nachtlenzen

Discussie in 'Beauty & Body' gestart door AndreV, 5 okt 2009.

1. AndreV

Lid geworden:
    5 okt 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey,

sorry ik kom hier niet zo vaak en van al die forums ken ik niet veel. Maar ik zit met een vraag over (3x raden) nachtlenzen! Mijn optieker raadt ze me aan en als ik het het internet doorzoek op nachtlenzen kom ik niet veel bruikbare informatie tegen (wel een mooie site over nachtlenzen). Héél af en toe kom ik reacties tegen van 'nachtlenzen: niet doen, ben je gek? je maakt je oog kapot!!!' maar anderzijds is wel 99% van de reacties over nachtlenzen uiterst positief.

Vandaar mijn vraag aan jullie:

nachtlenzen: done / not done ?
    wat zijn de ervaringen?
    ik kijk uit naar de reacties!
    thx!

2. Fer

Fer

Lid geworden:
    2 okt 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb nooit van nachtlenzen gehoord :blush:
    Maar ken wel gewone lenzen die moest mijn vader altijd uit doen als we gingen zwemmen :wink:

3. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb er wel eens van gehoord. Het principe erachter is dat als je 's nachts lenzen draagt je overdag geen lenzen hoeft te dragen. Nu kan ik mij eerlijk gezegd niet echt voorstellen hoe dat mogelijk kan zijn. Ik heb er nog niet echt verhalen over gehoord, dus ik ga dit topic zeker volgen.

4. Fer

Fer

Lid geworden:
    2 okt 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja lenzen zijn toch om beter te kijken ?
    En snachts heb je je ogen dicht ? :flushed:

5. polleke

polleke Dierenliefhebber

Lid geworden:
    1 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou, ik weet niet wat ik ervan moet denken. Zelf had ik er nog nooit van gehoord, heb wel even de aangegeven site gelezen. Het lijkt te mooi om waar te zijn. Je ogen zouden erop vooruit gaan, alleen bij bijziendheid en nog een tal van het verbeteren van oogirritaties.

Nadelen zijn er kennelijk niet. Lijkt me niet lekker voor je ogen als je in je slaap in je ogen wrijft.

Ik heb er in ieder geval geen ervaring mee.
    Ben ook wel benieuwd naar mensen met ervaring hiermee.

6. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat betreft de nachtlenzen die je overdag niet in hoeft weet ik niets (hoor het nu ook voor het eerst).
    Maar ik weet wel dat het niet goed is voor je ogen om 's nachts lenzen in te hebben. Ookal denk je het niet te voelen, het is toch een irriterende factor voor je lichaam. Je ogen komen hierdoor niet goed tot rust en op de lange termijn kan dit schadelijk zijn (mijn opticien zegt zelfs dat 15 minuten slapen met lenzen in al schadelijk is, maar dit lijkt mij overdreven).
    Ik vraag me dan ook af of je ogen ook wel echt goed tot rust komen met deze lenzen, aangezien deze nachtlenzen blijkbaar niet passief zijn 's nachts.

7. Spunky

Lid geworden:
    21 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb er inderdaad ook wel eens wat over gelezen. Het principe leek me wel ok. Van wat ik er van begrepen heb is dat je ze 's nachts in hebt, je oog corrigeert en daardoor kun je de rest van de dag zonder lenzen. Maar inderdaad als je verder zoekt naar informatie, wordt je er niet wijzer van..

Even een stukje van wikipedia:

Nachtlenzen brengen de oppervlaktekromming van het hoornvlies in de juiste vorm (ook wel orthokeratologie). De lenzen worden ingedaan bij het slapen (dit wordt als nadeel gezien), en moeten voor minimaal 5 uur gedragen worden. Daarna is het zicht voor anderhalve dag op sterkte 0.00. De lenzen werken tot de sterkte -5.50. Het grote voordeel is het overdag niet hoeven dragen van contactlenzen

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Contactlens

Uit dat stukje word ik zelf niet heel veel wijzer.. Tenminste, ik kan me niet voorstellen dat een lens er voor kan zorgen?
    Hoe dan ook, zelf heb ik ook lenzen. En mijn ervaring is, dat het nogal naar is als je 's nachts een lens in laat (ik ben ze wel eens vergeten). Ze plakken dat aan je oog vast om het zo maar te zeggen en je ziet gewoon wazig. Ik kan me dus niet voorstellen dat een nachtlens wel werkt? Wordt het gewoon van hetzelfde materiaal gemaakt?

8. Benedictus17

Benedictus17 Dierenkenner

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een ontzettend goede opticien en hij zegt dat lenzen inhouden 's nachts echt niet goed is. Zelfs voor kort slapen niet.
    Verder zie ik het probleem niet zo van overdag lenzen dragen. Dan zou je ze 's nachts in moeten hebben. Dus? Dan kan je ze toch net zo goed overdag in doen? Of is dit een hele domme gedachte.

9. Tuxedoman

Lid geworden:
    1 jan 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    juist een hele slimme! het enige voordeel van nachtlenzen t.o.v gewone lenzen is dat je je ze minder makkelijk verliest in b.v water of tijdens sport.

10. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Al een out topic, maar toch info die kan bijdragen aan beslissingen..

Min zusje heeft al inmiddels al een paar weekjes nachteleznen en was er zeer over te spreken, dus ik wou er ook wel wat meer van weten. Ik heb een tijdje terug metingen laten doen qua sterkte en kijken of ze geschikt waren voor nachtlenzen. Mijn ogen zijn daar gelukkig wel geschikt voor dus ik heb ze besteld.
    Ze zijn wel erg duur, en je doet er een jaar mee, dan moet je nieuwe.

Ik heb ze gisteren opgehaald. Het zijn harde lenzen die door de kromming ervoor zorgen dat het hoornvlies iets vervormt daardoor je de volgende dag scherp ziet zonder lenzen. Na het oefenen met in en uit doen mocht ik ze dan meteen 's nachts uitproberen.

Nu heb ik ze afgelopen nacht gedragen en je voelt ze in het begin wel zitten, maar daarna voel je het niet meer omdat je slaapt.

Ik heb ze net uitgedaan en ik kan nu al redelijk goed zien, zonder lenzen en bril. Het duurt overigens 3-7 dagen voordat je echt goed scherp ziet. Maar ik ben nu al verrast over de resultaten.

Deel Deze Pagina