+ & - punten van een gerbil

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Kyl, 17 aug 2017.

Tags:
  1. Kyl

Kyl Nieuw Lid

Lid geworden:
    17 aug 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga gerbils nemen, maar daarvoor doe ik onderzoek naar het mooie diertje.
    Ik heb al een mooi hok voor ze (100langx30breedx40hoog CM). Ik wil er 2 nemen.
    Ik moet nog een deksel maken, en ik vraag me dus de volgende dingen af:
    -Wat is een geschikt gaas voor een gerbil deksel?
    -Wat zijn de plus en minpunten van een gerbil?
    -Kan ik ze op een kamer houden waar het rustig is maar wel (meestal) donker en warm?
    -Wat is handiger, 2 vrouwtjes of 2 mannetjes (ik wil geen nestjes).

Alvast bedankt!
    Kyl

2. Moira.

Moira. Gerbil-fanaat!

Lid geworden:
    30 sep 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Gaas voor een deksel is meestal gewoon van dat vierkante kippengaas met mazen van maximaal 1 cm.
    Aan beide kanten dan een latje hout met het gaas ertussen, soms zijn tussenlatjes ook wel handig voor extra versteviging. Je kunt ze ook los bestellen bij gerbil-kooi.nl (dat zijn de mensen van gerbil.nl, weten ontzettend veel van gerbils, op hun site staat ontzettend veel goede informatie en in hun webshop kun je alles voor gerbils kopen waarvan je ook gelijk weet dat het geschikt is voor gerbils).

Zelf vind ik gerbils de leukste knaagdiertjes, maar het zijn in sommige opzichten ook de moeilijkste. Zoals je al goed bezig bent moet je je er goed over inlezen, want het zijn niet de meest 'standaard knaagdiertjes' en dingen die gelden voor ratten of hamsters gaan vaak niet op voor gerbils. Ook weten dierenartsen er vaak een stuk minder van. Het is dus echt van belang om je goed in te lezen met goede informatie (van bijv. bovenstaande mensen, die hebben ook een forum waar veel gerbilkenners op zitten, hoewel het tegenwoordig niet zo heel actief meer is).
    Het zijn meer 'kijkdiertjes' dan 'knuffeldiertjes'. Ze zijn (met geduld, liefde en aandacht) wel tam te krijgen, maar ze zijn vliegensvlug en zullen niet lang stil blijven zitten. Je kan ze als ze tam zijn wel even uit de bak halen om aandacht te geven, maar in de kamer of op de bank los laten lopen is vaak toch niet echt een verstandige mogelijkheid.

Als je eenmaal de bak goed hebt ingericht (met enkel hout/glas/steen/metaal, geen plastic!) hoef je eigenlijk alleen maar dagelijks het voer en water te verschonen. Eens in de maand de bak verschonen is al wel voldoende. Dus in die zin zijn het wel makkelijke beestjes, als je maar eenmaal weet hoe ze werken. Elke keer na het verschonen en opnieuw inrichten van de bak (veranderingen in inrichting vinden ze leuk) is het altijd heel leuk om er even een uurtje bij te gaan zitten en te kijken hoe ze hun nieuwe bak verkennen en tunnels graven enzo.

Wel een nadeel met gerbils, wat je bijvoorbeeld niet hebt bij solitaire hamsters die je in hun eentje moet houden, is dat je ze altijd per 2 moet hebben omdat het groepsdiertjes zijn. Van eenzaamheid kunnen ze dood gaan. Dus als er eenmaal een van je koppeltje dood gaat, zul je altijd binnen relatief korte tijd een koppeling moeten doen aan een nieuwe gerbil. Dat koppelen gaat over het algemeen altijd wel goed, als je weet wat je doet (wederom met goede informatie, zoals die van gerbil.nl). Maar als daar er dus weer eentje van dood gaat ga je weer opnieuw het nieuwe proces in. En voor je het weet zit je jaren 'vast' aan gerbils. Dat is natuurlijk hartstikke leuk, maar er komt vast een tijd dat je er toch wat minder aandacht aan kunt besteden en er eigenlijk mee wilt stoppen. Dan moet je óf 'geluk' hebben dat ze allebei heel oud zijn en kort na elkaar overlijden, óf je zult uiteindelijk je overgebleven gerbil moeten weggeven voor iemand anders om aan hun gerbil te koppelen. En anders blijf je toch maar zelf bezig :stuck_out_tongue_winking_eye:
    Ze kunnen een jaar of 4/5 oud worden, dus je hebt er iig een tijd plezier van!

Een rustige kamer is ideaal voor gerbils. Is het er altijd donker? Want daglicht is ook wel goed voor ze omdat zij ook een dag-nacht ritme hebben. Volop in de zon mogen ze sowieso niet staan (vooral een terrarium gaat dan echt als hete kas fungeren), dus als het er iets donkerder is maakt ook niet uit, als er maar wel daglicht binnen komt. En wat noem je warm? Als het echt continue 23+ graden is is het misschien niet zo ideaal, sowieso moet je bij warmte echt het water regelmatig verversen. Maar 'gewone kamertemperatuur' a 21 graden is natuurlijk geen probleem. Kou is juist niet goed, maar te warm ook weer niet.

Of je 2 mannetjes of 2 vrouwtjes neemt maakt niet zo veel uit. Verschil in gedrag zie je vooral als ze te maken hebben met het andere geslacht. Als ze uit hetzelfde nestje komen of al succesvol gekoppeld zijn gaat het vaak sowieso wel goed, en als ze van 2 verschillende plekken komen dien je ze te koppelen volgens een speciale koppelmethode (die veel tijd en aandacht kost, maar wel heel belangrijk als je gerbils gaat houden). Maar als ze eenmaal gekoppeld zijn gaan ook 2 van hetzelfde geslacht goed, en welk geslacht maakt dan niet zo veel uit.

Laden...

Deel Deze Pagina