Netjes aan de leiband lopen

Discussie in 'Honden' gestart door jalisaki, 11 jun 2014.

1. jalisaki

jalisaki Snuffelaar

Lid geworden:
    27 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,
    Ik en mijn vriend hebben al sinds een jaar en enkele maanden een shiba.
    We hebben het heel erg getroffen, want het is een echte tophond!(met alle typische shiba eigenschappen :wink: Maar ik heb toch enkele vraagjes:

We oefenen al maanden om Aki netjes met ons mee te laten wandelen en dit gaat soms echt perfect, maar op andere momenten gaat het heel moeilijk en is hij snel afgeleid.
    Hoe we dus al te werk zijn gegaan:
    koekjes/hespjes naast ons houden waardoor hij mooi aan de voet loopt en 'voet' zeggen. (Hij begrijpt het commando maar luistert niet altijd). Als hij begint te trekken stop ik tot hij naar me kijkt en weer naast me komt staan. Dan gaan we verder. Ik wou hier even polsen hoe jullie het aanpakken? Lopen jullie honden netjes aan de lijn en hoe ben je te werk gegaan? Omdat Aki niet echt meer geïnteresseerd is in de koekjes ben ik dus een beetje op zoek naar een andere methode, liefst zonder slipketting, gentle leader,...

Mijn tweede vraag is hoe laat ik hem meteen naar me terugkomen als hij losloopt?
    Ik laat Aki altijd even loslopen op de weides en hier geniet hij ook écht van maar het probleem is dat hij niet meteen terugkomt als ik hem roep. Hij komt uiteindelijk wel, maar het duurt meestal wel even.
    Wat we hierbij al geprobeerd hebben is: weggaan, en als we uit het zicht zijn komt hij uiteindelijk wel aangerend en uitbundig belonen met koekjes/hespjes en aaien. Zou een clicker een goede oplossing zijn?

Alvast bedankt
    Groetjes

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Ik vind dat je al goed bezig bent. Met het ras heb ik zelf geen ervaring, maar van wat ik gelezen heb is het soort gehoorzaamheid dat we van herders en apporteerders kennen helemaal niet aan deze eigenwijsjes besteed :wink:

Een mooie aanvulling op de training kan zijn dat je straft met negeren. Dus als de hond (op veilig terrein!) niet komt bij de eerste keer roepen, dan draai je je weg en negeer je hem een korte tijd. Komt je hond dan wel naar je toe, dan is hij geweldig lief, maar is er even geen snack te halen :wink: Reageert hij wel direct, dan deel je wat lekkers uit en is hij weer vrij om verder te spelen. Let qua timing op dat je deze oefening doet wanneer hij niet ergens geconcentreerd mee bezig is, want je wilt vooral positieve ervaringen opbouwen. Direct komen als je roept is een leuk spel op zichzelf en geen ding dat 'moet van de baas'.

3. Modwain

Modwain Speurneus

Lid geworden:
    27 apr 2014
    Leuk Bevonden:
    18
    het moeilijkste in het opvoeden van alles wat leeft is, wees consequent. let op wat je vraagt en wat je uitstraalt, want onbedoeld kan dit een onduidelijkheid creeeren waar je huisdier niet gelijk weet wat hij hier mee moet.

Laden...

Deel Deze Pagina