Ratjes --> tanden knippen?

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door WillyWonka, 3 dec 2007.

1. WillyWonka

Lid geworden:
    17 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb het idee dat de tandjes van mijn ratjes wat lang zijn.. Is het dan nodig om ze te laten knippen?
    En dat Pip daarom wel eens 'bijt' ?
    Ze hebben zát knaagmateriaal, maar daar doen ze eigenlijk niets mee....

2. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Gelukkig heb ik nooit ratten met te lange tanden gehad, volgens mijn dierenarts hoef je je er eigenlijk ook geen zorgen om te maken als de tanden recht staan. Ze slijten dan namelijk vanzelf al. (maar ik kon zelf niet zo goed zien of ze nu recht op elkaar stonden of niet)
    Maar als ze scheef staan kan het heel goed dat ze te lang worden. Of bijten een gevolg daarvan is durf ik ook niet te zeggen, maar als ze echt te lang zijn kan het wel verschrikkelijke gevolgen hebben. Ze kunnen niet goed meer eten (en drinken) waardoor ze verzwakken en de tanden kunnen, als je er echt lang niets aan doet, krom groeien en terug hun huid in groeien.
    Bij dit soort zaken raad ik aan: bij twijfel toch maar even door de DA laten checken.
    Liever een keer teveel voor niets met de nodige consultkosten (sommige DA´s vragen niet eens consult als ze gelijk zien dat er niets aan de hand is) dan een keer te weinig met vreselijke gevolgen.

3. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    In principe zou het niet nodig moeten zijn. Snijtanden van knaagdieren lijken altijd best lang. Maar zolang ze recht zijn, is er geen probleem. Dus ik zou, als je je echt zorgen maakt, idd ff naar de dierenarts gaan (eentje die verstand heeft van ratten/knaagdieren) om te laten controleren of ze recht staan. Bij konijnen komt het bijvoorbeeld 'regelmatig' voor dat tanden niet goed afslijten maar ik heb er bij ratten nog nooit van gehoord (niet dat ik superveel afweet van ratten maar goed).

4. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is pas nodig om tandjes/kiezen bij te laten werken als het dier er duidelijk last van heeft. Dat merk je dan doordat het dier bijvoorbeeld zijn brokjes niet meer goed eet (maar wel nog trek heeft in zachte dingen zoals banaan), of als hij geen hooi meer eet (oke, daar heb je bij een rat niet veel aan maar bij konijnen zie je het daar vaak het eerst aan). In het algemeen zie je vaak dat dieren wél honger hebben en meteen op voedsel afkomen, maar het vervolgens niet of maar mondjesmaat willen opeten.

Zolang dat niet het geval is is er waarschijnlijk niets aan de hand.

Van bijten als gevolg van te lange tandjes heb ik nog niet gehoord.

5. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Bijten gaat juist moeilijker met lange tanden :wink:

Zelf vind ik hard brood een goed hulpmiddel om te bekijken of de voortanden OK zijn. Smullen ze een steenhard gedroogd stukje korst zo op, dan is de lengte goed. Lopen ze er wat mee te klooien dan is er vaak een probleem (of lusten ze geen brood, maar dat is zeldzaam :wink: ).

Laden...

Deel Deze Pagina