Rare kleur, kleurmuis. Heeft iemand dit eerder gezien?

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door polbo, 2 jul 2006.

1. polbo

Lid geworden:
    18 jun 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb deze muis nu al een tijdje. (1 jaar) En ik vroeg me toch af of er nog meer mensen zijn die z'n soort muis hebben.

Het is een kruizing tussen een witte gladhaar muis met rode ogen en een bruin bonte borstelhaar.

Dit is de papa.

We kregen daar 10 jongen van. 1 witte met zwarte ogen 4 witte met rode ogen en nog 3 zwarte en 2 bruine muizen. Allemaal gladhaar.
    Al deze muizen hebben we gehouden en alle muizen zijn nog net zo van kleur als dat ze geboren werden op 1 na.

Een zwarte muis werd kaal toen die een paar maanden oud was. Ik snapte niet helemaal wat het was. Ik ben er ook verder niet mee naar de dierenarts geweest want ik dacht dat het waarschijnlijk een fuzz muis zou zijn (ik heb ook naakt muizen gehad, maar de zijn totaal geen familie van deze muis.)
    Hij werd ook niet normaal kaal maar hij had precies van zijn neus tot aan zijn staart een kale streep en ook van links naar rechts kwamen kaars rechte kale strepen.Na een tijdje groeide er weer haar over heen. Dit haar was alleen niet zwart maar wit.

Zij zag er erg leuk uit met 1 rechte witte streep en een aantal dwars strepen.(helaas heb ik hier niet echt een duidelijke foto van) later kwamen er nog meer witte streken bij van haar neus tot haar staart.
    Op deze foto kun je dat goed zien ook de witte streep op haar rug.

Ze is nu al wat ouder en krijgt nog steeds steeds meer witte haren. Het is nu een bont muisje maar je kunt nog goed zien dat ze gestreept was. Daar heeft ze nog een aantal vierkante zwarte blokken van op haar kont.

[​IMG] [​IMG]

Haar hoofd is ook erg apart getekend. Maar ze is echt als zwart muisje geboren.
    Maar nu vroeg ik me af of iemand dit misschien eerder had gezien?

2. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    ik heb het nog nooit gezien maar heb ook nietz zoveel verstand van kleurmuizen.

vind het wel een leuk beesie.

3. miluta

Lid geworden:
    27 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb er ook geen verstand van maar vind hem wel leuk :grinning:

4. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Wow dat is wel heel apart. Vooral dat het haar er eerst is, vervolgens verdwijnt en dat er dan later weer nieuw haar, maar in een andere kleur groeit. En dan ook nog in kaarsrechte lijnen.

In hoeverre weet je wat voor kleuren de ouders van de ouders van de ouders (etc) hebben? Dus heb je stambomen van de ouders? Misschien kan dat voor opheldering zorgen.

Het muisje ziet er in ieder geval wel heel apart uit.

5. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    inderdaad aparte kleur

6. polbo

Lid geworden:
    18 jun 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo heel apart is het niet dat er wit haar voor terug komt. Het is bij dieren (bijna) altijd zo dat als er ergens een wond of zo heeft gezeten en het haar er weg is er wit haar voor terug komt. Vooal goed te zien bij litekens.

Van de verdere ouder muizen weet ik eigenlijk niks. De moeder heb ik uit de dieren winkel en waren eigenlijk bedoelt voor de slang. waarschijnlijk waren die ouder daarvan ook wit met rode ogen (die kleur was er het meest). Van de vader weer ik verder helemaal niks. Die heb ik bij iemand vandaan die muizen voor de hobby fokte en ze ook aan haar slange voerde. Ze had verschillende muizen allerlijk kleuren en veel borselhaar en satijn muisjes.

Misschien is het wel een foutje in de genen. Het maakt mij verder ook niet uit. Ik ga niet met haar fokken, maar ik was nieuwsgierig of mensen dit al is eerder hebben gezien.

7. nelly_555

nelly_555 Dierenfanaat

Lid geworden:
    5 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Nog nooit gezien, ik vind het wel een bijzonder muisje !

8. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Dat kaal worden vind ik vreemd. Ik ken geen haartypes die dat behoren te doen, maar gelukkig is je muisje daar goed doorheen gekomen.

De kleur doet me denken aan de kleur 'schimmel'. Je muis lijkt op plaatjes die ik van die kleur heb gezien. Ik weet echter niet of 'schimmel' in muizen dezelfde eigenschap heeft als 'verschimmelen' in ratten en paarden. Bij die diersoorten is het de term voor het steeds witter worden van de vacht.

9. Saskia1982

Saskia1982 Dierenkenner

Lid geworden:
    3 jan 2005
    Leuk Bevonden:
    26
    Muizen in de kleur schimmel worden al gewoon als schimmel geboren, worden vaak juist iets donkerder als ze ouder worden :wink:
    Ik vind het een heel klein beetje op merle lijken, maar gezien dat gen alleen in Zuid-Amerika voorkomt lijkt me dat erg onwaarschijnlijk..

10. missykarina

missykarina Dierenliefhebber

Lid geworden:
    26 jun 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Nog nooit gezien, maar echt een bijzondere kleur :O

Laden...

Deel Deze Pagina