik wist natuurlijk wel dat het niet zo goed ging met Sharonne, maar het komt toch als een shock. Ik kan me niet voorstellen hoe dat voor jou was afgelopen dagen :pensive:

Heel erg veel sterkte met het verlies van je maatje.

7. Wouzzy

Lid geworden:
    25 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat een hartverscheurend verhaal zeg !! :pensive:
    Je zal ongetwijfeld veel goede en leuke herinneringen aan haar hebben.
    Heel veel sterkte hoor !!

8. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Heel veel sterkte met het verlies van je trouwe vriendin!

9. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Dankjulliewel.

10. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Aah nee Fem :pensive:
    Veel sterkte :cry:
    Wat heb je een prachtig verhaal voor haar geschreven

11. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik las je bericht op het hamsterforum. Veel sterkte met dit grote verlies, Femke! [​IMG]

12. Brunoboy

Brunoboy Dierenliefhebber

Lid geworden:
    6 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    2
    Zo te lezen hebben wij op 1 juli samen veel verdriet gehad, want onze Bruno hebben wij ook dezelfde dag in laten slapen, en ook nog dezelfde tijd om 15.00u..........
    Heel veel sterkte ik weet wat jullie voelen!!

13. Sam89

Lid geworden:
    9 dec 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Sterkte met dit verlies! :cry:

14. ladydynasty

ladydynasty Dierenfanaat

Lid geworden:
    17 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    aah wat erg zeg :pensive: maar wat een mooi verhaal heb je geschreven :smiley: was heerlijk om te lezen, maar het einde is zo verdrietig.
    hoop dat je snel de kracht vind om de leegte een plekje te kunnen geven, en dat plientje je kan steunen..
    heel veel sterkte hoor!

15. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Femke ik lees dit nu pas...

Heel veel sterkte met het verlies van Sharonne!

16. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Jeetje Femke, ik las in een bericht dat je het had over "ik voer mijn hond dit en dat", en omdat ike r toch stellig van overtuigd was dat je er twee had, besloot ik op de regenboog te gaan kijken. Ik heb met tranen in mijn ogen je verhaal zitten lezen. Ook al is er ondertussen al een tijdje overheen, het zal net zoveel pijn doen. Sterkte.

17. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Dankjulliewel allemaal *knuf*

Ik had het er eerst heel moeilijk mee. Die avond ben ik terug naar Leeuwarden getreind en heb ik minstens de halve treinreis gehuild. De eerset keer dat ik daarna weer naar mn ouders ging, was ook wel moeilijk. Omdat Shar er niet meer was. Plien zocht haar ook en sprong helemaal blij tegen een andere Groenendaeler op. Beetje vergist.
    Maar nu gaat het wel. Ik heb er vrede mee, omdat ze echt op was. Ik bedoel, ze 14,5 jaar geworden. Dat is echt wel een mooie leeftijd voor een herder. En ik zag het het afgelopen jaar al aankomen. Dus ja, ik heb er echt vrede mee dat ze zo een mooie leeftijd heeft behaald en dat we haar toen hebben laten inslapen. Ze heeft geen pijn gehad ofzo en is niet op een vervelende manier in haar eentje snachts dood gegaan.

Al is het toch raar dat de ouwe oma er niet meer bij is...

18. Brunoboy

Brunoboy Dierenliefhebber

Lid geworden:
    6 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    2
    Femke ik heb je een pbtje gestuurd.......
    Sorry, er is wat mis gegaan, je heb er 2 dezelfde gekregen!!!

19. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ow Femke, ik lees dit nu pas.:pensive:
    Jij bent zowat de enige waarvan ik de huisdieren zowat 'ken' en kan linken aan de persoon op dit forum (door foto's en dingen die ik hier las over je honden), dus ik verschrok hier echt wel van toen ik het las. Tranen sprongen me in de ogen door het lezen van je verhaal, ik kan me inbeelden hoe pijnlijk het is om zo'n trouwe vriend te moeten missen. Mijn hondje is ook al oud en al een jaar blind en het is eng om te weten dat het elk moment voorbij kan zijn allemaal.

Gelukkig zijn er de herinneringen aan Sharonne om te koesteren, de tijd die je samen doorbracht met Sharonne en het feit dat ze bij jullie een mooi en lang leven heeft gehad. Dat is misschien een kleine troost maar het is wel waar, daar ben ik van overtuigd.
    Heel veel sterkte met dit verlies meid.

20. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik lees je berichtje nu pas Sarii :blush: Vind het wel een heel lief berichtje. Dankje *knuf*

Snarrie zou vandaag 15 jaar zijn geworden. Maar dat hebben we helaas niet mogen meemaken. En dat blijft toch raar. We waren er thuis allemaal ver overtuigd dat ze minstens 15 jaar zou worden maar ze zou vast de 16 wel halen. Niet dus :pensive:

Laden...

Deel Deze Pagina