Lease paard!!

Discussie in 'Paarden' gestart door Marcha, 19 jul 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Sinds enige tijd ben ik weer van plan om mijn oude hobby paardrijden weer op te pakken. Alleen niet op een manege, van kleins af aan heb ik dat nooit zo leuk gevonden. Ik miste daar de vrijheid en hoe andere de paarden soms behandelden kon ik echt niet aanzien... Nu kwam ik pasgeleden met iemand in contact die in de omgeving van Roosendaal een adresje wist waar je paarden kon leasen. Gister heb ik met de eigenaar van de paarden gesproken en vadaag ben ik er wezen kijken. Het was daar dus ontzettend gaaf :smiley: ! Het was overigens een stoeterij die bestond uit zo'n 25 paarden waarvan er een stuk of 6 te lease waren. Het was daar ontzettend groot, in ieder geval groter als de gemiddelde manege, en heel erg luxe. Alle faciliteiten waren er aanwezig, zelf een kantine :flushed: Met een lease paard mag je overigens alles doen wat je wilt, het is in principe gewoon jouw paard. Je bent ook de enige die op het paard rijd en het verzorgt. Verder betaal je gewoon een bedrag per maand (de huur), betaald het bekappen, enten en na een tijdje het tuig en verder is de rest voor de wettelijke eigenaar.

Na heel veel gevraagd te hebben en rondgekeken te hebben heb ik besloten dat ik er voor ga. Morgen moet ik nog even het een en ander doorspreken en een contract tekenen en dan ben ik waarschijnlijk dus in het bezit van mijn eigen lease paardje!! :smiley: Ik ben zo ontzettend blij dat ik weer opnieuw kan beginnen met mijn hobby :smiley: :smiley: Pat en ik zijn vandaag na het bezoek meteen naar de eerste beste ruitersportzaak gereden om daar weer wat spullen aan te schaffen :smile: Dat was overigens geen pretje met het weer van vandaag zeg, rijbroeken passen :flushed: :confused: Ik paste er haast geen een met dat plak weer :stuck_out_tongue_winking_eye:

Morgen heb ik er in ieder geval om 13.00 een afspraak. Wanneer ik weer terug ben, zal waarschijnlijk laat zijn want ik ga eerst lekker rijden etc. zal ik jullie alles vertellen :smiley:

2. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Wat leuk voor je!
    Best wel raar, in sommige delen van het land moet je betalen om het paard van een ander te berijden en verzorgen, en in andere delen hoef je niks te betalen of krijg je soms zelfs betaald.

Bij ons iig wel, ik reed en verzorgde voordat ik mijn eigen paard had paarden van andere mensen en hoefde daar niets voor te betalen, bij sommigen kreeg ik ervoor betaald.

Je kan het van twee kanten zien opzich.

Iig heel veel plezier en laat horen wat voor knollie je hebt :wink:

3. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is inderdaad zo, ik heb zelf jaren geleden ook eens een verzorg paard gehad en daarvoor betaalde ik ook niets. Het verschil met een lease paard is wel dat het in principe jouw paard is, ik ben er dus compleet vrij mee wat ik er ook mee wil doen. Daarnaast ben ik de enige ruiter en de enige die hem, in dit geval een haar :wink:, verzorgt. Daarnaast is het bij een verzorgpaard ook maar afwachten of je altijd kan komen wanneer jij dat wilt, dat was bij mij in ieder geval het geval.

Mede omdat ik eigenlijk dus niet meer op een manege wilde rijden en aangezien ik vanaf nu toch minstens een paar keer per week wil rijden, is dit voor mij gewoon de beste optie. Ik heb zelf altijd al een eigen paard willen hebben maar aangezien ik me dat financieel niet kan veroorloven ben ik hartstikke blij dat ik deze mogelijkheid heb gevonden :smile: Nu heb ik in principe toch mijn eigen paardje, net als een lease auto eigenlijk. Ik moest overigens wel ff aan het idee wennen, een paard leasen... Lijkt zo raar aangezien we het wel over een levend wezen hebben :stuck_out_tongue_winking_eye:

4. jetje

Lid geworden:
    7 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik kom zelf ook uit de omgeving Roosendaal. Waar is deze stal eigenlijk? Ik wil wel weer paardrijden, maar heb ook geen zin in manegelessen. Ik ben dat kinderachtige gedoe een beetje ontgroeid.
    groetjes
    Jet

5. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nouja, zo denk ik zelf niet over maneges :confused: ....ik kan wel zeggen dat ik de basis er toch wel goed heb geleerd... :confused: Het enige wat ik ''tegen'' maneges heb, en dan heb ik het niet over alle maneges hoor :wink:, is dat er soms heel weinig toezicht is. Hele jonge kinderen lopen soms door de stallen te banjeren en behandelen de paarden niet altijd naar behoren. Daarnaast vind ik het fijn om vaak op hetzelfde paard te rijden, op die manier kun je echt een band opbouwen en echt een ''team'' gaan vormen. Dit gaat helaas vaak niet op een manege.

Er zijn op het moment geen paarden meer te lease, 5 paarden zijn al in de lease en een paard staat momenteel vast als optie voor degene van wie ik het adres door gekregen heb :wink: .

6. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Gister had ik om 13.00 een afspraak om de contracten te ondertekenen, maar aangezien de eigenaar tussentijds weg moest vanwege zijn werk kon het pas om 16.30 :pensive: . En wat duurde die uren toch lang zeg :confused: ! Maar goed, geduld is een schone zaak dus heb ik rustig gewacht tot 16.30 :innocent: Eenmaal aangekomen hebben we nog even het contract doorgesproken en vervolgens was ik dus officieel de leaser van Pamela, een Welsh Cob van 12 jaar :smiley: . Aangezien er rond 17.00 geen van de leasers of eigenaren aanwezig waren zijn Pat en ik maar naar huis gegaan om later die avond terug te komen. Om 20.15 zijn we dus nog een keer geweest om te kijken of er nu wat meer mensen waren om kennis mee te maken. Gelukkig was het nu wat drukker en heb ik er ook al een aantal mensen ontmoet :smile: Iedereen was hartstikke aardig en van alle kanten werd me meteen hulp aangeboden om er weer even in te komen :smiley: .

Nou, nadat ik Pamela had gepoetst etc. ging ik dan eindelijk weer eens rijden. Nou, lekker ging het niet echt :wink: Ik had vreselijk veel moeite om mijn benen aan haar te houden, als gevolg viel ze constant terug in stap :pensive: Het leek wel of ik in de jaren mijn benen nooit op die manier heb gebruikt waardoor het me nu heel veel moeite koste om ze te gebruiken. Ook mijn voeten hield ik echt verkeerd, met mijn tenen naar buiten gedraaid... Maarja, wat verwacht je na zo'n tijd niet meer gereden te hebben :wink:

Gelukkig kan ik nu zo vaak rijden als ik wil en dan zal het beetje bij beetje iedere keer wel wat verbeteren. Mocht iemand wat goede tips hebben om het een en ander wat sneller weer aan te leren (bijvoorbeeld een tip waardoor ik mijn been er wel fatsoenlijk aan kan houden :wink: ), of waar ik bijvoorbeeld in het bijzonder op moet letten hoor ik dat natuurlijk graag :smiley: Ik voel me nu de hele dag al een stijve hark, zo'n ontzettende spierpijn heb ik :confused: Maar goed, ik moet er wat voor over hebben toch? :wink:

7. sjaan

Lid geworden:
    13 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    Misschien een paar lessen nemen? gewoon om er weer ff in te komen maar dan met hulp.
    Les hebben vind ik zoiezo wel ok. Blijf je (en je paard) een beetje fris en gehoorzaam.
    Als je vroeger goed kon rijden heb je het volgens mij zo weer onder de knie...beetje spieren kweken enzo.
    :laughing:
    wel leuk dat je weer kunt rijden!
    ik zou het ook niet meer kunnen missen hoor.

veel plezier en succes!

8. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Lessen nemen wou ik zowiezo al doen :smiley: Ik was eigenlijk ook al van plan om mijn schoonzusje te vragen om mij les te geven, zij kan echt heel goed rijden :flushed: Ze reed eerst altijd renpaarden :smile: Daarnaast zijn er op de stoeterij ook veel meiden aanwezig die vergevorderd zijn, daar zal ik vast ook nog een hoop van kunnen leren :smile:

Als ik eerlijk ben heb ik me eigen nooit goed kunnen noemen. Op de maneges waar ik vroeger reed was ik meer een Penny meisje, wel altijd lief voor de paarden hoor maar luisteren was niet mijn sterkste kant zeg maar :blush: Maar goed, da's dan ook van mijn 7e tot mijn 11e Daarna heb ik 1,5 jaar een verzorgpaard gehad waarbij ik alles op mijn eigen manier deed, dat paard, een dikke fjord :wink:, had alleen voor het karretje gestaan. Wel een hele ervaring hoor dat wel, maar je leert jezelf op die manier ook een helehoop verkeerde dingen aan :confused: . Na 1,5 jaar ben ik daar gestopt en ben ik weer opnieuw bij een manege gaan rijden. Toen heb ik wel beter leren rijden, zeker door de goede intructeur die we daar hadden. Daarna heb ik helaas moeten stoppen vanwege de ziekte van pfeiffer :pensive:

Nu wil ik dus als het ware een nieuwe start maken en er gewoon echt serieus aan werken. Ik ben inmiddels natuurlijk ook wat ouder geworden en ik wil er nu gewoon echt voor gaan :smiley:. Natuurlijk moet ik nog een hoop leren, maar ik hoop in ieder geval wel weer heel snel de basis volledig onder de knie te hebben :smile:. En ik vind het daarbij hartstikke fijn dat ik Pamela helemaal voor mezelf heb, ik hoop dan ook dat we snel een beginnend team'pje zullen vormen :wink:

9. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Wat tof een welsh cob!Moet wel lekker zitten :wink:

Tja, je moet er gewoon weer inkomen, dat heb ik al als ik een paar weekjes niet heb gereden, komt vanzelf wel weer, probeer eerst weer lekker te zitten voor jezelf, en dan echt aan je houding gaan werken.

Zolang je eerst niet lekker zit, zal je houding ook niet gaan omdat je dat automatisch verstijft of juist verslapt.

Ga lekker in het zadel zitten, probeer de bewegingen van je paard aan te voelen.
    Jullie moeten elkaar ook nog leren kennen, jij het paard en zijn reacties op jouw hulpen, het paard jou en jouw reactie op haar manier van doen.

Suc6 ermee, het komt wel weer, ik ga er niet vanuit dat je volgende week de wereld cup moet winnen dus doe het rustig aan en laat je niet opjagen.

10. Laura

Laura Dierenkenner

Lid geworden:
    24 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben jaloers zeg :wink: Ik wil ook zo graag weer gaan paardrijden. Maar ik hou niet van maneges. Ik was vreselijk gehecht aan een paard en verzorgde die ook bijna elke dag. Toen ben ik een tijdje depri geweest en kwam niet meer. Toen ik weer wou komen, hoorde ik dat hij verkocht was en er dus niet meer stond :cry: Ik heb nooit afscheid van hem kunnen nemen en ik mis hem vreselijk. Sindsdien hou ik niet zo van maneges.

Een eigen paard kan ik onmogelijk betalen. En mijn vriend houdt totaal niet van paarden, dus om zijn hulp hoef ik niet te vragen en niet te rekenen. Verder heb ik maar 1 vriendin die gek op paarden is. Maar die heeft het altijd te druk met haar vriendje :wink:

Ik hoop ooit een eigen paard te krijgen of net zoals jij een leasepaardje. Heerlijk buitenritten maken en heerlijk paardrijden en vertroetelen en poetsen. Dat mis ik zo erg. En dat gehinnik als je hem roept :cry:

11. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Laura, zijn er geen paarden bij jouw in de buurt?
    Kun je niet gewoon eens langs gaan en vragen wat ze met die paarden doen en of jij er een kan verzorgen/rijden?
    Of plaats een advertentie waarin je je ervaring beschrijft en dat je op zoek bent naar een paardje.

Als je nou wat dichter bij woonde had ik gezegd : kom maar langs, maar denk niet dat dat haalbaar is voor je

12. Laura

Laura Dierenkenner

Lid geworden:
    24 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben ooit eens alle boederijen in de omgeving afgegaan voor een verzorgpaardje. Maar overal krijg je hetzelfde te horen. Ze worden al verzorgd of ze hebben gewoon niemand nodig. En het is randstad hier. Dus veel heb je niet in de buurt. Alleen maar maneges.

helaas...

13. jetje

Lid geworden:
    7 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Even over het kinderachtige gedoe waar ik het over had:
    De laatste Manege, waar ik overigens 5 jaar heb gelest, was eigenlijk meer een pensionstal met een tiental manegepaarden. Op deze manege werd tevens ook heel erg veel geroddeld over alles en iedereen en omdat ik bevriend was met een aantal pensionklanten was ik ook 'slachtoffer'. Hier heb ik dus geen zin in. Aan de instructeur was de laatste tijd te merken dat hij zijn tijd aan het uitzitten is daar. Hij loopt tegen de pensioengerechtigde leeftijd aan. Verder niets negatiefs over hem, want hij kon wel tegen een geintje.

Verder heb ik wel een positieve ervaring met een leasepaard hoor. Ik heb ooit een lieve merrie mogen rijden in de Wouwse Plantage bij een boer die een aantal stallen verhuurde. Die merrie was ook van hem. Helaas heb ik een ongeluk gehad (op stenen vloer gevallen, plat op de rug. Paard is ong. 1.76.) met deze merrie. Dit was in 1998. Ik ben in 2002 teruggeweest en nu had die boer er zelfs een complete binnenbak bijgebouwd. De zaken gingen heel goed. Dat half jaar heb ik meer geleerd dan op die manege waar ik 5 jaar heb gereden. Die merrie had hij trouwens niet meer hoor. Ze had toen al een fantastische leeftijd van ongeveer 16 of 17. Het schijnt dat ze nu ergens lekker in de wei staat, maar deze info is meer dan een jaar oud.

Marcha, veel succes met je paardje. Binnen no time rij je beter als voorheen.

Groetjes
    Jet

14. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Zeg Marcha, hoe gaat het nu eigenlijk met je leasepaardje?Het gevoel alweer wat onder de knie?
    En wanneer komen de foto's want we zijn natuurlijk wel nieuwschierig wat voor beessie je nou onder je kont hebt! :wink: :smiley:

15. Laura

Laura Dierenkenner

Lid geworden:
    24 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    hahahahaha... We willen heel veel foto's zien! :grinning:

16. xxappiexx

Lid geworden:
    29 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    wat leuk voor je dat je een lease paard hebt gevonden, het rijden zal over een tijdje ook wel stukken beter gaan denk ik!

Laden...
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina