kool filter

Discussie in 'Vissen' gestart door SuuS!, 10 apr 2011.

1. SuuS!

Lid geworden:
    3 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo allemaal,
    ik heb vrijdag een 60 liter aquarium gekocht, daar zat een kool filter bij.
    Eerst gaat het water door een zakje kool en daarna door spons achtig iets.
    Is er veel verschil tussen kool? Wat zijn de voor en nadelen? Of is ditgewoon goed en hoef ik geen nieuwe erbij te kopen?
    Nog een vraag moet de filter altijd aan staan?
    En hoelang moet de lamp ongeveer aan? Wat is mooie tijd voor aan en uit?
    Alvast bedankt!

2. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    In een filter moet je altijd een laag spons, kool (liefst zo dun mogelijk=reinigd beter), en terug een laag spons.
    Kool is alleen een voordeel, vooraleer je spons en je kool in het aquarium gaat wel eventjes spoelen.
    Je filter moet altijd aan staan
    De lamp staat bij ons altijd af, alleen als de vissen eten krijgen staat ze even aan. Buiten bij het eten hoeft de lamp niet aan te staan

3. SuuS!

Lid geworden:
    3 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Super bedankt!
    In mijn filter zit ook spons dus volgens mij is het wel goed!
    Is het erg als de lamp wel langer aanstaat? Of is dat slecht?
    En hoe vaak moet ik de filter onderdelen ( spons en kool) vervangen?

4. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Als het vuil is. Meestal laat ik ze redelijk bruin worden maar dat is niet erg, de kool laten wij er in, elke keer als we de watten spoelen spoelen we de kolen ook. ALs er veel minder zwart uitkomt doen wij ze weg, ongeveer na 1 à 2 jaar
    Dat de lamp langer aanstaat is niet erg

5. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Errr, Van het eerder gegeven advies klopt er zo hier veel en daar wat geen zak van :confused: .

Verschil tussen koolstof en spons alleen, is dat de spons alleen de groffe en dus zichtbare verontreiniging verwijdert. Wat je wel in je spons kweekt is een bacteriecultuur die het tankwater ten goede komt. Sponzen worden dus NIET gereinigt maar afhankelijk van de tankgrote, na enkele weken of maanden vervangen. (wanneer ik spreek over maanden heb ik het over een tank van een meter lang)De koolstof reinigt de onzichtbare verontreiniging. Is onontbeerlijk voor een gezonde tank. De koolstof dient NIET zo dun mogelijk gebruikt te worden maar volgens de richtlijnen van de desbetreffende filter. Dat het dun gebruikt beter zou werken is wederom onzin.
    Koolstof heeft aleen maar voordelen voor het aquawater, geen nadelen.
    Koolstof blijft bij minimale bevolking to 3 weken goed, daarna is het uitgewerkt en moet het vervangen worden. Bij maximale bezetting moet je het wekelijks vervangen. Dus ja, je moet het regelmatig vervangen naargelang je bezetting.
    Ja, je moet je filter ten alle tijden 24/24 aan laten staan.
    De lampen laat je aanstaan tussen de 10-12 uur per dag, naargelang je persoonlijke voorkeur. Ik zelf heb mijn timer staan op 8.30 aan en 21.30 uit.
    Waarom zou je verlichting aan MOETEN staan? Voor de adaquate groei van je planten en het welzijn van je visjes.

Jeffrey, jou visie over koolstof en verlichting klopt voor geen meter. Het bespaart je misschien wel op korte termijn centen maar niet op lange daar de vissen niet naar behoren worden verzorgd, en zo gaat een beginnent aquarist helemaal de mist in :see_no_evil: .

6. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    ik dacht dat ze met spons watten bedoelde voor in een koolfilter. Ik vervang mijn kolen amper om het jaar en mijn aquarium blijft proper. En ik heb helemaal niet veel dode vissen en alles is gezond. Mij hebben ze altijd gezegd dat hoe dunnen de kolen zijn hoe beter ze reinigd, en dat is logisch. Ik snap niet waarom je lamp moet aanstaan, als je nep-planten hebt en je aquarium in het licht staat. Kan je mij dan misschien ook zeggen wat er verbeterd aan het welzijn van de visjes als er een lamp aan staat?

7. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

1-je hebt sponswatten en sponzen. Sponswatten dient er enkel voor dat de grove vervuiling niet in je koolstof komt te zitten. Sponzen dienen om de goede bacteriecultuur op te kweken. Je hebt grove sponzen en fijne sponzen. Op beide vestigen zich de goede bacterien. Deze sponzen mogen dus niet gereinigd worden, enkel na enkele weken tot maanden, afhankelijk van de tankgrote, vervangen worden. Grove en fijne sponzen mogen ook nooit gelijktijdig vervangen worden maar met een interval tussen beide sponzen. Je hebt ook koolstofsponzen. Die zijn gemakkelijker in gebruik en de werking is het zelfde als losse koolstofkorreltjes, juwel hanteert bijvoorbeeld koolstofsponzen.
    2-je weet niet hoe je water waardes zijn daar koolstof die naar behoren wordt gebruikt de onzichtbare vervuiling eruit haalt die jij niet kan zien. Dus het lijkt misschien proper, maar of het het ook is, is een ander verhaal.
    3-je denkt dat alles gezond is en lang genoeg leeft, maar ik heb je eerder uitlatingen horen doen waar de leeftijdsspanne die jij 'genoeg' vindt echter stukken korter is dan infeite zou kunnen of moeten zijn.
    4-wat is er zo logisch aan 'hoe dunner de koolstof hoe beter het reinigd'? De laag moet dik genoeg zijn om het water naar behoren te KUNNEN filteren. Hoe dunner de laag hoe minder adaquaat het filterd. Gelijk met bronwater dat 'gemaakt' wordt door de grond klei-lagen in Spa.
    5-een beetje fatsoenlijk aquarist heeft geen nepplanten. Neplanten kunnen zelfs schadelijk zijn voor de vissen daar ze soms scherp zijn, met schadelijke stoffen beschildert kunnen zijn en het he le maal NIETS toevoegd aan de levensvoorzieningen voor de vissen. Het dient enkel om de tekortkoming van de aquarist optisch te verbergen. Echte planten zijn nodig voor het micromilleu dat je creeert in je tank. Ze maken zuurstof aan en filteren zelfs voor een gedeelte het water. Ook dienen ze als schuilplaatsen, soms als voedselbankjes en als potentiele broedplaatsjes. Plastice planten hoef je ook niet te snoeien wat je met echte planten wel moet doen dus wederom zijn plastice planten een uitkomst voor de wanna be maar te luie aquarist.
    6-Lampen, goede lampen moeten aanstaan om plantgroei te stimuleren en ze gezond te houden. Alsook vissen hebben grote baat bij licht. Hun kleuren worden feller, de vissen zijn vrolijker en zullen beter gedijen. ELK leven heeft licht nodig, alsook visjes.
    7-lamp vs zonlicht. Zonlicht vervuild je tank, het stimuleert algengroei ten top en is regel nummer 1 (!!!) van de absolute 'NIET doen met je tank top 10'. Ook kan het je tankwater over de top verwarmen in de zomer, zodat je visjes bijna levend gekookt worden. Want als je je tank zomaar onwetend in het licht zet, neem ik aan dat je ook niet over een tankverkoeler beschikt. Er zijn er maar weinig in deze regionen die er eentje hebben.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Rissy
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    1.299
  2. stfn753
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    8.514