plas en poep

Discussie in 'Honden' gestart door rensce1988, 21 nov 2009.

1. rensce1988

Lid geworden:
    21 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    hoi hoi

ik heb een pitbull/terriër die nu bijna een jaar oud is.
    wij laten haar zo'n 4 a 5 keer per dag uit maar telkens als wij op bed gaan tegen 12uur dan doen wij haar ook op haar plaats (bijkeuken anders bijt ze alles kapot) dan hebben wij haar ook net uit gelaten.
    maar telkens als we dan in de ochtend wakker worden dan heeft ze als nog gepoept en geplast in de bijkeuken, we hebben haar al een paar keer straf gegeven maar ook dat helpt niet.
    wat kan ik nu nog doen zo dat ze het af leert.

mvg rensce

2. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Haar straffen s'morgens heeft inderdaad geen nut. Het is te lang geleden dat ze het gedaan heeft en associeert dan de straf niet meer met het geen ze gedaan heeft. Het enige dat ze kan 'snappen' is dat het er licht en dat ze daarom op haar flikker krijgt. Maar niet dat ze straf krijgt OMDAT ze het zèlf gedaan heeft.

Ze zit al 'opgesloten' maar maak haar beweeg ruimte kleiner. Een normale hond bevuilt niet zijn eigen nest. Dus als ze minder plek heeft zal ze het op moeten houden of erin gaan zitten. En dat zal ze niet willen. Maak haar plaats wat kleiner, desnoods met hulpmiddelen van een hekje, een pallet en een stel dozen bijvoorbeeld. Doet ze het nog, plekje nog wat kleiner maken, net zolang tot ze stopt. Natuurlijk moet ze wèl nog fatsoenlijk kunnen gaan liggen en slapen, maar niet meer rondwandelen. Doet ze het dan toch en maakt ze je wakker omdat ze niet meer terug kan gaan slapen? Of maakt ze je wakker omdat ze s'nachts nodig moet? Laat haar er wel uit dan, want haar interngestel heeft natuurlijk ook wat tijd nodig om te leren ophouden tot 'smorgens. Maar telkens rek je het een beetje langer, tot ze gewoon kan rekken tot s'morgens.

3. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    wanneer is 'in de ochtend' wakker worden? als dat vb om 10 uur is, kan het zijn dat de hond dat gewoon veel te lang vind. zelfs 8 uur kan te lang zijn... sta eens wat vroeger op (vb om 6.00 uur) en kijk of het dan ook al gebeurd is.

straffen bij het opstaan, heeft geen zin. Enige wat de hond dan leert is 'baasje staat op en ik krijg op mijn flikker' :confused:

Kan ze eten en drinken 's nachts? Zo ja, niet doen. geen eten 's nachts, geen drinken ook niet.

4. Eeneigenhok

Lid geworden:
    2 jul 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit kan ook een rangen probleem zijn, dit concludeer ik uit het feit dat je zegt dat ze anders gaat slopen. Dat is ook omdat ze geen respect heeft voor de baas, dus ook niet voor de spullen van de baas.
    Alleen een gedrag aanpakken werkt niet. De hond 'kunstjes leren', is heel wat anders dan respect krijgen als alfa waardoor de hond gaat luisteren en minder gezagsondermijnend gedrag, zoals het markeren met ontlasting of plas! gaat vertonen
    Je moet de oorzaak aanpakken, dan verbeterd het gedrag vanzelf.

5. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Slopen doen ze of door verveling of door verlatingsangst. Dat heeft absoluut NIKS te maken met rangorde problemen.

Markeren heeft te maken met territoriumdrift. Die vertoont niet alleen de alpha maar ook zijn roedelgenoten. Elk roedelgenoot markeert hun eigen territorium. S'nachts in huis plassen heeft echter ook niks met territoriumdrift te maken en ook niet met rangorde.

En dat kan ze doen door te .....?

6. Eeneigenhok

Lid geworden:
    2 jul 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Dominantie regels;

• Alle Alfa’s (leden van het gezin) hanteren even consequent de dominantieregels, ook de regels die door de Alfa zelf zijn opgesteld over wat de hond wel of niet is toegestaan in huis (het territorium)
    • Wees consequent: ja=Ja en Nee= Nee
    • U als ranghogere gaat nooit naar uw ranglagere hond toe.
    • U als ranghogere loopt nooit achter uw ranglagere hond aan.
    • U als ranghogere blijft in elke situatie letterlijk boven uw ranglagere hond.
    • U als ranghogere bepaalt wie er als eerste eet, wanneer er gegeten wordt en hoelang er gegeten wordt.
    • Als de bel gaat is de baas als eerste bij de deur (territoriumgrens)
    • De baas begroet als eerste de visite (de nieuwe roedelgenoten) in zijn territorium.
    • U verlaat als eerste uw territorium (woning) en betreedt deze weer als eerste. Dit geldt voor elke situatie waarin sprake is van verandering van territorium, dus ook bij het traplopen.
    • U staat niet toe dat de hond u uitdaagt
    (bedelt)
    Om aandacht
    Om te spelen
    Om eten
    Om drinken
    Om uit te gaan
    • Alles in huis is van de baas (territorium) en niets van de hond.
    • De hond mag niet trekken aan de lijn.
    • De hond mag niet tegen u opspringen.
    • De hond mag geen rijgedrag vertonen.
    • De hond mag zijn behoefte alleen daar doen, waar u dat toestaat; u blijft staan wanneer u dat wilt en niet wanneer de hond wil.
    • U stelt geen eisen aan de hond waaraan hij niet kan voldoen (ruimte geven voor rangordeondermijnend gedrag)
    • U geeft geen opdrachten waarvan u weet dat daardoor uw gezag ondermijnd kan worden (conflictvermijdend gedrag)
    • U corrigeert de hond nooit via de zijkant van zijn nek.

Kort gezegd komt het er op neer dat de hond niets uit zichzelf mag doen.
    Er wordt alleen gespeeld met de hond als de Alfa dit wil, als de hond uitdaagt kun je negeren of weg sturen. Elke reactie van de baas, kan gezien worden als beloning. Straffen is negatieve aandacht en kan ervaren worden als beloning, waardoor het in de meeste gevallen beter is te negeren. Beloning moet afgewisseld worden, niet alleen maar snoepjes, maar ook aandacht, een aai, verbaal of zelfs negeren (geen straf krijgen is beloning voor de hond).
    U loopt dus niet naar de hond toe om hem te belonen, maar roept hem naar u toe en beloont pas als de hond u aan kijkt. Belonen voor het netjes op de plaats gaan kan dan beter verbaal of d.m.v. geen aandacht.
    U blijft met spelen en aaien altijd boven de hond, bovenkant kop, rug. Dit zijn de dominantiezones.
    Lichamelijke dominantie gaat vooraf aan geestelijke onderwerping. Door lichamelijke verzorging van de hond toont u uw dominantie, hij moet het ondergaan, ook als hij het niet leuk vindt!

Ja, ik heb weldegelijk gestudeert...

7. papillon

Lid geworden:
    8 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ken dit probleem mijn mops doet het ook vaak in haar bench en vraag mij dus ook af hoe ik het haar kan afleren.
    Ze heeft alleen steeds zich zelf mee omdat haar kussen steeds vies word en dus gewassen moet worden daardoor moet ze steeds 2 dagen zonder kussen in haar bench zitten.

8. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat op zich heel erg genuanceerd kan worden als je weet wat je doet. Vandaag op de zetel en morgen niet kan bijvoorbeeld dus wèl.

Dan zou ik dus noooooit mogen bukken en iets van de grond afrapen, of onder de zetel iets uit mogen halen of.......

Ik eet altijd eerst, dan de rest en hoelang? Nou wanneer het op is is het op.

Nee, dan staan mijn jongens als eerste aan de deur om mij te verwittigen dat er iemand aan de deur staat. Ze kunnen ook de deur open doen alleen wil het niet lukken om de sleutel om te draaien als de deur op slot is.

Hangt er van af. Of de visite zelf binnen komt gewandeld ofdat ik de deur open moet doen. Komen ze zelf binnen dan gaan mijn onderdaantjes die eerst inspecteren tot ik eraan kom. En visite zijn GEEN nieuwe roedelgenoten. Dat zijn en blijven vriendelijke 'mensen'. Gewoon goed socializeren noemt men dat.

Weeral noppes hierzo. De gene die het eerste binnen, buiten of trap op gaat is diegene die ik al eerste stuur.

Om te spelen mogen ze zeer zekers wèl, maar wil nog niet zeggen dat ik daar ook op inga. Soms speelt de alpha wel, soms wil alpha niet. Bedelen om eten kan niet, bedelen om drinken zouden ze neit mogen doen. Drinken moet ten alle tijden voorzien zijn. Bedelen om uit te gaan kennen we niet. Wij werken een hele dag samen buiten.

??? En wat zouden die 'opdrachten' dan zo wel kunnen zijn?

Indien hij mij zo erg zo tormenteren dat ik zover zou moeten gaan tot physiek corrigeren dan pak ik hem waar ik hem pakken kan. Ongeacht waar.

Drinken, snurken, kwijlen, lief zijn, slapen, rusten, rond wandelen, spelen met mekaar of met speelgoed ..... mag hij helemaal zelf kiezen. t'is geen machientje :eyes: .

BWAHAHAHAHA! Alpha dominantie BEGINT bij geestelijk overwicht. T'is niet de physiek de sterkste die alpha wordt en het ook blijft. T'is de slimste en de fairste die levenslang zijn status kan handhaven. Ooit al een boef of andere belgaboy pakwerk zien doen? Dan weet je wat àl die honden met hun tanden zouden kunnen doen ALS ze daarvoor zouden kiezen..... Dan ben jij dus NERGENS meer.
    En aaien doe ik waar ik wil. Vinden ze altijd even leuk. Zelfs worstelen. Maar als IK zeg stop houdt het accuut op. Of ik nou op de grond blijf zitten of niet, het houdt op. Klaar.

Vanaf het begin dat het pupsel in huis komt is lichamelijke verzorging is LEUKLEUKLEUK! Niks met dominantie te maken. Het is aandacht van de baas en nog zijn physieke contact erboven op. Als je hond dat niet leuk vindt dan doe je het OF verkeerd en wel zo dat hij er een hekel aan kreeg OF je hebt er onbewust een trekspelletje van gemaakt. Aandacht van de alpha is een voorrecht en suuuuperleuk om te ondergaan.

9. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    wat een onzin zeg !

gelukkig leef ik niet in een roedel en mijn honden al evenmin... stel je voor zeg :mask:

10. Eeneigenhok

Lid geworden:
    2 jul 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Als jullie het beter weten.... :raised_hand:
    Ik heb het ook niet zelf verzonnen, maar wel ervaren dat het werkt.
    We hebben waarschijnlijk allebei een andere cursus gedaan , maar dit respectloze reageren slaat totaal nergens op!!

Als alles wat ik zeg door jou door het slijk wordt gehaald, dan ben je goed bezig.
    Als je zo graag aanvalt, ga dan voetballen!!!

:speak_no_evil:

11. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik haal het niet door het slijk, ik betwist het gewoon. Je komt met teksboekdingen aanzetten. Ik betwist die. Maar jee zou bijvoorbeeld je mening kunnen ondersteunen met je eigen argumenten.....

12. Eeneigenhok

Lid geworden:
    2 jul 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    De manier waarop er gereageert wordt op mijn verwoording ontneemt me de lust om er dieper op in te gaan.
    Iemand keihard uitlachen om een uitspraak vind ik niets met betwisten te maken te hebben.
    Wij helpen makkelijker mensen in de praktijk, dan op deze manier, omdat je de hond niet in zijn situatie hebt gezien of een gesprek met de eigenaar hebt gehad over diens omgang met de hond.

Even de woorden van Halifax;

wat een onzin zeg !
    gelukkig leef ik niet in een roedel en mijn honden al evenmin... stel je voor zeg

Honden leven graag in een roedel en kijk maar eens naar het edrag van honden onderling in een roedel! Honden zijn pas echt consequent naar elkaar en weten confliktvermijdend te reageren en werken voornamelijk met lichaams taal.
    Waarom denk je dat er zoveel honden met problemen zijn? Of dit nu komt door onzekerheid of dominantie, de oorzaak ligt meestal bij de basis, de opvoeding.
    Dan kun je je concenteren op het probleem, je kunt ook mensen adviseren hoe ze een betere leider kunnen worden waardoor veel problemen op te lossen zijn.

13. Benfan

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Honden leven inderdaad in een Roedel en voelen zich daar geestelijk veel beter onder. Honden hebben duidelijkheid nodig, een consequente MAAR eerlijke alpha. Als je dat alleen al goed hebt geregelt in huis dan zullen heel veel problemen voorkomen worden.

Maar ik kan me ook niet vinden in veel dingen die EEH zegt, veel dingen zijn namelijk na mijn mening niet geheel correct, al moet ik wel toegeven dat diesel het ook neit helemaal correct heeft.

Wat op zich heel erg genuanceerd kan worden als je weet wat je doet. Vandaag op de zetel en morgen niet kan bijvoorbeeld dus wèl.[/quote]

Nee dat kan niet, eenmaal gegeven blijft gegeven. Het is niet eerlijk tegen over de hond dat hij vandaag wel op de bank mag maffen en morgen niet. Je kan de hond wel leren dat hij alleen op de bank mag waneer jij dat zegt. Maar het is onduidelijk als je nu wel ja zegt en morgen niet.

Alphas maken zich ook wel eens kleiner of laten zich omduwen, hij staat heust niet elke keer op als een andere hond langs loopt als hij ligt te maffen.Of je fisiek kleiner bent zegt niks. Dominantie heeft niks te maken met formaat maar met de manier hoe de hond over komt. Een dominante hond hoeft zich immers niet te bewijzen.

Bij elke honden cursus zul je leren dat jij altijd eerst bent, bij de deur door de deur bij je bezoek en dat jij als eerste word begroet.

Als Alpha ben jij verandwoordelijk voor de veiligheid voor jou roedel. Jou keuzes wie er bij jullie in de buurt komt zal gevolgen kunnen hebben voor jou onderdanen. Jij als roedel leider zult dan altijd als eerst begroeten en kijken of de kust veilig is. De roedel gaat er vanuit dat ze bij jou veilig zijn, en dat als er gevaar is jij waarschuwt. Dit geld ook voor bezoek, jij word als eerst begroet en daarna de hond. Dit leer je bij elke basis cursus overgens.

Eigelijk hetzelfde als hierboven, jij bent verandwoordelijk voor hun welzijn en gaat dus eerst. Een alpha zal niet eerst een van de anderen sturen om te kijken of alles wel goed is of hun als eerst een hol laten ingaan.

Met je eens, als onze hond naar mij toekomt omdat hij uit wil dan heeft dat een goede reden. Doen we dit niet dan laat ze het lopen. We hebben allemaal geleerd te luisteren naar deze signalen. Voor een hond is het goed dat hij af en toe de keuze heeft in wat hij wil, het is aan jou de alpha om ja of nee te zeggen.

Als het al zover moet komen dat ik haar moet pakken dan doe ik dat inderdaad waar ik wil, maar NOOIT via de onderkant.

Tja mee eens.. onzin, het zit er bij veel mensen teveel ingebakken dat een alpha zich konstant moet bewijzen en dat is niet waar. Als mijn honden willen spelen dan gaan ze maar lekker hun gang, als ik wil dat ze stoppen dan zeg ik er wel wat van.. maar om nou te zeggen dat het nooit mag? ppfff.. wat een drukke baan heb je dan als alpha :S

inderdaad, Dominantie begint bij geestelijke onderwerping, ben je het er niet mee eens dan gaan we gewoon even kijken wie er het sterkste is.Vaak word vechten gezien als dominantie gedrag (aka agressieve hond) maar dit word verwart met asosciaal gedrag wat je steeds vaker ziet door gebrekkige opvoeding. Een echte dominante hond doet er zelf he-le-maal niks mee. HIj is al baas, dat weet je toch?

Ben het met EEH eens, als ik de pootjes van mijn hond wil knippen of de oren moet schoonmaken dan hoort hij dat te ondergaan. Wel moet er een positieve ervaring worden opgedaan met dit soort zaken, pootjes knippen is leuk!

14. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Re: Re:

Daar ben ik het niet mee eens hoor. Het kan verwarrend zijn voor de hond als ik 20x op een dag van mening verander of hij op de bank mag of niet. Maar als ik gewoon chill op de bank lig en een film kijk, dan mag Plien er best bij komen liggen. Maar als ik met migraine op de bank liggen, een uurtje probeer te slapen zodat ik daarna weer door kan gaan, dan wil ik niet dan Plien lomp bij me op de bank komt liggen. Dan hoef ik ook meer 1x simpel nee te zeggen en dan springt hij er meteen vanaf. En dan is het echt niet zo dat hij het niet snapt. Hij snapt de nee. Hij krijgt een commando dat het toch niet mag. Want ik ben de alpha en dat vind hij prima om op te lossen.
    En als hij net door de modder heeft gerold, mag hij ook niet op de bank. Dan krijgt hij ook een nee te horen. En hij zal niet snappen waarom het niet mag, maar ja, de baas zegt dat het nu niet mag dus dan mag het schijnbaar niet.
    Wat wel fout is, is andere onduidelijkheid. Als de hond op maandag wl op de bank mag en op dinsdag ook en op woensdag ook, springt hij donderdag ook op de bank. Als jij dan ineens helemaal uitflipt omdat je het dan niet wilt, dan is het idd fout. Dan brengt het teveel verwarring. Maar mijn hond en ik weten dat ik de alpha ben, ik hoef dat niet telkens te bewijzen door elke keer heel consequent te zijn en door altijd als eerste door de duer te lopen.
    Als er hier bezoek komt, is Plinius ook altijd als eerste bij de deur, simpelweg omdat hij sneller is als mij. Maakt mij echt niks uit. Hij is ook de bwewaker, ik hoop dat hij ook als eerset bij het raam/deur staat als er een inbreker doorheen komt en niet dan wacht op mij :wink:
    Als er conflicten tussen roedelleider en hond zijn, dan is het echt heeeel belangrijk om die dominantie-regels in acht te houden. Maar als je een goede verstandhouding met elkaar hebt, dan is het toch geen probleem? Alsof wolven altijd 100% can de dag consequent zijn? Daar geloof ik niks van. Dat merk ik al bij onze honden. De ene keer is Nena heeeeeel lief naar Plinius en daagt ze hem uit om te spelen en is het gezellig. En uur later snauwt ze hem ineens af, zonder aanwijsbare rede (en mijn moeder kan goed hondengedrag lezen en zelfs zij snapt het dan niet). Ik ben geen robot, mijn hond is geen robot en tegen een beetje speling en verandering kunnen we wel. Zolang ik maar niet 20x per dag verander van opvoedingsideeen en regels :wink:

15. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    ben ik blij dat ik écht geen interesse heb in hondencursussen volgen... al die regels enzo... de mens zal wel eens zeggen hoe honden zich dienen te gedragen..

Mijn honden doen en laten wat ze willen, ze hebben zich wel aan regels te houden, maar goed, dat heb ik ook...

Wel vreemd dat veel van die mensen die zich aan al die roedelregels houden, mensen zijn die een gedragstherapeut nodig hebben.
    Hier geen enkel roedelregel, en toch ben ik mijn honden hun godin denk ik... Onze relatie is prima, het zijn heuse sporthonden die 's avonds gezellig mee naar de slaapkamer gaan, die eerst door de deur gaan, die véél vlugger bij de deur staan dan ik, die zelfstandig te werk gaan en niet steeds bevestiging/toelating van mij nodig hebben, die geen schrik hebben om eens iets uit te proberen wat mss niet in het 'Grote Roedelboek' boek... héérlijke vrije honden :cupid:

16. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan ben je of een beetje tegenstrijdig, of je bent een zwart/wit kijker. Want bij een roedel is de alpha een leider die genuanceert leidt. Hij heeft zijn favo alphateef en zijn favo beta en zo gaat het lijstje naar de onderste. In een roedel is er ook altijd een conflictregulaar, een soort 'probleemoplosser'. Eentje die niet de alpha is maar wel aanzien geniet. Eentje die probeert de gemoederen te sudderen als ze nog niet te hoog zijn opgelopen. Ook de alpha zelf moet over een groot deel van goede leiderseigenschappen beschikken om zijn status te kunnen houden. Hij moet slim zijn èn weten wat wàt waard is. Hij is veel genuanceerder en slimmer dan jij aanneemt. Als hij zo'n Rambotype is als jij omschrijft is hij misschien wel sterk genoeg maar te lomp om zijn status langere tijd te kunnen behouden.

Als de oorzaak van agressie -want ik denk dat jij dat heel dikwijls verward met èchte dominantie- als de oorzaak van agressie ligt aan de opvoeding dan is dat enkel en alleen omdat men 'iets' probeert op te voeden dat 'pup' heet. Als men eerst zou weten wat 'pup' is dan waren ze al een stuk verder.......
    Neejuh, is het helemaal niet. Om de reden die Fem al aangaf.
    Ich ben alpha en ik zeg vandaag ja en morgen misschien nee. Dat jij bij mij op de zetel mag is op dat moment een voorrechtje die ik je geef.. Maar wil neit zeggen dat je gelijk mijn hele hand mag pakken als je een vinger krijgt. Daar zijn honden echt wel slim genoeg voor. Is net hetzelfde als met spelen. Soms wel, soms niet.

Dan heeft 'basis cursus'' niet veel kaas gegeten van roedel gedrag. Want in een roedel troepen we niet allemaal samen in een keurig rijtje achter de alpha. Daar loopt er minstens 1 links voor de alpha en een andere rechts. De 'minste' en 'jongste' lopen achter en bij voorkeur rechtsachter. De alpha gaat inderdaad eerst over in physiekcontact, maar de andere zijn hem eigenlijk qua afstand al voor. Die schuin voor hem liepen zullen proberen te cirkelen naar achter de nieuwelingen. Strategisch zet, om zo de nieuwe in de sluiten voor het geval dat alle sterke van de roedel frontaal in de aanval moeten gaan
    Basis cursus heeft het dus fout indien ze zeggen dat de alpha ten alle tijden ècht voorop een natuurlijk gedrag zou zijn.....
    En in mijn persoonlijk selve geval op MIJN territorium.... Mijn onderdaantjes zijn herders, hoeders en erfbewakers, daar zijn ze voor gefokt, dat is ingebakken. Ze dienen bovenal ten alle tijden mijn vrouwke en mijn kids te bewaken, wat wederom wolfgedrag is.Mensen die ze kennen zullen ze zondermeer binnen laten omdat die mensen van ons al meermaals goedkeuring hebben gehad. En waarschijnlijk natuurlijk ook omdat ze die mensen mogen. Maar voor het geval ik niet duidelijk moest zijn.... Als ik jou niet uitnodig op mijn terrein heb jij hier inderdaad niks te zoeken en niet zomaar binnengevallen te hoeven komen langs mijn achterpoort of over de omheining te springen. Dan mag jij heel beleeft aan de voordeur wachten tot ik de deur open doe.... Of je maakt inderdaad kennis met de jongens op een.... onzachte manier. Ik heb dan ook jongens met territoriumdrift, trots, èn zelfzekerheid. Als ik dat niet wilde had ik mich een een ander ras moeten aanschaffen waar dat soort oergedrag bijna is uitgefokt.

Maar in 'mijn hol' heb ik geen trap. Mijn 'hol' is mijn slaapkamer. Mijn huis is mijn territorium waar niet in gepist wordt, en mijn hof behoort tot mijn territorium waar dat wel mag. En op je eigen territorium hoor je helemaal niet bang te zijn, of onzeker of welke ook van die negatieve emotiedinges. Daar behoor je gelukkig,blij, zelfzeker te zijn en je eigen sterk te voelen.
    Als je over natuurlijk roedelgedrag gaat dan behoort niet alleen het hol aan de alpha, maar ook het territorium. En die omvat veel meer als alleen zijn nesthol en zijn alphateef.
    Naar mijn slaapkamer ga ik uiteraard zèlf wel wanneer ik het belief maar in mijn huis stuur ik soms inderdied wel eens een jongen eerst de trap op omdat het mij zo uitkomt. En daar hoeven ze niet te kijken of er iemand zou zijn of niet omdat daar niemand behoort te zijn die niet tot mijn gezin hoort.
    Maar het wel of niet eentje vooruit sturen of achter houden op mijn eigen territorium heeft niks met territoriumdrift of dominantie te maken. Het heeft alles te maken met.... nou gewoon omdat IK het wil en het mij zo uit komt. Gewoon commando volgen. Zo ook met hoeden. Soms alle, soms die, soms een andere. Valt niet over te twisten, IK beslis wie er uiteindelijk mee gaat. Maar ze mogen best allemaal voor mij naar buiten spurten en aan de poort wachten om te zien wie ik vandaag uitkies. Dat ze voor mij uit spurten heeft niks met dominantie te maken. Staan ze mij gewoon niet in de weg als ik rustig mijn laarzen aan trek. De tuin is dan ook ons eigen terrein en geen vreemd territorium. Daar gedragen ze zich zo wie zo anders. Omdat alles anders IS.

17. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Hali, ik denk dat, -en het maakt geen reet uit hoe je het nu wel roedelgedrag wilt noemen of niet- maar dat het grootste verschil is of je samen met je honden LEEFT of niet. Hoe meer je samen bent èn doet, hoe beter je ze kent en zij jou kennen :wink: .

18. rensce1988

Lid geworden:
    21 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    wij staan gewoon om 6uur op vanwege mijn zoontje dus ze hoeft het eigenlijk maar 6uur op te houden.
    we nemen haar eten altijd weg van plaats zo dra wij zelf klaar met eten zijn en dat is rond een uur of 6

19. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Hmmm....... bijna een jaar oud, t'is een teef en s'morgens al om 6 uur op. Laatst rond 6 uur vorige avond gegeten...... Ze zou het in princiepe best op moeten kunnen houden. Beperk haar mobilieteit s'nachts. Laat haar nog goed buiten net voor je haar 'opsluit'. En dan op een kleine plaats waar ze wèl kan liggen, maar niet kan rondwandelen. Ze zal even tijd nodig hebben, of eigenlijk haar darmen, om zich niet meer te ontlasten omdat ze daar nu zin in heeft, dus wel een beeeetje geduld mee hebben. Maar een hond is van nature proper en bevuilt niet graag zijn nest, tenzij het ècht hoge nood is.

Edit; oops, never mind, had dat blijkbaar allemaal al op blz 1 geschreven. Dacht al dat het mij bekent voor kwam :confused: .

Laden...

Deel Deze Pagina