Ozis, ik en de dressuurwedstrijden! *update*

Discussie in 'Paarden' gestart door Marcha, 30 jul 2008.

1. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo, ik vond het wel weer even tijd voor een update omtrent onze wedstrijden! Sinds onze allereerste thuiswedstrijd in juni hebben we de smaak goed te pakken en wil ik zeker verder met wedstrijden. Helaas ging onze eerste wedstrijd (juli) op vreemd terrein niet door door Ozis en mijn kreupelheid. (zie ander topic, Oos te kort bekapt, ik getrapt door het paard van mijn vriendin :eyes: )

Natuurlijk allemaal erg jammer maar achteraf misschien ook maar beter aangezien het een onwijs grote wedstrijd betrof. Inmiddels zit mijn eerste wedstrijd op vreemd terrein er al wel op, 2 weken terug kon ik geheel onverwachts toch nog starten op een wedstrijd waar ik op de wachtlijst stond. Zo gezegd zo gedaan, Oosje compleet opgedoft op de trailer en richting wedstrijd. Ik was bizar zenuwachtig, ik vond het allemaal maar een big happening :astonished: Daar aangekomen hadden we pech dat net op dat moment de hemel openbrak... Het begon ontzettend hard te gieten waardoor Oos en ik binnen no-time compleet doorweekt waren... Gelukkig kon ik na een kwartier in de stromende regen te hebben gestaan in de binnenbak losrijden. Ozis was behoorlijk zenuwachtig binnen, eenmaal buiten in de losrijring gedroeg ze zich voorbeeldig en begon ze eigenlijk best lekker te lopen! Ik had er dus alle vertrouwen in toen we richting ring gingen. Helaas viel dat toch wel even tegen :grinning: In de ring zelf werd Ozis toch zenuwachtig en was plotseling bang van het juryhokje. Kortom, het werden geen beste proeven :grinning: Door de stress was mijn houding echt belabberd en reed ik Ozis te veel terug.

De 2 proeven waren naar mijn idee nagenoeg hetzelfde, alles was erg gespannen en slordig afgewerkt. Ozis was slecht nageeflijk maar desondanks toch braaf. De punten waren wel erg verschillend, voor de eerste proef kregen we 183 punten, voor de 2e proef bedroevend laag; 164 punten. Alhoewel ik de 2e proef wel erg streng vond (meerdere zware onvoldoendes die ik wel wat te extreem vond) was ik toch tevreden. Het was onze eerste keer op vreemd terrein en Ozis heeft zich toch heel netjes gedragen! Beide zijn we gewoon makkelijk gespannen en hebben we moeite met concentratie, echt puntjes om aan te werken dus.

Jammer was wel dat Ozis besloot om niet meer mee terug naar huis te willen :eyes: Ze wilde de trailer maar erg moeilijk op.... Waarschijnlijk komt dit door alle stress ed. van die dag, normaal gesproken loopt ze namelijk zo de trailer op. Van de week thuis nog even geoefend, de 1e keer ging het allemaal erg moeizaam en koste het ons nog een goed half uur eer ze op de trailer stond. De 2e keer liep ze er echter zo zonder problemen op.

Al met al zijn we nu iig B+2. Voor de komende periode hebben we nog wat wedstrijden ingepland staan, as. weekend hebben we opnieuw wedstrijd.

Enne, nog even wat anders leuks, we hebben sinds kort onze eigen trailer!!! :grinning:

Het is een Humbaur Single Plus van 2004. Overgekocht van een kennis van me. Hij is zo goed als nieuw en ik ben er erggg blij mee!

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Jullie zijn lekker bezig! En zolang het voor beiden leuk blijft zijn wedstrijden een goede motivatie om jezelf steeds te verbeteren :smile:

3. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Wauw! Die trailer is gaaf! Als je nog zo'n kennis hebt die de trailer te koop heeft staan roep je maar :smiley:

Jammer dat Ozis zo gespannen was in de ring. Het puntenverschil is inderdaad wel groot. Maar ik merk ook hier in de regio dat juryleden spanning heel anders beoordelen. De ene weet er doorheen te kijken en straft het alleen af wanneer de spanning echt in de weg zit bij een oefening, het andere jurylid trekt standaard overal een punt af bij spanning. Dat vloeit wel weg als Ozis er wat meer aan gewend is.

Maar leuk dat jullie de smaak goed te pakken hebben! En B+2 klinkt al best professioneel hoor :wink:

4. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou, mijn wedstrijd van gisteren zit er weer op! Het was echt een hele leuke dag, het was een groot concour met heel veel er omheen. Er zat bv. nog een heel avondprogramma aan vast met div. shows en een liveband, super dus :ok:

Alles rondom de wedstrijd ging prima, het laden gaf geen probleem en Ozis gedroeg zich voorbeeldig tijdens al het wachten. Het losrijden moest gebeuren op een groot open grasveld, helaas gaf dit wel de nodige probleempjes. Ozis vond die grote vlakte wel prachtig en vond het een mooie aanleiding om het eens op een lopen te zetten :grinning: Mevrouwtje staat hengstig, ook dat hielp niet echt mee aan wat ontspannen rondrijden. Nadat het frisse eraf was bleef ze erg nukkig en plakkerig op mijn been.

De proeven waren dit keer dan ook super verschillend. In de eerste proef had ik het idee dat ik haar nog wel aardig aan het lopen kreeg ondanks dat Oos wat kijkerig/ongeconcentreerd was. Op een paar foutjes na ging het eigenlijk best wel lekker. Ik kon iig regelmatig mijn handen wat naar voren steken en echt aan rijden toekomen. Naar mijn idee liep ze stukken ook echt netjes en fijn ruim.

De 2e proef was echter een heel ander verhaal :eyes: Ozis had het duidelijk he-le-maal gehad en liep werkelijk verschrikkelijk... Zo begon ze in de proef ineens te bokken en reageerde ze totaal niet meer op mijn hulpen. Dat is dus echt typisch Oos, die moet het ook echt voor je willen doen :wink: Kortom, een schandalig slechte proef met een chagrijnige en nukkige hengstige merrie :grinning:

De terug weg ging gelukkig super! Ze liep in een keer de trailer op en de reis terug ging verder zonder problemen. Om 17.30 moesten we terug voor de uitslag. De score van mijn laatste proef was inderdaad bedroevend laag. 167 om precies te zijn :grinning: Dat verbaasde me niet, echt veel meer had het ook niet mogen zijn. De score van mijn eerste proef was wel heel verassend, 196 punten en daarmee de 4e plaats :dancer: Eigenlijk was het zelfs 198 maar omdat ik een klein voltetje had gereden nadat Ozis struikelde kreeg ik -2 punten. Echt super leuk, we kregen een rozet en 25 euro prijzengeld :ok: Ik was echt hartstikke blij :grinning:

Het was dus een wedstrijd van diepen dalen en hoge pieken. Ondanks alles dus toch met 2 winstpunten naar huis gegaan!

5. Sheela-4ever

Sheela-4ever Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Netjes! Die 4de plaats. Achja, maar dan heb je ook een merrie en dan weet je hoe ze kan zijn als ze hengstig is, iedere gek z'n eigen gebrek :wink:

6. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Goed zeg! Gefeliciteerd! Dat is leuk voor je zelfvertrouwen. Als je zo door blijft gaan ben je de B nog wel een keertje uit. Wanneer is de volgende wedstrijd?

7. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is wel te hopen haha :grinning: Mijn volgende wedstrijd is overigens 30 augustus. Het is vooral zaak om nu wat ervaring op te doen. Ozis (en ikzelf!) zijn gewoon nog te nerveus om echt wat te laten zien. Afgelopen weekend kon ik haar voor het eerst een beetje rijden in die eerste proef. Ik vond het ook super leuk dat dit beloond werd met een prijs! Zeker voor zo'n groot concour is het helemaal top! Ik ben dan ook super trots op Oos, het was immers pas haar 2e wedstrijd op vreemd terrein.

Ik ben benieuwd hoe onze volgende wedstrijd zal gaan :ok:

8. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb ook weer een startkaartvrij concoursje ingepland. 14 september ga in in Buurse weer een B-proef rijden. Ik heb er erg veel zin in, maar wordt ook al weer stikzenuwachtig bij de gedachte... Blegh...

Als ik me inschrijf heb ik veel zin. In de aanloop naar het concours ga ik me steeds slechter voelen. Bij het losrijden denk ik dat ik dood ga. Maar die enorme opluchting en euforie als het dan allemaal voorbij is en goed is gegaan! Pff... Ik sleur mezelf maar door een hel met dat paard, leuk hoor zo'n hobby :wink:

9. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het harstikke knap de 4 de plek :ok: Ga zo door
    Het zou niks voor mij zijn ik zou mn zenuwen niet kunnen bedwingen :grinning:

10. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hierbij weer een nieuwe wedstrijd update!

Bewogen weekendje was het, dat zeker :grinning: Afgelopen zaterdag had ik wedstrijd op een vrij groot concours in Roosendaal. Ik was super benieuwd hoe we het zouden gaan doen, na onze laatste wedstrijd dacht ik Oos zo wel ff makkelijk rond te kunnen sturen. Dat viel nogal tegen haha :eyes:

Eenmaal aangekomen bij het concours snel gaan zadelen en los gaan rijden in het kleine losrijbakje. Dit was echt haast niet te doen... Het was een piepklein bakje waar tig ruiters druk aan het losrijden waren. Je moest echt uitkijken dat je niemand ondersteboven reed... Met losrijden was Oos redelijk braaf, ze was iig goed te sturen en ik had er redelijk wat vertrouwen in. Toen was het zover, we moesten de ring in.

Wat daar gebeurde had ik echt totaal niet verwacht... Toen de proef werd voorgelezen zette Oos het plotseling op een lopen en vloog door de ring heen. Ik kon haar gewoon niet meer stoppen, ze werd onwijs sterk en scheurde werkelijk de oefeningen door :flushed: Ik ben meerdere keren de ring uitgevlogen, heb een bordje omver gereden en noem maar op... Ik kon wel janken, zo vreemd had ze zich nog niet eerder gedragen op wedstrijd... De 2e proef was ook kl*te, ze ging weliswaar niet meer als een dolle tekeer maar het was alles behalve netjes... Het geheel was super gespannen, duwerig en trekkerig. Uiteindelijk chagrijnig weer naar huis gereden en later die dag terug gegaan voor de dramatische uitslag... In de 1e proef had ik eigenlijk gediskwalificeerd moeten worden, ik was immers meerdere keren buiten de ring geweest en heb geloof ik 2x een extra volte gemaakt. Ik bleek (met punten aftrek) 157 punten te hebben. De 2e proef was met 167 punten niet veel beter :grinning:
    My god, het was echt verschrikkelijk! Dat is nou echt Oos, gekke merrie kan ineens compleet veranderen... Coupons stonden vol met kreten als, ''paard niet onder controle'' ''Basis tempo aanhouden!'' etc.etc. En dan zie je daar op concours 3 jarige rondhuppelen alsof er niets aan het handje is. Mijn 12 jarige zou toch het goede voorbeeld moeten geven zou je zeggen :grinning:

Nouja, ik baalde er iig goed van... Gisteren stond ik ook ingeschreven voor een wedstrijd, ik wilde ons eigenlijk afmelden (stond reserve maar kon toch starten ivm uitval) omdat ik 2 in een weekend een beetje veel vond. Gezien het drama van zaterdag heb ik toch besloten om hem te rijden, niet voor de punten maar wel voor de ervaring. Gisteren dus opnieuw op pad geweest. Met losrijden was Ozis echt stront vervelend, drammerig en erg loperig. Ik vreesde opnieuw voor een proef als zaterdag en zag het dus eigenlijk niet meer zitten :mask: Toch maar de ring in gegaan en wonder boven wonder was Oos erg braaf! Het waren geen hele beste proeven, Ozis was zelfs erg matjes en ik durfde er eigenlijk niet echt aan te rijden. In de 2e proef was Oos echt op, ik kreeg haar praktisch niet meer naar voren gereden.

Toch was ik erg tevreden, dit was iig stukken beter als de dag ervoor. De prijsuitreiking was ook erg verassend, de 1e proef bleken we 2e met 186 punten! We kregen een beker en een lintje, erg leuk dus. De 2e proef had ik 179 punten en net geen winst. Dit had ook geen winst mogen zijn, hiervoor was hij te suf en te slordig afgewerkt. We hebben het wedstrijd weekend dus alsnog goed af kunnen sluiten!

Pfff, wat is het toch een gekke merrie af en toe :heart_eyes: Spannend was het iig wel van het weekend!

11. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Wat stom dat zo'n wedstrijd zo snel in het honderd kan lopen! Raar paard hoor, die Oos van jou! Fijn dat je het goed af hebt kunnen sluiten. En 2e is ook weer goed voor jullie zelfvertrouwen! Goed hoor.

Ik heb over twee weken weer concours, maar verwacht niet erg veel. Winand heeft met dat been een week stil gestaan en ik ben er gisteren tijdens een buitenrit aardig hard afgevallen dus loop krom van de blauwe plekken en spierpijn. Rijden moet ik echt niet aan denken nu. Was trouwens niet heel ernstig hoor, hij sprong een paar keer flink weg in de galop en ja, toen lag ik er naast (en maar stug die teugels vasthouden he :wink: ) Ik hoop dat ik morgen weer een beetje soepel kan bewegen!

12. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Gelukkig dat jullie toch een 2de plek hebben behaald op zondag :ok:
    Ik vind het altijd leuk om te lezen hoe het met jullie vergaat op wedstrijden

13. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Oei... Dat is niet zo mooi.... Bleef Winand wel bij je? Sjonge, er in het bos af kletteren is echt klote.. Was je alleen? Hopelijk voel je je inmiddels weer wat beter :pensive:

Ik hoop dat jullie de updates leuk vinden :grinning: Ik vind het zelf ook leuk om hier te posten en later terug te lezen.

Mijn proeven van zaterdag (ja, de scheurproeven) staan op film, ik ga ze morgen maar eens terug kijken. Hmmm, dat zal er vast super netjes uitzien denk ik zomaar :laughing:

As. weekend heb ik trouwens opnieuw wedstrijd, bij dezelfde manege als afgelopen zondag. Het is de 3e keer dat ik daar nu start, hopelijk voelt Oos zich nu toch wat vertrouwder daar. Na deze wedstrijd heb ik even een maandje rust ingelast. Ik vind het nu wel even goed geweest. Ik had nog een wedstrijd eind september staan maar die heb ik afgemeld. Ben nog even in discussie met de vereniging, zij vinden namelijk dat ik alsnog startgeld moet betalen... Ik vind dit echt belachelijk aangezien ik toch ruim van te voren afmeld :eyes: . (ruim 3 weken!)

In oktober hebben we de eerste indoor, ik ben benieuwd hoe dat zal gaan!

14. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Re: Re:

Indoor is volgens mij altijd weer even wennen. En het ligt aan het paard en de ruiter hoe de overgang verloopt. Hangt er vanaf wat je fijner vindt. En echt belachelijk dat je nog startgeld moet betalen! Bij zo'n vlugge afmelding kunnen ze makkelijk iemand van de reservelijst halen. En het prijzengeld is toch door de knhs bepaald. Wat een onzin...

Ik heb er tien meter naast gehangen omdat ik Winand goed vast wilde hebben. Toen hield ik het niet meer en heb ik me maar laten vallen en Winand stond direct stil. Hij staat sowieso liever stil dan dat ie wat doet, dus dat is wel fijn. En ik was met twee stalgenoten gelukkig. Ik ga pas alleen als ik ten alle tijden een stuur en een rem heb, zolang dat nog meer dan eens verdwijnt tijdens een rit ga ik gezellig samen :grinning:
    Ben trouwens goed blauw op mijn heup. En de drukknoop van mijn steekzak staat drie keer in mijn been, heel mooi :wink:

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Marcha
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    2.523
  2. Marcha
    Reacties:
    10
    Weergaven:
    5.202