Losse snijtanden bij cavia. + Onderaan nog een vraag

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door tessj_13, 2 mei 2007.

1. tessj_13

tessj_13
    Expand Collapse
    Dierenliefhebber

Lid geworden:
    25 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo.

Een van mijn cavia's (Aischa) heeft zijn snijtanden helemaal los zitten en bij bekje bloed helemaal :pensive: Hij kan ook geen fruit enzo meer aanpakken.
    Ik weet niet wat ik moet doen! :pensive:
    Kunnen jullie mijn helpen?

Groetjes, Tessa

2. ~ellie~

~ellie~
    Expand Collapse
    Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Aj, dat klinkt niet goed :pensive: . Heeft hij zich gestoten, of is hij misschien gevallen ofzo? Hoe lang heeft hij dat al, is het nu net gebeurd of al langer geleden? En is hij alleen gewond aan zijn bekje of ook elders (als hij gevallen is heeft hij misschien meer wondjes)? Doet het hem pijn als je hem overal aanraakt (pootjes, rugje, buikje, hoofdje)?

Ik denk dat je het beste met je caafje naar de dierenarts kan gaan. Die kan goed beoordelen wat er moet gebeuren. Misschien kunnen de losstaande tandjes beter getrokken worden, als het erg bloedt moet er misschien iets gehecht worden et cetera. Ook kan de dierenarts een goedwerkende pijnstiller geven; mij lijkt dat zo'n verwonding best flink pijn doet en dat is niet fijn voor je cavia.

Voorlopig zal je caaf niet goed kunnen eten. Je kunt proberen of hij, als je het eten in heel kleine stukjes voor hem snijdt, het wel kan eten. Lukt dat niet dan kun je hem wat vloeibaar eten geven; bijvoorbeeld een papje van banaan met wat vruchtensap, of een potje fruithapje-voor-babies uit de winkel. Lukt dat ook niet dan kan het zijn dat je voorlopig moet dwangvoeren. Dat betekent dat je hem helpt met eten door met een spuitje of pipetje vloeibaar voedsel in zijn bekje te spuiten.

Maar het belangrijkste nu is dat je met hem naar de dierenarts gaat, om te laten bekijken wat er met de tandjes moet gebeuren, en vraag om een pijnstiller voor je caafje. Het is prettiger als hij geen pijn heeft, plus hij zal dan eerder geneigd zijn toch een hapje te eten omdat het dan geen pijn meer doet, en eten is belangrijk.

Heel veel beterschap voor je cavia! Hou je ons op de hoogte?

3. tessj_13

tessj_13
    Expand Collapse
    Dierenliefhebber

Lid geworden:
    25 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Hij is niet gevallen en ik zou eigenlijk ook niet weten waar hij zich aan zou hebben gestoten..
    Gister avond was er nog niks aan de hand en pakte hij zijn komkommer nog gewoon aan.
    Maar vanochtend wou mijn moeder de cavia's wat fruit geven maar hij pakte het eerst niet aan.. Daarna wou hij het aanpakken maar begon hij opeens keihard te piepen.
    Voor zover ik kan zien bloed alleen zijn bekje :wink: En hij lijkt ook alleen pijn te hebben aan zijn bekje :wink:
    Ik zou even aan mijn ouders vragen of ze de dierenarts even willen bellen.
    En ik zou even kijken of hij al wat wil eten :wink:
    En ik hou jullie op de hoogte :smile:

4. ~ellie~

~ellie~
    Expand Collapse
    Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschin heeft hij gevochten met de andere cavia's? Hoe dan ook, dat het bloedt, pijn doet, hij niet kan eten, en er tandjes los zitten lijkt me niet in orde, dus een bezoekje aan de dierenarts lijkt me echt het beste. Wel fijn dat hij verder nergens last van heeft!

5. tessj_13

tessj_13
    Expand Collapse
    Dierenliefhebber

Lid geworden:
    25 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Het kan zijn dat hij vannacht heeft gevochten met zijn broertje want zijn broertje is vrij dominant tegenover andere cavia's.
    En we hadden een afspraak gemaakt bij de dierenarts.. Maar we willen hem net in een vervoersbakje doen maar we zagen helemaal geen tanden meer. De tanden zijn er dus uit. Toen hebben we de dierenarts gebeld en die zei dat we dan niet meer langs hoefden te komen omdat hij de tand er toch uit wou trekken. :wink:
    Dus volgens mij is het probleem opgelost :smile: Maar ik had nog een vraag: Kan hij nou nog wel dingen zoals komkommer enzo eten?

6. ~ellie~

~ellie~
    Expand Collapse
    Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat moet je uitproberen. Als hij helemaal geen snijtanden meer heeft zal het afbijten van stukjes voer heel moeilijk worden, dus ik denk dat je dan gewoon de rest van zijn leven zijn eten in kleine stukjes moet snijden voor hem.

Wat hij wel en niet kan eten is een kwestie van uitproberen. Qua hardheid van het eten en qua formaat stukjes wat hij aankan.

Let wel op dat hij goed blijft eten. Als hij nu écht niet wil eten heeft hij teveel pijn, dus dan kun je beter toch een pijnstiller voor hem halen. Ook later moet je zorgen dat hij een goed dieet houdt, dus niet alleen zacht fruit maar ook brokjes en wat hooi (evt fijngesnede). Een cavia kan niet zijn hele leven leven op stukjes komkommer :wink: . Dat zal dus even puzzelen zijn voor jullie eruit zijn hoe dat het handigste lukt. De komende dagen zal het flink wennen voor hem zijn dus geef hem maar lekker zachte dingetjes zoals banaan, en in kleine stukjes. Maar op den duur moet hij ook andere dingen gaan eten!

Heeft hij trouwens helemaal geen snijtanden meer? Boven en onder? De tandjes van cavia's groeien normaal hun hele leven door, en slijten af door het knagen zodat ze niet te lang worden. Als hij nu wel nog een snijtandje heeft maar het tegenoverstaande tandje is weg, dan is de kans heel groot dat die overgebleven tand veel te lang gaat worden. In dat geval moet je ze door de dierenarts regelmatig laten bijslijpen. Ook is het mogelijk dat de tandjes naast het 'gat' scheef gaan staan en daardoor verkkeerd groeien. Ook in dat geval: regelmatig laten bijhouden door de dierenarts. De komende tijd moet je dus elke week even zijn tandjes checken om te kijken of het er nog netjes uitziet allemaal.

Overigens kan het zijn dat de tandjes weer teruggroeien, als ze niet met wortel en al zijn losgekomen. Ook in dat geval: bijhouden of het niet scheef groeit!

7. tessj_13

tessj_13
    Expand Collapse
    Dierenliefhebber

Lid geworden:
    25 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet in ieder geval dat hij banaan wel wil eten. Dat heeft hij net namelijk nog gehad :wink: Hij lijkt er verder niet echt pijn aan te hebben en hij zat net ook weer bij zijn gewone voer.
    En alleen zijn snijtanden boven zijn weg. Onder heeft hij ze nog wel :wink:
    En de tandjes controleerde ik sowieso al regelmatig dus dat word geen probleem :smile:
    En stiekem hoop ik wel dat zijn tandjes nog weer terug groeien :wink: Want ik denk dat dat voor hem ook een stuk makkelijker is.. Maar goed we zullen zien.

8. Plumeau

Plumeau
    Expand Collapse
    Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    72
    Tandproblemen kunnen ontstaan door vit C gebrek. Het verschilt van cavia tot cavia hoeveel vit C ze nodig hebben, dus voor de zekerheidheid zou ik hem extra geven (bijv. 1 per dag van Roter).

Qua hooi heb ik goede ervaringen met de voorgesneden 1 kilo pakken (Puik geloof ik). Die sprietjes waren voor mijn konijn kort genoeg om zonder snijtanden te eten. Groenvoer moest ik hem voorgesneden aanbieden. Denk eraan dat de kiezen bij cavia's ook nonstop doorgroeien, dus echt 'maalvoer' moet gestimuleerd blijven worden.

Ik duim dat de tandjes mooi recht teruggroeien :ok:

9. aphro_ruled

aphro_ruled
    Expand Collapse

Lid geworden:
    3 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet dat hier een occasioneel afgebroken bovensnijtand van het vechten wel weer bijgroeide. Dus als ze niet met de wortel mee zijn uitgevallen heb je veel kans dat ze gewoon teruggroeien. Maar intussen dus de ondersnijtanden in het oog houden. :wink:

10. tessj_13

tessj_13
    Expand Collapse
    Dierenliefhebber

Lid geworden:
    25 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou het gaat opzich goed met Aischa :smile: Hij heet alles gewoon zijn voer enzo. Fruit maken we in kleine stukjes en dat eet hij dan ook zonder enige moeite :smile:
    Dus dat zit allemaal wel goed :wink:
    Maar nu is hij steeds aan het niezen :confused: En onder zijn neusje is het vochtig zeg maar dus ik denk dat hij verkouden is.
    Ik vroeg me af of dit ook ernstig is en of ik er ook iets tegen moet doen of dat het vanzelf weer over gaat.
    Hij staat verder niet op de tocht dus ik heb geen idee hoe hij verkouden is geworden.
    Mijn arme stumper :wink:

11. tessj_13

tessj_13
    Expand Collapse
    Dierenliefhebber

Lid geworden:
    25 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    We gaan maandag met hem naar de dierenarts.

12. Plumeau

Plumeau
    Expand Collapse
    Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    72
    Ik zou vandaag al bellen en aan AB beginnen.

Mijn konijn Tambo ben ik verloren aan een ontsteking bij de tanden :pensive: Hij ging enorm snotteren (wit snot) en is er letterlijk in gestikt (ondanks AB, neusdruppels en dergelijke).

Heel veel beterschap voor je caafje!!!

Laden...

Deel Deze Pagina