Roosters

Discussie in 'Algemeen' gestart door Lisa, 23 aug 2007.

1. nelly_555

nelly_555 Dierenfanaat

Lid geworden:
    5 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb mijn rooster nog niet, wij gaan 3 sept op kamp en denk dat we daarna (met boeken ophalen) het rooster pas krijgen...

2. helpke

Lid geworden:
    23 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    maar 32 lesuren ik heb dit jaar er 36
    en waarschijnlijk ook nog op een weekdag les tot 5 uur 'savonds
    das nie echt fijn
    en het school begint elke dag om 8u20
    en ik moet eerst nog de trein nemen want ik zit in st-niklaas op school
    en das dus opstaan om 6 of 6u30
    echt zo iritant
    maar het school begint maar over een week dus nog even niet over piekeren hé
    gho ik wou dat het nog een paar weken vakantie was een maandje of zo
    ik laat men uur rooster wel achter op 1september dan heb ik die pas

3. helpke

Lid geworden:
    23 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0

ja wij hebben nog vakantie hé
    maar al die uren tgo
    het ligt wel vrij verschillend hé

4. Lisa

Lisa Dierenkenner

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Goh wat ben jij slim.. En als er nou geen studieruimte is wegens verbouwingen..? Heb je daar ook een oplossing voor? Je schijnt het allemaal nogal goed te weten dus ik wacht in spanning af hoe ik mijn tussen- uhh pardon, zelfstudie-uren nuttig kan gaan benutten.

5. Benedictus17

Benedictus17 Dierenkenner

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @Basch je hoeft mij niet te vertellen wat veel huiswerk maken is... Zelfstudieuren hebben wij nauwelijks, in de onderbouw helemaal niet. Nu zit ik in de bovenbouw en heb ik er eentje op dinsdag en daar houdt het mee op. Als ik uit school kom rust ik eventjes een kwartiertje uit en ga dan meteen naar boven om huiswerk te maken. Met het eten kom ik beneden, ga ik een uurtje computeren, om vervolgens weer naar boven te gaan om huiswerk te maken tot een uur of half 10. Harder werken kan ik niet. Of ik moet niet eten en computeren. MAar als ik dat niet doe dan.. dan.. dan leef ik dus letterlijk alleen maar voor school. Dat moet toch ook niet de bedoeling zijn.

6. Bruinebabe

Bruinebabe Dierenfanaat

Lid geworden:
    7 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    1
    wij mogen dus echt NOOIT een uur later beginnen :s

7. La Sigritta

Lid geworden:
    4 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Euhm, Jakkuros, de Nederlandse schoolgaande jeugd heeft slechts zes weken grote vakantie hoor. Hier is dat altijd twee maanden, lijkt mij toch al meer hoor. Ook doorheen het schooljaar hebben zij minder vakantieweken dacht ik.
    Ik zal onze vakanties even opsommen, dan kunnen de Nederlanders onder ons reageren en dan kunnen we duidelijk vergelijken.

vakanties in België:
    1 week herfstvakantie in november
    2 weken kerstvakantie in december-januari
    1 week krokusverlof meestal in februari-maart
    2 weken paasvakantie in april
    dan nog gemiddeld alles samen 1 week extra verlof door OHH e.d.
    en 2 of 3 dagen schoolvrij wegens pedagogische studiedagen
    8 weken grote vakantie

TOTAAL VAKANTIE: 15 weken en 3 dagen vakantie per schooljaar van 52 weken
    = 28,85 % van het schooljaar vakantie

lesuren gemiddeld per week:
    ASO: 32
    TSO-BSO (niet altijd): 36

GEMIDDELD = 34

Leerlingen gaan dus (52-15) 37 weken naar school en volgen dus ongeveer 1258 uren les per jaar.

Voila, als nu iemand uit Nederland zo een lijstje zou kunnen opmaken, dan pas kan je gaan vergelijken.

8. bluethunder

bluethunder Dierenkenner

Lid geworden:
    19 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Hmzz noem je dat naar school gaan?

meer vrij dan school.

En dan ook nog zeveren dat ze zoveel school hebben :stuck_out_tongue_winking_eye:

9. La Sigritta

Lid geworden:
    4 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Sja, dan moet je eens naar dagen zelf kijken, want van die 37 weken dat ze naar school gaan, zijn er 2 dagen per week vrij natuurlijk.
    Vlaamse leerlingen gaan bijna exact 185 dagen per jaar naar school.
    Als je dan weet dat in een jaar 365 dagen zitten, hebben de leerlingen per dag dat ze naar school gaan net geen volledige dag vrij!

En dan komen ze: mevrouw, ik heb geen tijd om huiswerk te maken! Hoezo geen tijd?!

10. Lisa

Lisa Dierenkenner

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Mij hoor je niet klagen dat ik geen tijd heb voor me huiswerk.. Ik ga elke avond nog weg en heb ook nog tijd voor m'n paard dus dat huiswerk is echt het probleem niet..

Maar de manier waarop geroosterd wordt.. Omdat veel leraren niet 4 dagen in de week les willen geven zitten wij met veel tussenuren.. Die we niet kunnen benutten..

11. La Sigritta

Lid geworden:
    4 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Huh? Waarom willen leraren geen vier dagen lesgeven per week? Een lesweek duurt toch vijf dagen?

12. Basch

Lid geworden:
    9 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Da's gewoon ********. Heel veel leraren zouden (bij wijze van spreken) een moord doen voor een werkweek van 4 dagen. Maar er zijn meer klassen dan alleen die van jou. Leraren hebben vaak ook tussenuren waar ze niet blij mee zijn.

13. Lisa

Lisa Dierenkenner

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom wordt het mij dan zo verteld op school? Omdat veel (oudere) leraren niet meer 5 dagen in de week willen werken moeten alle klassen over die paar dagen verdeeld worden. Dat is lastiger met roosteren en leverd meer tussenuren op dan als een leraar gewoon 5 dagen in de week beschikbaar zou zijn.
    En ik neem aan dat er B*llshit ofzo moest staan.. Nou ik zit op die school, jij niet dus het lijkt me sterk dat jij het dat ken noemen.

14. Basch

Lid geworden:
    9 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Er zijn wettelijke regels betreffende hoeveel uren een leeraar per dag voor de klas mag staan. En een bepaalde tijd voor het vergaderen. Aangezien er niet elke dag vergaderd word maar ze wel vrijgeroosterd worden ervoor kom je gewoon met gaten. En dat is niet door de school bepaald maar door de CAO onder andere.

Leraren hebben weinig te "willen" als ze voor 5 dagen worden ingeroosterd maar maar 30 uur per week werken.
    Deeltijd en voltijd rooster worden gecombineerd. En dat is moeilijk.
    Maar geloof mij. Leraren zouden allemaal heel graag elke dag om 14.00 uur klaar zijn en geen tussenuren hebben. Maar dat is roostertechnisch nou eenmaal niet te doen.

Trouwens ben ik van de familie van 28 man/vrouw (!) een van de 2 (!) die niet in het onderwijs zit. Ik weet wel een beetje waar ik het over heb.

15. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    De zomervakanties duren op alle nederlandse middelbare scholen even lang: 7 weken. En op basisscholen 6 weken.

Alleen is er zoiets als vakantiespreiding: de scholen in het noorden van het land hebben niet precies tegelijk vakantie met het zuiden van het land (om drukte op wegen, campings etc te voorkomen denk ik). Dus het kan zijn dat leerlingen van een school in Maastricht al weer naar school moeten, maar die in Groningen nog twee weekjes vrij hebben. Maar dan hebben ze in Groningen ook pas later vakantie gekregen, het totaal aantal vakantieweken is wettelijk geregeld.

16. Lisa

Lisa Dierenkenner

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is voor iedere middelbare school hetzelfde.. Het is wettelijk vastgesteld hoeveel lesuren je per jaar moet hebben. Sommige scholen kunnen misschien wel wat eerder voor de vakantie stoppen met de lessen, maar dan hebben ze door het jaar heen weer minder vakantie of vrije dagen.

17. Athene

Lid geworden:
    8 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    In de tussenuren en pauzes maak ik mijn huiswerk zodat ik tijd heb voor leuke dingen na school. (bijbaan <-- ja dat is leuk, zoeken naar een nieuwe manege, fotograferen, met mijn cavia etc.)

18. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Pfoe wat een verschillende roosters allemaal!

@ TS:
    Pfff, zo te zien is de donderdag een spijbeldagje :blush: :grinning: Wat nou LO.... :innocent:

Op de paardenhouderij waren wij standaart om 10 over 2 vrij, en dat was dan een volle dag. Wel handig als je leerkrachten zelf veel paarden hebben en dus op tijd naar huis willen! :grinning:

Deel Deze Pagina