Mijn ratje bloedt en heeft bultjes ? Help !

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door mowzey, 4 jan 2008.

1. mowzey

Lid geworden:
    9 jul 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb 3 ratjes, ze zijn nu 4 maandjes oud.
    Het zijn 2 rex ratjes, en 1 ratje met gladde beharing.
    Het probleem luidt als volgt:
    Ik ben er net achter gekomen dat 1 van mijn ratjes allemaal bultjes heeft.
    Kapot gekrabte bultjes volgens mij.
    Ik keek ook op zijn rugje, zaten er allemaal open wondjes/bultjes met wat bloed erbij.
    Niet heel veel bloed.
    Mijn ratje heeft toch zeker wel 5 tot 10 bultjes ongeveer denk ik.
    Maar, hij is de enige van de 3 die het heeft, wat is het en hoe zou het komen ?
    Hij kijkt nog heel helder uit zijn oogjes, en als je er aan zit voelt hij het wel een beetje.
    Ik wil niet meteen naar de dierenarts rennen, want dat veroorzaakt ook veel stress.
    Heeft 1 van jullie een idee ?
    Vlooien misschien, maar waarom hebben de Rex ratjes dan niks ?
    Ik wil niet dat mijn ratje nog meer problemen krijgt, wat zouden jullie doen ?

Bij voorbaat dank !

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Dieren zijn niet allemaal even gevoelig voor parasieten zoals mijt, luis en dergelijke. Het kan dus zijn dat pas 1 ratje besmet is of (waarschijnlijker) dat ze het allemaal dragen maar dat er pas eentje flinke jeuk heeft.

Ik zou naar de dierenarts gaan met het ratje dat jeuk heeft. Deze kan bekijken of het inderdaad een parasiet is en tot welke groep deze behoort. De medicijnen voor mijt en schimmel zijn niet dezelfde, dus is het belangrijk om te weten wat je moet bestrijden!

Jeuk is bijna nog erger dan pijn, dus ik zou echt vandaag naar je DA gaan.

3. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou eerlijk gezegd met alle ratjes naar de dierenarts gaan, en hun verblijf heel goed schoonmaken als je weet wat er mis is en ze eventueel behandeld zijn door de dierenarts.
    Ik denk persoonlijk niet dat het veel zin heeft om gewoon met één rat naar de dierenarts te gaan, je kan ze beter alle 3 laten checken. Behandelingen tegen parasieten hebben alleen zin als je de hele groep ratten ertegen behandeld.
    Eventueel kan je eerst naar een dierenarts bellen om te checken of deze wel voldoende kennis heeft over ratten, en hier informatie aan vragen.
    Als je naar de dierenarts gaat moet je er vooral op letten dat je ratjes onderweg geen last van koude of tocht kunnen ondervinden.

Laden...

Deel Deze Pagina