Paardenhengst op D-pony merrie

Discussie in 'Paarden' gestart door Kenzo-cabana, 30 mrt 2009.

1. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Hallo,
    Wij hebben hier een paardenhengste van 2 jaar, 2 paarden merries van 4 en 7 jaar en een pony van 8.
    De hengst is de zoon van het paard van 7 jaar nu.
    Nu lopen de 2 paardenmerries op een weide en mijn D-pony (merrie dus) loopt samen met de hengst.

Nu gaat ze wss wel gedekt worden als ze drachtig loopt, want hengstje heeft zin zo te zien. Maar heeft dit risico's voor het ponytje?

Reacties van laat die hengst castreren heb ik niet nodig, hengstje heeft super papieren en is krak in het springen, is later dan geschikt voor dekhengst (net als zijn vader)
    Wil dus gewoon weten of er gevaren zijn voor de pony, of is het enigste dat zal moeten gebeuren een keizersnede?

2. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Een D-pony is nog niet zoveel kleiner dan een paard.
    Normaalgezien past het veulen zich aan aan de moeder. Maw, het veulen wordt niet te groot voor de moeder, maar als het van een grote hengst komt zal het na de geboorte serieus bijgroeien.

Een keizersnede doen ze trouwens niet zomaar bij een paard, alleen als het een zeer waardevol veulen en nog waardevollere merrie is en de merrie nog in goede conditie is om die operatie te ondergaan.
    Als het veulen te groot is of vast zit, zullen veel DA's ervoor kiezen om het veulen op te offeren voor de merrie.

Welk stamboek ga je de hengst inschrijven? Bij sommige (eigenlijk de meeste) stamboeken wordt er enkel KI gebruikt en geen natuurlijke dekkingen ivm ziektes. Nu weet ik niet wat de mogelijke gevolgen zijn als de hengst toch (tegen de regels) natuurlijk dekt.

Wat zou je met het eventuele veulen doen?

3. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Van die stamboek daar weet ik niets van, snap er niets van wat er allemaal instaat.

Het veulen dat er van komt blijft natuurlijk bij ons, anders zouden we het risico niet nemen.

Maar moet wel zeggen, het hensgtje is wel groot, maar als het zich toch aanpast aan de moeder is er niet zo heel vele risico?

4. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Ow nog iets, mijn pony is redelijk breed, terwijl de hengst zeer fijn is :smile:

5. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Re:

Waarom nemen jullie het risico VOORdat het goed met een VA besproken is? Hoe groot het risico is dat de merrie een abortus zou moeten ondergaan zou ik graag helder in beeld hebben voor ze hengstig bij haar weidegenootje staat...

6. kim=kitty=ikke

Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zal inderdaad ook eerst de risico's uitzoeken voordat je de beslissing neemt.
    En wat ik ook niet helemaal snap. Is de merrie bewust bij de hengst als weidemaatje gezet omdat jullie een veulen van haar willen? Is er geen mogelijkheid dat beide een ander weidemaatje krijgen zonder het risico op een 'ongewenste' dracht.

zo niet dan zou ik er toch voor kiezen om het hengstje alleen in de wei te houden.

7. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Ze is nog niet zwanger hé :wink:
    We kunnen ze momenteel niet scheiden, maar mijn vader heeft paardenarts gebeld en die zei dat het moest lukken. Het veulen past zich ook aan aan de moeder, dus gaat normaal in de buik niet te groot worden. De kans op het overleiden van de moeder is zeer klein :smile:
    Ditzelfde werd ook bevestigd door iemand die zeer goede paarden fokt :smile:

8. Benfan

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vraag me af waarom je niet een goed gekeurde hengst zoekt, of eerst deze laat keuren? Dat die hengst nu nog leuk een aardig is wil niet zeggen dat hij dat blijft. En als je nu niet kunt scheiden hoe wil je dat gaan doen als hij dekhengst is? lijkt mij niet dat jullie echt hebben nagedacht over het risico dat het met zich meebrengt een hengst te hebben, laat staan een dekhengst. Tot hoeverre hebben jullie echt ervaring met hengsten?, je weet niet hoe dat dier uitgroeit als hij de pubertijd in gaat laat staan volwassen is. Met dat als jullie -denk maar aan de huidige finaciele rompslomp wereldwijd- het dier niet kunnen aanhouden moet je een veulen verkopen met een ongekeurde/afgekeurde vader. Geen hond die dat koopt of je moet hem ver onder zijn waarde verkopen, maar waarom zou iemand zo'n paard willen kopen? zijn er minder dan je denkt. De reacreatieve ruiter vind dat nog wel interessant maar die gaan vaker voor echte recreatie rassen. Dan nog het veulen, wat wil je daar mee gaan doen? wat wil je bereiken, wat als hij niet uitgroeit tot wat je eigelijk wilt. Zijn jullie wel bezig met verbeterend fokken of gewoon veulens de wereld in helpen.... ondertussen een groot deel van de veulens word geslacht omdat er gewoon teveel zijn. Het is veel interessanter een echt goed veulen te fokken, ik geloof dat jij graag springt toch? waarom niet informeren welke hengst het beste op jou merrie zou passen om zo echt een goed fokproduct op de wereld te zetten.

Overgens is niet zo heel vreemd dat een merrie een hengst doodschopt omdat die lummel haar wou dekken en zij er geen zin in had. Of ze moet die hengst niet, dit is een van de redennen waarom die dure rakkers niet natuurlijk dekken. Wat denk je dat het kost als bv salinero een hoeft vangt tegen zijn hassis van een merrie? Hoe wil je dit gaan voorkomen? denk maar niet dat een dek lustige hengst zich laat tegenhouden door schriklint, die knallen bijna overal doorheen. Lint stuk en een dode hengst in de wei. En tot hoeverre hebben jullie overwicht over een hengst? met schoppen of slaan bereik je niks en een straffer bit gaat ook niet helpen...

Denk na voordat je zulke dingen uberhaubt bedenkt, ik zou of een goeie merrie met een goeie hengst kruizen of koop jezelf een goed paard waar je wat mee kan bereiken. Er is al een waarschuwing gegeven om dit jaar minder te fokken omdat er gewoon weg teveel paarden zijn, en het risico dit jaar gewoon veel te groot is.

9. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    :bow: @ Benfan!
    Echt helemaal mee eens!

Het spijt me zeer hoor, maar ik zou toch echt niet het risico willen lopen. Straks is het veulen een stuk groter dan de merrie eigenlijk aankan. Want hoewel een veulen naar de merrie kan groeien, kunnen ze ook groter worden.
    Mijn ex-verzorgpaard heeft bij haar eerste veulen zo'n heftige bevalling gehad omdat de hengst die erop is geweest zoveel forser was dan zijzelf! Zij heeft er heel lang over gedaan om er alleen al lichamelijk bovenop te komen. En voor het veulen zorgen deed ze ook niet naar behoren. Dat kan toeval zijn, maar het kan ook een verband zijn.

Ik vind het eerlijk gezegd ook raar dat de hengst gewoon al bij de merrie staat. Wat als de merrie straks succesvol is gedekt... Waar gaat de hengst dan heen?
    Die moet dan zeker weg want die blijft die merrie natuurlijk lastigvallen.

10. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    In de paasvakantie nu word de omheining geplaats voor nog 3 à 4 weides erbij. Dus dan kunnen ze gescheiden worden.

En Benfan, het veulen blijft, hengst of merrie maakt niet uit, we zouden echt geen veulen willen om erna te verkopen hoor... :confused:

De hengst die we nu dus hebben word door onze buur (prof. rijder en fokker) vaak meegenomen op vrij springen. Ook is het veulen meegeweest op veulenkeuring.
    Deze hengst gaat dan ook door hem opgeleid worden en indien het goed gaat mss ook voor ik op te rijden, maar gaat het niet, tja, dan gaat het niet, geen probleem, dan blijft die kerel er wel mee rijden.

Schoppen naar mekaar doen ze (nog) niet, mijn pony loopt al bij die hengst vanals ie geboren was, komen dus zeer goed overeen.

Nog een vraagje, deze hengst was toen ie geboren was redelijk klein, de moeder had zo een alarmding op, het alarm ging af toen ze begon te bevallen, 1 minuut later waren we buiten en het veulen was er al. Is dat dan ook het geval dat nu gaat gebeuren? Dus dat het erfelijk is dta het veulen klein geborden word? Of is dat gewoon toeval?

11. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Nuja, er zijn al genoeg argumenten aangebracht om het niet te doen maar het lijkt erop dat jullie er zowieso mee doorgaan.

Voor de merrie lijkt me weinig risico, ze is niet zoveel kleiner dan een paard en zoals jij het beschrijft is ze ook forser dan de hengst.
    Heeft de merrie papieren? Anders heb je straks een papierloosveulen, hengst is namelijk ook nog niets waard doordat hij niet gekeurd is. Je kan wel zeggen dat je het veulen zeker zal houden, maar zoals Benfan al zegt: niemand kan garanderen dat ze een paard levenslang kunnen bijhouden. En áls het ooit verkocht moet worden heb je kans dat je met een papierloos geval zit dat enkel nog op de recreatiemarkt terecht kan.

Nu schopt ze er nog niet op, maar het is een jonge hengst die zichzelf nog niet weet te controleren. Als hij jouw pony blijft lastigvallen, zal ze zeker wel beginnen schoppen. Het zou niet de eerste hengst zijn die verrot geslagen wordt door een merrie, omgekeerd kan echter ook: als de hengst totaal geen respect heeft voor de merrie zou zij er ook minder goed uit kunnen komen.

Iig, moest ik een potentïele dekhengst hebben, ik zou er een stuk zuiniger op zijn en niet willen riskeren dat hij kreupel wordt geslagen vlak voor de keuring of dat hij een ziekte oploopt waardoor hij levenslang afgekeurd wordt als dekhengst.
    Maw, ik zou de keuring afwachten. Wordt hij goedgekeurd dan zou ik er nog steeds zuinig op blijven, wordt hij afgekeurd dan zou ik castreren en kan hij terug gewoon happy bij de pony lopen.

12. Benfan

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    heb ook het idee dat het idee al vast staat, en dat er eigelijk niet geluisterd word naar de argumenten die worden gegeven. Het klinkt mij een beetje in de oren dat ze er maar vanuit gaan dat het dier geweldig is omdat hij goeie papieren heeft (mogen we vragen welke) en na mijn inziens is dit een hele goedkope manier op aan een paard te komen.

Er vanuit gaan dat je een paard nooit hoeft te verkopen is ontzettend naief kenzo, je weet niet wat de jaren gaan brengen en hoe je er over 10 jaar bijzit is natte vinger werk. Het is veel interessanter een goed veulen te fokken dan een goedkoop veulen omdat je toevallig ergens een hengst hebt staan. Dat die hengst en merrie nu samen in de wei kunnen staan zegt 0.0 over hoe ze er over een jaar bij staan. Paar weken geleden is nog een merrie dood gemept door een hengst. Deze hengst was uit zijn stal gerent de wei in en heeft de merrie met een lel tot worst gemept, niemand weet waarom hij dat heeft gedaan maar die merrie was mors en mors dood. En dit gebeurd met enkele regelmaat ook andersom. Maar sexuele frustratie zou een hele goeie reden kunnen zijn, een hengst hengst laten omdat het zo 'mans' is een hengst in de wei te hebben vind ik grenzen aan mishandeling als dat dier nergens met zijn hormonen heen kan. Ik ben van mening, en ik denk 90% van de paardenmensen (en niet mensen met paarden) dat je fokken over moet laten aan mensen die weten wat ze doen Dus verbeterend fokken, op zowel karakter als bouw en dit soort geintjes wat jullie doen is echt idioot. Ik vraag me af hoe proffesioneel die fokkende buurman van je is, want geen enkele zelf respecterende fokker zou zoiets aanraden. Als hij daadwerkelijk zo goed is als dat je wilt laten overkomen dan rade hij wel wat anders aan. Vind het dus een beetje ******** dat die man zo goed is, kan ik niet geloven. En laten we eerlijk zijn, jullie doen nu maar wat of niet? het maakt je niet uit wat het word 'al is het een paling" van dat soort veulens lopen er 10.000 in het slachthuis rond.

maar goed, ik neem aan dat jij er eigelijk helemaal niks over hebt in te brengen? als bv jou vader zijn zin heeft gezet op die hengst te laten dekken dan zal dat wel gebeuren of niet? Ikzelf vind dat - en dan klinkt het maar hard, maar soms moet je mensen ruw wakker schudden- echt maar dan ook echt belachelijk.

Als ik dit soort dingen lees denk ik er altijd over na om paardenvlees te gaan eten, anders raken die veulens niet op.

13. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik kwam het idd gwn effe voor het zekerste navragen :smile:

En die man is dus echt wel goed :wink:
    Wij vroegen neit waarom wel en waarom niet doen, maar we vroegen gewoon, gaat mijn pony het overleven of zijn er risico's aan verbonden :wink:

Hij kweekt sportpaarden op hoog niveau, heeft dieren die 25.000 euro waard zijn, zelf gekweekt, wilt ook wel iets zeggen, hij is hele dagen bezig met z'n paarden dus dat jij zegt dat ie ****** slecht is is dus alles behalve waar... :wink:

14. Benfan

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zeg niet dat hij slecht is, ik twijfel aan jou verhaal dat hij goed is. Wat moeten wij met de informatie dat die dieren 25.000 waard zijn? en waarom zou ik jou woord hier in moeten geloven, als je later laat blijken dat zo'n man neemt zijn werk niet serieus neemt. Als hij jullie een ongekeurde hengst zomaar op een D-pony zetten zonder eerst er hard over na te denken, dan zou elke goed denkende fokker je even een paar keer heel hard op de feiten drukken. Ik heb met fokkers gewerkt, stage maar ook voor ze gereden, en als iets ze tegen de haren instrijkt dan is dat onzorgvuldig fokken.. en raad eens wat jullie van plan zijn?

En ja er zijn zat risico's, maar waarom wil je alleen weten of ze de dracht gaat redden ja of nee. Kan de rest je dan niks schelen? Ik bedoel, wat nou als jij over een paar jaar echt serieus aan het werkt wilt, dus goed paard, wedstrijden rijden en al dat meer. Wat moet je dan met een klein gebleven paard/E-pony die struikelt over een hindernis van 30 cm, die kans zit er gewoon in omdat je nu op dit moment niet bezig bent met fokken.. maar met vermeerderen.. en daarin waarde kenzo zit een enorm verschil. Paint it black x wie je maar wil geeft geen garantie tot een geweldige topper, 2 verkeerde hengsten bij elkaar en je hebt een waardeloos paard dat veels te duur gefokt is. Waarom wil je niet kijken naar een goeie hengst, een goeie merrie een goed fokproduct neerzetten waarvan je kunt zeggen "kijk, das nou mijn goed doordacht zelf gefokt paard'. Zelfs als je goeie bloedlijnen tegenover elkaar zet zegt dat niks over het veulen. Eerst moet dat dier 4 worden voordat je hem inrijd, en dan is het maar te hopen dat er in die 4 jaar tijd niks gebeurd.

En precies om de rede dat wij jou dat nog moeten uitleggen, met onze leken verstand van fokken bewijst voor mij eigelijk dat je niet in aanraking bent geweest met een fokker met verstand en hart voor zijn werk.

Maar wat wil je nou met dat paard gaan bereiken? wat wil je er mee gaan doen? wat is de vaderlijn van de moeder, en wat van de toekomstige vader? wat word er verbeterd aan het veulen ten aanzicht van de moeder of ten aanzicht van de vader? bv betere gangen, beter springvermogen, mooier bespierd, langere of kortere benen??

Dat je 16 bent vind ik rede zat dat je nog in de roze wolken verkeerd, maar bedenk je even wat we je willen uitleggen. Want fokken is pas fokken als je verbeterd.. wat jullie doen is en blijft vermeerderen, en daar gaan bij mij de nekharen overeind staan. Zijn er niet genoeg paarden? en hoeveel meer paarden moeten er bij de slacht belanden door onverlaten zoals jullie.

15. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Met dat veulen willen we helemaal niets bereiken.
    Mijn pony en dat veulen krijgen dan, als alles goed is verlopen en het veulen al wat ouder is, een groot stuk grond met schilstal erop en daar blijven ze dan ook op lopen.

Kijk, mijn pony daar ben ik uitgegroeid, ik rij er niet meer mee, dus loopt ze nu op de weide samen met mijn nieuw paard, mijn vader zijn paard en dus de hengst.

Paarden blijven liever dag en nach, zomer en winter buitenlopen ipv hele winters in een box te staan etc.
    En dus kunnen we dat m'n pony bieden, maar we willen ze niet alleen op, een weide hebben lopen jaar in jaar uit, daarom willen we er 1 bij, en daarom zouden we ze een veulen laten hebben, kunnen ze daar blijven lopen. Dat veulen gaat natuurlijk ook opgeleidt etc worden, maar is vooral als gezelschap voor bij mijn pony zonder doeleinden, dus geen jumpings, wedstrijden etc.

De hengst of het paard van mij of mijn vader kan dus niet buiten blijven lopen bij mijn pony omdat we er dus vaak mee rijden, op wedstrijden gaan enzo.

16. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Als je alleen een gezelschapspony zoekt, dan ben je goedkoper uit met een pechvogeltje van Marktplaats dan met zelf fokken. En de risico's zijn kleiner :wink:

17. Benfan

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja precies, die heb je voor een fluitje en daar maak je een ander paard en eigenaar erg gelukkig mee. Via vele paarden fora kun je wel aan afgekeurde paarden komen voor niks, alleen maar de garantie dat hij bij jullie zijn leven mag slijten omdat ze voor het rijden afgekeurd zijn. En wat dacht je van oudere paarden? die heb je meer dan genoeg en ik denk dat je op zijn top 500 euro neerlegt wil je aan gezeldschap willen komen voor je merrie. Zo hoef je niet het risico te lopen dat iedereen loopt als ze gaan fokken en kun je de hengst castreren mochten jullie het niet interessant vinden om een goeie dekhengst te hebben (daarvoor moet je hem toch echt laten keuren). zo hou je de paarden/pony populatie gezond en laat je het fokken aan mensen over die er echt verstand van hebben.

Heb op marktplaats gekeken en zag een gratis gezeldschaps paard staan en meer dan genoeg andere dieren voor onder de 500/1000 euro. Dus vraag ik me nu af, wil je echt een gezeldschaps dier, of wil je vermeerderen?

18. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    We hebben beslist het toch niet te doen :smile:
    Sinds vandaag lopen ponny en hengst weer apart :smile:

19. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1