Rijgedrag bij teefjes???

Discussie in 'Honden' gestart door Lotje2, 8 aug 2007.

1. Lotje2

Lid geworden:
    13 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo, iedereen,

een tijdje geleden keek ik naar een programma op tv waarin "probleemhonden" behandeld werden. Één ervan was een teefje met rijgedrag. Wij waren hier stomverbaasd dat een teefje dat deed. Wij hebben nooit eerder een reu / teef gehad die rijgedrag vertoonde, wel een poedel gezien van familie (reu) die dit erg vaak deed. Ik sta op het punt terug een hondje te kopen (ik DENK een teefje) en ik vraag me af hoe het mogelijk is dat een teefje dit doet, of jullie teefjes kennen die dat doen / deden, en hoe dit te VOORKOMEN valt??? Alvast bedankt voor de reacties! :wave:

2. Maxiem

Lid geworden:
    10 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Teefjes doen dat ook hoor, mijn teef bijv. Rijen kan seksueel zijn, maar ook een dominantieuiting. Maar mijn Max doet het bijv. als ze gestresst is, dus dat is ook nog een mogelijkheid.
    Hoe te voorkomen? Dat kan niet. Hoe je het moet behandelen als ze het doet? Dat hangt er helemaal vanaf waarom. Doet ze het uit dominantie, dan moet jij dominant zijn. Dat kun je doen met de gebruikelijke regels, jij eerst alles doen, de hond krijgt niets voor niets, hond alle initiatieven ontnemen enz. Je kent ze waarschijnlijk wel. Zo niet, moet je het even zeggen, dan wijt ik er een wat langer stukje aan.
    Doet ze het uit stress? Dan gewoon laten gaan, denk ik. Maar mocht dat zo zijn, dan zou ze het vermoedelijk ook niet op jou/andere mensen doen, maar op een bank ofzo.
    Als Max het toch op mij doet, duw ik haar resoluut weg, maar corrigeer ik niet. Dat levert tot dusver geen problemen op.
    Maar goed, ik denk dat je je daar pas zorgen over hoeft te maken als ze dat doet.

3. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hier heb ik ook zo'n heerlijk dominante teef zitten. Meestal kijk ik of de hond waar ze tegenaan rijd het zelf corrigeerd, en anders corrigeer ik haar. Ik heb echter liever dat de hond het corrigeerd.

Overigens kun je er grappige situaties mee krijgen.

4. Lotje2

Lid geworden:
    13 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hmm... interessant... Zijn er ook mensen die een teefje hebben die dit NIET doet?
    Zouden teefjes procentueel gezien minder vaak rijden dan reuen (want je hoort het toch vaker over reuen dan over teven)? Zou het hoofdzakelijk voorkomen bij dominantere honden? (want ik had bvb. een onderdanige collie die het gewoon niet in haar hoofd zou gehaald hebben dit te proberen).
    Het LIJKT me ergens ook zo dat rijgedrag meer voorkomt bij kleinere rassen dan bij grotere (tenminste, ik heb nog geen grote hond gekent die het deed), en zoja, aan wat zou dat liggen?

5. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Puzzel was 7 maanden toen we haar uit het asiel haalden. Ze was zwaar mishandelt en had geen enkele opvoeding genoten. Ik noem het wel dominantie, maar 1 grote mond van een andere hond (of mij :wink:) is voldoende om haar weer met 4 poten op de grond te krijgen. Misschien is het dat ze zich graag stoer voor doet.

Edit: Overigens is Puzzel een middelgrote hond. Ook grote honden rijen.

6. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja natuurlijk! Net zoals er reuen zijn die het niet doen. Alles hangt af van de sterkte van de hormonen èn zo nog meer aan de baas. Of je het toelaat of niet. Of je hem gelijk correct corrigeert of niet. Of je hem een 'knuffelkussen' geeft om zich op uit te leven of niet. Etc.
    Geloof ik ab-so-luut niet. Alleen zal iemand eerder over zijn rijdende reu klagen (terwijl het probleem dan eigenlijk bij de baas zijn aanpak ligt) dan over zijn rijdende teef.
    Nee. Sommigen doen het om hun dominatie te bevestigen, sommigen doen het omdat hun hormonen opspelen, sommigen omdat het hun uitlaatklep is als ze een beetje gefrustreert zijn op dat moment, en sommigen gewoon omdat ze aandacht willen, ook al is het dan op een slechte manier.
    Aan het feit dat mensen over het algemeen pups die groot worden gelijk gaan corrigeren en het over het algemeen voor een klein hondje eerst grappig vinden en later het hondje niet meer goed aan willen pakken omdat ze geen moeite willen doen. Want ach, een kilo of 2 die aan je been hangt is niet zo erg als een 34-40 kilo of meer wegende hond...

7. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb een vrij dominante teef die nog nooit op een andere hond (of mens of kussen) heeft gereden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog nooit heb gezien bij een teef (niet bij honden van mn ouders, niet bij honden van vrienden en niet bij teven op het pension).

8. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een teefje die dat niet doet, en daar ben ik heel erg blij om.
    M'n vriendin haar teefje rijdt ook op de benen, gewoon als er bezoek is...
    :confused:

9. Ada

Ada

Lid geworden:
    28 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ons teefje doet het niet, nu 9 maanden net loops geweest.

19 okt wordt ze geholpen. ik weet niet of dat er mee te maken heeft maar ik hoop dat ze het er niet daarna wel gaat doen!

10. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Het kàn, hoeft helemaal niet, maar kan wel. Maar euh.... waarom laat je haar dan castreren als je bang bent voor eventuele negatieve bijeffecten?

11. Ada

Ada

Lid geworden:
    28 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    zoals ik al schreef, ik weet niet of dat er mee te maken heeft.
    Maar de hond van mijn schoonouders heeft zo'n last van haar loopsheid en wordt het nu steeds sneller (is 10 jaar).

dat wij hebben besloten om haar te helpen. En dan kunnen we ook gewoon naar het strand. en normaal door de wijk lopen.

Barry zijn tante woont naast mijn schoonouders en hun hond (reu) werd helemaal gek van stacey toen ze loopswas. hij besprong ons, kwam door de heg en at niet meer.

dus leek het ons beter om haar te helpen!

12. Chiva

Lid geworden:
    24 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Chiva (Amstaff) springt ook op Zina (Saluki).
    Met als gevolg: zina zakt door haar achterpoten van het gewicht en is bang van chiva....
    ze bedoelt het niet slecht maar maak dat zina eens wijs :eyes:

13. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat hij niet meer at komt wel goed hoor. Dat merkt hij zelf wel. Dat hij je besprong moet gecorrigeert worden door de eigenaar. Dat hij door de heg komt ... dat moet de eigenaar zorgen dat de heg 'hondproof' wordt.

Is de hemel zij dank ècht niet standaard voor een 'hele' teef.

Kun je dat nu niet dan, als ze niet loops is? Het hoort er gewoon bij, dat ze als ze loops is een andere behandeling vereist dan als ze niet loops is. Het is nu eenmaal een vrouwtje.

Mijn mening dat je niet aan een gezonde hond operatief gaat sleutelen, en zeker niet voor iets dat eigen is en compleet natuurlijk is voor het geslacht van de hond. Maar bonne, het is natuurlijk je eigen beslissing en je eigen recht.

14. Queeny

Lid geworden:
    17 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Het castreren van een teef heeft veel voordelen, niet alleen verhinder je de kans op ongewenste zwangerschap, maar preventief voorkomt het ook baarmoederinfecties, schijnzwangerschap, en borst en baarmoederkanker. Als er een manier is om al die ellende bij je teef te voorkomen, waarom zou je het dan niet doen? Het is een beetje misplaatste dierenliefde om haar dat te ontzeggen...vind ik toch.

15. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Gelieve in dit topic geen "discussie" starten over het wel of niet castreren van een teefje. Daar ging het topic niet over en daar zijn al andere topics over :smile:

16. Angèl1981

Angèl1981 Dierenfanaat

Lid geworden:
    22 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    1 van mijn meiden doet het ook (ze is al lang geleden geholpen)
    Ze doet het trouwens alleen bij de boxer van mijn ouders als zij op de grond ligt.
    (hun zijn samen het eerste 3 jaar opgegroeid).
    Donja vind het allemaal best.
    Waarom Djinka dat doet?
    Ik weet het niet, misschien dominantie naar Donja toe.
    Naar de mens is ze dat helemaal niet.
    Donja corrigeert haar niet. Ik roep alleen haar naam en dan stopt ze al en loopt ze gewoon droog verder of ze gaat er zelf bij liggen.
    Ik stoor me er verder eigenlijk niet aan.

17. nathalietjuh

Lid geworden:
    9 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    3
    Pasha had nog nooit op andere honden of mensen gereden.
    Toen kregen wij Zaba erbij (allebei dus teven). Ook zij rijdt nooit op andere honden en mensen.
    Maar deze twee (sl*tjes noem ik ze dan) zijn tegelijk loops en ze rijden op elkaar.... zoveel dat wil je niet weten. Het maakt mij niet uit en ze lijken het zelf niet erg te vinden. Nou zijn ze ongeveer even groot en even zwaar, dus lichamelijk gezien is het dus geen probleem. Het is eigenlijk wel grappig om te zien. Ze doen het ook echt om beurten. Nooit geen grommentje of niks en ze doen het gewoon waar je bij staat.
    Ik zie dit absoluut niet als iets dominants, maar eerder gewoon als iets seksueels.

18. Baco&Xena

Lid geworden:
    8 feb 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi

Wij hebben een teefje van 12 weken oud een Amerikaanse Stafford. En een Reu van 9 mnd. oud (rottweiler/herder) alleen ons teefje rijdt dus op onze reu het is nu een keer voorgekomen maar ik zou wel graag advies willen hoe ik dat het beste kan aanpakken.

We hebben ook 2 kleine kinderen rondlopen en dat gaat goed maar ik wil wel dat ze goed blijft luisteren en niet dominant gaat doen naar de kids maar dat is gelukkig niet gebeurd kids kunnen alles met haar doen ook aan der voerbak zitten.

Onze Reu is ook erg dominant die rijdt op al het bezoek als die langskomen dus volgens mij hebben we een lekker stel aan honden hahaha.

Groetjes
    Gaby

Pootjes

Baco en Xena

19. bionicgirl

Lid geworden:
    2 mrt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf een mini- chi en die rijd sinds kort heel wat af .
    Weet iemand meschien of dat teefjes dat ook krijgen als ze loops moeten gaan worden ?

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Bullylover
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    2.489
  2. Iris980601
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    2.934