koudwatervissen

Discussie in 'Vissen' gestart door vissenlovertje, 4 aug 2011.

1. Bassetje

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik werk in een dierenwinkel (zonder daar verder over uit te willen breiden).

Wij geven onze klanten steeds de volgende raad.

Plaats uw aquarium op een stabiele en stevige ondergrond. Spoel alle decoratie, stenen en planten goed af en vul hiermee uw aquarium. Laat deze nu 3 à 4 weken draaien zonder vis (i.v.m. bacteriehuishuiding).
    Laat na deze periode uw waterwaardes testen zodat je geen vissen gaat aanschaffen die in uw aquarium niet kunnen leven. Dit gaat al een hele teleurstelling tegen.

Als uw waterwaardes gekend zijn kun je volgende doen. Ofwel ga je ermee akkoord en plaats je vissen die in deze waardes kunnen leven. Ofwel ga je u waardes aanpassen zodat je er de vissen die je wil in kan huisvesten. Denk wel dat je bij de laatste werkwijze dit elke keer je ververst (om de 3 weken) moet doen.

Nu naar de vissen. Wij adviseren de klanten meestal om na voorgaande werkwijze 1 groepje van 6 à 10 (afhankelijk van de grote van uw aquarium) aan te schaffen. Na 1 week laat je u water opnieuw testen zodat we kunnen zien of alles nog goed gaat.
    Indien alles ok is kun je opnieuw een schooltje toevoegen aan uw aquairum. En we wachten weer een week. Na deze week best even terug water testen, als alles goed is kan je uw ruitenkuisers en bodemkuisers gaan toevoegen aan uw aquarium.

Zo ga je week na week verder tot uw aquarium volzet is zoals jij het wil. Een gouden regel is wel 1 cm. vis per liter water. In een aquarium van 60 liter kunnen dus bv. 3 otocinclussen zitten (bodem- en ruitenkuiser) en 12 guppy's.

2. Sjalot

Lid geworden:
    30 jul 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou juist alleen mannetjes guppen nemen. Ze zijn mooier en verdragen elkaar goed. Je heb dan ook niet het probleem van steeds nieuw grut.

3. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Als jij je vissen eerst 2 weken in quarantaine zet en ze sterven na deze periode zal de viswinkel je visjes niet terugbetalen hoor.

Ik zelfs niet beginnen met 6 tot 10 vissen.
    Eerst je aquarium 3 weken laten indraaien. Zelf zou ik beginnen met 3 of 4 visjes (natuurlijk niet als het over schoolvisjes gaat) maar bijvoorbeeld enkele platty's of xipho's, deze zijn redelijk sterk en koop gedurende enkele weken geen visjes bok. Daarna koop je enkele kuisers of een kuiser en visjes. Ik koop maximum 10 visjes in 1 keer. (Maar nooit om te beginnen).
    PS: als je nieuwe echte plantjes koopt ben je ook best om je aquarium te behandelen tegen de slakjes als je ze plant.

4. Bassetje

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Iedereen heeft zijn eigen werkwijze, welke juist is laat ik in het midden. Ik heb echter op al die jaren dat ik het doe nog nooit problemen gehad.

ik heb nog nooit 1 (nieuwe) vis in quarontaine gehad, ik doe ook NOOIT medicatie in mijn bak ter preventie van ziektes.

Dat is niet nodig en leidt enkel maar tot resistentie tegen medicatie's. Bij levendbarende vissen doe ik wel elke maand 3gr. keukenzout (zonder jodium)/ 5 liter aquariumwater. Dit leidt tot gezondere vissen.

Je moet echter wel opletten, er zijn vissen die absoluut geen zout verdragen zoals neons en corydorassen bv.

5. Aeruna

Aeruna Speurneus

Lid geworden:
    4 okt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Mja, ik ga sowieso de visjes in quarantaine blijven houden voordat ik ze bij de rest zou zetten. Ik ga ze ook in 1 en dezelfde winkel halen en uitleg vragen aan de winkelier. Nu dat ik weet dat ik ze maar bij stukjes en beetjes mag toevoegen, zal ik daar ook raad bij vragen.
    Ik wist wel al dat ik het aquarium eerst een tijdje gerust moet laten voordat ik er visjes inzet :smile: Toch bedankt voor de tips, ik zal zeker om meer raad komen vragen als ik er effectief terug mee begin (over een maand of 3 wanneer we verhuisd zijn)

6. nielo

nielo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    12 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit vind ik een gevaarlijke opmerking..

Je gaat in godsnaam toch geen nieuwe vissen in een gezonde draaiende bak doen?? :thumbsdown:
    Meeste kans dat een vis uit de winkel wat heeft,hoeft niet maar het kan.
    En dan moord je je hele bak ermee.
    Bereik je daarmee wat?
    Nee,eerst even apart houden en dan pas erbij doen.
    Dan zorg je even voor een tydelijke 2e bak.
    Het is en blijft een risico om zo even een vis erbij te doen, gaat een hele tijd goed maar op een dag :notes:
    Ik heb het ook 1 keer gehad... :eyes:
    Door schande en schade leer je helaas.

7. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Als je er direct product tegen de ziekte in doet valt dat niet voor

8. Bassetje

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Pff, van mensen zoals jij word ik zo moe hé. Neem jij anti biotica als je voor de eerste dag naar school gaat, daar zijn ook nieuwe mensen! Op uw werkwijze heb je binnen 5 jaar geen enkel medicatie meer dat nog effectief is.
    Prventief medicatie in een aquarium doen is het stomste en idiootste wat een mens kan doen. Als je dan eens een ziekte hebt is deze niet meer te behandelen.

Het mooiste voorbeeld is de guppy. Vroeger was dit visje niet kapot te krijgen, maar door het kweken op grote schaal waarbij continu medicatie word toegevoegd om ze zo mooi en 'gezond' mogelijk te hebben is het nu wel een hele uitdaging om dit visje succesvol te houden!

9. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Als je naar afrika ofzo gaat doe je ga toch ook een spuit halen.
    Weet heel veel mensen die bij het inzetten van nieuwe vissen uit de winkel er product in doen.
    Doe jij dat niet, dat is dan jouw zaak maar ik dat het preventief om mijn vissen huidige vissen te beschermen want ben al een paar keer thuis gekomen met een ziekte zonder dat ik het weet en toen zijn er een heleboel slachtoffers gevallen en dat wil ik niet meer meemaken

10. Bassetje

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

En is die spuit echt nodig denk je, het is omdat het verplicht is dat je ze gaat halen. moest ik naar Afrika gaan -en het was niet verplicht- zou ik geen spuit gaan halen. Enkel tegen geelzucht zou ik mij laten inenten. Dit komt hier in België namelijk ook voor.

Het kan goed zijn dat jij heel veel mensen kent die preventief medicatie in hun water doen, maar ik blijf bij mijn standpunt dat je u vispopulatie er enkel maar zwakker op maakt. Als u morgen een simpele witstipaantasting krijgt zal u dit niet meer genezen krijgen met de gewone medicatie's uit de winkel. Uw vissen gaan hier niet meer op reageren.

Even over het thuiskomen met zieke vissen, dit is mij persoonlijk nog nooit voorgevallen. En dit omdat ik enkel naar zeer bekwame aquariumwinkels ga. En als ik in een bak maar 1 dier zie dat me niet aanstaat blijven de vissen in deze winkel.

Ik heb intussen 22 jaar (met enkele korte pauze's) vissen, en ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit grote problemen gehad heb door ziekte. En dit omdat ik werk volgens de methode van mijn grootvader, in mijn familie word bijna 55 jaar aan aquarium gedaan, en dan leer je wel iets hoor.

En of je me nu wilt geloven of niet, medicatie is nodig, maar zeker niet zo vaak als de huidige generatie aquariumhouders het gebruiken.

11. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Mijn oom heeft ook al meer dan 30 jaar aquaria's en die helpt me dan ook veel met het aquarium. Ik ga ook in een ervaren winkel maar ik heb eens de pech gehad om er eentje mee te krijgen en tja dan zit je ermee in je bak, maar sinds dan kijk ik altijd naar stipjes,... voor ik ze laat vangen.
    PS: als er een bak met zieken is en ze zien het hangt er een papier op met niet te koop.

12. Aeruna

Aeruna Speurneus

Lid geworden:
    4 okt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Wel ik heb sinds een kleine week nu een 16-tal guppies (6 mannetjes, 10 vrouwtjes)in mijn aquarium zitten, allemaal gezond en actief. Ook de oude ruitenkuiser (die er al in zat toen we het huis kochten) zit erin en die is dolgelukkig met zijn grondig gekuiste omgeving (hoewel hij nu wat beter moet zoeken naar voedsel tot ik van die pilletjes gaan halen ben).
    Ik heb de indruk dat er al wijfjes zwanger zijn, dus hou ik ze in het oog zodat ik ze eventueel apart kan zetten.
    Nu heb ik net gelezen dat je minstens 3 wijfjes per mannetje nodig hebt, is dit zo? En als dit zo is, kan ik ze meteen gaan halen of beter even wachten (alsof het om een andere school gaat)?
    De platies ga ik pas over een maand halen, als ik zeker ben dat alles goed draait (en ik niet met 30+ baby-guppies zit)

13. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    ja 3 wijfjes per mannetje is goed

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. web_tiger
    Reacties:
    6
    Weergaven: