Lynx

Discussie in 'Katten' gestart door LenM, 25 aug 2003.

1. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wie weet of er hier in Nederland, buiten de dierentuinen om, mensen/gezinnen zijn die een lynx als huisdier houden ?

2. kellyD

kellyD Dierenfanaat

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    volgens mij is dat verboden,stichting panthera en stichting de oliemeulen heeft ze volgens mij wel,hoezo wil je een nieuw huisdier?

3. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    eerlijk gezegt zou ik wel eens willen weten hoe je een wilde katsoort als huisdier wilde houden, mocht je dat van plan zijn. of ben je dat niet van plan? :smile:

4. saskia

Lid geworden:
    16 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    op de zelfde manier als je prairie hondjes houd!!!

liever niet dus!!

5. Yoram

Lid geworden:
    24 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    De lynx is mijn totemdier, bijzondere mysterieuze katsoort, die lekker moet jagen in de bergen. Mag toch hopen dat die niet ergens 4 hoog op een flatje zit in nederland. Maar anderzijds zou het me niets verbazen, nog even en we zitten met een olifant naast ons op de bank, goede tijden slechte tijden te kijken.

6. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo erg is het allemaal niet.

Ik weet dat er grote katachtige zijn die, qua karakter, heel goed als huisdier gehouden kunnen worden. Eigenlijk omdat die kat van nature heel erg stinkt, wordt deze niet in huis gehouden.

Zelf heb ik , zoals jullie waarschijnlijk weten, een Main Coon. Dat is ook een kleine lynx-soort. Nu zijn er ook boskatten/lynxen die weer net een slag groter zijn dan een main coon.
    Zo is er sinds vorige jaar hier in Nederland ook weer een nieuw ras geïntroduceert: de Pixie-Bob. Directe afstammeling van de wilde Bobcat oftewel een kleine lynx-achtige.

Nu vraag ik mij dus eigenlijk gewoon af of het mogelijk is om een kleinere lynx als huisdier te houden en of dat misschien al niet gedaan wordt.

Natuurlijk zou ik het gaaf vinden om zo'n dier in huis te hebben wonen.... het liefst nog een tijger, maar ik weet dat dat niet kan, tenzij ik in de dierentuin ga wonen :grinning:

Jaren geleden heb ik iemand gekent die een aap thuis had. (Dit is trouwens helemaal verkeerd afgelopen. zielig voor de aap, maar 'net goed' voor die gozer) Mensen houden ook slangen, gifkikkers of vogelspinnen. Dus misschien ook wel lynxen?
    Was eigenlijk alleen nieuwsgierig

7. kellyD

kellyD Dierenfanaat

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    als dat zo is,en het is mogenlijk,waarschuw mij even.
    ik zou best wel wat meer daarover willen weten,nu ben ik zeer nieuwschierig:wink:

8. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ik er meer over weet, zal ik dat zeker bekend maken op het forum. Ik ben zelf ook nieuwsgierig en ik vraag mij heel veel af.

Zo vraag ik mij ook af hoe het in godsnaam mogelijk is om een kat, zoals de Pixie Bob, op een legale manier te domesticeren als hij van nature van een beschermde diersoort afstamt :back:

9. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Er wordt hier niet gevraagd om een product, kickje naar katten overige.

10. sillysylvester

Lid geworden:
    16 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    het is volgens de wet verboden om een lynx te houden, maar het kan goed dat er mensen zijn met zo'n dier in de achtertuin hoor. met apen etc heb je dat ook nog steeds, en volgens mij met grote katachtigen ook. alleen zullen die het niet aan de grote klok hangen, want dan wordt hij in beslag genomen.

11. sillysylvester

Lid geworden:
    16 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    van de pixie bob weet ik niet zo veel. Maar je hebt wel een beetje gelijk. Van onze lieve coons worden ook nog steeds "wilde" uit amerika iot het bos geplukt. Dan krijg je weer foundations. Maar misschien is het hele karakter weer anders als van de lynxen...... Geen idee

12. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Over die wet is bij mij een beetje vaag, want in de (Nederlandse) wet staat dat beschermde diersoorten in gevangenschap geboren, niet verboden zijn om te houden.
    Maar om een dier in gevangenschap geboren te laten worden, moet er toch eerst iets uit het 'wild' geplukt worden. :back: :back: :back:

13. kellyD

kellyD Dierenfanaat

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    onze boa constrictors hebben ook een citesverklaring,hoewel het wel nakweek is van een 8ste en 10de generatie.
    maar het citesverklaring kan je ook zo aanvragen,het dier word door de dierenarts nagekeken en je krijgt een citesnummer.
    ik weet niet hoe dat met katachtige zit. :back:

14. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    citesverklaring??

Nooit van gehoord (zou dat volgens mij trouwens wel moeten weten, maar vooruit :wink: )

Wat houdt dat precies in?

15. sillysylvester

Lid geworden:
    16 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    dat hij een beschermd diersoort is die (dacht ik ) beperkt gehouden mag worden mits hij onder bepaalde voorwaarden voldiet (niet uiterst zeldzaam, nakweek etc) en dat is dan ook gelijk een registratie van het dier, zodat men weet wie er een heeft. Dit dacht ik hoor, zeker weten doe ik het niet.

16. kellyD

kellyD Dierenfanaat

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    eventjes een brede uitleg :wink:

CITES staat voor Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora. Het is een internationaal verdrag dat overheden hebben gesloten om te verzekeren dat de handel in wilde dieren en planten hun voortbestaan niet bedreigt. Op dit moment vallen er zo’n 5000 soorten bedreigde dieren en 25.000 bedreigde planten onder CITES. Met inmiddels 160 aangesloten landen is CITES een van de oudste (1975) en meest succesvolle natuurbeschermingsverdragen ter wereld.

Elke tweeënhalf komen vertegenwoordigers van de aangesloten landen bijeen om te bespreken in welke dieren en planten helemaal niet mag worden gehandeld en voor welke soorten - meer of minder - strenge regels moeten gelden. Die soorten komen op de bijlagen van het verdrag te staan. Op CITES bijlage I staan dieren en planten waarin handel op commerciële basis verboden is. Voor de soorten op CITES bijlage II gelden vergunningen die moeten garanderen dat de handel in deze dieren en planten niet bedreigend is voor in het wild levende populaties. Op CITES bijlage III staan soorten die in specifieke landen worden beschermd tegen de handel.

17. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is duidelijk. Dank je wel. Ga toch es op mijn werk speuren.... :confused:

Deel Deze Pagina