Mymythose

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door tCherina, 9 sep 2007.

1. tCherina

Lid geworden:
    16 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Paar dagen gelden heb ik mijn konijn laten inslapen omdat hij Mymythose had. Hij was zo ernstig ziek dat ik hem van zijn lijden moest verlossen :pensive: Het andere konijn heb ik bij de dierenarts in laten enten, maar de kans is ook dat hij deze ziekte heeft wat ze waren samen in een groot hok. Maar zotezien is er nog niks te zien, maar maar vraag is laten jullie je konijen inenten tegen mymthose? ik zie het niet zo zitten om steeds om de 2 maanden naar de dierenarts te gaan. En mijn konijn zit in een groot hok in de moestuin.

2. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat erg dat je konijn overleden is :pensive: . Sterkte!

Ik denk dat het gaat om myxomatose, toch? (mymythose ken ik niet). Ik laat mijn konijnen inderdaad ook enten; het is een nare ziekte waar, als je nijn het eenmaal heeft, weinig aan te doen is en het sterftecijfer is helaas erg hoog. Een inenting biedt geen 100% bescherming, maar verkleint de kans op myxomatose wel aanzienlijk. Elke twee maanden enten is niet nodig, meestal wordt aangeraden 2x per jaar.

Je kunt je nijn meteen ook laten enten tegen VHS (viraal hemorrhagisch syndroom), ook een ernstige konijnenziekte. Veel dierenartsen organiseren zelfs speciale konijnenspreekuren enkele malen per jaar waarop je je konijnen goedkoper kunt laten inenten tegen beide ziektes.

Myxomatose heeft als ik het me goed herinner een incubatietijd tot wel twee weken. Het is dus mogelijk dat je andere nijn toch al besmet is (en in dat geval helpt inenten niet meer), maar goed, laten we voorlopig maar van het positieve uitgaan en hopen dat dat niet het geval is!

Zowel myxomatose als VHS wordt niet alleen door direct contact met zieke konijnen, maar ook via muggen overgebracht. Je kunt de kans erop dus nog verder verkleinen door bijvoorbeeld wat horregaas om het konijnenhok te spannen. Maar bij een grote ren ofzo is dat moeilijk haalbaar helaas. De inenting biedt best een goede bescherming gelukkig (alhoewel dus zeker geen 100%).

3. tCherina

Lid geworden:
    16 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja het is idd myxomatose ik wist niet hoe je het schreef. Maar ik had toch mijn andere konijn voor de zekerheid laten inenten, Eind december houdt de dierenarts ook konijnenspreekuren en dan gaan ze de konijnen ook inenten. Daar ga ik dan naar toe. (tenminste als mijn konijn nog leeft) Ik wou zelf later ook nog een konijn erbij, maar daar wacht ik nog even mee.

4. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Muggen zijn de meest beruchte overbrengers en zijn vooral in de zomer actief. Zorg dat je in elk geval elk voorjaar ent.

Of je ook voor de winters wilt enten hangt van je eigen inschatting en de nabijheid van besmettingsbronnen af. Met een slappe winter zoals afgelopen jaar is een winterenting denk ik wel nuttig, met sterke vrieskou vind ik deze persoonlijk niet nuttig.

5. tCherina

Lid geworden:
    16 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn andere konijn heeft het nu ook, Ik baal hiervan. Hij heeft nu rode kringen om z'n ogen, we laten hem inslapen.

6. Athene

Lid geworden:
    8 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    :pensive: Sterkte er mee.

7. -Lien-

Lid geworden:
    19 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    wat erg voor jullie :pensive:
    Veel sterkte!

Ik wil ook al mijn nijnen daartegen laten inenten , maar nu is het vaccin niet meer te verkrijgen zonder dat het hier in de buurt is uitgebroken. Echt rot..

8. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Heel veel sterkte :pensive:

9. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Heel erg veel sterkte!

@ Lien, blijven rondbellen en aandringen. :wink:

10. tCherina

Lid geworden:
    16 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt allmaal.

11. De Lieverdjes

Lid geworden:
    10 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat erg voor je! Heel veel sterkte!

12. Jippia

Lid geworden:
    13 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat rot voor je.

13. horse_love_tiny

Lid geworden:
    1 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Wat vreeselijk voor jou !
    Heel veel sterkte :wink:

14. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    :pensive: wat erg dat je ze allebei hebt moeten laten inslapen echt een rot ziekte

Veel sterkte

15. Meissie18

Lid geworden:
    29 okt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik laat mijn konijnen altijd 2x in het jaar inenten.

Deel Deze Pagina