Rode spinnetjes

Discussie in 'Overige dieren' gestart door Maxxi, 12 mei 2006.

1. Maxxi

Lid geworden:
    17 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Als het in de lente of zomers goed warm is en de zon lekker schijnt. dan zie je vaak op stenen, gevels, vensterbladen en op muurtjes veel rode spinnetjes(?) ik schat zo dat ze nog geen 0,1 mm groot zijn. wat zijn dit voor diertjes of wat is de naam van deze insecten.

2. raymond15

raymond15 Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    bedoel je die donkerrode beestjes?
    die hebben ook vaak de bijnaam bloedzuigers (volgens mij) maar op google zul je ze niet vinden onder de naam bloedzuiger

3. Faith444

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Zijn bloedzuigers niet die wormachtige beesten in t water en onder je leliebladen en zo?

4. raymond15

raymond15 Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    jaja, maar je hebt toch ook van die kleine donkerrode beestjes; ik meen tot die ook wel bloedzuigers werden genoemd?

5. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    is dat geen bloedluis ofzo?

6. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    De omschrijving zegt mij ook; bloedluis. En inderdaad Raymond, dat zijn bloedzuigertjes. Zebravinken eten ze op, kanaries trekken ze aan.

Diesel

7. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet precies welke 'spinnetjes' bedoeld worden. Ik keek er als kind altijd naar in de tuin bij mijn opa, maar ik heb ze in onze eigen tuin nog nooit gezien :wink:

8. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Het lijkt me sterk dat dit bloedluizen zijn. Bloedluizen zijn namelijk ook nog best gevaarlijk voor mensen en voor zover ik weet zijn die rode spinnetjes hardstikke onschuldig.

9. Jolijn

Lid geworden:
    6 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Die kleine rode "spinnetjes" zijn fluweel mijten.

Mijten zijn familie van spinnen (hebben ook 8 poten) maar zijn veel kleiner. Sommige mijten veroorzaken huidproblemen, zoals de schurftmijt die schurft veroorzaakt. Maar van fluweel mijten heb je geen last, gewoon leuke buitenbeestjes.

10. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik dacht eerst ook aan fluweel mijten, maar mijn insecten boek zegt dat fluweel mijten wel 4mm groot worden. En da´s wel heel wat groter dan 0,1mm.
    Er staat echter ook in dat er wel mijten zijn die maar 0,1mm groot zijn, maar welke soort mijt dit is staat er helaas niet in.

11. Dierenlovertjuh

Lid geworden:
    17 jun 2005
    Leuk Bevonden:
    0
  12. Jolijn

Lid geworden:
    6 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Euh... wat is er gatver aan kleine beestjes die niets doen?

Omdat het schatten van grootte best wel lastig is, zeker bij zulke kleine beestjes denk ik toch dat het fluweelmijten zijn. Bovendien kunnen fluweelmijten 4mm worden, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd allemaal zo groot zijn. In mijn ervaring zijn de mijten die je over stenen ziet lopen een stuk kleiner dan 4mm.

13. Dierenlovertjuh

Lid geworden:
    17 jun 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    enge diertjes vind ik t :stuck_out_tongue_winking_eye:

14. raymond15

raymond15 Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    whaha zo eng zijn ze toch niet :wink:

15. Dierenlovertjuh

Lid geworden:
    17 jun 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    ik vind alle kleine diertjes eng :stuck_out_tongue_winking_eye: let er maar niet op :eyes:

Ook als er een over mijn hand loopt dan vind ik t maar eng :notes:

16. Maxxi

Lid geworden:
    17 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb eens gezocht via google naar "bloedluis" en ze trekken er wel hard op, al ben ik er nog niet 100% zeker dat ze dit wel zijn.

"deze parasiet waarvan de wetenschappelijke naam "dermanyssus gallinae" luidt, behoort tot de spinachtigen of mijten. Deze volwassen parasiet heeft 4 paar poten en een mond met voorzieningen om bloed te zuigen.

Voor iedere vogelliefhebber, die al een keer een uitbraak van bloedluizen heeft meegemaakt, leidt alleen de gedachte eraan al tot een nachtmerrie.

Eén bloedluis, die ca 0,5 mm lang is, legt in haar ongeveer 3 maanden durende leven zo'n 3500 eitjes. In een gunstig milieu (warmte en vocht) is de omloopcyclus ca 1 week. Zodoende kan er bij een plotselinge temperatuurstijging een ware explosie van bloedluizen ontstaan. Luizen kunnen wel 3 maanden zonder eten/bloed en waar ze vandaan komen is vaak een raadsel. Het is raadzaam om eerst de broedkooien of voliëre goed te ontsmetten."

als het werkelijk dit diertje is, snap ik wel waarom dat ik ze in de zomer in grote aantallen aantref, aangezien ze 3500 eitjes leggen op enkele maanden :astonished:

17. Jolijn

Lid geworden:
    6 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Over bloedluis is met google oa het volgende te vinden: " Ze zijn zeer lichtschuw overdag verstoppen zij zich in hoekjes en gaatjes. ’s-Nachts komen deze insecten in actie."

Gelukkig zijn de kleine rode spinnetjes die bij droog weer op stenen te vinden zijn gewoon onschuldige fluweel mijten...

18. Maxxi

Lid geworden:
    17 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0

waarschijnlijk heb je gelijk

Deel Deze Pagina