Peesblessure oudere pony

Discussie in 'Paarden' gestart door Irma-Utixo, 19 jul 2009.

1. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ok, ik ben een tijdje weggeweest, en dan kom ik gelijk maar weer even binnenstormen.

Irma staat op het moment niet lekker... Al vanaf oktober 2008 is ze kreupel, wisselend. De ene keer liep ze steenkreupel, de andere keer perfect. Met het schaamrood op mijn wangen moet ik bekennen dat ik veel te lang heb gewacht met medische hulp inschakelen, ik was bang voor wat ik te horen zou krijgen. Wel heb ik eind 2008 nog de ostheopaat erbij gehad, na maanden wandelen, maar die kon niet veel vinden. haar spieren waren wel wat stijf, maar niet extreem. Ze is wel behandelt, en hierna leek het even iets beter te gaan. Maar helaas, na enkele weken zakte ze weer in.
    Begin 2009, het zal april geweest zijn, toch maar mijn moed bij elkaar geraapt en mezelf een schop onder mijn r**t verkocht, en de veearts gebeld. In eerste instantie dacht deze aan een lage overhoef, vanwege het vocht op de kroonranden. De volgende dag zijn we voor de zekerheid foto's laten maken, hierop was van artrose (wat overhoef in feite is) niet veel terug te zien. Een paar kleine botwoekeringen op haar linkerbeen (het been wat gebroken is geweest), maar verder voor een 19 jarige mooie botten. Maar de vraag bleef wat ze dan had. Na enkele verdovingen, een buigtest en aan de longe gelopen te hebben, hebben we besloten om een peesscan te maken. Dit was raak, ze had in haar rechterbeen een fikse peesblessure, de aanhechting van de diepe buigpees is beschadigt en er zit daarvoor nog een gat. Ondertussen in juli zijn we weer wat maanden verder. In deze maanden zijn er 3 herhalingsscans geweest, en de pees lijkt maar niet te genezen. Hij word wel iets rustiger, maar blijft flink beschadigt. We stappen de benen uit ons lijf, maar de veearts heeft al te kennen gegeven dat de pees nooit meer helemaal zal genezen. Nu blijf ik stappen, en zal ze volgende maand waarschijnlijk weer een scan krijgen. Ze is goed verzekerd, het gaat me niet om de kosten, maar in hoeverre heeft het zin waar ik mee bezig ben. Kan ik haar niet beter gewoon op de wei gooien, en over een half jaar nogmaals een scan maken om te kijken? De veearts denkt van niet, omdat de kans dat hij verder beschadigt reeel aanwezig is.
    Wie heeft er hier ervaring met langdurige, onwillige peesblessure's?

2. vroli1

Lid geworden:
    18 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    wat ik zou doen is lkkr op het land zetten af en toe ( 2 a 3 x per week) lkkr longeren of een wandeling maken..
    je hebt ook van die massages die goed helpen.. zelf weet ik hier weinig van.. je kunt wel ff googlen..:smiley:

xx

3. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Vervelend dat het zo aansleept.

Ik zou haar niet op de weide gooien. De pees is al zwaar beschadigd en de kans is idd reëel dat ze met een misstap of gekke sprong het allemaal nog erger maakt.

Bij ons heeft er eens eentje een ligamentje in z'n sprong verrokken en dat was gelijk 6 maanden 'platte' rust. Een diepe buiger geneest toch trager dan een kort ligamentje en haar leeftijd speelt ook een rol (bij ons was het een 4-jarige die op rust moest).

Ik zou blijven stappen en geduld oefenen. Eventueel kun je overwegen om speciaal beslag te laten zetten om de buiger te ontlasten zodat hij meer kans heeft op genezing.

4. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    vroli1, longeren lijkt me nou niet echt direct de beste oplossing voor een paard met een peesblessure :confused: , maar bedankt voor het meedenken.

Ik was sowieso vergeten te vertellen dat ze al wel op eggbars staat :wink:. Anyway, vervolg van het evrhaal was dat Irma ondertussen met wandelen naast me liep te dribbelen, en dat ik heb besloten om te zien wat er gebeurde als ik haar op de wei zette. Beter een paar gekke bokkesprongen, dan continue gedribbel op het harde. Het viel me allesinds mee, ze rende een paar rondjes, maar ging daarna staan eten.
    Helaas was het lot me niet al te gunstig gezind, er ligt een ondiep slootje naast het land, wat nog afgezet moest worden. De paarden zagen echter wel dat het een sloot was, en gebruikten het gras daar voornamelijk als mesthoop. Behalve Irma, die besloot de sloot van dichtbij te bekijken (want wie drinkt er nou leidingwater als er een slootje is), en gleed er zo in met haar voorbenen. Ze heeft zich hierbij verwond aan haar rechtervoorbeen, en de volgende dag stond ze op drie benen. Gelijk maar weer de veearts, gelukkig liep dit met een sisser af. Ik laat nu eerst de wonden goed genezen, voordat ik weer een peesscan laat maken. Verder staat ze nu gewoon iedere dag buiten, loopt ze weer goed in stap, en heb ik besloten het zo te laten.

5. vroli1

Lid geworden:
    18 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    niet zo veel ervaring met kreupele paarden :blush: sorry..

6. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Benthe ik heb er geen verstand van maar wil Irma via deze weg toch veel beterschap wensen

7. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey, dank je. Ik zal het aan haar zeggen :wink:

8. Carla28

Lid geworden:
    17 aug 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Smeerwortel ( ook wel heelwortel ) kan je geven het heeft grote, groene bladeren en groeit in hagen, bossen en weiden. Het blijkt uitstekend te werken tegen peesblessures.
    De soorten met de roze en paarse bloemen werken over het algemeen het best.
    Je kunt zowel de bladeren als de wortels geven ( hoewel je de wortels wel goed moet wassen en moet oppassen voor overdosing ) De hoeveelheid die je geeft ligt aan het probleem en de grootte van het paard.
    In het boek A Modern Horse van Hilary Page Self kun je dat allemaal opzoeken.
    Iemand die ik ken had een paard die last van z'n pees had gaf hem zes middelgrote bladeren per dag tien dagen lang. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nooit heb geprobeerd.

9. Benfan

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Mij lijkt het verstandig dat als je dat wilt proberen (tip van carla) om iemand te zoeken met verstand van zaken. Er zijn wel kruidgeneeskundige die je met dat soort dingen kunnen helpen met de garantie dat je niet per ongeluk de verkeerde plant plukt of een overdosis geeft.

Ik heb verder geen idee wat je daar mee moet Irma, het blijven gewoon enorm lastige situatie's vooral omdat paarden zo ontzettend op hun benen zijn aangewezen en ik neem aan dat ze het niet zo heel leuk meer vind om steeds te moeten stappen?

wat je zou kunnen doen om verveling tegen te gaan (voor jou en je paard) is wat grondwerk/ vrijheid-dressuur gewoon de kleine dingetjes als bv het aanwijzen van bepaalde voorwerpen of oprapen, lachen, hoofdschudden, blijf , hier alles wat maar niet het been belast zoals bv spaanse pas of stijgeren op commando. Je geeft haar dan toch de rust die ze nemen moet maar houd haar wel in haar hoofd bezig.

heel veel beterschap met je paard, hopelijk word het allemaal vlot weer beter.

10. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hihi Benfan, vrijheidsdressuur ben ik een tijdlang mee bezig geweest met haar, omdat ik haar vrijwel niet meer reed, maar Irma is nogal, ehh, arrogant. Worteltjes of andere traktaties interreseren haar niet op het moment dat ze het zat is. Dan doet ze gewoon niets meer :smile:. Ik hou haar voorlopig nog wel op de wei, van de winter is dit misschien een idee om weer op te pakken. Dank ej voor het meedenken!

11. Benfan

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Je zou eigelijk het moment dat ze het zat zijn voor moeten zijn en dan stoppen, zo blijft het interessant (he! ik wil truukjes doen voor die wortels van je, niet nu stoppen!) en is het de volgende keren ook makkelijker om de draad weer op te pakken (het word immers niet saai, denk maar aan cliffhangers bij bv series) Arrogante paarden zijn dan inderdaad best lastig, die zijn gewoon te goed voor stukjes wortel (al eens brocolli geprobeerd of peer?)

Vriendin van mij had een paard waar ze een half jaar niet op kon rijden door rugproblemen, je merkt wel dat de band tussen paard en ruiter op dat moment veel meer groeit dan dat me teen gereden paard. Zij is toen ook begonnen met grondwerk om spieren op te bouwen en voor je het wist is ze van 'gewoon' dressuur naar academische dressuur over gestapt omdat ze merkte dat het veel meer naar het paard was gericht dan naar het plaatje (zoals tegenwoordig dressuur zich toch wel aan het ontwikkelen is) Vond dat wel een heel leuk moment om mee te maken hoe iemand door zo'n ongelukkig toeval er iets heel moois van kan maken.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe dit gaat aflopen, hou je ons op de hoogte?

12. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het met Benfan eens;
    Stop met het trainen voordat ze haar interesse verliest. Hou de sessies kort maar krachtig en daardoor ook meteen een stuk interessanter. Het is lastig om in het begin hier een goede balans in te vinden. Maar als je eenmaal een balans gevonden hebt is het een leuke en leerzame manier om met je paard om te gaan.
    Je band met Irma kan hierdoor ook nog beter worden doordat je haar mentaal en lichamelijk prikkelt.

13. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Probleem is dat het Irma gewoon totaal niet interreseert :smile:. Ik heb een clincic met haar gedaan, we hebben daar echt ons best gedaan om iets te vinden wat haar interreseerd, maar echt, 3 stukjes peen en ze is het zat. Daarna doet ze het nog wel, na veel aandringen, maar met een andere beloning (aai, "braaaaaaaaaaaaaaaf", biksje) maak je haar ook niet blij. Doordat ik haar al 15 jaar heb is onze band al vrij sterk, maar het is echt een figuur apart. Ik zou graag iedereen willen uitnodigen die een idee heeft, want het lijkt me leuk iets te vinden wat ze wel leuk vind. Maar helaas, dat is voornamelijk gras eten. En afentoe een borstelbeurt :smile:.

Wellicht geeft dit jullie een beeld. Genomen tijdens de clinic:

En ik deed heus mijn best om het haar uit te leggen :notes:

Dan kijken we maar gewoon hoe het moet :smile:

Feit is ook wel dat Irma altijd alles mocht van me. En nu nog steeds. Het is mijn eerste eigen pony, en een gedegen, structurele opleiding heeft ze nooit gehad. Ik was 9, zij hyperintelligent. Maar goed, we hebben nog steeds dikke lol samen.

14. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    whahahah is niet makkelijk als je paard d'r aandacht verliest :grinning:
    Nooit in die tijd iets gevonden waar ze juist erg enthousiast van werd wat je eventueel zou kunnen gebruiken?

Ps; ik bedoelde ook niet dat je band nog niet serk was, maar dat ie zelfs nóg beter kon worden. hoop dat je je ook niet aangevallen voelde. :wink:

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Carla28
    Reacties:
    20
    Weergaven:
    5.694
  2. keltje
    Reacties:
    8
    Weergaven:
    2.494