muizen/ratten voeren aan slangen

Discussie in 'Stemmen' gestart door kellyD, 28 jul 2003.

?

muizen/ratten voeren aan slangen.....

1. dat is dierenmishandeling

116 stem(men)
    82,3%
  2. het is de natuur,dus het is niet anders.

16 stem(men)
    11,3%
  3. totaal geen moeite mee

5 stem(men)
    3,5%
  4. iets anders.leg a.u.b. uit

4 stem(men)
    2,8%
  5. dat is dierenmishandeling

116 stem(men)
    82,3%
  6. het is de natuur,dus het is niet anders.

16 stem(men)
    11,3%
  7. totaal geen moeite mee

5 stem(men)
    3,5%
  8. iets anders.leg a.u.b. uit

4 stem(men)
    2,8%
  1. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    janneke, ik snap dat je er tegen bent, en wat hier staat is heel informatief maar zo gaat het op de meeste manieren toch niet, ok er zijn een paar mensen die het zo doen, maar de meeste vriezen ze levend in.
    ik voer mijn slangen leven omdat ik dat de beste methode vind, zowel voor de slang als voor de muis.
    ik hoop dat je hier vrede mee kan hebben en dit niet uitloopt in een wel/nietes spelletje, die zijn er al te vaak gevoerd :wink:

2. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    invriezen vind ik veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel onnatuurlijker en dus ook veel meer richting dierenmishandeling.
    dan nog liever de muis levend aan de slang geven, ik kan het zelf absoluut niet aanzien, maar t is niet anders.
    niemand zal treuren als een gerbil een meelworm eet, en die eet hem levend op.. das eigenlijk pas zielig.

3. Duister

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat als het in de wetgeving van de EU staat dat levend invriezen onder dierenmishandeling valt dat veel handelaren dat dan doen. Zoals al gezegd is, lijkt het mij ook een zeer tijdrovend en energie-intensief proces (ooit een koelkast op volle toeren horen draaien? daar gaat je energierekening met sprongen van omhoog).

Ik zou toch wel graag willen weten welke "meeste" handelaren het zo doen. Hoeveel handelaren zijn er in Nederland? En hoeveel procent daarvan vriest daadwerkelijk levend in? Zolang daar geen concrete cijfers over bekend zijn, denk ik dat niemand kan zeggen dat "de meeste" het zus-of-zo doen (dus ik kan ook niet zeggen dat de meeste het niet doen, helaas).

Heeft iemand enig idee of dit bekend is of onderzocht is?

4. Lisa

Lisa Dierenkenner

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    vind je dat niet heel moeilijk om te doen?

ik denk eigenlijk toch wel dat mensen die hun slang levende muizen voeren daar goed over nagedacht hebben of dr niet een andere oplossing is want zo leuk lijkt me het niet om te moeten doen en ik denk dat niemand het leuk vind om te doen!

:wave:

5. MARCEL v.b.

Lid geworden:
    3 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0

das hetzelfde vragen als : ryd er iemand wel eens te hard?
    ja allemaal! alleen niemand durft het te zeggen of toe te geven.
    zelfde verhaal met die muizenkwekers!
    ze worden byna allemaal levend ingevroren, grote vriescellen gaan tot onder 25 graden.........nou geloof me, dat gaat heel snel voor een muis!

6. Duister

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Off-topic: da's natuurlijk appels met peren vergelijken, vooral omdat in jouw voorbeeld ook niet IEDEREEN te hard rijdt. En ja, ik durf toe te geven dat ik ook wel eens te hard rijd. Maar ik vind dat ik dat op een verantwoorde manier doe, als het rustig is op de weg. Ik ga echt niet tijdens de spits of in drukke delen van Rotterdam te hard rijden, dat vind ik veel te gevaarlijk. En door rood rijden doe ik bijvoorbeeld NOOIT! Evenmin als plakken.

Maar weer on-topic: hoe weet jij dat zo zeker? Je zegt dat ze het "allemaal" doen, ook de muizenkwekers, maar hoe komt het dan dat ik van meerdere reptielenhouders hoor dat dit juist NIET zo is vanwege de enorme kosten en de rompslomp van levende dieren in een vriezer gooien die dit met zich meebrengt?

Even een reactie (ja, van de persoon die dus van een handelaar koopt die ze DOOD invriest):

"Ik koop op dit moment diepvries in. En daar wil ik vanaf, omdat die 'in grote hoeveelheden' gefokte voederdieren toch een rotleven hebben. Het doden zal wel aardig 'humaan' gaan (volgens mij, wat ik wel eens heb begrepen, worden ze in grote hoeveelheden 'vergast' met CO2, wat snel en pijnloos gaat bij goede concentraties) en daarna ingevroren. Doorgaans worden ze *niet*, zoals wel eens gedacht wordt, levend ingevroren! Zeker bij de grote 'producenten', er zullen wel kleine kwekers zijn die het zo doen . Grote hoeveelheden tegelijk invriezen zou namelijk domweg te veel stroom kosten en dus te duur zijn . Dat heb ik niet van mezelf, maar geleerd van ervaren reptielenhouders op de nieuwsgroep Huisdieren toen ik zelf bezig was met de voorbereidingen voor het slangenhouden en *dus* het voedervraagstuk."

Ik zuig het dus niet uit mijn duim.

7. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    klinkt heel hard maar je went eraan, de eerste keer stond ik met tranen in mijn ogen, maar nu ben ik 5 jaar verder, het word natuurlijk nooit prettig om te doen, maar je went er langzaam wel aan.

8. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2

niemand zecht ook dat je het uit je duim zuigt, maar dit is 1 persoon, ik heb dagelijks contacten met minimaal 10 personen die slangen hebben en daar discusiëren we ook over, geen van bijna alle mensen die ik ken en tegenkom op beurzen die kent iemand die zijn muizen zo invriest.

ik zuig het dus ook niet uit mijn duim :wink:

9. peter S

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Deze discusie is volledig eindeloos, hier kun je nog jaren over doorgaan.

Weet je waar ik me aan stoor?

Het bijdehante commentaar van mensen over dingen waar ze totaal geen kaas van gegeten hebben, ik had verwacht hier wat meer nuance te vinden, maar dit gehele forum bestaat uit caviaknuffelars en rattelikkers! die iedereen die afwijkt van het normale bestempelen als idioot en het houden van bijzondere huisdieren proberen te verbannen naar illegale achterkamertjes, terwijl wij als particulieren hier in nederland meer succes hebben dan de dierentuinen in dit land!

Ik vertrek, de groeten, ik kruip weer terug onder de steen waar ik vandaan gekomen ben.

Ik laat jullie lekker in je onwetende sop gaarkoken.
    Ik hoor jullie wel piepen als ze over een paar jaar ook alle cavia's hamsters, en chinchilla's verbieden.

10. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Wat jammer nou, voor jou 10 anderen mét inlevingsvermogen in anderen.

Jij bent de zoveelste die boos wordt als hij zijn zin niet krijgt en liever wegloopt van de discussie. Dan is het juist de kunst om je mening te blijven verdedigen en niet achteloos in het rond te lopen blaten. Maar helaas, ook jij kunt niet discussiëren op goed niveau. Kijk eens naar denatuur.nl en neem een voorbeeld aan hem, daar kun je nog een hoop van leren.

Gegroet :wave:

11. PinkBoi

Lid geworden:
    17 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hihi...

Ik ben ook een 'caviaknuffelaar en rattenlikker' (alhoewel ik geen ratjes heb), maar ik begrijp wél dat slangen nu eenmaal ratten en muizen eten, en dat ze dood voer niet altijd accepteren.

Dus hou op met het hele forum over 1 kam te scheren, dit doen wij nl ook niet (ik toch niet) met alle slangenhouders!

Verder ben ik het helemaal eens met Annemarie. Weglopen van een discussie ipv je mening te onderbouwen met argumenten wijst niet echt op kennis van zaken...

12. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    ik ben reptielenhouder en krijg hier leuke en minder leuke reacties van medeforumers, maar nooit hebben ze mijn respectloosbehandelt, dus peter wat je nu beweert dat gaat niet op.
    en zoals ik van reptielen hou, houden anderen van cavia's en ratten, en dat vind ik niet erg of raar, cavia's en ratten zijn ook leuke dieren.

13. Duister

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Goed gezegd!

Weer over het onderwerp: kelly, ik denk dat het toch mogelijk moet zijn om er achter te komen hoeveel Nederlandse handelaars levend invriezen en hoeveel niet. Misschien een idee om dat samen een keer te onderzoeken? Niet omdat ik of jou gelijk moet hebben, maar meer uit nieuwsgierigheid.

14. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    dat vind ik eigenlijk best wel een goed idee, maar hoe zouden we dat kunnen gaan doen? ik zal eventjes gaan brainstormen en als ik iets weet laat ik het jou weten :wink:

15. Kuno

Lid geworden:
    7 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb gestemd voor de natuur.
    want wat moeten slagen eten als er geen muizen en ratten etc.. voor ze zijn?
    ik vind het natuurlijk wel zielig maar inderdaad het is niet anders.

16. Janneke

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij hebben wij de zelfde bron Diana :smile:

17. paperdoll

Lid geworden:
    17 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ik voel mij als slangen houder toch wel geroepen om even te reageren ookal heb ik niet alles gelezen (iets te veel 10 pagina's vol.)
    wij hebben onze eigen muizen kweek en onze muizen hebben het erg goed ze zitten in duna's met speeltjes en voldoende eten en vers water en noem maar op.
    de jongen van die fok muizen zijn voor het voer en die voeren wij levend. waarom?? tja waarom zou ik die muis afmaken als mijn slang het sneller kan.
    ook voer ik levend op advies van mijn dierenarts die gespecialeerd is in reptielen.
    zijn mening is dat levend voeren de slang toch meer stimuleerd en daar komt bij dat in levende muizen veel meer vitamine en mineralen zitten dan in dood dus als je dood voert moet je weer voedings suplementen geven wat ook weer zijn problemen mee brengt.
    en geloof mij voor die muis weet waar hij is is ie al dood dat gaat heel erg snel terwijl als je hem eerst een tik verkoopt dan kan het zijn dat ie gewoon weer wakker word met een hersenbloeding ofzo en dat lijkt me erger ook het vergassen is veel moeilijker dan veel mensen erg in hebben want je moet maar even de goede middelen in huis hebben en dan moet je ook de hoeveelheid enzo nog goed hebben anders is het nog een lijdens weg.
    dus ik voer mijn slangen levend. en nee ik heb er geen moeite mee ik zie die jongen gewoon als voer dat moet je je zelf gewoon aanleren.
    mijn ratten zou ik echter nooit kunnen voeren gewoon omdat ik daar toch een band mee heb net zoals onze fok muizen die mogen ook oud worden bij ons.

18. paperdoll

Lid geworden:
    17 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ps: als je dood voert moet je er natuurlijk wel altijd bij blijven he :wink: ratten zou ik minder snel levend voeren trouwens omdat die toch wat feller zijn maargoed onze slangETJES zitten nog aan de muis voeding

ik vind het jammer dat als er ergens een boa ofzo is ontstapt je dat altijd 3weken lang in kranten en op het nieuwes hoort terwijl ik toch echt liever door boa word gebeten dan door een hond ofzo.
    maarja mensen die hun slang laten ontsnappen zijn zoiezo niet echt slim.
    onze slangen zitten achter een dikke dubbel beglaazde duer met 2 sloten erop.

19. Janneke

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het fijn te horen dat je je muisjes zelf kweekt (krijg ik alweer een íéts hogere dunk van je...). Over het levend voeren ben ik het dus niet met je eens, maar dat is eerder in de thread te lezen en dat ga ik niet allemaal weer herhalen als je t niet erg vindt

20. Dragonlady1

Lid geworden:
    10 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb van de week een cavia gered van het slangenvoer zijn, was op de reptielenbeurs in Nijmegen en daar zat zon schatje van een cavia, dus toen de man naast mij het erover had hem te kopen en te voeren kon ik het niet laten en was ik hem voor...... Tja hij was echt te cute! Dus nu zit wokkel lekker in zijn warme kooitje bij mij thuis. Wat ben ik toch weer een softie...
    Cindy

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. animalfriend
    Reacties:
    52
    Weergaven:
    4.105

Deel Deze Pagina