Ondersteboven Sluierstaart

Discussie in 'Vissen' gestart door lolgirl, 3 dec 2007.

1. lolgirl

lolgirl Dierenliefhebber

Lid geworden:
    21 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    M'n broer heeft thuis 3 sluierstaarten en 1 sluierstaart zwemt de meeste tijd ondersteboven. Soms aan de oppervlakte en soms op de bodem, maar ook gewoon door de aquirium.

Wat kan dit zijn? En hoe kan mijn broer het verhelpen?

2. kaatje-kim

kaatje-kim Dierenliefhebber

Lid geworden:
    7 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Geeft je broer zinkend voer?
    Sluierstaarten kunnen anders namelijk problemen krijgen met teveel lucht iets, ik weet het niet precies, maar ik weet dat ze daarom zinkend voer moeten hebben.
    Ik heb het hier thuis ook met 1 sluierstaart. Ik geef wel zinkend voer, maar mijn pompje komt weleens boven het wateroppervlak uit als ik niet op tijd bij vul en dan gaat die sluierstaart weer ondersteboven zwemmen.

3. equus asinus

Lid geworden:
    16 okt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Kaatje-kim had het al vermeld. De vis die nu ondersteboven zwemt is in de meeste gevallen redeloos verloren. 85% van de vissen die dit doen sterven.

Je kunt deze vissoort (ondersoort het is hoe je het bekijkt) best zinkend voer geven. Tetra heeft dit onder de naam animin gold. Er staan 2 of 3 sluierstaarten op de verpakking.

Wat heeft u vis nu eigenlijk. Om het eenvoudig uit te leggen, u vis heeft een zwemblaasontsteking. Een zwrmblaas is een blaas in de vis die ervoor zorgdt dat de vis in evenwicht blijft, kan dalen en kan stijgen. Zoals een duikboot dit in zijn wand heeft. Als je deze vissen vlokkenvoer of drijvende korrels voederd kan het zijn dat ze lucht mee inslikken, hierdoor raakt de verhouding in de vis uit ballans en ontsteekt deze blaas. Dit komt zeer veel voor,en de vissen zijn er zeer gevoelig aan.

Als je al zinkende korrel voederd neem je tot 95% het luchthappen weg.

Wat kan er ook gebeurt zijn, bij het verversen van het water moet je u water in emmers enkelle uren laten op kamertemperatuur komen zodat er geen temperatuurscerschil is voor de vissen. Een plotse afkoeling of stijging van de temperatuur kan de zwemblaas ook doen ontsteken.

Wat te doen om de vis proberen te redden: in de handel is er een medicatie verkrijgbaar (naam ben ik kwijt), dit wil al eens helpen.

Ik nam vroeger een RONDE bokaal, nam 5 liter kokend heet water en loste daar 1 koffilepel zeezout ZONDER jodium in op. Als het dan afgekoeld was en op kamertemperatuur deed ik net genoeg water in de bokaal dat de vis zich niet kon omdraaien. Dan zet je de vis er 1 uur in waarna je hem weer in de visbak plaatst. Als je teveel zoutoplossing gebruikt en de vis legt zich wel op zijn zij of ondersteboven heeft het geen nut.

Veel succes!!

Ps: zet echter niet teveel hoop op de medicatie of de zoutoplossing. 50% kans dat die het haalt.

4. lolgirl

lolgirl Dierenliefhebber

Lid geworden:
    21 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Mn broer heeft zinkend voer(heb ik even gecontroleerd), 'TetraAniMin Gold' genaamd. Het is blijkbaar nieuw product, want er staat ook 'NEW' op. Ik heb foto's gemaakt. Die komen nog op het forum.

5. equus asinus

Lid geworden:
    16 okt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is het hoor, dan vrees ik dat het door waterverversing komt. Of heeft hijtoch lucht gehapt (om welke reden dan ook)??

6. kaatje-kim

Lid geworden:
    7 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Dan zou het natuurlijk ook kunnen dat hij er een pompje in heeft hangen die luchtbelletjes op het oppervlak laat. Dat heb ik dus ook met die ene sluierstaart die ook weleens ondersteboven zwemt.

7. lolgirl

lolgirl Dierenliefhebber

Lid geworden:
    21 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Hij heeft inderdaad een pompje erin hangen die luchtbelletjes op de oppervlakte laat.

8. kaatje-kim

Lid geworden:
    7 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Dan zal dat wel het probleem zijn, net als bij mij als ik het water niet op tijd bij vul.
    Mijn pompje zuivert ook meteen het water, dus het is geen balletje onder het water waar lucht uit komt.
    Ik weet niet wat voor pompje jouw broer heeft?

9. nathalietjuh

Lid geworden:
    9 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Sommige sluiers happen toch nog lucht ondanks het zinkend voer. Ik heb er 7 van een redelijk formaat. OOk bij mij eten ze tetra animin gold. Eentje deed toch nog luchthappen, dat zag ik (de andere niet dus geen zuurstof tekorst oid).
    En het is ook echt niet altijd dat ze er dood aan gaan!

10. Olaz

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Daar heb ik wel iets over gelezen.

Heeft die vis ook moeite met duiken? en heeft ie gerafelde vinnen en afstaande schubben?
    Waarschijnelijk een stofwisselings ziekte als gevolg overvoedering of verkeerd voeding. Wat moet je ertegen doen? 8-14 dagen niet voeren en daarna nader voer aanschaffen.

Ik heb ook gelezen dat sluier staarten kwetsbaar zijn dus is het het beste vlokvoer te geven. x'D

ik ehb sinds kort twee sluierstaarten dus heb ik twee bibliotheek boeken. :innocent:

11. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    En hoe groot is het aquarium?
    Heb je foto'tjes? :grinning:

12. heli luuk

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo Vissenliefhebbers, :wave:

Mijn naam is Luuk
    ben 14 jaar oud en bezit een paar sluierstaartvissen
    Het probleem is mijn sluierstaart vis zwemt de hele tijd op de kop of op z'n zij :confused:
    Ik heb gelezen over verschillende dingen te doen want hij kan eraan doodgaan :pensive: heb ik gehoord deze oplossingen heb ik gelezen:

- in een bak met water doen net gevuld tot zn rugvin ong. 2 dagen.
    - een erwt koken en het binneste eruit halen, en dat aan de vis voeren.
    - Bij de dierenarts met een naald laten prikken zodat de lucht eruit loop. << :confused: :confused:

maar wat moet ik nu doen om mijn sluierstaartje in leven te houden??

Oja ik gebruik al lang speciaal sluierstaart voer, van die bruine korreltjes.
    maar die vis at zo graag dat die eral af kwam zwemme toen ze nog effe moesten zinken.
    nu heeft die teveel lucht ingeademt vermoed ik..

Ik hoop niet dat die dood gaat. :cry:
    dan leeft m'n andere visjes in zn eentje :cry: :pensive:

Ik hoop dat iemand de beste oplossing heeft

groetjes,

Luuk

13. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    De eerste 2 stapjes proberen :smile:
    En naar de dierenarts gaan voor ene goudvis zal wss ook niet mogen van je ouders anagezien je maar 14 jaar bent en de consult alleen al kost 20 euro fzo....

Hoe groot is je aquarium?

14. Leopardgecko

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat het komt omdat ie ziek is ik heb altijd tropische vissen gehad maar ook wels goudvisse !
    En soms dan zijn ze ziek en blijven ze een ebetje op ze kop hange en een beetje zwemmen meestal gaan ze dan dood ! :eyes: ~
    Veel sucsess er mee!

15. heli luuk

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    hey,

het lijkt een stukje beter te gaan tot mijn verbazing .
    hij zwemt niet meer op de kop en niet helemaal.
    hij zwemt wel nog een beetje wankelig maar ik hoop dat die erweer boven op komt. :innocent:
    Hij zwemt samen met een goudvis (geen sluierstaart)

p.s mijn vissebak :

17 breed 31 lang en de hoogte is: 18 cm

ik hoop dat mn vis erboven op komt, maar wat heeft het voorn nut, dat ''huidje'' van de ewrt te koken en te voeren?

en ik weet niet of mn vis het overleeft zo lang in een bak met zoweinig water, komt die dan geen zuurstof tekort?

naJA ik hoor het wel

(P.s weet iemand hoeveel procent er doodgaat van de sluierstaarten met lucht in de maag?)

groetjes,

luuk :dancer:

16. Leopardgecko

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    hallo Luuk ,

Het kan ook liggen aan de groote van je aquarium !
    Dat is niet echt groot wat je vermeld ik heb bijv een aqua van 81 cm breed En ik had daar twee sluiestaarten in en die groeiden als een gek opgegeven moment heb ik ze eruit gehaald en in de vijver gedaan !
    Misch heeft jouw vis stress door een te klein aqua of te weinig zuurstof planten!

Gr Leopardgecko!

17. Justine

Lid geworden:
    28 jan 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

Ik heb ook een goudvis en hij hangt de hele tijd onderste boven...
    Hij krijgt geen drijvend voer maar van die kleine bruine bolletjes
    Moet ik hetzelfde doen als bij die sluierstaartvis?

Kan iemand mij helpen??

groetjes,
    Justine

18. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Hoe groot is je aquarium?

Je kan hetzelfde doen als bij sluierstaarten, en geef wat meer levend voer (diepvriesvoer, laten ontdooien, uitspoelen en dan het aquarium in, dat drijft niet en is veel beter als vlokvoer)

19. gc.01

Lid geworden:
    29 jan 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb het zelfde aan de hand..

ik heb mijn sluierstaart nu in een kom gezet, met water tot aan zijn rugvin.
    maar hij draait nog steeds op zijn rug..
    is het de bedoeling dat hij niet meer kan omdraaien?
    dus zo een klein kommetje nemen?

grtz!

20. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Waar hij inkomt moet niet klein zijn, het waterpeil moet enkel laag zijn
    Gewoon even volhouden, het is niet zo dat je er hem insteekt en datie ineens niet meer draait hé, paar daagjes zo laten staan zonder te voederen

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. toulouse000
    Reacties:
    24
    Weergaven:
    4.975
  2. fancyGoudvis
    Reacties:
    17
    Weergaven:
    1.540