mannetjes gup

Discussie in 'Vissen' gestart door caafke, 11 dec 2005.

1. caafke

caafke Dierenfanaat

Lid geworden:
    8 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb een keer kleine gupjes gehad.
    na enige tijd had ikde mannetjes van de vrouwtjes gescheiden.
    mn mannetjes werden mooi rood net zoals hun vader maar er was een mannetje waar ik van dacht dat hij een vrouwtje was.
    ik heb hem toen bij de andere mannetjes gezet. maar hij werd wit en kreeg de grootste staart.
    weet iemand hoe het kan dat hij wit is?

2. WillyWonka

Lid geworden:
    17 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschien een mutatie ?

3. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Guppen zijn in staat om van geslacht te veranderen als er teveel van 1 geslacht bij elkaar leven.
    Dus als je mannen en vrouwen gescheiden houdt van kleins af aan, dan zullen er in beide groepen 1 of meerdere jonge guppen van geslacht veranderen.

4. caafke

caafke Dierenfanaat

Lid geworden:
    8 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    wow dat wist ik nie thanx maar waarom wordt hij dan wit?

5. Carla H

Lid geworden:
    25 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat hij ziek is.

6. caafke

caafke Dierenfanaat

Lid geworden:
    8 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    hij is een van mijn eerstgeborenen
    en hij is de grootste en mooiste en zwemt al behoorlijk lange tijd vrolijk rond
    hij heeft altijd bij de vrouwtjes gezwommen tot ik zag dat hij een mannetje was
    dat hij ziek is lijkt me behoorlijk stug

groetjes katinka

7. Chamelieus

Lid geworden:
    15 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Lijk mij ook stug dat hij ziek is. Kleur verschillen komen vaker voor en vaak komt dit door mutatie of gewoon door selectie...

8. Carla H

Lid geworden:
    25 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou dat is niet waar. Ik heb ook een mannetjes gup. Hij was eerst mooi fel gekleurd, en nu is hij fletser uit en ziet er niet lekker in zijn vel.

9. Chamelieus

Lid geworden:
    15 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Als hij niet lekker in zijn vel zit zal hij een stuk rustiger zijn dan hij hoort te zijn en erg vaak rustend ergens liggen. Maar fellere kleuring kan ook afnemen door verkeerde voeding of voedig die te oud is, waardoor er belangrijk stoffen verloren zijn gegaan.

Hetzelfde effect zie je ook bij goudvissen bijvoorbeeld terug. Die kunnen namelijk van oranje naar wit verkleuren en dit word veroorzaakt door een element wat ze missen in de voeding.

Maar als ze bleker worden duid dit of een ziekte aan, maar vaak ook dat de vis zich niet op zijn gemak voelt in het aquarium door bedreiging van andere vissen, overbevolking, slechte kwaliteit, etc

10. caafke

caafke Dierenfanaat

Lid geworden:
    8 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    maar hij heeft nooit een andere kleur gehad.
    en de restwaar hij nu mee samen zwemt zij heel mooi rood en met de vrouwtjes waar hij eerst mee samen zwom is niks aan de hand en er is geen inteelt voorgekomen. ze krijgen allemaal hetzelfde voer.

11. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben mijn berichtje kwijt..... foutje zeker, maar ik had al eerder geschreven in een bericht dat dat mogelijk t emaken kan hebebn met die geslachtsverandering.
    Als de vis in eerste instantie vrouw is geweest en daarna naar een man is veranderd, dan kan het zijn dat de ontwikkeling in kleur is achter gebleven.
    Dat gebeurde bij mijn kweken vroeger ook. Ook de staarten van de 'disco-guppen' bleven dan achter in ontwikkeling.

12. caafke

caafke Dierenfanaat

Lid geworden:
    8 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    oke bedankt voor je info
    maar is de gup dan zwakker omdat zijn misschien is achtergebleven?
    als dat zo is, wat kan ik dan doen om dat te verbeteren?

13. Chamelieus

Lid geworden:
    15 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    De gup hoeft zeker niet zwakker te zijn dan anderen. Hij gaat voortaan alleen in zijn leven voort als man. Verder niets, dus het is en blijft een man.

14. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    dat heb ik vroeger zelf nooit aan de hand gehad..... misschien dat er toch meer aan de hand is?
    Hoe kan je hem oplappen... ook een goede vraag..... Er bestaan wel voeders waar vissen zich beter bij voelen, maar of dat ook voor guppen geldt? Geen flauw idee.... Misschien eens informeren bij een goede siervissen-winkel

15. caafke

caafke Dierenfanaat

Lid geworden:
    8 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    oke heeel erg bedankt!!!! :smiley: :ok:

16. Chamelieus

Lid geworden:
    15 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf al redelijk wat onderzoeken achter de rug voor vissen (lang leve zelf opdrachten mogen kiezen op school :stuck_out_tongue_winking_eye:)

Maar beter onderzoek naar het voer gaat zeker op mijn lijstje terug verschijnen! Lijkt me erg leuk om onderzoek op te verrichten, maar daarvor is wel een erg goede planning nodig.

Wellicht kun je voor je guppen eens een iets ander voer gebruiken.. Als je nu bijvoorbeeld alleen tropische vlokken gebruikt, ga dan een keertje over op tropisch menu... Als hij het daar beter op doet kan er een eventuele oorzaak zijn opgehelderd, maar het hoeft zeker geen verschil te hebben

Ik heb het destijds wel gehad met mijn haaien. Die deden het niet goed op alelen vlokken en ben ik speciaal krachtvoer bij gaan voeren. En sindsdien doen ze het beter. Het was alleen even uitbalanceren, aangezien ze niet te snel moeten groeien bij mij. Gezien ze toch een meter worden zal ik ze op tijd weer doorverkopen voor een plek die hun eer toe doet, maar het is leuk om ze groot te krijgen.

17. caafke

caafke Dierenfanaat

Lid geworden:
    8 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    oke thanx ik denk dat ik dat maar even ga doen.
    trouwens het lijkt erop dat er nog zo'n witte komt.
    het heeft me toch een onbehaaglijk gevoel.

18. Chamelieus

Lid geworden:
    15 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    probeer anders eens een foto te maken van zo'n witte als je kan... En laat die zien.. Wellicht dat iemand dan iets opvalt.

19. caafke

caafke Dierenfanaat

Lid geworden:
    8 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    ai daar wringt de schoen ik heb geen idee hoe je een foto erop kan zetten enzo:S

20. Chamelieus

Lid geworden:
    15 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    kan je wel een foto op je eigen pc krijgen van ze?

Anders kan ik je daarna wel helpen met erop zetten

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. sabine
    Reacties:
    3
    Weergaven:
    1.052
  2. loungeexx
    Reacties:
    2
    Weergaven: