Nieuwe goudvissen minder actief

Discussie in 'Vissen' gestart door Balthazar, 4 nov 2013.

1. Balthazar

Lid geworden:
    4 nov 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb voor het eerst 2 goudvissen (sluierstaarten) gekocht. Ze zitten in een vrij grote bokaal, met enkel steentjes uit de dierenwinkel die ik heb uitgespoeld. Volgens de mensen uit de dierenwinkel is dat perfect zo. Daar zaten ze met meer dan 20 vissen in een vrij klein aquarium. Ik heb ze, zoals aangeduid op de zak, laten wennen aan m'n eigen water. Gisteren hebben ze van 14:00 tot 21:00 uur vrolijk rondgezwommen. Daarna ben ik gaan slapen en vanochtend om 6 uur bewoog er nog maar eentje. De andere hangt er gewoon al uren (helemaal boven) en de meer beweeglijke vis is ondertussen ook al enkele uurtjes stil (op de bodem). Ik dacht dat ze misschien te weinig water hadden, dus heb ik hem nu volledig gevuld, maar ze schrokken zelfs niet van het nieuwe water. Nu ben ik ongerust. Ze willen ook niet eten. Het water is helder, ik zie wel heel wat uitwerpselen. Zou het kunnen zijn dat ik
    - de steentjes niet genoeg heb uitgespoeld ?
    - ze de andere vissen uit de winkel missen ?
    - er misschien een plant of iets dergelijk moet bijzetten ?
    of waaraan zou het kunnen liggen ?

Bedankt !

2. Balthazar

Lid geworden:
    4 nov 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb in de winkel gevraagd of het water eerst biologisch aangepast moest worden en die vrouw zei dat dit bij goudvissen niet nodig is, maar ik las net op een site dat het wel aan te raden is. Iemand die weet wat het nu is??

3. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Balthazar,
    zo te lezen doe je je best om het goed te doen. Prima.
    Maar helaas hebben ze je bij de dierenwinkel weer helemaal verkeerd voorgelicht, zucht. :eyes:
    Daar kun jij niets aan doen hoor!, dat gebeurt bijna altijd. :persevere: Maar daarover later meer.

Allereerst je vissen proberen te helpen.
    Daarbij moet ik zeggen dat er een kans bestaat dat je vissen al te zwak zijn om nog te redden (door hoe ze behandeld zijn bij de groothandel en bij de dierenwinkel, niet door jou toedoen hoor)
    Dit zeg ik omdat je schrijft dat ze niet willen eten en dat is een slecht teken...

Maar, we gaan het proberen:
    Waar staat je bokaal? Boven de verwarming, in een koude kamer, voor het raam? Dit is van invloed op de watertemperatuur.
    Hoe is de temperatuur van het water?
    Als het water waarin je vissen zitten heel erg koud is (onder 18 graden) kunnen ze daarvan in shock raken. (aquariumthermometer is erg handig :wink: ) In dat geval langzaam een beetje lauw water erbij doen.
    Is het water te warm (lauw-boven 24 graden) dan worden ze suf van de warmte. in dat geval heel langzaam iets kouder water erbij doen.

Ook de steentjes moeten heel erg goed uitgespoeld worden en je hebt maar een dun laagje onderin je kom nodig. (de rest wel bewaren want in ga je later vertellen dat je een groter aquarium nodig hebt voor je vissen... :grinning: )

Daarnaast kunnen vissen niet tegen puur kraanwater i.v.m. de aanwezige chloor :-& , en hebben ze in hun nieuwe water een waterbereider nodig (easy-life of een ander middel)

Waterplanten zijn, zoals je zelf al dacht, eigenlijk ook een must voor goudvissen. Als schuilplaats en als extra voedsel.

En je vissen zullen zich de andere vissen uit de dierenwinkel nog wel kunnen herinneren maar ik denk dat ze die niet echt missen, ze zijn immers nog steeds met z'n tweeën :smile: .
    Maar ze kunnen wel in de stress zitten door voornoemde kou/hitte, vieze steentjes of puur kraanwater.

Als je de temperatuur hebt nagekeken en de steentjes schoon zijn en je waterbereider in het water hebt gedaan, zou het al beter moeten gaan....

Laat maar weten hoe het gaat!!

Veel succes met je visjes!
    Groetjes,
    Fancygoudvis

4. Balthazar

Lid geworden:
    4 nov 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    De vissen stonden op de kast. Noch bij een raam, noch bij een verwarming of dergelijke. De temperatuur kende ik niet. We hadden er lauw water ingedaan en binnen was het 21 graden. Ik zal zo'n thermometer aanschaffen. Bedankt, dit is nu eens aan antwoord waar ik iets aan heb! Jammer genoeg zijn ze vanmiddag allebei overleden :pensive: Nog één vraagje. Moet ik het biologisch evenwicht van het water dan eerst regelen ? Zoja, hoe ? Alvast bedankt !

5. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Och wat jammer Balthazar!
    Sterkte zeg.

Ga je nog wel even terug naar de winkel om te klagen?
    Ten slotte hebben ze je vissen verkocht die, ondanks je goede zorgen binnen een dag zijn overleden.
    Je kunt dan meteen aan de reactie op je klacht heel veel leren over de klant- en diervriendelijkheid van de mensen van de dierenwinkel..... .

En, als ik je de tip mag geven, laat je niet direkt weer twee van hun goudvissen geven als vervanging voor de overleden vissen. De kans is groot dat die vissen ook niet 'goed' zijn. :wink:
    En vaak willen ze je dan ineens allerlei extra artikelen verkopen voor het welzijn van de vissen...(ketsjiiing, kassa!)

Voordat je weer goudvissen neemt wil ik je het volgende aanraden:

1. Schaf een groot aquarium aan voor je vissen (is op 2e hands sites vaak heel goedkoop!). In en kom of bokaal leven sluierstaartjes gemiddeld 6 maanden. In een ruim aquarium kunnen ze makkelijk 10-15 jaar oud worden! :ok:
    (Voorbeeld: mijn aquarium staat in mijn fotoalbum. Klik op mijn naam bovenaan deze post om te kijken.)

2. Koppel aan dat grote aquarium een goed sterk filter. Dit om de viezigheid uit het water te filteren.
    (Is vaak bij het grote aquarium dat je op bv 'marktplaats' of '2ehands' koopt bij de vraagprijs al inbegrepen)

Dat filter vul je dan met filterwatten en een portie keramische filtermateriaal (soort steentjes) waarin helpende bacteriën gaan leven die het water helemaal in biologisch evenwicht brengen.

3. Meng waterbereider door het kraanwater in het aquarium (hoe je dat doet staat op de fles). Doe een dun laagje kleine steentjes op de bodem van je aquarium en een paar bosjes waterplanten er in (z.g.n. 'viskom bosjes' zijn overal te koop voor een paar euro).
    Daar kunnen je vissen dan in schuilen, spelen en lekker van snoepen als salade :smiley:

4. Maak het aquarium klaar voor de vissen, zet het filter alvast aan en wacht een weekje of 2 zodat het filter met het aquarium in biologisch evenwicht kan komen.

5. Zoek ondertussen een dierenwinkel of aquariumwinkel die goed is voor de dieren en de mooiste vissen heeft en koop als de tijd daar is dan de 2 allermooiste sluierstaarten die je maar kunt vinden!! :dancer:

Doe ze zorgvuldig in je aquarium en geniet heel lang van een paar heel gelukkige vissen....
    (die je, met wat geluk, ook nog gaan verblijden met kindertjes...)

6. Ga vooral zo door met goed op je vissen te letten en er zo goed mogelijk voor te zorgen!! =D>

En als je nog vragen hebt wil ik je graag helpen hoor!

Groetjes,
    Fancygoudvis

P.s. Als je tijd hebt zou je een paar andere onderwerpen over goudvissen kunnen lezen op dit forum. Daar heb ik enkele dingen iets uitgebreider uitgelegd :wink:

6. Colour_Salute

Colour_Salute Snuffelaar

Lid geworden:
    25 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    1
    Hallo,
    Het is allemaal niet nodig van die waterverbeteraars want in belgisch en nederlandss water zit zo weinig chloor dat de vissen er geen last van hebben. Ook hebben sluierstaarten en aquarium nodig van 1 m met een ingedraaide filter (3 weken geen vissen) .Ook zijn goudvissen enorme vervuilers dus wekelijks 50 % verversen met vers kraanwater. Ook is het aanteraden om zand te nemen als bodem liefst filterzand omdat ze soms graag eens in de bodem woelen.

Mvg Colour

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. ElineDegrave
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    1.735
  2. Boeverke
    Reacties:
    1
    Weergaven: