siamese kempvis

Discussie in 'Vissen' gestart door Wiskej, 26 feb 2009.

1. Wiskej

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    in een dierenwinkel zag ik in een heel klein driedimensioneel bokaaltje een kempvis zitten.
    ik vind het hele mooie vissen, en zou er misschien zelf ook wel een willen kopen.
    ik weet alleen niet wat de aquariumvereisten zijn.
    in een boek las ik dat deze vis een klein en rustig aquarium nodig heeft, van minimum 30cm.
    ze moeten zeker ook een plantje hebben, en worden het best alleen gehouden.
    op internet las ik dan weer dat ze een aquarium van 60x30x30 nodig hebben.
    mijn vraag dus : wat is het nu? klein of groot?
    mijn volgende vraag : met welke soort vissen kan een kempvis dan wel gehouden worden?
    kunnen ze bv. bij sluierstaartvissen? of goudvissen?
    en hebben ze speciaal eten nodig?

2. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Vanaf 60cm kunnen ze gehouden worden :smile:
    Bij sluierstaarten kunnen ze niet, die kunnen ze zien als vijanden, en kempvissen vechten tot de dood...
    Ik heb mijn kempvis bij guppen (met korte staart, met grootvinnige guppen gaat het moeilijk, aangezien de kempvis die ook als vijand kan zien)
    Er zitten ook nog bijlzalmpjes en neontetra's in, ook een paar platy's nog.
    Er is speciaal voer voor kempvissen dat je zeker dient te geven (ik geef het 3 keer per week aan alle vissen), ook houd een kempvis van levend voer, maakt niet uit welk, hij heeft het allemaal graag...

3. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou :confused: .... voor de siamees is dat niet moeilijk hoor, je grootvinnige guppen worden gewoon in no-time gekortwiekt :stuck_out_tongue_winking_eye: .

Inderdied alles wat Kenzo al zei. Maar ik ken ze wel hoor die minibakken die ze voor microaquarium verslijten. Schandalig dat men daar een vis in durft zetten :-& .

Alleen nog dit, als je platys pakt, pak dan in geen geval de hoogvin. Want dàt gaat dus ook niet. :see_no_evil:

4. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Idd, heb die minibakjes ook al gezien, zit ongeveer een halve liter in en de vis hangt daar en blijft daar hangen omdat hij niet eens z'n gat kan keren, en na een paar dagen is hij dood... (in de winkel daar lagen ze toch allemaal dood na een paar dagen...gelukkig zijn ze daar gestorven, dan weten ze ook eens dat wat ze deden niet goed was voor die vis)

5. Wiskej

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    in de dierenwinkel hebben ze zo'n 15 bokalen, allemaal met betta's erin, en er liggen idd vaak dode in, toch blijven ze ermee doorgaan. ik snap niet dat ze dat niet zien.
    ik dacht nu : ik heb een aquarium van 60x30x30, wel met goudvisjes en sluierstaartvisjes in. kdacht dat een betta er mss wel bij paste, maar in de lente gaan de visjes naar een groter verblijf. nu dacht ik, als ik nu een betta vanuit de winkel koop, en in een aparte bak van 30x25x25 doe, is dat dan niet beter dan ze in die kleine bokaal te laten zitten? het is in elk geval al veel beter dan die driedemensionele bokaal..als mijn andere visjes dan verplaatst zijn, kan de betta dan in de grote bak, of doe ik dit beter niet?

6. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Het is alleszins wel beter dan in de winkel dan, maar ik zou zeggen wacht tot hij direct in de 60 bak kan :smile:

7. vroli1

Lid geworden:
    18 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    als je een vissenbestand opzet moet je van te voren bedenken welke je wilt gaan houden..
    de meeste die dit doen kiezen voor een hoofdkoppel vissen (in dit geval siamese kempvis) met een schooltje tetra's of roodkopzalmen.. en daarbij op de bodem garnalen of oto's (je kan dit allemaal opzoeken op internet).
    als je je aquarium zo indeelt zie je overal vis en niet alleen aan de oppervlakte maar ook zie je op de bodem beweging van je garnalen bijv.

natuurlijk moet je voor dat je vissen koopt rekening houden met hoe groot ze kunnen worden en hoe groot je bak moet zijn voor de vis die je hebt uitgekozen..

een website waar je bijv. vissen kunt uitzoeken..
    http://www.venividivissie.org

suc6
    :ok:

8. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Wrong! Vechtvissen hou je solitair van zijn soort tenzij je weet wat je doet en ermee wilt fokken. De man vreet zelfs zijn vrouwke op als ze niet tot paring over wil gaan of als ze eitjes heeft gelegd en hij het nest wil beschermen.
    Ik zou eerst es gaan zoeken naar wèlke soorten samengaan zonder dat ze mekaar opvreten en vervolgens pas gaan kijken naar wat leuk waar zwemt. :notes:

Pssst , dat is de topicstarter nu dus aan het doen door hier de vragen te posten :wink: .

9. Wiskej

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    ok, dankje. ik denk dat ik 10 neontetra's, black molly's, guppy's, platy's, slakjes en mss ook garnaaltjes neem. verwarming moet ik nog kopen, maar is het nodig om ook verlichting te kopen? dat heb ik niet op mijn aquarium( 60x30x30)
    en mogen goudvisjes en sluierstaartvisjes en slakjes ook rode muggenlarven eten?

10. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Mogen ze zeer zekers, maar slakjes ruimen de rommel op. Dus ze zullen niet naar de oppervlakte gaan zwemmen om het te komen halen. Maar moesten er overblijven op de bodem, of je zet de slakjes even appart met de larfjes, dan zullen ze die wel oppeuzelen ja. Heel gezond voor hun zelf.

Verlichting... Ja. Die heb je zo wie zo nodig voor je vissen en ook om je planten goed te laten groeien. Platy's, guppen, molly's en slakken zijn heel gemakkelijk. Neonetjes over het algemeen ook alhoewel die wel stressgevoeliger zijn èn de neonziekte bij kunnen hebben. Dus kijk heeeel goed wààr je die haalt.

11. vroli1

Lid geworden:
    18 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

ga je de goudvissen en sluierstaartjen samen met die 10 neon tetra's, black molly's, guppy's, platy's, slakjes, en garnalen in een bak doen van 60 cm??

lijkt mij geen strak plan word te druk je vissen zullen gaan stressen en uiteindelijk dood gaan..
    zonder de goudvissen en sluiers zal het wel gaan lukken..
    maar met guppy's, black molly's, en platy's moet je wel uitkijken want je hebt je bak zo vol met jongen..

gr

12. vroli1

Lid geworden:
    18 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Pssst , dat is de topicstarter nu dus aan het doen door hier de vragen te posten :wink: .[/quote]

psst, duh.. ik denk, misschien wist ze niet wat oto's waren dus ik dacht laat ik er even bij zeggen dat het op internet is te vinden.. :wink:

13. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Choclate,
    Verlichting heb je zeer zeker nodig, neontetra's hebben graag goed beplante aquariums, en een goede verlichting is daarvoor vereist, ik raad je aan een starter te kopen voor 2x 15watt lampen, dan heb je 30watt licht, is al mooi verlicht dan :smile:
    Hier kan je het bvb kopen http://www.aquaplantsonline.nl/arcadia- ... -2045.html
    Hier is het zeer goedkoop, ik heb voor mijne 70 euro betaalt in de winkel...

Planten die zeker aan te raden zijn (beginnersplanten : Valisneria (tortifolia http://www.aqua-database.nl/index.php?p ... Tortifolia of asiatica, deze blijven onder de 40cm waardoor ze geen of alleszins licht van andere planten kunnen afpakken)
    Verder is ook Belgisch groen http://www.aqua-database.nl/index.php?p ... gischgroen , Limnophila_heterophylla http://www.aqua-database.nl/index.php?p ... terophylla , cabomba en wat mos http://www.aqua-database.nl/index.php?page=Javamos aan te raden.

Dan, je vissen, beetje te druk bestandje.
    Ik zou gaan voor die 10 neons een een triotje van 1 soort levendbarende. 2 of 3 soorten is te druk, denk ook maar aan dat deze zich zeer snel voortplanten, en 19 vissen in een 60-bak + elke maand tientallen jongen erbij is beetje te veel :wink:
    Eventueel ook nog garnaaltjes, dan raad ik de vuurgarnaal http://www.aqua-database.nl/index.php?page=vuurgarnalen aan, is de sterkste garnalensoort die ook nog eens goed kweekt.
    Met de garnalen wacht je beter tot je bak goed draait en alles mooi in evenwicht is, koop ook al volwassen diertjes, want dejongen kunnen weleens opgegeten worden door de guppen, platy's of mollies.

Hopelijk ben je wat met deze uitleg :smile:
    Nog veel plezier en we rekenen op foto's als de bak er ingericht staat hé :wink:

14. Wiskej

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re:

mijn goudvisjes en sluierstaartvisjes gaan deze zomer naar een vijver dus tegen dan zou ik mijn aquarium inrichten met de neontetra's enzo,.. ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga nemen,
    en ik zal mij beperken tot 2 soorten ofzo :smile:
    ik zet hier nog wel eens een fotootje op als mijn bakkie ingericht is! (met verlichting..)

15. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Triotje mannetjes of triotje vrouwtjes mèt een mannetje. Maar in het laatste geval is het dan wel een quartet :laughing: .

16. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    :stuck_out_tongue_winking_eye:

Bedoel dus 1 man en 2 vrouwen

17. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Te weinig jong. Altijd 1 man op 3 vrouwkes. Verlies je een vrouwke, no problem. Kun je rustig terug ene bij zoeken. En als 1 bena moet jongen kan mannetje zich amuzeren met andere 2 vrouwkes.

Als je maar 2 vrouwkes houdt en je verliest er 1 wordt de andere tegen het glas gepint door het manneke. Teveel stress :wink: .

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. speedyenjerry
    Reacties:
    8
    Weergaven:
    3.626
  2. Tijmen
    Reacties:
    0
    Weergaven:
    1.200