Konijnen samen of alleen?

Discussie in 'Discussies' gestart door MarcoG, 10 sep 2011.

1. MarcoG

Lid geworden:
    28 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Geen idee of deze discussie er al is ergens.

Maar ik merk dat veel mensen er regelmatig uitflappen; "Konijnen met ze tweeën"

Nu weet ik uit ervaring dat als je dit verkeerd doet het fout gaat. En zelfs als je het goed doet en vaker fout dan goed gaat.

En nu ben ik reuze benieuwd; waarom die tip?

EN hoe denken anderen erover?

2. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Konijnen zijn groepsdieren, dus officieel hoor je ze minimaal per twee te houden. Helaas zijn de meeste kooitjes waar ze in gehouden worden, Veelste klein en zeker voor twee. Het koppelen kan indd moeilijk zijn. Maar ja dat kan met chinchilla's ook moeilijk zijn, maar die dieren kunnen echt weg kwijnen als ze alleen zitten.

Toch zie ik ook vaak genoeg konijnen die alleen gehouden worden, die gewoon lekker bij de baasjes op de bank liggen en de hele dag lekker in huis huppelen.

Maar officieel zijn t toch echt groepsdieren, die in een mooi groot verblijf of ren horen te zitten.

3. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    In het algemeen zijn konijnen beter af met zijn tweetjes. Als je het goed doet, gaat zo'n koppeling ook meestal wel goed. Gevallen waarin het écht niet klikt tussen twee konijnen zijn uitzondering, geen regel. En konijnen die met geen enkel ander konijn te koppelen zijn zijn echt zeldzaam. Maar je moet inderdaad wel weten hoe je ze moet koppelen en ze moeten voldoende ruimte hebben.

Is een konijn alleen per definitie vreselijk zielig? Nee, dat denk ik niet. Een huiskonijn dat veel aandacht krijgt van zijn baasjes en veel afwisseling heeft in zijn leefomgeving zal heus niet direct wegkwijnen zonder vriendje. Maar een konijn dat ergens achter in de tuin staat in een saai hok en alleen maar 1x per dag eten krijgt en verder kijkt geen mens er naar om, zo'n konijn is (als het hok er groot genoeg voor is) gelukkiger met een vriendje om hem gezelschap te houden.

Als je een konijn koppelt met een asielkonijn kunnen ze in het asiel meestal helpen met de koppeling als je er zelf weinig ervaring mee hebt. Tevens kunnen ze vaak een veel betere inschatting maken van het karakter van hun konijnen dan in bijvoorbeeld de dierenwinkel (dat kan handig zijn bij het bepalen van de slagingskans van een koppeling; twee superdominante konijnen zijn bijvoorbeeld moeilijker te koppelen dan een dominante en een ondergeschikte) en mocht het écht niet blijken te klikken dan kan nieuwe nijn worden teruggebracht om te kijken of het met een ander konijn beter klikt.

Tot een jaar of tien geleden wist ik niet beter dan dat je konijnen gewoon alleen hield. Maar sindsdien is er wel een wereld voor me open gegaan. Konijnen met zijn tweetjes zijn zó leuk, je ziet ze gewoon genieten! Samen spelen, elkaar poetsen, elkaar beetje uitdagen, lekker knus tegen elkaar aan liggen slapen... Ook een konijn dat niet vreselijk zielig is in zijn eentje kan enorm opfleuren van een vriendje!

4. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb hier mijn konijn Kismo 4 jaar lang alleen gehad. Het was een echt huiskonijn, mocht altijd loslopen in zijn eigen kamertje, en als ik thuis was door de rest van de beneden verdieping. Hij was ook echt enorm aanhankelijk naar mensen toe, geen knuffel te veel. Nu was ik ook erg veel thuis, dus ik had alle tijd om hem te vertroetelen en hem te 'vermaken'.
    Tja toen ging ik weer naar school en ik merkte dat hij een beetje begon 'weg te kwijnen' en later allerlei stereotiep gedrag ging vertonen (overmatig veel wassen, graven, traliebijten en in allerlei dingen bijten.).
    Dus ik haalde een vriendje erbij, en hij leefde ineens op. Hij vertoonde zelfs konijnengedraging die ik daarvoor niet eens bij hem gezien had! En dát is waarom ik adviseer ze toch samen te houden. Ze gedragen zich ineens veel natuurlijker. Het is juist vertederend om ze samen dingen te zien ondernemen. Vooral een konijn dat angstig is aangelegd kan enorm veel zelfvertrouwen krijgen als het samen met een (noem het 'brutaler) maatje op onderzoek uitgaat.

Dat konijnen in gevangenschap niet altijd even goed gaat heeft te maken omdat wij als mens zijnde 2 konijnen bij elkaar zetten, zonder er vaak goed bij na te denken. De karakters kunnen enorm botsen als je daar niet goed op let. In het wild worden opstandige konijnen ook een groep uitgewerkt om zelf een groep te vormen of bij een andere aan te sluiten.
    Daarbij is de ruimte die wij ze geven niet in vergelijking met wat ze in het wild hebben. Helaas worden veel konijnen nog steeds te klein gehuisvest en ook dat kan tot gevolg geven dat 2 konijnen uiteindelijk gaan vechten. Ze kunnen elkaar dan niet uit de weg en worden continu met elkaar geconfronteerd.
    Ook wordt er vaak gewoon een konijn bij het andere in het hok gezet. Natuurlijk voelt zo'n konijn zich bedreigt als er ineens een wildvreemd konijn bij hem/haar in zijn/haar hok komt.
    Wat mensen ook vaak doen is te snel ingrijpen bij koppelpogingen. Rijgedrag is heel normaal, ook plukken haar kan voorkomen, dit is om de rangorde te bepalen. Mensen vatten dit vaak als vechten op en halen de konijnen uit elkaar. Bij elke nieuwe poging en te snel ingrijpen worden de frustraties steeds groter, waardoor confrontaties ook veel sneller voorkomen.
    Bij een koppelpoging moet er dan ook goed gelet worden op;
    - karakters van de dieren
    - genoeg ruimte om elkaar te ontlopen
    - op neutraal terrein koppelen zodat territoriumgedrag vermeden kan worden.
    - Niet te snel willen ingrijpen
    Het geeft absoluut geen garantie en elk konijnenpaartje heeft zijn eigen koppeltechniek nodig. En altijd is geduld het grote sleutelwoord! Maar als ze dan eenmaal gekoppeld zijn, zul je vaak merken dat het een koppel voor het leven is!

Mijn motto;
    Wat is nou mooier dan 1 konijn?
    Juist, 2 konijnen!! :grinning:

5. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Hahaha, ik had hem nog niet eerder gehoord maar ik vind dit een geweldig motto en ben het er helemaal mee eens :ok: :bow: .

6. _echidna_

Lid geworden:
    17 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    ja, ik zou ze wel met twee in een kooi doen.
    anders voelen ze zich eenzaam. Maar je moet natuurlijk wel zorgen dat het klikt.
    Idd, zoals Nonsy al zei, je kunt ze wel los laten lopen dat ze de liefde van hun baasjes krijgen. Zelf zou ik ze wel per 2 doen.

7. -Brenda

-Brenda Speurneus

Lid geworden:
    11 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    Hier op de kinderboerderij hebben we ook een groep vrouwtjes konijnen. Als er een nieuw konijn bijgezet word is het altijd een dag of twee ruzie. Daarna liggen ze gewoon bij elkaar in de zon te zonnen.

Er is maar een enkel konijn dat zich niet thuisvoelt in de groep, daarvoor zoeken we dan een nieuw thuis.

8. Konino

Lid geworden:
    11 apr 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Een groep konijnen is idd beter dan 1. Meestal kan je aan 1 konijn niet zien dat hij ongelukkig is, maar als je hem dan koppeld kan je ineens zien dat hij gelukkig is!

9. duiveltje

Lid geworden:
    26 okt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb 2 buiten zitten en 1 huiskonijnen en die is zeker niett zielig komt vaak tegen mijn aan liggen op de bank of bij onze honden buiten bij onze bobo dan (pupy)

10. Marlon

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik had ook 2 konijnen samen geprobeert te zetten maar keer op keer hadden ze ruzie.
    Heb toen een verblijf aangeschaft ( 220x180x60) maar ook toen bleven ze vechten.

Ik denk dat ik gewoon 2 konijntjes had die echt niet met elkaar overweg konden...
    Heb er nu nog 1 en die loopt vaak los in huis als de hond in de tuin zit..

Dus ik denk dat je ook wel een beetje geluk moet hebben met 2 goede konijntjes...

11. =Melissa

Lid geworden:
    11 nov 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    = Zelf heb ik ook maar 1 konijn.
    & mijn mama had vroeger ook
    altijd konijnen en zij had eerst
    1 konijn en die was heel tam
    Echt dikke vriendjes. En toen
    Kocht ze er eentje bij, & dat
    tamme konijn ging meer met
    dat nieuwe konijn & toen werd
    hij veel minder tam. :confused:

12. dierenhuisPluk

Lid geworden:
    2 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Een eenzaam konijn is geen konijn, pas wanneer een konijn samen is met een ander konijn is het een konijn.

Konijnen hebben behoefte aan een maatje en ja als je zomaar 2 bij elkaar gooit kan dat mis gaan tuurlijk, er moet wel een klik zijn dat is logisch.

Mensen hebben ook behoefte aan sociaal contact maar toch 2 voor mekaar wild vreemde mensen in 1 kleine kamer gooien deur opslot en 5 jaar laten zitten gaat ook niet altijd goed.

Je doet er goed aan je konijn als die eenzaam is mee te nemen naar een asiel en te kijken of er een goede koppel is.

13. dierenhuisPluk

Lid geworden:
    2 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Veel mensen hier zeggen een konijn alleen te hebben en het niet erg te vinden door dat bv. het konijn anders meer aandacht heeft voor een ander konijn,

Ik hoop dat mensen erbij willen nadenken dat het konijn nu levenslang eenzaam is omdat jij /julie dat willen wanneer jij/jullie vinden dat het tijd is het tijd moet maken voor jou, hopelijk zien mensen met een eenzaam konijn in dat een konijn ook graag een maatje heeft om mee te kunnen spelen en communiceren op eigen niveo wanneer het zelf wilt."

Het konijn heeft er niet voor gekozen bij zijn familie weggehaald te worden en in een kooi gestopt te worden, het minste wat wij voor hen kunnen doen is ze dan nog een sociaal leven en een beetje bewegingsvrijheid gunnen.

14. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Dat kan je van bijna elk dier zeggen. Sommige mensen hebben 1 hondje en zeggen dat deze gelukkig is en genoeg liefde krijgt, maar ik ben er van overtuigd dat als dat hondje een vriendje/vriendinnetje bij haalt dat hij veel gelukkiger zal zijn. Want liefde van een mens is niet dezelfde dan van een soortgenoot.
    Hetzelfde bij een kat, 1 katje zal bijlange niet zo gelukkig zijn als een 2 of meer katjes.

15. dierenhuisPluk

Lid geworden:
    2 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat klopt nu is het wel makkelijker gezien ik er van uit ga dat een goede honden eigenaar de hond minimaal 3x een halfuur per dag uitlaat waardoor de hond sociale contacten kan hebben evenmin dat katten zelf kunnen kiezen naar binnen of naar buiten te gaan. maar samen is altijd beter zeker ook bij honden en katten ben ik het mee eens.

16. Claudia11

Claudia11 Speurneus

Lid geworden:
    21 jan 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zelf, vind het voor het Beestje toch leuker, als hij een Vriend heeft.
    Hoe vaak je het Dier er ook uit haalt, of laat rond lopen, 2 is mijn voorkeur.
    Wij zelf, hebben ook een Konijn, 1tje.
    Deze zit samen in een Ren met Cavia's.
    Dit gaat verder prima en er is nog niks mis gegaan, dat anderhalf jaar.

Maar stel, je hebt geen Cavia's, maar alleen een Konijn...
    Vind ik het leuker, met z'n 2en.
    Maar...Da's mijn mening :innocent:

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Sjenien88
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    1.150
  2. Jolijn
    Reacties:
    18