landschildpad loopt los in huis

Discussie in 'Reptielen, amfibieën en insecten' gestart door Wiskej, 15 mrt 2009.

1. Wiskej

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Iemand die ik ken heeft een griekse landschildpad, die al 60 jaar is.
    hij loopt rond in huis en heeft geen terrarium.
    als eten krijgt hij sla, groenten, fruit... tijdens zijn winterslaap slaapt hij onder de zetel.
    nu vroeg ik mij af... is het goed voor een schildpad om los in huis te lopen? omdat dat zijn natuurlijke omgeving niet is. heb je een vergunning nodig om een landschildpad in huis te houden?
    in de zomer mag hij vaak in de tuin loslopen.

2. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik snap je vraag helemaal, maar je moet het zo bekijken: Een schildpad houden in een mooi (natuurlijk) ingericht terrarium lijkt misschien natuurlijker, maar zo´n beestje heeft in het terrarium maar hele beperkte bewegingsruimte, en landschildpadden worden erg groot. Wat dat betreft kan je bij huisdieren dus al moeilijk spreken van hun natuurlijke omgeving. Het is dan beter voor het beestje om lekker de ruimte te hebben.
    Voor zover ik weet heb je geen speciale vergunning nodig om een landschildpad in huis te houden. Wel zou het kunnen zijn dat je voor bepaalde bijzondere soorten een vergunning nodig hebt om hen aan te schaffen, maar daar weet ik het fijne niet van.

3. Nouzie

Lid geworden:
    14 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor alle landschildpadden heb je een vergunning nodig. Zo niet, dan ben je hem kwijt als de DB erachter komt.
    Dit omdat mensen steeds meer schildpadden 'smokkelen' om er een leuk huisdier aan te hebben.

Dat het beestje in huis loopt is helemaal niet erg. Zoals je zegt komt hij in de zomer buiten, dan is het ook de beste temperaturen voor ze om buiten te zijn en lekker te kunnen zonnen :ok:

4. nielo

nielo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    12 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Een landschildpad hou je in een terrarium en buiten in een buitenverblijf.
    Dat is stressvol en kan hij ziek worden,maar ja als dit al zo,n 60 jr gaat :confused:

5. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    Mijn opa en oma hebben altijd al hun landschilpadden buiten in de tuin in de zomer, de tuin is afgezet maar verders kunnen ze gaan en staan waar ze willen en regelmatig komen ze ook binnen in huis kijken, in de winter zijn ze altijd in huis, ze zijn nu 54 jaar ( met hun trouwen gekregen).
    Wel hebben ze 1 lamp hangen voor warmte en ze kunnen dus zelf kiezen of ze daar onder gaan liggen.

Laden...

Deel Deze Pagina