Psychiatrische behandeling voor huisdieren

Discussie in 'Discussies' gestart door ArjanD, 28 nov 2009.

1. ArjanD

Lid geworden:
    28 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Deze discussie gaat over een recente uitzending bij Netwerk:

http://www.netwerk.tv/uitzending/2009-11-16/de-poes-aan-de-prozac-gedragskliniek-voor-dieren

De poes aan de Prozac, de hond aan de Ritalin (ADHD medicatie). Steeds meer huisdieren in Nederland worden gediagnosticeerd met een psychiatrische stoornis. Honden zijn agressief naar andere honden, ze grommen en ze bijten de huisraad stuk.

Antidepressiva

Maar ook katten worden gediagnosticeerd met een psychiatrische stoornis. Ze zijn angstig of depressief. Steeds meer krijgen de huisdieren hiervoor antidepressiva voorgeschreven.

ADHD-medicatie

Netwerk ging op bezoek bij Suzanne Nayee. Zij geeft 90 euro per maand uit aan Ritalin voor haar hond Django. Suzanne's hond heeft namelijk ADHD en wordt een stuk rustiger door het kalmerende middel.

Psychiatrisch centrum

De Universiteit van Utrecht opent morgen de eerste gedragskliniek in Nederland. Een medisch en psychiatrisch centrum voor lastige huisdieren.

~~

Wat vinden jullie hiervan? Belachelijk toch, een eenzame kat 4-5 hoog op een flat die geen kant op kan, volproppen met 'hersenmedicatie'?

Wat denkt die Midas Dekkers wel niet, wanneer hij spreekt over 'hersenziekten' waarvoor een psychiater nodig is?

Ik bedoel: ieder mens weet toch dat je niet met een natte vinger kan meten of een dier een hersenziekte heeft, en dat het probleem bij de kat gewoon eenzame opsluiting op een flat is?

Of neem bijvoorbeeld die hond in de uitzending, die zogenaamd ADHD zou hebben en Ritalin voorgeschreven krijgt. Dat beest wordt gehouden in een kamer van 3 bij 4, wordt strak aan de lijn een blokje om uitgelaten en wordt vervolgens volgepropt met ADHD medicatie omdat hij druk is en dingen kapot bijt in huis.

Waar ben je dan mee bezig. Kun je dan niet begrijpen dat die hond zijn energie niet kwijt kan?

Ik vind het echt misdadig wat psychiaters doen.

2. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Zou beter dat geld gebruiken voor een paar fatsoenlijke sportschoenen om de hond zijn beweging te geven die hij nodig heeft èn zijn voeding aanpassen. Houdt madame ook gelijk weer geld over van haar weightwatch dinges, want die heeft ze niet meer nodig omdat ze zelf ook wat meer moet bewegen :stuck_out_tongue_winking_eye: .

3. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het met Diesel eens. Ga eerst eens na wat de oorzaak van het probleem is, ipv van het dier modieus vol te proppen met medicatie.
    Er zullen vast wel dieren zijn die het oprecht nodig zijn, maar er wordt veel te snel naar dit soort middelen gegrepen is mijn mening.

Ik vond het persoonlijk niet gek dat een hond of kat die fulltime wordt opgesloten in een klein appartementje doordraait. Het dier kan toch ook helemaal z'n ei niet kwijt.

4. Essie

Essie Dierenfanaat

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het deels met ArjanD eens. Ja, er word tegenwoordig veel te snel naar medicatie gegrepen om de gevolgen op te lossen van problemen die een heel andere aard hebben. Een hond die erg druk is hoort gewoon 4 keer per dag een flinke wandeling te maken en lekker te rennen, spelen en stoeien. En vraagt hij wat meer wandelingen dan een gemiddelde hond, dan evt. met hulp van een goede hondenuitlaatservice. En een kat heeft ruimte en aandacht nodig. Niet meer dan logisch. Je moet de oorzaak wegnemen, en niet de gevolgen gaan behandelen met medicatie.

Maar dat neemt niet weg dat dieren geen psychische aandoeningen kunnen hebben. Gedomesticeerde dieren hebben vrijwel geen natuurlijke selectie meer, dus ook de 'zwakkere' dieren zullen overleven; dieren die psychisch iets mankeren. Als alle leefomstandigheden verder prima zijn en het dier blijft toch bepaalde problemen hebben waar gewoon niet (prettig) mee te leven valt, dan is medicatie soms een optie. Maar medicatie moet echt een noodmiddel zijn, en niet een oplossing voor elk lullig probleem.

Liefs Essie

5. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik vind het ook belachelijk.

Tegenwoordig lijkt het wel of er een groot gebrek is aan gezond boerenverstand omtrent het omgaan met dieren en als troeteldier dan toch niet zo perfect in het plaatje blijkt te passen komt men aanzetten met allerhande therapiën.

Er zijn maar weinig dieren met echt een kronkel in de kop ( ze bestaan wel), maar vaak worden dieren wel psychotisch als ze niet goed behandeld worden of in slechte leefomstandigheden zitten.

Wij hebben nog nooit een kat gehad die aan de meubels krabde, of een neurotische hond (toegegeven wij hebben wel altijd heel gemakkelijke honden in huis gehad). We hebben wel al dieren gehad die bij ons thuis hun draai niet konden vinden, maar die fleurden weer op na herplaatsing.

Over adhd in het algemeen heb ik een gelijkaardige mening. Iedereen heeft tegenwoordig adhd of iets soortgelijks en moet 'onder behandeling'.
    Mijn broertje hebben ze zo ook ooit met adhd willen bestempelen, daarna was het hoogbegaafdheid.
    Het enige wat hij nodig had was een flinke schop onder z'n kont en nadat hij die ontvangen had, was het ook over met de flauwe zever.

6. petspassion

Lid geworden:
    16 sep 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Sluit me volledig bij alle reacties aan.
    In 99,99% van de gevallen zal een gedragstherapeut die de baasjes verteld hoe ze een dier moeten huisvesten en wat hij zij aan beweging en aandacht e.d. nodig heeft veel beter helpen.

Zeker bij ADHD honden kan meer beweging of een hondensport o.i.d. al heel veel doen.

Karen

7. johnylion

Lid geworden:
    19 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Kat angstig en blazend naar haar zusje en baasje

Kan iemand mij laten weten, waarom mijn ene kat Rakker zo kan blazen naar haar zusje Misty en ook naar ons toe humeurig kan doen.
    Soms spelen ze beide buiten, maar Rakker kijkt altijd angstig buiten en Misty is gewoon erg lief en nieuwsgierig. Zij is absoluut niet angstig.
    Bij de buurvrouw is Rakker heel lief en zit ze op de schoot.
    Ik doe van alles, maar ze twijvelt of ze wel of niet naar me toe komt.
    Iemand enig idee?

Deel Deze Pagina