op buitenrit alles los of ook serieus?

Discussie in 'Paarden' gestart door zaza, 22 mrt 2008.

1. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Ik hoop dat je hiermee toch niet op mij doelt maar op de gehandicapte ruiters.

Over de slof heb ik het al gehad in een eerdere post in dit topic. Zoals je daar kunt lezen gebruik ik het als hulpmiddel en NIET als dwangmiddel.

Daarnaast is er zoals Zaza ook al zegt, geen sprake van 1 op 1 relatie. Ik heb totaal geen inspraak in alles rondom hem, alleen de les die ik rij.

Mijn relatie hoever die zich ook maar kan ontwikkelen met hem is goed. Hij vertrouwd mij ook, hij weet precies wat hij aan mij heeft. Helaas is dit nog niet zo'n goede wisselwerking aangezien hij soms erg onvoorspelbaar is en ik dus niet altijd weet wat ik aan hem heb, in het bos. In de bak weet ik het precies, maar het bos is zoveel anders met hem. Lijkt een heel ander paard.
    Waarom?
    Omdat hij zijn kop erop zet en zijn rug vastzet en wegdendert. Wat niet alleen een gevaar is voor het paard waarop ik zit, mijzelf maar ook alle mensne en paarden in de groep.

En eigenlijk rij ik veel te lief, en daarom doe ik juist wél een slof om.
    En ik denk dat dat al heel vreemd klinkt in de oren van de meesten hier. De slof gebruik ik echt niet om hem in dat perfecte krulletje te rijgen. Nee, de slof gebruik ik om hem te leren ontspannen in het bos. Hij mag gewoon zijn hoofd er niet op drukken. Want als hij dat doet is hij niet actief van achteren, struikelt hij en hij zet zijn rug en hals volledig vast. Hij is dan niet ontspannen en loopt zelfs kans op rugproblemen doordat hij die vastzet.
    Nou kan ik wel net als iedere gek die alleen maar puur rijd voor het plaatje, gaan zagen zodat zijn kop naar beneden komt en zijn kop dus niet meer de lucht in kan steken.
    Maar ik ben van mening dat het goed gebruiken van een slof véél beter is dan dat vreselijke gezaag van tegenwoordig. Dáár maak je pas veel mee stuk.

2. Jacqy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    ja, vrees dat je gelijk hebt.
    Was even vergeten dat dat één van de redenen is dat ik niet meer op maneges kom ....
    heel dat systeem...de ellende van de manegepaarden....brrrrrrr

3. Jacqy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re:

brr
    dat gezaag
    krijg al koude rillingen..

Klopt, ik vergeet hoe moeilijk het is om iets op te bouwen als iemand anders alles teniet doet...
    Weet niet of het mogelijk is, heb daar geen ervaring mee en ken ook niemand in een zelfde situatie.

Enig idee waarom hij zn hoofd erop zet, zn rug vastzet en wegdendert?
    Is het altijd op dezelfde plaats dat hij het doet?
    Iets dat het uitlokt?
    Zou het kunnen dat hij pijn heeft? Waarschijnlijk niet , omdat hij in de bak wel normaal doet?
    Is hij gewoon opgefokt? Is het frustratie?
    Hoe is hij op de wei?
    Op stal?
    Kan hij zich al eens uitleven?

Als Player ervandoor wil denderen, kan ik haar omtrekken, haar hoofd opzij. ze is dan wat uit evenwicht en moet wel vaart minderen. Soms is ze zo hevig , dat dit mn laatste "truc" is om haar te doen temperen.
    Als ze zich vastzet, vastzette (toen ik nog met bit reed was dat) gooide ik haar wel eens gewoon los van voor, ze schrok zich dan een hoedje (had ze niet verwacht) moest zich herstellen omdat ze ook weer haar evenwicht even kwijt was en ik had haar terug.....

4. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re:

Ja, ik heb daar mijn ideeën over.

Ten eerste is het idd vaak op dezelfde plaats waar hij dat doet. In het bos hebben wij een heel mooi laantje tot onze beschikking waar de paarden lang rechtuit een sprintje kunnen trekken. Alle paarden op de manege weten dat ze van tijd tot tijd daar hard mogen.
    Oswan is een heel gevoelig paard, hij vangt het heel goed op als een paard erg opgewonden is. Er is dan een enorme druk als we bij dat laantje komen. Ik voel het via Oswan, en Oswan pikt het op van de groep. Als hij de kans krijgt ontploft hij als het ware. Hij bokt veel, en hoog. Hij maakt er soms ook een vrolijk geluidje bij, dus het zijn wel bokken uit vrolijkheid.

Soms gebeurt het ook wel eens midden in het bos, dan zoekt hij gewoon iets waar hij van kan gaan "schrikken" en dus bokken. En eenmaal die nek erop kan ik niks meer. Hij is te sterk om hem even zijn hoofd opzij te kunnen halen, of überhaupt onderuit. En het gemene is dat hij het ook gebruikt om nog hoger te kunnen bokken. Want als hij zijn nek er niet op heeft krijgt hij de kans niet zijn hoofd tussen zijn benen te krijgen en zo te bokken, ik ben hem dan namelijk te snel af. Maar als hij zijn nek erop heeft weet hij dat hij te sterk is voor mij. Uiteindelijk rukt hij zich los en drukt hij zo zijn hoofd snel tussen zijn benen en bokt hij.

2 jaar terug bokte hij wel echt om mij eraf te krijgen. Ook dat was heel logisch te verklaren. Wij gaan vaak in groepjes over het laantje. Er zijn er 2 die wegvliegen zodra ze het laantje raken. Dat gaat echt lompsnel. Als ik met Oswan achter hun aan zou gaan, doet hij niks anders dan bokken, maar dan wel vrolijk bokken maar o zo hoog. Die 2 zijn zijn beste vriendjes, daar trekt hij mee op in de les en ook op de wei. Normaal gesproken gaan zij na ons, maar nu wouden ze eerst.
    Daar was Oswan het niet mee eens. Dus zodra wij het laantje op zouden bokte hij echt om mij eraf te krijgen, het is natuurlijk lichter zonder ruiter op je rug, en ga je dus sneller... :eyes:
    Na een rodeo achtige begin zat ik voor het zadel, hij bleef maar doorbokken. Toen ik mijn kans zag ben ik er naast gesprongen, zodat ik iig een beetje normaal kon landen. Meteen er weer op en hem flink laten gaan. Eenmaal bij zijn vriendjes was het goed.

Op de wei is hij eigenlijk ontzettend lui. Maar dat komt denk ik ook door zijn maatjes. Die zijn ook lui. Die rollen een keer en gaan grazen. Heel af en toe als er een ander paard tegelijkertijd de wei in gaat en die doet gek, wil hij nog wel eens gek mee doen. Maar over het algemeen draaft hij sukkelig weg en gaat hij grazen. :grinning:

Echt uitleven is er niet bij. In de zomer staan ze op de wei, maar in de winter alleen op stal. In de winter is hij niet in dolle buien. Sinds zijn koliek een paar jaar terug gaat hij in de winter ontzettend moeilijk door zijn vacht en krijgt hij een hele dikke teddybeervacht. Hij is daardoor heel snel moe, en heeft geen energie om gek te doen. (Deels) scheren heb ik al voorgesteld, maar is geen optie volgens het bestuur. Hij zou te fris worden voor de gehandicapten. En dat is dus ook een groot nadeel van het feit dat ik dus geen inspraak heb.
    Verder mogen ze wel regelmatig met het clubje in de bak gek doen.

Hoop dat je de situatie nu wat snapt. :wink:

5. Jacqy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Nooit een ideale situatie als niet zelf kunt beslissen, je moet dus roeien met de riemen die je hebt..is een lastige...
    Dat bokken, klinkt heftig....je bent wel een dappere vrouw, zo precies :sunglasses:
    Player heeft ook zo een stuk brede zandweg waar ze, vraag me niet waarom daar want er zijn zoveel brede zandwegen -of het moest zijn dat het het laatste stuk bos zijn op weg naar huis - , al staat te stuiteren (letterlijk) als we daar aankomen. Moet eerlijkheidshalve zeggen dat als ze té is, (te opgefoktt) ik een andere weg neem. het is heel moeilijk om haar daar indraf , laat staan in stap door te krijgen.
    Dat bokken bij jou, lijkt me gevaarlijk wel, en eigenlijk iets dat je er uit zou moeten kunnen krijgen.
    Maar ik weet niet of dat in de situatie waar jullie in zitten, dat haalbaar is. ..

6. Jacqy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Komt er toch die vraag bij me op...
    hoe zou hij doen zonder bit?
    In de bak is hij braaf, zei je.. mssn eens proberen daar? Om te kijken en te voelen wat hij ermee doet? (desnoods alleen een drafje en stappen)
    Het intrigeert me wel, zo'n paard...

Mssn kan hij je wel eens positief verrassen.
    (die van mij heeft mij daarin heel positief verrast)

Maar ja, waarschijnlijk is het een totaalpakket van factoren dat hij zo doet..
    Moet soms wel frusterend zijn, denk ik, om belemmerd te worden in wat je al dan niet zou willen doen, :confused:

7. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat ik mijzelf heel vaak afvraag hoe hij is als hij alleen zou zijn. Maar ze willen me natuurlijk niet alleen laten gaan, omdat hij in de groep zo heftig reageert. En als ik er wel verkeerd afval midden in het bos, dan is er niemand bij.

Als ik met mijn beste vriendin samen door het bos mag uitstappen is hij wel meer ontspannen. Zij rijd op één van zijn maatjes.

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het wel zonder bit aandurf met hem, iig niet in de groep. Toch het idee dat je geen controle hebt en dat ik toch meer afhankelijk ben van het bit dan ik zelf denk.

Het bokken is iets wat hij altijd al heeft gedaan. Als veulen was hij ook altijd aan het ravotten in de weide (ik heb zijn fokker gesproken). Ze (mijn instructrice en haar zusje) zijn ook heel lang bezig geweest hem zadelmak te krijgen, bleef maar bokken. Ze hebben het wel heel rustig aangepakt, daar zag hun moeder wel op toe. Maar hij bleef het maar doen.
    Sinds ik er op rij is het wel wat minder geworden. Toch ook omdat ik nu precies aan kan voelen wanneer hij wat van plan is en dus op tijd kan ingrijpen. Helaas werkt dat buiten in het bos dus niet zo.
    Dus ik denk wel dat het heel erg in zijn aard zit, en dat je dat er grotendeels uit kunt halen, maar nooit helemaal.

Hij is trouwens in de bak ook niet altijd braaf, maar daar kan ik hem vaak gewoon voorzijn voordat hij wat doet. Maar dat is jarenlang op hem rijden en hem door en door kennen. In de bak is de druk ook heel veel minder als buiten in het bos. (in de buitenbak is hij net zo als in een binnenbak) Dus al zou het in de bak goed gaan, is het natuurlijk nog geen garantie voor buiten.

Maar zoals ik al zei, ik sta er wel open voor, het is alleen de vraag of het van de gehandicapte ruiters-bestuur mag en óf mijn instructrice dat ook aandurft. Want ik wil er toch echt goed les in krijgen wil ik zoiets doen. Ik vind het namelijk nogal een grote stap. :wink:

8. Jacqy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat je er bang voor bent, dat die overgang heel groot is (lijkt) , snap ik .
    Heb al gezegd dat ikzelf nog maar heel kort er mee begonnen ben, en geloof me, dat is een kange weg geweest voordat ik er in mn hoofd aan toe was.
    Zeker met een paard als Oswan, doe je niets even zomaar. Al is het dat je ook niet 100% kunt doen wat jij wil en hoe jij het wilt. Dat maakt verandering dubbel moeilijk.

Wat ik wel kan vertellen, dat je misschien kan helpen, is dat de eerst keer bitloos in de buitenpiste (op de wei) bijna ongemerkt is gegaan. Ze reageert veel lichter nog op de hulpen. Ze snapte ze niet altijd (ze heeft als ik met haar rijd nog wel wat problemen, ik maak er blijkbaar nog teveel een zooitje van in haar ogen :-) ) maar ze kreeg en krijgt massa's krdeiet van ons om alles door te krijgen. Zonder boos worden, zonder zweepje, of wat dan ook.
    We hebben gewoon gedraaft en een gegaloppeerd die allereerste keer. Had het nu minder goed gegaan, hadden we het bij stappen en wat overgangetjes naar de draf en terug naar de stap gehouden. Hadden we alles veel langzamer aangepakt.
    Ik had zelf helemaal niet durven denken, laat staan hopen, dat ik met haar zo , zonder bit naar het bos had durven èn kunnen gaan.
    Ze is echt wel een furie....
    Maar omdat ze in de piste er zo goed op reageerde, hebben we de stoute schoenen aangetrokken en het gewoon gedaan.
    Waarom niet.
    In het bos doe ik ze wel een martingaal aan op dat bitloos hoofdstel. Ik deed dat ook aan op het bithoofdstel. Dus nieuw is het niet.
    Misschien gaat dat de volgende stap zijn om zondermartingaal te kunnen gaan. Dus je ziet, ik ben inderdaad niet een volle pn'er. Ben onderweg en superenthousiast. :wink:

9. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Buitenrit is voor ons juist de afwisseling voor de training in de rijbak dus tijdens een buitenrit vraag ik niets meer dan dat ze braaf de hele ronde loopt. :grinning: :wink:

10. mriegman

Lid geworden:
    6 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga ook meestal lekker met losse teugel en bij eventuele moeilijkheden met een beetje verbinding lekker naar buiten. Als je geen bak heb om in te rijden is het natuurlijk niet erg om met buiten te rijden even aan het werk te zetten, maar meestal is het voor het paard ook heerlijk om even samen met zijn baasje te genieten van alles wat om ze heen gebeurt. Hoe vaker je het doet hoe rustiger ze worden.

Ik heb een echt mijn handen vol gehad aan dit etterbakje, maar sinds ik af en toe gewoon lekker naar buiten ga of met een springlesje mee doet is hij echt zo braaf geworden. Als je hem een jaar geleden had gezien waren de rodeo paarden in Amerika er niets bij, haha heb wat gevlogen en nu, is het een super paard om te rijden. Niet meer gemeen maar een leuke uitdaging

11. xRachellex

Lid geworden:
    24 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    ik mag van een kennis met eigen paard af en toe een buitenritje maken. Dan doe ik het vooral om te ontspannen, maar niet heel de tijd losse teugels. Ik houd haar wel bij, vooral in galop anders... :wink:

maar het komt vooral omdat ik anders zoveel in de bak rijd en een buitenrit is wat anders dus daarom :wink:

12. Noliita

Lid geworden:
    3 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Meestal als ik met Vito naar buiten ga dan is het lekker ontspannen met los teugeltje. :smile:

13. Pluko

Lid geworden:
    28 jul 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Het was bij ons wel altijd een ontspannen ritje maar wel net contact voor het geval dat
    ik moet er niet aan denken met 11ookilo aan de kletter te gaan :eyes:

greetz An

14. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    whahaha, dan ben je echt flink de pineut als dat gebeurt. Maar goed, als je knol ervandoor wil doet hij toch wel, teugel of niet. :wink:
    Ik denk dat het ook meer het idee van veiligheid is, tenminste dat had ik wel met mn oude verzorgetinker.

Met Oswan hoef ik het echt niet te flikken om de teugels iets te laten vieren (wel ontspannen hoor, maar zeker niet laten vieren). Die ziet dan ineens allemaal boskabouters waarvan hij toch echt wel moet schrikken hoor :grinning: Als hij nou een pasje opzij zou springen... Maar nee, meneer moet dan meteen zo gemeen bokken... :confused:

15. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    He kijk, het topic leeft weer :stuck_out_tongue_winking_eye: .

@Trice: flauw hoor dat hij niet eens een beetje mag bokken wanneer hij aangevallen wordt door onzichbare trollen.
    Moet je eens op een grapjas zitten die vliegensvlug omdraait een rotbok geeft en vervolgens topspeed weer naar huis galopeert, krijg je stevige zit van (in het beste geval :grinning: ).

Ik ben nog steeds geen fan van teugels volledig loslaten op buitenrit. Vroeger stapten wij altijd uit rond de blok na een uurtje rijden les. Zoals het betaamt bij uitstappen zijn de teugels dan wat langer (maar niet volledig los vermits we op de baan zijn).
    Wel, zelfs na een intensief uurtje les heb ik er eentje gehad die hoogdringend wegmoest lopen voor kabouters. Hij gaf 2 gemene rotbokken waardoor ik m'n beugels verloor en op de nek belandde. Vervolgens ging meneer in volle galop over straat richting een drukke baan waar ze 90 reden :astonished: . Ik heb gelukkig nog net op tijd m'n evenwicht teruggevonden en kon hem een klein straatje insturen om daar op de noodrem te staan, maar laten we zeggen dat zo'n toestanden niet goed zijn voor mijn hartritme.

Dus nee, ook op buitenrit moeten ze hun concentratie maar bij mij houden.

16. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Pfoe dat is ook eng Zaza! :flushed: Kan me voorstellen dat dat idd niet goed is voor de rikketik.
    Beetje bokken vind ik niet erg, maar als het gevaarlijk wordt kijk ik er heel anders tegenaan. En ik moet zeggen dat ik toch wel wat voorzichtiger ben geworden.

En gelukkig draait Ossie niet om voor/terwijl/na dat hij bokt. Heeft hij wel eens gedaan in de lessen als ik aan zijn spieren kwam, maar nooit zo heftig op rit. Wegrennen doet hij sowieso niet.
    Een jaar of 2 -3 geleden maakten wij ook een buitenritje en ik merkte dat Oswan wat fris was. Dus ik draai me een klein beetje naar het meisje dat achter me reed om te zeggen dat ze afstand moest houden in geval hij zou bokken. Ik had het nog niet uitgesproken en meneer gaf me toch een venijdige bok. Ik vlieg eraf en meneer staat vervolgens in mijn nek te hijgen wat ik nou in vredesnaam op de grond deed. Je zou toch bijna kwaad worden op het feit dat je er voor niks af ligt, ga er dan vandoor knol!!! :grinning:

17. caviagek28

Lid geworden:
    20 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ik op buitenrit ga rijdt ik aan de teugel en spring ik wel over boomstammen. En bij bepaalde plekken een rengalopje. Maar verder gewoon lekker stappen en draven en een galopje.

18. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Jee Zaza, dat is echt schrikken! Gelukkig is het goedgegaan.

Ik rijd in stap altijd met een lange teugel, maar niet slap. Ik houd wel contact met de mond. Major en Ed zijn absoluut niet bang van verkeer, dus zorg ik ook altijd dat ik mijn zweep aan de kant van de auto's houd. Stel je voor dat ze ergens van wegspringen en dan tussen de auto's terecht komen. Nee, liever niet dus heb ik daar altijd een zweepje klaar. Nooit nodig gehad gelukkig.
    In draf heb ik de teugels vaak ook nog vrij lang, wel iets korter. En in galop heb ik ze goed aangenomen. Een gewoonte omdat Major een renpaard geweest is en buiten in galop precies zo hard gaat als je met je handen toestaat. Ik wil niet weten wat er zou gebeuren als ik met lange teugel zou gaan galoperen [-o< .

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. zaza
    Reacties:
    6
    Weergaven:
    3.027
  2. heppyke
    Reacties:
    5
    Weergaven:
    2.328