konijntje trekt eigen vacht uit

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Sam06, 2 mei 2006.

1. Sam06

Lid geworden:
    5 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Sinds kort trekt mijn konijn haar eigen vacht uit.
    Is dat haar wintervacht waar ze vanaf wil. Of is er iets mis?

2. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik weet het niet zeker, maar volgens mij doen (vrouwelijke)konijnen dit als ze zwanger zijn, of als ze DENKEN dat ze zwanger zijn. Als je dus zeker weet dat ze niet zwanger is, zou het misschien kunnen dat ze schijnzwanger is. Ik weer eerlijk gezegd niet of je daar wat aan moet/kan doen...

3. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Het ligt er een beetje aan hoeveel vacht, en wat ze erna mee doet.

Als konijnen in de rui zijn 'helpen' ze soms een beetje door zelf wat haar uit te plukken. Dat zie je dan her en der in plukjes door het hok liggen. Kan helemaal geen kwaad.

Als een konijn zwanger of schijnzwanger is zal ze zichzelf ook haren uittrekken, en daar een nest van bouwen. Als ze zwanger kan zijn moet je het nest laten liggen, dat kan straks de jonkies warm houden. Als het slechts een schijnzwangerschap is mag je het nest verwijderen (hoeft niet perse, maar kan wel). Als je het nest verwijdert zal de schijnzwangerschap doorgaans ook wat sneller weer voorbij zijn. Zowel tijdens zwangerschap als schijnzwangerschap kan een konijn wat knorrig en chagerijnig zijn, dat is normaal.

Soms trekken konijnen zich ook haren uit als ze erge jeuk hebben, ze proberen dan te kriebelen of pulken met hun tandjes en trekken daarbij ook haren uit. Als het lijkt alsof je konijn echt jeuk heeft (en hij zich bivj ook veel krabt), of als er rode bultjes of korstjes in de vacht ontstaan, of als er echt flinke kale plekken ontstaan, dan zou ik even bij een dierenarts laten checken wat er aan de hand is.

Als je geen jeuk of uitslag enzo constateert gevallen is het waarschijnlijk rui of schijnzwangerschap en hoef je je geen zorgen te maken. In deze gevallen zal er ook niet heel veel haar uitgetrokken worden (al lijkt dat soms wel zo als je het in het hok ziet liggen); het haar wordt meestal alleen uitgedund en er ontstaan geen kale plekken, of in ieder geval zeker geen grote.

4. Rossee

Lid geworden:
    3 jun 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Sommige dieren trekken bij zichzelf het haar eruit als ze zich vervelen is dat bij een konijn niet zo?

Laden...

Deel Deze Pagina