Mijn kat valt mij aan.. Wat kan hier aan doen?

Discussie in 'Katten' gestart door Gabii, 18 sep 2012.

1. Gabii

Lid geworden:
    18 sep 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Sinds een paar maanden hebben wij een hele lieve kater genaamd Abel. Wij hebben hem van marktplaats gehaald omdat wij opzoek waren naar een wat oudere kater die al gecastreerd was. Toen ik Abel zag
    was ik meteen helemaal verkocht, precies wat we zochten een lekkere dikke kroelkat van bijna 3. Met paspoort en al erbij. Nou ging het een paar maanden goed en nu begint hij mij aan te vallen. Eerst komt die lekker kroelen en dan ineens worden zijn ogen groot en dan bijt die in me arm of been. Niet hard, maar het doet wel pijn. Normaal als ik zie dat hij gaat aanvallen, sta ik rustig op en pak dan zijn spons (hij speelt alleen maar met schuursponsjes) en lijdt hem daarmee af. Laatst lag ik in me bed te slapen en had hij de slaapkamer deur open gesprongen. Kwam hij op bed miauwen en zag ik dat hij me weer wou aanvallen dus had ik snel me handen onder deken gedaan, zodat het niet pijn deed, maar hij beet gewoon in mijn hoofd. Nu ben ik dus bang dat hij me straks echt in me gezicht bijt of echt gaat doorbijten. Ik woon samen met mijn vriend, maar bij mijn vriend heeft hij het misschien 1 keer gedaan. Wat kan ik hier aan doen?

2. ScoobyLover

Lid geworden:
    19 jul 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Heeft hij miss iets meegemaakt?

3. blacky2005

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    oei,, wat erg zeg!

het lijkt er inderdaad op dat hij iets met vrouwen heeft gehad, iets slechts.
    heb je al eens aan de dierenarts gevraagd? misschien heeft hij zoiets wel vaker gehoord.
    het is inderdaad erg gevaarlijk als hij op de slaapkamer komt, straks grijpt hij je inderdaadin je gezicht,,
    ik zou dan zo wie zo wel de slaapkamer deur dicht maken, dat je snachts in ieder geval 'safe' bent.

succes ermee

4. lolgirl

lolgirl Dierenliefhebber

Lid geworden:
    21 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Misschien een goed tip: koop een waterpistool of een plantenspuit. Doe daar water in en hou hem bij je. Als je ziet dat Abel wil aanvallen, hem bespuiten met water.

5. Akarana

Akarana Dierenliefhebber
    Magazine auteur

Lid geworden:
    3 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    19
    waarschijnlijk heeft abel geleerd dat het ok is om met handen en het baasje te spelen.

Hoeveel speel je overdag met abel en op welke manier? Kan hij buiten? Gezien je hem omschrijft als een 'lekker dikke kroelkat'.. heeft hij overgewicht? Dit kan ook een reden voor zijn gedrag zijn, omdat hij zich niet goed in zijn vel voelt. Schuursponsjes als speelgoed klinkt ook alsof hij een probleem heeft.

Ik zou zoals hoger reeds voorgesteld, hem door een dierenarts laten onderzoeken en proberen om hem met andere zaken te laten spelen zoals een verenhengel of een knuffel met kattenkruid/valeriaan in.
    Verstop in geen geval lichaamsdelen onder een deken omdat dit ook als spelletje kan beschouwd worden. Je doet er dan beter aan om je deur te beveiligen zodat hij niet binnen kan komen.

6. Wendy87

Wendy87 Snuffelaar

Lid geworden:
    26 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    18
    Probeer eens met abel te gaan spelen. En dan niet met de handen. Of schuursponsje maar een laserpen. Maak hem flink moe ( eventueel tot hijgend toe ) Laat hem niet meer op de slaapkamer. Bewegende objecten onder de dekens blijven hoe dan ook leuk voor katten en gaan dan ook aanvallen. Succes ermee.

7. Linda Staal

Linda Staal Nieuw Lid

Lid geworden:
    20 mei 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Hi,

Misschien raak je hem aan op een plekje wat pijn doet. Maar ook is het zo dat niet alle katten lang willen kroelen en aaien en dat hij er op een gegeven moment genoeg van heeft. Hij kan dat aangeven en misschien dat je dit soort signalen gemist hebt.
    Wie weet heeft het ook te maken met wat er is gebeurt bij zijn vorige eigenaar.

Als een kat eenmaal kwaad op je is moet je hem niet strak aankijken want dat is juist een soort uitdaging.

Het kan ook een beetje liggen aan de opvoeding. Hij wil iets en jij moet dan maar meteen in de houding springen :-), en als hij dan zijn zin niet krijgt wordt hij boos. Hij zal dan gewoon moeten leren dat hij moet wachten. Zoals wat hij doet in de slaapkamer. Jij ligt te slapen en hij wil aandacht, dus gaat hij op zoek naar een manier om die aandacht te krijgen. Helaas voor hem dan maar niet meer in de slaapkamer dus.

Corrigeren met plantenspuit of waterpistooltje kan helpen maar als een kat echt gevaarlijk agressief is, dan kan het ook wel eens tegen je gaan werken. Als k het verhaal hier lees denk ik niet dat de kat echt gevaarlijk is, hij heeft alleen een wat hardhandige manier van reageren.

Geef hem veel afleiding, lekker spelen en vooral een eigen plekje om te slapen en waar hij zich kan terug trekken. Sommige katten willen graag hoog zitten, hoe hoger de krabpaal hoe leuker ze het vinden.

Sterkte,
    Linda

8. Saskia1982

Saskia1982 Dierenkenner

Lid geworden:
    3 jan 2005
    Leuk Bevonden:
    26
    Klinkt mij toch meer als erg ruw spelen, waarschijnlijk heeft hij vroeger zo gespeeld en niet geleerd dat bijten niet mag.
    Een van onze katten deed dat ook weleens, dan pakt ze je ook vast met haar poten..
    Ik voelde haar nagels dan wel, maar ze gaan niet door de huid ofzo.
    Onze kat doet het inmiddels vrijwel nooit meer, dus het valt goed af te leren als je er de tijd voor neemt.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Mirelva
    Reacties:
    0
    Weergaven:
    6.781
  2. Caroll
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    6.548