Mijn eerste visjes

Discussie in 'Vissen' gestart door Blackberry, 2 mrt 2011.

1. Blackberry

Lid geworden:
    2 mrt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo allemaal,

Er gaat voor mij een hele nieuwe wereld open. Niet alleen ben ik nieuw op dit forum, maar ik ben ook een first time vissen verzorger.

Sinds een week heb ik twee kleine zwarte sluierstaartjes met uitpuilende oogjes. Ze zijn allebei zon 3 cm groot en ze leven met zn tweetjes in een bak van 50 liter.
    Naast een fijne schuilplaats, bevat hun bak ook nog wat kleine rotspartijtjes en natuurlijk plantjes.

Op de bodem van de bak ligt wit 'grind'.. Miniscuul kleine witte ronde steentjes.

Al het bovenstaande is mij aanbevolen door de dierenwinkel meneer.

Nu zijn deze vrolijke vrienden een week bij mij en beginnen er toch een aantal vraagjes op te komen.

* Waarom zwemmen de vissen regelmatig naar de oppervlakte en gaan daar naar van alles happen, terwijl ze geen lucht mogen inhappen.. (toch?)
    * Ik heb zinkend voedsel voor ze en toch blijven ze in de bovenste lagen van het water op zoek naar voedsel.
    * Bij een van de vissen zit er wat verschil in de grote van de ogen en het kleinere oogje begint sinds twee dagen een blauwe waas te krijgen. (Ik nog vragen aan de winkel medewerker of de bolle ogen of het verschil in grote nog problemen zouden opleveren, maar dat was nooit het geval zij hij.. :wink: )
    * Oh ja en eeeh.. hoe doe ik dat als ik vandaag of morgen de bak ga verschonen. Moet ik dan echt de visjes eruit halen en de volledige bak verschonen? Maar dan krijgen ze toch enorme stress en komen ze terug in een bak met kouder water dan ze gewend waren??

Nou ja, een hoop onduidelijkheden dus. Ik hoop dat iemand me kan helpen.
    Ps. Zoals misschien al wel duidelijk was heb ik geen pompjes of verwarming in mn bak.
    Groetjes Blackberryt

2. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    *Ze hebben dan niet genoeg lucht, dit is eenvoudig op te lossen door enkele (eche) plantjes te kopen een door een luchtpompje
    *Ik vermoed dat je korrels of iets in die zin hebt, maar ik ben van mening dat vlokjes beter zijn, want dan hebben de vissen meer tijd om te eten, dus blijft er minder eten op de bodem liggen waardoor het water minder snel zuur en vuil wordt
    *het is meestal WEL een probleem, altans bij mij toch, ik heb het enkele keren geprobeerd maar het is nooit goed gekomen met de visjes :cry: :blush:
    *een filter plaatsen is zeker aangeraden, ik denk dat het zo een 15 eurotjes zal kosten en dan moet je gewoon in de filter verse watten en houtschool doen als ze vuil zijn en om de 3-4 weken 1/3 van het water eruit halen en terug in doen, veel minder stress, dan moet je misschien om het halve jaar de bak echt uitkuisen, maar dat hangt af van de grootte

3. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    * Waarom zwemmen de vissen regelmatig naar de oppervlakte en gaan daar naar van alles happen, terwijl ze geen lucht mogen inhappen.. (toch?)
    Ik heb weleens gemerkt dat die vissen dat wel vaker doen, maar indd ze mogen niet te veel luchthappen, daarom ook zinkend voer.. Heb je het water laten inwerken met eerst planten en planten, zodat de samenstelling van het water goed was. Of heb je er spul in gedaan om het verdraagbaar voor de vissen te laten worden? (aquasafe) (het water dus, want in kraanwater zitten kleine deeltjes chloor wat slecht is voor de vissen) Anders zou het weleens kunnen zijn dat je een nitriet piek in het water hebt, wat dus heel slecht is voor de vissen.. Een filter is ook wel belangrijk om de bacterien goed werk te laten doen.. Het filter zou ik omspoelen met water wat je uit het aquarium haalt, zodat de bacteriecultuur beter blijft dan met gewoon kraanwater schoon maken..

* Ik heb zinkend voedsel voor ze en toch blijven ze in de bovenste lagen van het water op zoek naar voedsel.

Dit zal komen, omdat ze zich niet helemaal goed voelen.. want normaal zijn het echte bodemzoekers en zullen daar lekker wroeten tussen het grind. Je moet bij deze vissen indd zinkend voer hebben, want ze mogen tijdens het eten niet te veel luchthappen.. Hierdoor zal het lucht gaan ophopen in het lichaam waar ze problemen mee krijgen. Gewone goudvissen hebben hier geen last van en daarom mogen die drijvend voer..

* Bij een van de vissen zit er wat verschil in de grote van de ogen en het kleinere oogje begint sinds twee dagen een blauwe waas te krijgen. (Ik nog vragen aan de winkel medewerker of de bolle ogen of het verschil in grote nog problemen zouden opleveren, maar dat was nooit het geval zij hij.. )
    Verschil in ogen kan betekenen dat ze een vergroeiing hebben, maar verdikte ogen, kan ook betekenen dat ze een afwijking aan de nieren hebben of waterbuikzucht. Maar bij waterbuikzucht worden vaak alle twee de ogen dikker.. Wel in de gaten houden of het oog niet groter wordt..
    De blauwe waas, zou weleens kunnen komen, door de slechte watersamenstelling.. De blauwe waas kan ook betekenen dat hij dof van kleur is en dat kan wijzen op parasieten..

Hier wel wat info over ziektes..
    http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/ ... eling.html

* Oh ja en eeeh.. hoe doe ik dat als ik vandaag of morgen de bak ga verschonen. Moet ik dan echt de visjes eruit halen en de volledige bak verschonen? Maar dan krijgen ze toch enorme stress en komen ze terug in een bak met kouder water dan ze gewend waren??

Je mag het water nooit helemaal verschonen, want dan krijg je het probleem met het chloor.. Het beste is als je een echt aqua hebt, om een goed filter te nemen, je water 1 keer in de 1 a 2 weken ververst, door 1/3 van het water er uit te halen en weer bij te vullen.. En de bodem schoon maken met een waterstofzuiger.. Wil je de bak wel helemaal verschonen en de vissen er uit halen, moet je toch een groot gedeelte van het water er uit halen en in emmers of wat dan ook opslaan.. De vissen er uit.. Schoonmaken, inrichten en het oude water er in.. Vissen er in en weer bijvullen met nieuw water.. maar dan ook niet meer dan de helft nieuw water..

En dus niet de tip vergeten om het filter met aquarium water te verschonen, zodat de bacterien niet helemaal weg zijn..

4. Blackberry

Lid geworden:
    2 mrt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo mensen,

Wat fijn dat ik op korte termijn zoveel goeie tips heb gekregen!!!
    Ik ben zojuist naar de dierenwinkel gecrosst en heb een Fanfilter Plus gekocht.
    Inmiddels issie (ik hoop goed) geinstalleerd en is het water flink in beweging. (geen wasmachine-effect voor de vissies hoor :smiley: ) Ik weet nog niet precies wat de juiste 'frequentie' is voor dit apparaatje, maar daar kom ik in de komende dagen nog wel achter. Ik zoek alleen nog steeds een plaatje van zon filtertje in een aquarium, want ik ben er niet zeker van dat ik hem goed bevestigd heb. Om mn visjes aan niet teveel stress en verandering bloot te stellen laat ik het de komende dagen bij deze toevoeging en ga ik maar ff kijken hoe ze hierop reageren. Blijven er dan nog 'problemen' over dan neem ik uiteraard alle andere tips ten harte en ga ik verder met probleemoplossen.. :innocent:
    Nogmaals heel erg bedankt voor de snelle en goede hulp!!!! =D>

Groetjes van de eigenaresse van Black en Berry

5. dfeer

Lid geworden:
    9 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Goed om te horen :smiley:

Laden...

Deel Deze Pagina