Over chinchilla's

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Ilka, 8 apr 2006.

1. Ilka

Lid geworden:
    17 jan 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Chinchilla's zijn bijzondere diertjes. Als je ze eenmaal hebt mogen leren kennen en verzorgen stelen ze al gauw je hart. Het zijn liefdevolle en sociale dieren tegenover elkaar en heel vriendelijk tegenover mensen. Het zijn geen knuffel/schootdieren, maar ze zijn wel bijzonder nieuwsgierig en mensgericht. Dat betekent dat ze dus vanuit de kooi op je arm komen zitten (als ze je vertrouwen) en daarna graag hun omgeving verkennen. Chinchilla's willen een ruim verblijf met veel hout om op te knagen. Ze klimmen niet in de tralies omhoog maar huppen van verdieping naar verdieping.

Wat heel belangrijk voor ze is, is een dagelijks zandbad met speciaal chinzand. Dit houd hun vacht niet alleen in conditie maar het is ook ontspannend voor ze. Hun voeding is sober, dat wil zeggen ze verdragen geen natte groente zoals je aan cavia's of konijnen geeft. Ze krijgen hier speciaal chinchillabiks, afgewisseld met wat konijnen en caviavoer van Science Selective (alleen van dat merk). Iedere dag vers hooi is van groot belang. Als snack krijgen ze een klein stukje appel, wortel, lofty (gezond snoepje), rozijntjes (niet teveel!), strohalm, cracker en/of een gedroogd stukje bruin brood. Chinchilla's kunnen 15 jaar worden.

Chin's zijn enorme knagers dus als je ze los wilt laten lopen (wat ze heerlijk vinden!) let daar dan op! Ze knagen aan je meubelen maar ook aan snoeren. Zorg dus voor een veilige ruimte als je ze lekker even de benen wilt laten strekken. Het zijn schemerdiertjes, dat betekent dat ze overdag slapen en actief zijn in de avond, nacht en vroege ochtend. Overdag slapen ze graag tegen elkaar in een huisje of (bij ons) in de nok van hun hok. Ze zitten dan heerlijk dicht tegen elkaar aan.

Wil je meer info over chin's? Dan verwijs ik je graag naar de enorm uitgebreide vraagbaak van Chinchillaopvang Vida Nueva. Als je op deze site de info niet vind die je zoekt, vind je het nergens...

De chinchilla's in de opvang

Helaas worden ook chinchilla's impulsief aangeschaft en moeten ze na een tijdje weer weg bij hun eigenaar. Sommige van hen komen bij ons in de opvang terecht. Helaas blijkt dan dat ze hier maandenlang zitten zonder dat ze een eigen baasje vinden. De reden daarvoor weet ik helaas niet. Aan de éne kant lijkt het alsof de chin niet populair is, maar aan de andere kant als je op Marktplaats kijkt wat daar aangeboden wordt aan chin's...:-( Wat ik ook heel veel merk bij deze dieren is dat er best veel met ze gefokt wordt en dat veel mensen leukere kleurtjes willen dan de 'gewone' standaard kleur. Afijn, met dit stukje wil ik de chinchilla, en met name de chin's die in onze opvang verblijven, eens in het zonnetje zetten. Ook deze dieren verdienen toch een eigen thuis?

Paige en Pablo

Dit zijn Paige en het gecastreerde bokje Pablo. Samen is het een heel leuk en lief stel. Paige is wat dapperder dan Pablo, maar ook hij is al snel om te kopen met wat lekkers. Paige zit straks in juli hier alweer een jaar in de opvang...Pablo verblijft vanaf augustus vorig jaar bij ons. Ze zoeken dus nog steeds een goed tehuis!

Paige:
    Pablo:
    Actie!

Franklin en Murphy

Murphy en haar gecastreerde partner Franklin zoeken ook nog steeds een eigen baasje. Zij verblijven hier alweer vanaf september vorig jaar. Ook dit is een leuk en lief stel. Franklin is in de eerste instantie wat stoerder dan Murphy, maar zij volgt al snel.

Franklin:
    Murphy:

Dan hebben we ook nog twee moeders (Ilse & Bridie) en vijf jongen (Alex, Jodie, Nikkie, Tess & Terry) in de opvang. + de twee vaders (Flint & Fletcher).

Dit is Ilse met de baby's Alex, Jodi en Nikkie:

Dit is mama Bridie, zij heeft twee baby's (Tess en Terry):

Dit is papa Fletcher (papa van Tess en Terry):

Papa Flint (links) en mama Ilse. Flint is uiteraard gecastreerd:

Meisje Jodi:

Ventje Alex:

Meisje Tess & ventje Terry:

Nikkie is een achterblijvertje maar doet het wel goed. Als hij groot en sterk mag worden blijft hij bij ons en onze chinchilla's Vijfje en Chico wonen.

Nikkie:

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Prachtige foto's Ilka!

Vooral die actiefoto van Paige :cupid:

3. Sammiehammie

Lid geworden:
    10 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ah, ik vind het toch zulke leuke dieren hé? Helaas wilt me moeder er niet aan beginnen :pensive:
    Maar ik hoop echt dat ze allemaal een goed tehuis vinden. Mooie foto's trouwens! :smiley:

4. Xena

Xena Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik had eerst helemaal niets met chins, maar toen ik bij Ilka was en er eentje mocht vasthouden, was ik helemaal verkocht! :heart_eyes:
    Ze zijn zo lief en en voelen zo zacht aan ... 't Is dat ik de ruimte en de tijd niet heb, anders ....

5. Juut13

Lid geworden:
    10 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Geweldig verhaal! :ok: Want ik wist heel veel dingen niet van deze lieve beestjes (lijkt me dan wel!). Ik heb er nog nooit eentje vastgehouden, wil ik wel graag :smiley:. Lieve foto's!

6. beesje

Lid geworden:
    20 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    A. chins mogen géén groenvoer ook niet wortel en appel.
    B. cavia en konijnenvoer is niet gezond voor de chin, hij moet alleen hooi en specifiek chinchillavoer hebben.
    C. chinchilla's worden ong 15 maar kunnen 20 jaar worden.

Dit had ik even op je info aan te merken :end:

7. Ilka

Lid geworden:
    17 jan 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Jazeker mogen ze een stukje appel en wortel, maar geen natte groente zoals bijvoorbeeld andijvie. En uiteraard, alles met mate. Vooral de appel want die bevat veel suikers. In wortel zit Pro vitamine A (bèta-caroteen) wat heel goed is voor chin's.

Zoals ik schrijf geef ik alleen cavia en konijnenvoer van Science Selective (dat betekent dus niet van een ander merk), dat mogen ze wel als extra naast hun chinchillavoer. Het hoeft niet maar het is een welkome en gezonde traktatie.

Dat ze 20 jaar kunnen worden is waar, maar de meeste chin's halen de 10 jaar helaas niet eens:-(

Hier kun je meer lezen over de voeding van chinchilla's: http://www.vida-nueva.nl/vb/voeding3.htm

8. Ilka

Lid geworden:
    17 jan 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank je! Ik zal af en toe wat foto's plaatsen van de opgroeiende baby's:-)

9. Ilka

Lid geworden:
    17 jan 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Aan Beesje: Hier kun je lezen dat de konijnenbiks van Science Selective zelfs als dwangvoer gebruikt wordt voor chin's. Het is dus wel degelijk geschikt, maar alleen van dit merk en als gezond en lekker extra'tje naast gewoon chinchillavoer! http://www.vida-nueva.nl/vb/dwangvoederen.htm#soorten

10. Jolijn

Lid geworden:
    6 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben al een poosje verkocht aan chins en ben dan ook vastbesloten om als ik er de ruimte voor heb (ik woon nu in een -ruim- eenkamer appartement dus dat is niet zo geschikt voor ze) chinchilla's te houden.
    Helaas kan dat nog wel een paar jaar gaan duren, maar het is wel leuk om er nu alvast over te dromen. Een mooi groot verblijf in een speciale dieren kamer waar ze ook lekker los kunnen, ik zie het al helemaal voor me :smile:

Prachtige site trouwens! Het heeft sowieso mijn voorkeur om dieren uit een opvang op te nemen en jullie zitten nog een beetje in de buurt van Haarlem dus als ik over een paar jaar verhuis en ruimte heb voor wat meer dieren kom ik graag langs.

Is het overigends moeilijk om zo'n particuliere opvang te bekostigen? Ik heb er nl zelf ook wel over nagedacht, vooral ook omdat er in Haarlem niet echt een opvang is. En het spreekt me wel aan om beperkt dieren van bv. de dierenambulance op te vangen, mits ik natuurlijk in huis en tuin voldoende ruimte voor zo'n opvang krijg.

11. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    oeh, de vachten van de chins zien er niet zo best uit, maar ik neem aan dat ze zo bij je opvang zijn gekomen?

12. Dierenlovertjuh

Lid geworden:
    17 jun 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    wat leuk zeg,! vooral die kleinen :heart_eyes:

13. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Volgens mij waren ze inderdaad zo in de opvang gekomen.

14. ik+nijntjes=luf

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Mooie foto's!
    Prachtige beesten!

15. beesje

Lid geworden:
    20 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, als dwangvoer omdat het meer caloriëen bevat! Als het alleen als tussendoortje wordt gebruikt kan het idd mss. Maar ik vind persoonlijk dat het geen nut heeft. :eyes: :confused:

16. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    het bevat heel veel vezels en daarom is het goed als dwangvoeding. ik heb er zelf ook (goede) ervaring mee.

17. prospeir

Lid geworden:
    16 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    leuke foto's

18. hondenfan13

Lid geworden:
    31 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    wat een ontzettend mooie foto's!!!!! :ok: