skala der ausbildung vs rechtrichten

Discussie in 'Paarden' gestart door Shirley2danmaar, 7 mrt 2010.

1. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    In de paardenwereld leiden meerdere wegen naar Rome. En al die manieren van rijden willen uiteindelijk naar een vergelijkbaar doel. Ik blijf maar zoeken naar al die wegen en ben benieuwd welke nu het beste is voor mij en mijn paard. Vandaar dat ik er zo nu en dan een vraag over heb.

Als ik kijk naar de huidige (Duitse) trainingsmethode die veel gebruikt wordt, gaat het om het skala der ausbildung. Dat is opgebouwd uit verschillende stappen die tot het doel durchlassigkeit leiden:
    1. Takt
    2. Losgelassenheit
    3. Aanleuning
    4. Schwung
    5. Rechtrichten
    6. Vezamelen

Je mag de volgende stap nooit ten koste laten gaan van de stappen daarvoor. Kortom, zonder takt geen aanleuning. Dit is de manier van rijden waarmee ik het meest bekend ben en daarom ook het meest logisch vind.

Als ik dan een andere wijze van rijden onder de loep neem, het rechtrichten (Bert Branderup etc.), krijg ik toch vraagtekens. Hoe kan het nu dat het rechtrichten op zich een methode is, wanneer hij in het skala pas op punt 5 aan bod komt? Hebben ruiters die beginnen met rechtrichten automatisch al die andere 4 punten dan al voor mekaar? Of werken zij andersom? Gaan ze er vanuit dat als het paard rechtgericht is, de andere 4 'voorwaarden' vanzelf wel komen?

2. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Oké ik moest even vertalen via word... :blush:
    Ben niet zo bekend met duitse termen;
    1 takt
    2 sereniteit (?)
    3 aanleuning
    4 impuls
    5 rechtrichten
    6 Verzamelen

Ik ben het toch niet helemaal eens met punt 3 en 4, voor een juiste aanleuning heb je toch juist impuls van achteren nodig om van voren te kunnen opvangen?
    Ik snap ook niet waarom het rechtrichten zo laat komt, dat moet je toch voor elkaar hebben voordat je een correcte aanleuning hebt?

3. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Hoewel ik nu al een tijdje niet meer rijd en niet echt bekend ben met 1 van beide 'scholen' spreekt het scala mij toch iets minder aan dan met het rechtrichten beginnen.

Toen ik met de jonge paarden reed was 1 van de eerste dingen die ik deed idd rechtrichten en op eigen benen (proberen) laten lopen. Die aanleuning, balans en tact kwam vanzelf wel een keer, volgens die methode reden wij dus.
    In mijn ervaring moet je van jonge paarden niet teveel balans en tact verwachten en kan je je beter concentreren op versterken van spieren en conditie en dan idd met rechtrichten hun balans bevorderen. Die aanleuning kwam echt letterlijk vanzelf (nu waren het wel friezen, die worden in aanleuning geboren maar hebben dan wel weer andere moeilijkheden).
    Als ze 'uit de aanleuning' braken, was het efficïenter om wat buig-en stellingwerk te doen dan extra van achter naar voren te drijven om hen terug over de rug te krijgen.

Ik zie ook niet goed hoe een scheef paard goed in aanleuning zou kunnen blijven. En volgens mij trap je veel te makkelijk in de val van teveel op het hoofd te letten als je met aanleuning alleen begint.

Ik weet niet percies volgens welke methode mijn instructrice lesgaf (was volgens een bepaalde persoon, maar weet naam niet meer) maar het behoorde tot de 'klassieke' school zoals oude dressuurscholen zoals bvb het cadre noir.

4. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

Punt twee is meer de lossigheid van het paard. Een paard dat los door zijn lijf kan bewegen, op eigen benen.

Impuls is iets anders dan gereden activiteit die voor wordt opgevangen. In het skala wordt ook genoemd dat stap 3, 4 en 5 samen in de tweede fase van de opleiding aan bod komen. Dus de impuls en aanleuning zitten dicht bij elkaar. Takt en lossigheid moet bevestigd zijn in fase 1.

Het idee van paardrijden verleer je nooit!
    Rechtrichten is iets anders dan op eigen benen laten lopen. Als je een jong paard om eigen benen laat lopen, zorg je dat het dier horizontaal loopt zonder te 'plakken' aan been, zit of hand. Als je een paard gaat rechtrichten wil je dat het paard aan beide kanten even soepel de wendingen door gaat. Doordat hij aan beide kanten even soepel wordt, is het recht lopen ook makkelijker. Zeg maar, jezelf aanleren om zowel met links als met rechts precies hetzelfde hartje uit een stukje papier te knippen. Knap lastig dus.

En met aanleuning wordt ook niet bedoeld dat je paard in de dressuurhouding loopt, maar het nageeflijke naar de mond toe rijden en vanuit daar je teugelvoering kunnen oppakken.

Takt is in mijn ogen altijd stap 1. Een paard loopt van nature taktmatig, dat moet je vasthouden zodra je begint. Als je dat verliest, kom je nooit verder. Je mag nooit concessies doen op die takt, zonder takt krijg je geen normale aanleuning voor elkaar, laat staan impuls of verzameling. Zijwaarts zonder takt is helemaal onmogelijk.

Maar interessante onderwerp :wink:

5. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Awel ja, dan zeggen we toch hetzelfde :grinning: .

Als een paard vanzelf taktmatig loopt (wat idd vaak zo is) dan moet je ze geen takt leren, enige dat je dan moet doen is die takt behouden en niet verstoren.
    De aanleuning kwam ook vaak vanzelf (en nee daarbij werd niet gekeken naar de hoofd-halshouding maar naar de verbinding hand-been/zit).
    Dus begin je met rechtrichten (ok eerst op eigen benen en dan pas rechrichten), vermits de rest er vanzelf al is en je gewoon niet moet verstoren :wink: .
    Denk dat ik alle mogelijke bestaande en verzonnen voltes en slangenvoltes wel gereden heb met die jonge paarden. Schoudervoor en wijken kwam er ook bij en als we voldoende tijd hadden (voor verkoop) dan werd het schouderbinnen ook nog bevestigd.

6. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Haha! Volgens mij is dat heel vaak zo in de paardenwereld, alleen is het lastig te bepalen omdat het vaak om een gevoel gaat. Dat laat zich lastig vangen in een paar woorden.

7. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re:

Oké, maar wat is dan impuls dan precies, ik dacht juist de energie vanuit de achterhand waarmee je verder kunt werken, van achteren naar voren werken, een soort stuwende kracht.
    Me confused :blush: :confused:

8. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1

Ik ben ook geregeld confused hoor, hoe langer ik paardrijd hoe minder ik ervan begrijp. Er zijn dagen waarop ik geen ene pepernoot snap van deze sport. Zodra ik voor mijn gevoel alles volgens het boekje doe, volgt nog lang niet altijd de reactie waarop ik gerekend had. Ik doe nog altijd meer fout dan goed, achja zo blijft het wel een uitdaging. Maar als je niet meer uit de theorie komt: lang leve google, wikipedia en al die andere internetsites :wink:

Ik heb een foutje gemaakt in mijn lijstje, impuls moet schwung zijn. Maar voor mijn gevoel heb je activiteit waarop aanleuning volgt, dan werk je even door op die activiteit waardoor je het paard nog meer bergopwaarts rijdt (impuls?) en pas daarna komt de schwung in de beweging. Dus helemaal mijn fout, die verwarring van jou, sorry!

Schwung is trouwens ook zo'n gaaf paardenwoord. Ik voel me altijd helemaal Anky als dat woord (sporadisch hoor :wink: ) valt tijdens mijn dressuurles :grinning:

Edit: Of zit het foutje nou in jouw overgetypte lijstje :eyes:

9. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    In mijn lijstje, want ik had het vertaald via word en de betekenis van Schwung schijnt dus impuls te zijn volgens word :confused:
    Jij had er al Schwung staan. :wink:

Oké ik denk dat ik het nu wel iets begrijp. De impuls is dus wat ik voorheen de verzameling genoemd had, maar de verzameling is meer dan het bergopwaarts rijden. Ja ja... Ik denk dat ik het snap! :nail_care: :grinning:

10. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Ik denk dat swung vaak het 'voorwaards gaan' wordt genoemd. Vanuit die voorwaardse drive kan je vervolgens de verzameling gaan opbouwen.

11. claudiadeborst

Lid geworden:
    22 okt 2010
    Leuk Bevonden:
    0

TIP.
    ONTSPANNING is natuurlijk het belangrijkste.
    Maar van welke ontspanning ontvang je dan aanleuning-tact.?Leuke vraag voor je.
    De eerste drie basis beginselen zijn zeer belangrijk voor het begrijpen wanneer we op een paarden rug op stappen.
    Deze oudere dressuurinstructrice geniet van jullie forum.

Laden...

Deel Deze Pagina