konijnenriempje zielig? en hoe maak ik mijn konijn tam?

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door breezer, 17 sep 2011.

1. breezer

Lid geworden:
    17 sep 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

Ik heb twee vragen:
    vraag 1 is:
    Ik heb nog redelijk jonge konijntjes, ongeveer 2 a 3 maanden:cupid: maar nu was mijn vraag, hoe krijg ik ze snel tam. Ik had al op google gekeken maar daarop stond dat je ze eerst aan hun kooi enzo moest laten wennen en dan beginnen met aaien maar ik heb ze er allang uit gehaald en nu weet ik dus niet meer hoe ik ze dan tam moet krijgen!
    vraag 2 is:
    Ik wil graag een riempje kopen voor mijn konijnen voor gewoon mee rond te wandelen maar ik weet niet of dat gevaarlijk is voor het konijn en of ze dat wel fijn vinden?

x mij :grinning:

2. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    De meesten vinden het echt leuk, je kan een tuigje kopen maar ook een bandje voor rond de hals voor kat of hond. Daarbij moet je wel opletten dat ze zichzelf niet stikken door aan de lijn te trekken.

3. leon10tje

Lid geworden:
    30 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja de meetse konijnen vinden het erg leuk maar mijn konijn moet er nog even aan wennen maar vind het niet zo erg meer.Ja vaak aaien mijn konijn is ook nog niet zo super goed tam.

4. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Houd er rekening mee dat lang niet alle konijnen van aaien houden. Sommigen kunnen er echt voor gaan liggen terwijl de anderen je juist zullen ontlopen.
    Ga gewoon bij je konijnen op de grond zitten en bied ze eventueel wat lekkers aan uit je handen (bv een brokje of groenvoer). Kijk of ze het fijn vinden om geaaid te worden. Benader je konijn vanaf de zijkant en niet van bovenaf, dat komt bedreigend over.

5. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn konijn houdt totaal niet van een lijntje: hij loopt er alleen maar aan te trekken en kan er maar niet aan wennen. Bij mijn andere konijn heb ik het niet eens geprobeerd want zij is zowiezo al erg schrikachtig.

6. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Veel konijnen houden niet van het riempje. Het lopen aan een riempje is heel onnatuurlijk voor een konijn; het is geen hond die instintcief zijn baasje graag wil volgen maar een prooidier dat snel schrikt en alle kanten ophupt. Een konijn zal niet braaf aan het riempje met je meelopen, het zal eerder andersom zijn: het konijn hupt wat rond en jij loopt er achteraan. Zorg dat je alleen daar gaat wandelen met je nijn waar geen gevaar dreigt (auto, hond, kat etc) zodat hij niet in paniek raakt.

Konijnenriempjes zijn er in allerlei soorten, zelf vind ik de harnasjes het meest geschikt. Dit zijn geen smalle bandjes maar hebben een soort lijfje van stof of van net-/gaasstof. Deze knellen minder als je konijn een onverwachte beweging maakt en tevens is de kans veel kleiner dat je nijn zich er per ongeluk uit wurmt.

Met een riempje zou ik sowieso pas beginnen als je konijn hélemaal tam is, niet snel meer schrikt en volledig aan jou gewend is. Mocht hij signalen geven het niet leuk te vinden (trekken aan het riempje, in paniek rondhuppen in de hoop aan het riempje te kunnen ontsnappen) dan zou ik het achterwege laten; niet elk konijn houdt van aan een riempje lopen.

7. isabellebelbel

Lid geworden:
    14 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ind wat Ellie zegt klopt, maar er Zijn ook konijnen die er erg van houden.
    Ik vind het beste binnen of in een ren.

8. breezer

Lid geworden:
    17 sep 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    oke, dank jullie wel allemaal!

9. Shazz

Shazz Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    mijn konijn vindt het vreselijk :') tam maken gaat vanzelf. Veel aandacht geven, veel liefde en geduld. Aan je laten wennen, ze laten zien dat je hun voert en geen kwaad doet. Maar; ook rust geven. Konijnen zijn geen knuffels en worden vaak erg knorrig als ze wel zo behandelt worden.

Laden...

Deel Deze Pagina