Ruitewisser vis

Discussie in 'Vissen' gestart door horse_love_tiny, 21 apr 2007.

1. horse_love_tiny

Lid geworden:
    1 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Hoi
    Kennen jullie zo'n vis? Een ruiteplakker of, ruitewisser? Die zo aan je bokaal hangt en de ruiten wist ofzo ?
    Helpt dat? Want ik vind het leuke visen om te hebben.
    Hebben ze speciale verzorging nodig?
    x

2. De buurman

De buurman Dierenliefhebber

Lid geworden:
    27 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    vertel eerst eens wat over je aquarium, heb je een aquarium of een ronde kom? verwarmd of koudwater? en hoeveel liter?

dan kan ik je wel verder helpen....

MvG
    De Buurman

3. horse_love_tiny

Lid geworden:
    1 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb een aquarium dus geen ronde bokaal maar een rechthoekige bak. Het is verwarmd. Hoeveel liter ? Geen idee , maar de afmetingen zijn
    39.5 lengte
    19.5 breedte
    28 hoogte

4. samantha*

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb 1 zo'nvisjes ook.
    Maar die maakt niet egt de ramen schoon hoor...(bij mij dan...)
    Ik geef hem geen apparte verzorging....
    kweet niet of dat moet.Hij is bij mij nog helemaal gezond

5. De buurman

Lid geworden:
    27 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    je zou er mischien een stuk of 4 Otocinclus affinis in kunne houden.

dit is een van de weinige algeneters die te krijgen zijn die niet te groot worden voor je bakje. je moet ze echter wel in een groepje houden.

MvG
    De Buurman

6. horse_love_tiny

Lid geworden:
    1 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Hmm, ik heb het dus over een andere vis zoals Samantha zegt.

Een zwarte tamelijk grote vis die de hele tijd plakt en dan zich es laat vallen en dan elders gaat plakken. Ik ken iemand waarbij hij heel goed helpt hoor , dus dat hangt er van af.

7. isiolo

isiolo Dierenfanaat

Lid geworden:
    21 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    24 liter

8. isiolo

isiolo Dierenfanaat

Lid geworden:
    21 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    24 liter

9. De buurman

Lid geworden:
    27 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    ( En siamese algeneters, die kunnen alleen zitten)

deze kunnen inderdaad alleen zitten. denk er wel eve bij na dat deze vis zo'n 15 centimeter lang word en erg aggressief word als ze eenmaal volwassen zijn.

en wat die bruine vissen betreft. dit zullen waarschijnlijk de veel verkochte plecostomussen zijn. deze worden uiteindelijk 40 cm lang. dat is in princiepe dus groter dan het betreffende aquarium. het zou mischien ook een ancistrus soort kunnen betreffen maar ook deze worden veels te groot voor dit bakje.

het enigste van algeneters wat in die bak zou kunnen zijn de eerder genoemde otocinclus soorten. en zelfs dit word al erg krap

MvG
    De Buurman

10. sven14

Lid geworden:
    27 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb er ook zo 1 je kan ze ook klein kopen hoor:smile: de mijne was 1 cm groot toen ik hem kocht die is nu al een goede 3-4 cm ofzo

11. horse_love_tiny

Lid geworden:
    1 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ok, heel erg bedankt. zondag is het opendeurdag in een DW bij me in de buurt waar ik mijn vissen koop en daar zal ik nieuwe visjes kopen + zo'n plakker

Nog vraagjes : Iemand zei me dat je speciale bolletjes moet geven aan ze en een ander zei dat ze genoeg hebben met het groen aan je bokaal.

Moet ik ze in het begin weer gewoon met zak en al in het water zetten ? Of moeten ze direct in de bokaal? En moet ik ze gewoon erin zetten of tegen de bokaal zetten ofzo?

12. De buurman

Lid geworden:
    27 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    @ sven14: kleine vissen worden groot (en nee vissen passen zich niet aan aan de bak)

een te grote vis in een te klein aquarium zetten is precies hetzelfde als een fret in een muizenkooi te houden, niet doen dus. vissen moeten gewoon genoeg ruimte hebben.

vissen die te klein gehouden worden krijgen vaak afwijkingen in het skelet. dit zou ook met ons gebeuren als wij ons hele leve gebukt zouden moete leven.

vaak leeft zo'n vis hooguit 2 jaar en goh denke veel mense dan wat is hij oud geworde nee jammer dan de grotere soorten algeneters kunnen makkelijk 30 tot 40 en mischien wel 50 jaar oud worden.

ik vind het niks minder dan dierenmishandeling om dit soort vissen in zo'n l*llig klein bakje te zetten.

nogmaals de enigste algeneters die in die bak kunnen zijn otocinclus soorten ALLE andere verkrijgbare algeneters worden te groot. en daarmee bedoel ik dus deze soorten:

http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... tomus.html

http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... nieri.html

http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... ictus.html

(deze kunnen dus allemaal niet)

@horse tiny

om antwoord te geve op jouw vraag:

ja alle nieuwe vissen dienen ten alle tijden te worden overgewent dit doe je door de zak met vissen en water in het aquarium te late drijven, na zo'n 20 mintuten doe je wat aquariumwater in de zak en na nog eens 10 minuten kun je de vissen er met een netje eruit halen, laat het water uit de winkel liever niet het aquarium inlopen.

tevens heb ik nog een tip voor je.

japonica garnalen zijn ook superleuke diertjes die ook veel alg eten en je aquarium nauwelijks vervuilen, mischien is dat een idee maak in ieder geval een verstandige keuze

http://aquaclopedie.dyndns.org/cgi-bin/ ... l?CID=0132

MvG
    De Buurman

13. horse_love_tiny

Lid geworden:
    1 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik ga toch voor mijn ruiteplakkers, snorry dat ik jullie advies in de wind sla. Maar aan jullie tips heb ik veel. Ik neem ook ruiteplakkers omdat ik ze zo leuk vind.

Iemand zei me dat je speciale bolletjes moet geven aan ze en een ander zei dat ze genoeg hebben met het groen aan je bokaal.
    ?
    xxx

14. stirreke

Lid geworden:
    31 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Blijkbaar heeft men hier weer tegen een muur zitten praten...

Je neemt dieren omdat je ze leuk vindt ja....maar ook omdat je ze kunt verzorgen! Kun je dat niet, dan neem je er geen of een beest dat je wel kan verzorgen! In jouw geval kun jij dat beestje niet verzorgen op de juiste manier en zal het door jouw toedoen of misvormingen krijgen of vroegtijdig sterven (je houdt een kat ook niet opgesloten in een hokje waar ze zich amper kan neerleggen...)...nu ja, dit noem ik geen dierenliefde, maar onverantwoordelijkheid...

15. horse_love_tiny

Lid geworden:
    1 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Sorry hoor.Waarom denk je dat ik deze vragen stel? Ik denk dat men mij hier al kent op het forum. En langer dan jij me kent. En voor je zo gaat aanvallen. Ik vraag aan jullie tips. Dus wil het wel zeggen dat ik info vraag. En niet zomaar een diertje pak. En ik heb een hele goede vriend die me helpt.
    Dus denk aub 2 keer na voor je van die dwaze opmerkingen gaat maken.
    Sorry

16. stirreke

Lid geworden:
    31 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Je vraagt inderdaad info (wat ik tussen haakjes héél goed vind), waarin men jou duidelijk vertelde dat het pure dierenmishandeling is de meeste algeneters te nemen buiten 1 soort die geschikt is, toch ga je de andere soort nemen puur omdat je ze leuk vindt (zeg je net in je vorige posting) terwijl je heel goed weet dat jouw aquarium daar niet voor geschikt is... is het dan nog steeds een dwaze opmerking?

Ik wil gewoon maar zeggen, neem geen vis waarvan je op voorhand heel duidelijk weet dat je hem geen goed leven kunt bezorgen, kies dan liever voor een paar andere visjes die zich wel goed in hun vel bij jou gaan voelen - levendige gezonde visjes zijn altijd véél leuker dan eentje dat ongezond of vergroeid zal worden op termijn.

17. horse_love_tiny

Lid geworden:
    1 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Duidelijk gezegd dat het dierenmishandeling is? Ik ben niet koppig, ik luister aandachtig. kun jij quoten dat iemand me hier heeft verteld dat ik ze NIET mag houden? Ze geven me tips voor andere, maar blijkbaar ben ik diegene die het opmerk

Sorry, maar ik vind echt dat men hier soms overdrijft.

On-topic ? :confused:

18. stirreke

Lid geworden:
    31 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat ik me hier eventjes moet verontschuldigen, nu met je extra uitleg verandert mijn interpretatie van je vorige post helemaal.

Otocinclus kan idd, maar dat is de enige soort die kan. Uit je vorige post maakte ik op dat je ondanks alle raad toch een plecto of iets dergelijks ging nemen (komt omdat ik die toch nog steeds het meest associeer met die "ruitenplakkers"), maar nu je hier zegt dat je toch die oto's gaat nemen, geeft dat idd een heel ander beeld - snap je?

Groetjes en succes

Wat wel weer is, is dat otocincli zich beter voelen met meerdere, een stuk of 5 à 6 is aangewezen, wat dan weer niet gaat in jouw aquarium omdat het te klein is voor een aantal van deze en al je andere vissen...dan kun je er bijna geen enkel ander visje meer bijzetten owv het risico op overbezetting :pensive:

19. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Otto's zijn leuk :smiley: Maar een klein aquarium is inderdaad snel vol... Welke visjes heb je nog meer zwemmen? Als we een totaalbeeld hebben van je vissenbestand kunnen we beter meedenken of ottocinclus er nog bij passen :wink:

Laden...

Deel Deze Pagina