Rechtrichten

Discussie in 'Paarden' gestart door Shirley2danmaar, 6 mei 2008.

1. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Eigenlijk doet Winand het enorm goed in de training. Hij staat lekker aan de hulpen, de takt en regelmaat zit er al een stuk beter in en hij pakt de meeste dingen vrolijk en snel op. Stelling en buiging zijn nog moeilijk en zijn voorkeurshand is nog erg aanwezig. Daarom wil ik me wat meer gaan richten op het rechtrichten.

Nou moet je niet denken dat Winand zo scheef als een deur is, maar zijn knieprobleem, mijn onbalans en Winand's hoge kleuter-gehalte zorgen er wel voor dat hij niet zo recht is als ik zou willen. Op de tweede hoefslag rijden en in het goede spoor zetten doe ik al met Winand. Dit gaat ons best goed af. Toch merk ik dat hij op de volte niet altijd gelijk op twee teugels en tussen mij blijft. Door het rijden van slangenvoltes gaat dit al wat beter.

Heeft iemand nog goede rechtricht-oefeningen die goed in te passen zijn in een dagelijkse training? En misschien zijn er ook dingen die ik totaal niet moet doen of waar ik zelf op kan letten?

2. Jacqy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
  3. kim=kitty=ikke

Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb niet heel erg veel verstand van rechtrichten, maar is het niet handig als je eerst naar je eigen balans gaat kijken en deze probeert te versterken. ik denk dat je op die manier je paard beter leert aanvoelen met je zit. als je een stukje zonder beugels rijd, zet je je lijf al automatisch anders neer, waardoor de balans verbeterd. als je dan je beugels terug pakt maar de houding vasthoud is het al heel anders. Verder denk ik dat als je eigen balans beter wordt het rechtrichten van het paard ook makkelijker gaat. Volgens mij gaat onbalans namelijk samen met het scheef zitten van de ruiter wat het rechtrichten belemmert. (corrigeer aub als ik helemaal verkeerd zit)

4. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Rechtrichten, daar blijven we toch allemaal altijd wel mee bezig. Alhoewel Ozis naar mijn idee de echte basis prima beheerst is ze nog alles behalve recht. Zelfs in het Z zijn veel paarden niet recht, zo bijzonder is dat dus niet :wink:

Ozis wisselt nogal eens van ''moeilijke'' kant. Ik probeer haar altijd bewust recht te rijden, dwz, ten alle tijden proberen om meer gewicht op de lichte kant te krijgen. Laat de zware kant tijdelijk voor wat het is, dit is namelijk vaak niet de probleem kant. Juist de lichte kant heeft aandacht nodig. Goed begrenzen dus en proberen dmv zithulpen en je binnenbeen je paard meer op de lichte kant te krijgen. Door hier continu mee bezig te zijn merk ik al snel dat Ozis een stuk rechter is en beter op 2 teugels gaat lopen. Ze hoeft hierbij trouwens niet eens echt licht te zijn, dat kan ook helemaal niet, hiervoor is meer verzameling nodig en zover zijn we nog niet :wink: Fijn op 2 teugels is voor ons nu een fijn buigzaam paard (op beide handen) met een prettige druk.

Qua oefeningen rijdt ik idd graag binnenhoefslag, veel 8'tjes en slangenvoltes. Ook wijken en schoudervoor helpt goed om je paard wat rechter te krijgen. Verder heb ik Ozis sterker kunnen maken dmv wat contragalop, in eerste instantie enkel piepkleine gebroken lijntjes, nu al echt hele rondes en bv. rechtsomkeerts.

5. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Mijn eigen balans is inderdaad iets dat aandacht verdient. Gelukkig gaat dit best goed, alleen wanneer een wending onverwacht iets te klein of te groot uitvalt merk ik dat ik mezelf moet corrigeren.

En de oefeningen die je noemt Marcha, zijn inderdaad erg praktisch toe te voegen. Veel binnenhoefslagwerk en figuren rijden doe ik al. En ik merk ook dat wanneer ik wat langer bezig ben (na een half uurtje) Winand ook lekker op beide zijden gelijkmatiger aanvoelt. Maar zo te lezen is het dus normaal dat dit een probleem is dat constante aandacht nodig heeft?

En contragalop klinkt inderdaad als een mooie oefening. Dat heb ik laatst in de les een keer geprobeerd uit nieuwsgierigheid, Winand vond het wel raar volgens mij, maar galoppeerde gewoon taktmatig door. Maar wil eerst de goede galop maar even bevestigen, hij loopt me daarbij nog te veel op de voorhand. Ook een van die probleempjes waar we nog wel even zoet mee zijn :wink:

6. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Zeker weten. Zo'n beetje alle paardenmensen die ik ken hoor ik er regelmatig over. Toevallig heb ik dit ''probleem'' pas nog met mijn instructeur besproken, ook hij zei dat het iets is dat je altijd zult houden. Ik merk het vooral wanneer ik ga starten met een nieuwe oefening, ik merk dan dat Ozis het moeilijk vind en probeerd zich dan op een of andere manier te ontrekken. Meestal gaat ze dan dus scheef (wordt ze lichter aan een kant).

Zeker :grinning: Inderdaad eerst de gewone juiste galop netjes bevestigen en dan pas aan de contra werken. Ozis heeft iig veel profijt gehad van de contra! Ik vind schoudervoor ook echt een hele fijne rechtrichtoefening!

7. bonte

Lid geworden:
    27 mei 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    je kan ook stelling naar buiten doen (kan op de hoefslag maar ook op de volte) bij mij werkt dat echt super

8. paardenfreak

Lid geworden:
    24 jul 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Phoe..... rechtrichten daar kun je wel een boek van meer dan 100 blz. over schrijven. Rechtrichten is waarschijnlijk een van de belangrijkste vaardigheden in de dressuur, en je bent daar inderdaad nooit klaar mee.
    Je schrijft dat hij niet altijd gelijk blijft tussen twee teugels. Dit is geen probleem wat aan de voorkant zit, wat je natuurlijk wel zou denken. Probeer dit probleem van achteruit op te lossen (zoals heel veel aanleuningsproblemen). Zorg dat je paard goed ondertreed met zijn achterbenen. Schouderbinnenwaarts en travers zijn daar hele goede oefeningen voor. En nu moet je niet angstig zijn om dat dit wat verder gevorderde oefeningen zijn, zo moet je het niet zien. Er is niets zo slecht als een paard alleen maar rondjes rechtuit te rijden.

Bij de schouderbinnenwaarts loopt je paard in een voorwaarts, zijwaartse beweging, waarbij het lichaam van nek tot staart in de lengte gebogen is. Hierbij wordt de buiging van het binnenachterbeen getraind. Deze moet ondertreden en het gewicht gaan dragen. Door het dragen van het binnenachterbeen ontstaat bij de buitenschouder meer vrijheid. Schouderbinnenwaarts kun je op drie of vier sporen rijden.

Bij travers train je de buiging van het buitenachterbeen. Je paard moet leren om met zijn buitenachterbeen onder zijn zwaartepunt te treden. Deze moet de massa gaan dragen en zorgt voor schoudervrijheid van de binnenschouder.
    Je paard moet hierbij met zijn buitenachterbeen onder de massa treden, dus in het spoor van het binnenvoorbeen komen. Het naar binnen stellen van de achterhand is vaak geen probleem, maar het onderhouden van de juiste lengtebuiging is de moeilijkheid.

Door je paard te buigen in verschillende zijgangen, worden de slappe en stugge spieren aan beide kanten getraind dus lang gemaakt en aangespannen. Hierdoor worden de spieren aan beide kanten sterker en wordt je paard 'uitgelijnd'. Het verschil tussen de 'moeilijke' en de 'makkelijke' kant zal kleiner worden en je paard dus rechter.

9. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Volgens mij begint de weg naar een recht paard bij de ruiter. De ruiter zelf moet eerst recht en in balans zitten en het paard niet proberen te corrigeren door zelf iets scheef te gaan zitten. Als dat niet in orde is, moet je je dus niet blindstaren op het paard maar eerst ook aan je eigen zit werken.
    Bij een scheef paard met een scheve ruiter is het einde helemaal zoek op een gegeven moment.

10. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Helemaal met je eens Fabsje!

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Rechtrichten
    Reacties:
    2
    Weergaven: