Mijn King Charles lijkt kern gezond, eet geweldig, maar.....

Discussie in 'Honden' gestart door boefje5, 23 jan 2011.

1. boefje5

Lid geworden:
    23 jan 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn King Charles lijkt kern gezond, eet en snoept (hondenkoekjes) met volle overtuiging en eet zelfs samen met mij appels en wortels.
    Sinds een week echter verspreidt hij een anaallucht, die ondragelijk is waardoor ik hem niet mee kan nemen wanneer ik naar mijn vrienden wil gaan.
    Ik heb zijn anaalklieren getracht te legen doch er was niets te voelen. Ik voelde +/- 3 cm in de anus links en rechts langs de darmwand met een speciaal daarvoor dunne plastic handschoen, zonder enig resultaat. Wie weet wat dit kan zijn? Die anaalklieren zitten toch aan de zijkanten in de dikke darm? Of moet ik dieper voelen? Of is er iets anders aan de hand?
    Ja, ik weet dat ik naar de dierenarts kan gaan. Maar dat is na dit het laatste station. Ik vertrouw er op dat hier wel iemand zou kunnen weten wat dit plotseling is of wat ik absoluut met het proberen de analen te legen fout doe. Zijn ontlasting is ook normaal van kleur en viscositeit.
    Alvast veel dank voor een bruikbare reactie zonder mij direct weer naar de dierenarts te sturen.

2. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat ik dan weinig voor je kan doen.... Ik was nog maar aan het begin van het bericht toen ik ook aan anaalklieren dacht en als je niet weet hoe, wat en waar, kun je beter van anaalklieren afblijven. Je kan makkelijk weefsel kneuzen of misschien zitten de anaalklieren wel verstopt. Onkunde kan voor fistels zorgen en dan ben je verder van huis.
    Dus een bezoekje aan de DA is denk ik toch het beste advies.

3. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    ja indd als je niet weet hoe het moet, zou ik gewoon naar de da gaan, dan kun je zien hoe zij het doen en dan kan je het in vervolg zelf doen.. als je het dan wel kan...

4. boefje5

Lid geworden:
    23 jan 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb het zo vaak al eens gezien. Maar hoe het voelt zal ik toch zelf moeten proberen. En met jullie hulp zou ik kunnen leren waar die anaalklieren precies zitten. Ik ren niet voor alles wat ik zelf zou kunnen naar een DA. Tegenwoordig kost ieder bezoekje op zijn minst 70 euro terwijl ik dat zo schandalig vind tegenover de mensen die dat echt nit meer kunnen betalen. Het hebben van 1 huisdier is voor een AOWer zonder pensioen niet meer te betalen. Al die mensen dan maar hun huisdieren weg doen omdat zij het niet meer kunnen opbrengen? Vreselijk voor de dieren en die arme eigenaren. Gelukkig is het met mij niet het geval dat ik het niet meer betalen kan maar ik wil dit gewoon zelf proberen na een inzicht waar die analen zitten.
    Niet hier? Dan maar weer op het internet speuren, op zoek naar de anatomie, endeldarm van de hond.
    Bedankt voor het DA advies maar jammer genoeg heb ik daar niets aan in dit stadium.

5. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik vind het een beetje jammer als je het al vaak hebt gezien, dat je nog niet weet hoe het moet...

Ik zou zeggen, pak de staart bij de staartwortel en doe deze omhoog.. Dan zie je de anaalzakjes wel zitten.. leg je vingers om de verdikkingen en knijp voorzichtig het vocht eruit...

Bij sommige honden zitten ze wat dieper en kom je er moeilijk bij.. Maar je moet er zeker niet te veel aanzitten.. alleen als je echt vermoedens hebt, dus je hond sleetje rijd of veel aan likken of dat je het ruikt.. Maar dat is bij jou het geval...

Vind het onzin dat je 70 euro moet betalen voor de anaalklieren te legen (misschien maar een andere dierenarts nemen).. dacht dat de meeste conculten rond de 30 euro zitten en voor anaalklieren legen, zullen ze vast niet veel vragen.. en dan kunnen ze het even samen met je doen.. want dat is beter dan het te lezen.. iedere hond is weer anders.. de een is makkelijker te legen dan een ander..

Ik heb trouwens een site voor je gevonden met plaatjes.. misschien is dat wat... Zie trouwens dat jouw ras er ook genoemd wordt.. Hoop dat je hier wat aan hebt.. Maar neem aan dat je het ook al op deze manier geprobeerd hebt..
    http://www.labberkampje.nl/anaalklieren.html

6. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom niet nog één keer een trip naar de DA en dan vragen of ze het je willen uitleggen? Dan weet je preices waar je moet wezen en hoe je het moet doen. Je zou ook kunnen kijken of er een trimsalon in de buurt zit die dit regelmatig doet.

7. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Er wordt op alle sites ook gemeld, dat je het eerst goed door de da moet laten uitleggen, zeker omdat de vloeistof soms wat dikkig kan zijn en dus moeilijk te verwijderen is en als je dan niet precies weet hoe het moet, en het al pijnlijk is voor de hond.. kan dit gewoon niet zo goed zijn..

Maar je kan het indd op internet vinden, want daar is genoeg te vinden.. :wink: succes..

8. boefje5

Lid geworden:
    23 jan 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Aan jouw reactie heb ik wat aan. Hartelijk bedankt.
    Ik probeer het nog eens en lukt het niet, dan ga ik naar de DA.
    Wanneer de DA de anaalklieren leegde, kon ik nooit exact zien hoe zij dat deed. En voornamelijk moet je het goed doen anders loopt mijn hondje risico van beschadigingen op.

9. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Maar als je dan bij de da bent en je wil het in het vervolg zelf doen, dan vraag je toch, mag ik het even goed zien en voelen, zodat ik het in het vervolg zelf kan doen. Dan willen ze het echt wel uitleggen..

10. boefje5

Lid geworden:
    23 jan 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Probleem, na je link van de anaalklieren, door mijzelf nu opgelost. Dot watten tegen zijn anus en voorzichtig knijpen tegen de inderdaad opgezette klieren. Nogal wat bebloede, etterachtige vloeistof kwam in de dot watten. Hij gaf geen kik maar vond het zeker niet leuk. Alles schoongemaakt met dettol, de dierenarts heeft weer eens pech gehad en ik heb een lesje geleerd en ben gelijk geslaagd voor mijn examen, want mijn hondje stinkt niet meer en zijn analen zijn weer op normale grootte. Ik ga het nu in de gaten houden en wanneer er sprake zou zijn van een infectie, ga ik alsnog onmiddellijk naar de DA.
    Trice en Nonsy, nogmaals bedankt voor jullie tips.
    Mijn advies in het algemeen is, om niet te gauw naar dierenartsen te rennen, want er is veel wat we zelf met de juiste informatie kunnen doen.

11. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    ik ren ook niet voor alles naar de da, ik kan veel zelf... Maar het is natuurlijk heel moeilijk om te weten wie dat wel kan en niet kan, zo op het forum... Ook vind ik dat je altijd moet weten waar je mee bezig bent, zo niet, dan naar de da...

12. boefje5

Lid geworden:
    23 jan 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ook vind ik dat je altijd moet weten waar je mee bezig bent, zo niet, dan naar de da...

Dus. mijn Cavaliertje dan toch maar niet zelf aan zijn hartje opereren? :smiley: :wink:

13. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Ik stel het het liefst ook uit, er is veel wat ik inmiddels zelf heel goed kan verhelpen bij de konijnen, ik ren dan ook zeker niet te snel naar de DA. Maar als het nodig is, twijfel ik geen moment, laten we dat wel even voorop stellen :wink:
    Zo wou ik bijvoorbeeld zelf leren hoe ik infuusvloeistof in één van mijn konijnen moest injecteren zodat ik niet de hele tijd op en neer hoefde te reizen met gestressde konijnen.
    Maar goed, ik ben blij dat het gelukt is! Zal vast ook wel opluchten voor je hond! :wink:

14. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

wat mij betreft gezakt als een baksteen!
    Bloed en etter wijzen al op een ontsteking, dus ik zou maar wel naar de DA gaan voordat je straks honderden euro's kwijt bent en hard naar de bank kan rennen, omdat de klieren verder fistelen en verwijderd moeten worden...
    Nu kan een AB kuurtje voldoende zijn.

15. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    ja daar ben ik het mee eens lenM...

16. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Daar moet ik LenM inderdaad ook gelijk aan geven.

17. boefje5

Lid geworden:
    23 jan 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Correctie:
    Het was slechts een vleugje bloed, hetgeen ik in mijn vorige poging inwendig veroorzaakt kan hebben - en de etter was achteraf geen etter maar het bekende stinkende anaalvocht. Laat die baksteen nog maar even liggen, want ik heb het vandaag weer geprobeerd echter zonder dat er een verdikking van de analen meer was en daar dus niets meer uit kwam. :dancer: :notes:

18. boefje5

Lid geworden:
    23 jan 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re:

Maar nu, 4 dagen later, heeft mijn hondje geen enkel probleem meer. Geen dikke opgezette analen, geen verdachte ontlasting, geen gerij meer over de grond en geen enge spookfistels.
    Dus ben ik zo vrij om te lachen om die gezakte baksteen, want ik ben toch geslaagd voor mijn zelfredzaamheid danzij jullie zonder dierenarts. :dancer: :notes:
    Ik zou willen dat de mensen die weinig geld hebben om naar de DA te gaan ook hier eerst te raden gaan. Daarmee zijn hun huisdieren beter af dan helemaal vanwege de prijzen bij de DA niest te doen wanneer een huisdier gaat lijden.

19. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    nou fijn dat het goed is gegaan.. Maar niet iedereen zal het op die manier kunnen.. Helaas zijn er veel huisdiereigenaren die totaal geen verstand van dieren hebben en die zal ik zeker niet aanraden om zelf te gaan dokteren.

20. boefje5

Lid geworden:
    23 jan 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Juist daarom pleit ik al heel lang om voor het mogen houden van huisdieren een soort examen te moeten doen. Echter je kunt daarbij nog steeds niet de mentaliteit van de aspirant koper pijlen. Het gaat er dus feitelijk om de juiste vaardigheden te kunnen bewijzen en de juiste mentaliteit te hebben om voor dieren te kunnen en willen zorgen. Practisch onmogelijk uitvoerbaar. Dat zou ook voor het mogen "houden" van kinderen moeten worden ingevoerd. :confused:

Laden...

Deel Deze Pagina