meerkoet

Discussie in 'Vogels' gestart door remy_boy, 15 apr 2008.

1. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    :end: hallo allemaal :innocent:
    pas geleden waren ik en me broertje met een bootje aan het varen. :sunglasses:
    toen zagen we aan de waterkant een dode meerkoet. :cry:
    op het begin dachten we nou laten we verder varen. :notes:
    maar toen bleek dat die meerkoet op een nest lag. :flushed:
    dus we gingen maar even kijken want je weet maar nooit. :eyes:
    en ja hoor wat bleek die meerkoet was vermoedelijk dood geslagen en de eieren waren verplet. :angry:
    maar wat bleek helemaal onder de dode meerkoet lag nog 1 hele ei. :bow:
    ik en me broertje zagen verder geen andere meerkoet dus namen we die ei mee. :notes:
    gelukkig was het ei nog een klein beetje warm. [-o<
    we hebben hem nu al 2/3 dagen en is nu lekker warm. :smiley:
    maar nu is me vraag hoe zorg je voor dat die uitkomt en wat geef je hem later te eten en drinken. :back:
    want ik heb geen iedee hoe je een meerkoet opvoed. :end: :end:
    een kleine eendje heb ik wel groot gebracht maar weet niet of dit het zelfde is. :confused:
    oja nog één vraag: maken kleine meerkoetjes erg veel lawaai? :confused:
    want me ouders weten niet dat ik dit ei heb want zij zeggen dan dat ik het terug moet leggen en de natuur ze gang laten gaan. :mute:
    oke daar kunnen ze gelijk in hebben. :smiling_imp:
    maar zelf kan je de natuur toch een klein beetje helpen. :ok:

alvast dank u wel. :grinning:

2. Sheela-4ever

Sheela-4ever Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Je kan zo'n rode lamp kopen om het ei warm te houden, een broedlamp (volgens mij.) Je kan hem gewoon water geven en broodkruimels in het begin. Je kan het volgens mij vergelijken met een klein eendje, en anders als je nog meer info wil kan je volgens mij ook wel bij de dierenbescherming vragen of hun nog tips hebben.

3. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    dank je wel
    alleen nu zit ik met nog een vraag ik heb hety op school na gevraagt of iemand er iets van wist
    en iemand zij dat het geen lamp mag zijn die veel licht geeft
    alleen nu is mijn vraag klopt dat?
    en wat zijn de gevolgen als je dat wel doet :back:

4. Troela

Lid geworden:
    17 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    ik denk niet dat het ei uitkomt, maar je zou advies kunnen vragen bij een vogelopvangcentrum, daar is vast wel iemand die weet wat je moet doen. in ieder geval succes er mee :wink:

5. vic p

Lid geworden:
    10 nov 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    haha dat ei moet in een broedmachiene op constante temperatuur van 37-38 graden celcius en +- 40 procent vochtigheid (moet al een kenner zijn om het uitte broeden
    en een meerkoet is helemaal niet het zelfde als een eend
    de kuikens moeten de eerste dagen metde hand gevoerd worden met dierlijk voedsel of spechiaale opfok korels (lundi) ze moeten onder een warmte lap gehouden worden enz enz
    dus enkelm voor iemand met de kennis (nee ik ni want ik heb werk genoeg met men eigen vogels )

6. rieneke

rieneke Dierenliefhebber

Lid geworden:
    6 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    1
    ik zou zeggen: goed schudden dat ei, en weggooien.
    sorry, maar zoals vic al aangeeft is het allemaal niet zo simpel.
    een eendje grootbrengen is vrij simpel, maar met een meerkoetje ligt dat toch anders.
    een eendje eet zelf, maar een meerkoetje moet je voeren, en dat gaat erg moeilijk, vaak willen ze geen eten van je aannemen. en dwingen schiet niet op met zo'n klein teer ding...

7. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    hey allemaal
    heb het ei net weg gedaan
    en wat blijkt er zat toch een levende meerkoet in jammer dat die het niet ging overleven omdat hij was opengemaakt.

ben naar ,me oom gegaan
    die heeft allemaal soorten eieren want mensen brengen ze naar hem toe
    heb het hem ook verteld en heeft gezegt zo van dat het toch niet had gewerkt want meerkoeten zijn lastig op te voeden
    hij heeft zelf geen meerkoet eieren want hij brengt die eieren naar meerkoeten die het ei acepteren.
    hij zij zo van dat ik hem mocht helpen met de andere eieren te verzorgen
    en heb er nu zelf 1 gekregen om mee naar huis te nemen
    heb nu allemaal info gekregen van hem.
    maar dit is dan niet me eerste eendje die ik heb gehad
    ik had er al 1 gehad maar die is op een tagisch wijze om het leven gekomen.
    maar dat gebeurt nu niet meer

8. Waterhoen

Lid geworden:
    14 apr 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo allemaal!
    Kan iemand mij helpen?
    Ik heb negen eieren van een waterhoen want de moeder was dood dus nam ik ze mee, hoe moet ik er voor zorgen dat ze uitkomen en hoe zie ik of ze uberhoud nog leven???

9. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Heb je een broedmachine? Zoniet, dan kan je er niet aan beginnen :wink:
    Zoals hierboven vermeld, eieren komen uit bij 37°C en 40% vochtigheid.
    Door met een lamp op het ei te schijnen kan je zien of er al iets inzit, om te zien of het leeft moet je het in de broedmachine leggen en 2 dagen later kijken, om te zine of het al verder geëvolueerd is of niet.

10. Thy

Thy

Lid geworden:
    13 jan 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Laten liggen die eieren, dat is de natuur. er zijn trouwens ook wetgevingen die deze regel bevestigen.

Thy.

11. lolgirl

lolgirl Dierenliefhebber

Lid geworden:
    21 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Breng het anders naar een vogelopvang. Daar weten ze er wel raad mee.

12. Anima

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij hebben onlangs een meerkoetje gekregen (door kwajongens uit het nest gehaald) dat nog in het ei zat. We hebben hem warm gehouden (heet water in een jampotje en daaroverheen een handdoek), na het uitkomen eivoer, (gekookt) ei en koolvis in warm water gevoerd en vanaf de tweede dag (toen hij 'opgedroogd' was) eet hij regen- en meelwormen. We hebben een babybad gevuld met slootwater met daarin een stuk boomstam, zodat hij ook op het droge kan. Het is nu dag 4 en hij kan goed zwemmen. We willen hem t.z.t. met beleid terugzetten, daar gaan we nog even advies voor opvragen bij de vogelopvang.

13. Yamillah

Yamillah Nieuw Lid

Lid geworden:
    10 mei 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi! Ik heb zelf ook een baby meerkoetje gered,:smiley: Nou ja, iemand anders die ik goed ken, ik heb het ei gekregen, die heeft het ei gevonden in een nest met helemaal niks erin, hij wist dat ik elk jaar eendjes en gansjes heb, en ook een broedmachine, Ik woon op een plek met heel veel natuur en water, en dus ook meerkoeten, ik heb die meerkoeten met jongen een tijdje bestudeerd, en ik heb gezien dat ze waterplantjes, zoals kroos te eten krijgen, maar ook insecten. Misschien dat je daar iets aan hebt? En ondertussen is mijn ei uitgekomen, ik typ dit nu met de baby meerkoet in mijn hand :blush: Maar ze maken niet heel hardgeluid, maar meer een beetje zeurig gepiep van honger honger honger, ik denk dat het wel een goed idee is om je ouders te vertellen dat je een ei hebt, als ze het niet goed vinden moet je misschien eerst een beetje informatie over meerkoeten en baby watervogeltjes opzoeken, mijn ouders helpen mij ook :smile:
    Nou, ik hoop dat je hier iets aan hebt, ook al is het jaren geleden :smile:
    Groetjes,
    Yamillah jong :smile:

14. DeMini-Boerderij

DeMini-Boerderij Nieuw Lid

Lid geworden:
    13 apr 2018
    Leuk Bevonden:
    0
    Asjeblieft blijf van de eieren af, dat is de natuur en die soms hard zijn ja maar altijd met redenen. Het klinkt heel leuk een schattig jong meerkoetje maar ze worden groot en wat doe je dan ?
    En TS blijf voortaan van de nesten af ook al heb je goeie bedoelingen.
    En niet meer jokken tegen je ouders. Wees eerlijk en open.
    Wat jij doet om een ei uit een nest te pakken en vervolgens dat willen laten uitkomen en opfokken dat is de natuur kapotmaken.

Hoop dat je ervan leert en het niet weer doet:wink:

15. Animalfan

Animalfan Nieuw Lid

Lid geworden:
    21 mei 2018
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb laatst ook een meerkoet ei gevonden. Het ligt nu onder een warme lamp met een doekje. We hebben er een klein beetje mee geschud, en er zit iets zwaars in. Maar we weten nu niet precies hoe het verder moet, want het meerkoet ei hebben we nu nog maar 1 dag. Kan iemand tips geven? Groetjes, Sofia

16. Animalfan

Animalfan Nieuw Lid

Lid geworden:
    21 mei 2018
    Leuk Bevonden:
    0
    Oja trouwens, weet iemand hoe je kan zien of er iets in zit?
    Groetjes, Sofia

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Starry sky
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    1.180
  2. alexpoweerrr
    Reacties:
    7
    Weergaven: