Rare ontlasting konijn?

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door ~ellie~, 19 jun 2005.

1. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zag net in het voorbijgaan iets raars in Madelief haar poepbak liggen. Ik terug kijken: Tussen de keutels ligt iets wittigs, en ook op de keutels zit een beetje een witte waas. Het zit echt zo tussen de keutels geprut. Het ziet er uit als kots ofzo, maar ja, dat kan niet bij konijnen, en dan lijkt me ook dat het niet tussen de keutels zit :wink: .

De poepbak was een paar uur daarvoor schoongemaakt, en wordt sowieso elke dag schoongemaakt, dus 'beschimmelde' keutels kunnen het volgens mij niet zijn.

Ik meen ooit eens iets gelezen te hebben van en schimmelinfectie in de darmen waarbij een konijn wituitgeslagen keutels produceert, maar ik kan nu natuurlijk weer eens niet terugvinden waar dat ook alweer stond en of daar stond of dat iets ernstigs was of niet.

Weet iemand wat dit is en of dit ernstig is? Zowel Wiesje als Madelief gedragen zich volkomen normaal. Oke, beetje lui vanwege de hitte, maar goede eetlust enzo.

Zal ik hier morgenochtend maar even mee langs de DA gaan? Of is het iets heel onschuldigs? Omdat ze wel gewoon een gezonde indruk maken leek het me niet nodig nu in allerijl in het weekend nog alarm te slaan, maar zal ik er morgen wel even mee gaan? En moet ik dan wat van die keutels meenemen? Of kan ik die juist het beste meteen wegdoen en alles goedverschonen, voor het geval het iets bacterieels/schimmeligs/besmettelijks is?

2. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Inmiddels liggen er ook weer normale keutels, dus ik denk dat wat het ook was het nu in ieder geval over is. Ze gedragen zich allebei nog steeds volkomen normaal. Ik heb de poepbak verschoond en ontsmet, voor het geval het wel iets schadelijks was.

Ik hou het nog even goed in de gaten, maar voorlopig lijkt DA-bezoek me niet nodig.

3. Evee

Evee Dierenfanaat

Lid geworden:
    8 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Hmm geen idee.
    Soms zijn er wat keuteltjes hier ook wit uitgeslagen, maar dan hebben ze eroverheen geplast ofzo. Echt een waas of wat dan ook er over heb ik nooit gezien.

Maar als het nu over is en ze goed eten, drinken en actief zijn dan zal het wel niets ernstigs zijn. Eventjes in de gaten houden gewoon inderdaad :smile:

4. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Late reactie maar waren het niet de faeces keutels ? Die zie je eigenlijk nooit omdat konijnen ze weer op eten, maar soms laten ze wat liggen.

Konijnen kunnen niet al hun voedsel in een keer verwerken, dus eten hun eerste keutels weer op om zo alle voedingsstoffen binnen te krijgen, dit heet faeces. Die keuteltjes zijn grijzig en zacht, niet zoals de keutels die wij gewoonlijk zien, hard en zwart...

5. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee het was echt wit en veel vloeibaarder. Net smeerkaas zeg maar... Die eerste keutels zien er echt anders uit (ik zie ze wel eens omdat Madelief als ze ergens van gestressd is ze niet meer opeet en gewoon laat liggen).

Ik heb het niet weer gezien, dus het zal wel iets eenmaligs zijn geweest. Beide beestjes zijn nog steeds oppervrolijk en actief, dus ze zullen er niks aan hebben over gehouden.

Maar goed, als iemand nog suggesties heeft voor wat het nu geweest kan zijn: laat maar horen!

6. JoBoris76

Lid geworden:
    13 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedoel je niet de blinde-darmkeutels?? Faeces is een andere naam voor ontlasting. :wave:

7. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Euh... nou he ? dan ga ik straks eerst mn boek erbij pakken, ik dacht het toch werkelijk als feaces geleerd te hebben :confused:

8. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Haha, ja maakt toch niks uit hoe het heet? Ik weet in ieder geval wel wat je bedoelt: die zachte 'eerste fase'-keutels die ze weer op horen te eten.

Overigens is faeces volgens de Van Dale inderdaad gewoon ontlasting/uitwerpselen :wink: .

9. punkie_pluisje

punkie_pluisje Dierenliefhebber

Lid geworden:
    11 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    De blinde darm keutels heb ik zo vaak gezien toen mijn nijn leefde. Zij at ze bijna nooit op. Is wel lastig als ze op het laminaat of op het huisje liggen. Want die blind darm poep plakte over en nergens aan

10. JoBoris76

Lid geworden:
    13 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan heb jij iets niet goed gedaan met het eten. :wave:

11. punkie_pluisje

Lid geworden:
    11 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik was allang blij dat ze at, wat was zij moeilijk (misschien komt het doordat haar gebit niet goed was, maar ze heeft het 3 jaar volgehouden)

12. Elise

Lid geworden:
    22 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Is ze wel 3 jaar oud geworden?

Een beetje dierenarts had dr tanden eruit kunnen laten halen, had ze dan niet langer kunnen leven? 3 jaar is best kort :confused:

13. JoBoris76

Lid geworden:
    13 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Elise.

Drie jaar is inderdaad erg kort. Flappy heb ik al 9 jaar. :smiley: :wave:

14. punkie_pluisje

Lid geworden:
    11 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Het waren haar kiezen, ze had haken op haar kiezen. Hierdoor moest ze veel harde dingen eten en eerst moest ik haar om de 3 maanden naar de DA brengen om haar kiezen te doen, maar naar haar 1ate jaar was het om het half jaar.
    De laatste keer dat ze haken op haar kiezen had moest ze ff met spoed gedaan worden (over een 1 uur ging de DA dicht) en toen mocht ze thuis bijkomen. Maar 's avonds kon ze niet springen en normaal bewegen (ik dacht zal nog door narcose komen) en de volgende ochtend lag ze dood in haar huis. Niemand durfde haar aan te raken, want tja je moest zo dicht bij haar komen dat ze je kon bijten. En ik vond het echt een gek idee dat ze dat nooit meer zou doen...

Laden...

Deel Deze Pagina