Mijn kat is totaal niet sociaal :S

Discussie in 'Katten' gestart door Katie, 8 mrt 2008.

1. Katie

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi allemaal!

Mijn kat is semi-wild en dat vind ik eigenlijk, stiekem wel jammer :mute:
    Ik zou graag willen dat hij uit zichzelf weleens naar me toe komt of op mijn schoot komt zitten
    Want altijd als ik kom loopt hij best wel snel weg maar soms kan ik ook even met hem knuffelen, hij spint dan ook maar wil toch altijd vrijwel meteen weer weg. En als mijn moeder aankomt al helemaal maar we snappen niet waarom :confused: .
    Weet iemand hoe je een kat een beetje meer.. sociaal maakt of zo? :confused:

Bedankt alvast :wave:

2. lolgirl

lolgirl Dierenliefhebber

Lid geworden:
    21 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Je moet niet naar hem toe gaan, maar laat hem rustig en zelf naar JOU toe komen. Als ze naar jou komt en jij zich rustig houdt, bouwt er vertrouwen op tussen jou en je kat.

3. Katie

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja maar hij komt nooit na me toe :stuck_out_tongue_winking_eye:

(bedankt voor reactie trouwens:stuck_out_tongue_winking_eye:)

4. Sheela-4ever

Sheela-4ever Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Misschien als het lukt als je wat lekkers een meter of 2 van je af legt op de bank ofzo en dan het steeds dichterbij legt. Dat hij uiteindelijk vlakbij je is en dan misschien dat je hem mag aaien en misschien dat je hem uit je hand kan laten voeren. Al pakt hij het aan en loopt hij dan weer weg is het altijd goed dat hij het van je aanpakt.

5. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, probeerhem te lokken met iets, niet dan gelijk willen aanhalen.... dat komt later wel. Eerst weer uit de hand laten eten en verder is het vooral jaren geduld hebben

6. Ine

Ine

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn kat was vroeger mensenschuw nu een knuffel.

Wachten tot de kat naar je komt raad ik af want bij sommige katten kan je dan blijven wachten :wink:

Hoe ik het heb gedaan.
    Telkens hij lag te slapen bv in zetel ging ik op de grond voor hem zitten en keek hem aan tot hij wakker werd. Van zo gauw hij zijn oogjes open had sprak ik hem heeeeel zachtjes aan op een kinderlijke manier, alsof je tegen een baby praat, meteen ging ik heel langzaam met mijn hand naar zijn kopje en aaide ik terwijl ik zachtjes praatte. Wanneer hij aangaf te willen weg gaan ging ik zelf weg maar bleef dicht bij en keek wat hij ging doen, als hij dan terug ging liggen ging ik weer dichter bij zitten en begon ik opnieuw, wanneer hij dan aangaf het is genoeg ging ik weg. Dit herhaalde ik meermaals per dag. De eerste dagen waren die momenten amper 5 minuten, een keer of drie vier per dag.

Zoek meteen bij het eerste aaien uit wat de favoriete plekjes van je kat zijn. Want ook al vinden bijna alle katten het fijn dat je ze aait op hun kopje, achter de oren en onder de kin, toch hebben de meeste poezen zo hun eigen plekjes waar je wel en niet mag aankomen. Sommigen vinden het fijn om op de buik te worden ge-aait maar anderen kunnen daar absoluut niet tegen, net zoals met de staart, de ene gaat met zijn kontje omhoog staan van geluk de ander kan het niet verdragen dat je aan zijn staartje komt. Zo moet je zo snel mogelijk proberen uit vinden wat je kat leuk vindt en wat niet. En eens dat je zijn favoriete plekjes kent kan je daar mee aan de slag.

Het ideaalste is dat je gebruik maakt van de Pavlov theorie ken je dat?
    Je kat leert dan bijvoorbeeld dat je zachte stem + handen fun time is.
    Door dagelijks te herhalen en liefst op zelfde momenten.

Poezen zijn slimmer dan mensen vaak denken.
    Het begint al met het kunnen lezen van de klok (niet letterlijk natuurlijk)
    Je geeft ze dagelijks op hetzelfde uur eten en na een tijdje staan ze op dat uur klaar en oh wee als je er dan niet met zijn of haar eten bent :grinning:

En in combinatie met het aaien kan je hem dan ook leren met je te spelen, door er af en toe een speeltje bij te halen. Voedsel geven tijdens knuffeluur zou ik niet doen want dan kom je daar misschien niet meer vanaf en knuffelen moet zo gaan zonder dat hij nog iets extras hoeft.

Zeker niet opgeven. Blijven zelf naar hem toe gaan op rustige manier, zacht praten, alleen jij en de kat, bijvoorbeeld samen in 1 kamer, niet meteen naast hem op de bank gaan zitten kan bedreigend over komen, wel jij op de grond voor hem zodat je aan hem kan en hij hoger zit dan jij en zo meer veiligheid voelt. Vooral kijken naar wat hij wil en daar op inspelen.

Veel succes.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Mirelva
    Reacties:
    0
    Weergaven:
    6.759
  2. Caroll
    Reacties:
    4
    Weergaven: