Konijn met suikerziekte. Wie heeft er ervaring mee?

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Foetsie, 18 jul 2007.

1. Foetsie

Foetsie Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Vorige week ontdekte ik bij mijn konijn dat de omgeving van de vulva heel erg stonk, nat en opgezwollen was.
    Heb het schoongemaakt, maar toen er deze week geen verandering was, heb ik een afspraak met de DA gemaakt want ik vertrouwde het toch niet.
    Ik moest 2-3 x daags de boel schoonmaken (met Betadine), goed drogen en dan zalven.
    Ook moest ik het zaagsel/stro uit het hok verwijderen en haar op een zachte ondergrond (kleed/matje) zetten, zodat dit niet verder gaat irriteren.
    Ik had gelijk urine meegenomen (dacht aan problemen met de blaas/urinewegen of steentjes/gruis), maar uit het urine onderzoek is vandaag uitgekomen dat ze suikerziekte heeft.
    De DA zei dat dit zelden voorkwam en gaf me het advies om minder brok te voeren en meer ruwvoer en groenten te voeren. Ook raadde ze me af om brood en aardappelen te geven.
    Speciaal voer voor suikerpatienten is nog niet in de handel.
    Nu moet ik 2 weken in de gaten houden hoeveel ze drinkt en als ze goed eet en dan moet ik weer op controle komen. Er wordt dan ook weer een 2e urine onderzoek gedaan.
    Dan wordt meteen het kosten plaatje besproken, mocht ze insuline toegediend moeten krijgen.
    Heb nog een andere dierenarts gebeld, maar die zou nog verder terug bellen.
    Heb nog niets gehoord, dus zal morgen weer erachter aanbellen.
    Zelf kan ik zeer weinig info vinden, dus vroeg me af of hier nog meer leden ervaring hebben met konijnen met suikerziekte.
    Alle tips (ook wat betrekking met voeding voor suikerpatienten) is van harte welkom!

Edit: Ze eet en drinkt wel en is ook gewoon actief. Ze loopt nog steeds achter haar voerballetje aan te rollen. :wink:

Zouden knaagstaven,Rolls en zonnebloempitten trouwens kwaad kunnen? :back:
    Daar is ze nl. gek op.

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Over suikerziekte weet ik niet erg veel, maar als brood en aardappel (zetmeel --> suikers) al worden afgeraden, dan denk ik dat knaagstaven en rolls ook afvallen. In zonnebloempitten zitten niet zoveel suikers, dus dat vette snoepje lijkt me net zo (on)gezond als voorheen.

Beterschap met je patient!

3. Foetsie

Foetsie Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank je wel.
    Ik had al op de verpakking gekeken van de knaagstaven en rolls, maar daar wordt je als leek ook niet veel wijs uit.
    Er stond bv bij Rolls samenstelling:
    granen, plantaardige bijproducten, groente, suikerbietenmelasse, mineralen.
    Denk dat die suikerbietenmelasse niet zo goed is, alhoewel het in zeer kleine hoeveelheden in het snoepje zal zitten.

Bij de andere knaagsnoepjes staat bv bij Analyse eiwit 14,5 %, vet 2,9 %, as 4 %, ruwe celstof 4% en vocht 10 %. Denk dan niet dat dit weer schadelijk is. En vitamine A, D3 en E.

Bij de ene knaagstaaf crackers is volgens mij ook niet ok. Daar wordt oa vermeld koolhydraten en honing. (suiker dus)

Bij een andere cracker suiker, noten, honing dus dat wordt aan mijn cavia opvoeren.
    Eigenlijk belachelijk dat er zoveel rotzooi in zitt, want het is zogenaamd volgens de verpakking goed voor de tanden en gezond. :notes:

HOe dan ook ik voer het niet aan mijn konijn en als het op is ook niet meer aan mijn cavia. Denk wel dat er de hoeveelheid honing en suikers meevallen, maar tis beter voorkomen dan genezen.

4. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Alles waar veel koolhydraten in zitten (dus ook granen) is voor een konijn met suikerziekte niet goed. Knaagstaven en rolli's enzo zou ik dus zeker niet geven, en brood ook niet.

Let met droogvoer op dat het zo 'saai' mogelijk moet zijn; biks (saaie groene brokjes) is beter dan gemengd voer omdat in gemengd voer ook granen en soms ook suikers (in de gekleurde brokjes) zitten, en in biks veel minder. Sowieso geldt: vooral heel veel hooi voeren, dat is belangrijker dan de brokjes!

Zonnebloempitjes zijn wel erg vet en daarom dus eigenlijk niet zo gezond voor konijnen, maar omdat veel andere extraatjes afvallen kun je denk ik de zonnebloempitjes wel gewoon blijven geven. Je kunt ook eens kijken of je konijn misschien smaakjeshooi (pepermunthooi, paardebloesemhooi, kruidenhooi etc) of verse kruiden (peterselie, basilicum, kervel etc (GEEN bieslook!)) lekker vindt. Veel konijnen vinden dit net zo lekker als konijnensnoepjes uit de winkel en 't is een stuk gezonder, zeker voor een nijn met suikerziekte.

Heeft de DA nog iets gezegd over groente en fruit? Ik kan me zo voorstellen dat bijvoorbeeld wortel en banaan minder geschikt zijn nu dan bijvoorbeeld andijvie ofzo?

Hopelijk lukt het om een zodanig voedingspatroon te vinden dat insuline misschien niet nodig is. Veel beterschap voor je nijn!

5. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Lastige kwestie hoor!
    Ik denkd at je ook moet uitkijken met fruit waar veel suiker in zit zoals appels, wortel peer... Een winterpeen kan bijvoorbeeld wel, daar zit haast geen suiker in, en ook komkommer is lekker sappig, maar bevat haast geen suiker.

Gaf je je konijn echt aardappelen? :flushed:
    Het is familie van de nachtschade, en dat is lichtelijk giftig voor konijnen.

Misschien zou je ook nog contact kunnen opnemen met de dierenkliniek wilhelminapark in Utrecht. Daar zijn ze heel ver op het gebied van gezondheid bij konijnen. Wie weet hebben hun een dieet voor je konijn ?

6. Foetsie

Foetsie Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor de tips.
    Mijn konijn kreeg af en toe eens een gekookt aardappeltje.
    Ook heel af en toe een beetje gekookte rijst.
    Ik heb mijn voerschep afgemeten.
    Ze krijgt helemaal niet zo veel brok.
    Ze kreeg nl. 2 eetlepels Russel Rabbit brokjes per dag.
    's Avonds kreeg ze dan een beetje groenvoer en af en toe en stukje brood.
    Wortels lust ze niet, wat groenvoer betreft is ze best een kieskauwer.
    Ze eet het wel, maar niet veel.
    Omdat ze niet op stro mag zitten heb ik een balletje hooi en een balletje met stro gevuld en vanmorgen wat slamix gegeven.
    Het voer heb ik verminderd met een half bakje, dat is dus 1 eetlepel.
    Het drinkbakje had ik gisteravond vervangen door een drinkfles, zodat ik er controle op heb wat ze drinkt.
    Ze gebruikt haar drinkbakje nl.ook als voeten was badje.
    Ja echt ze tikt er een paar keer met haar pootjes in en dan gaat ze haar pootje wassen. :innocent:
    Vanmorgen had ze nog niet gedronken en aangezien dit wel belangrijk is en het bij mij thuis warm is, heb ik er toch maar weer een drinkbakje erbij ingezet.
    Zou ik haar Russel Rabbit kunnen blijven geven of zou ik toch maar over gaan op gewone korrels zonder wat erin?
    Bij Russel Rabbit eet ze alles op, dus ze eet niet alleen het lekkerste eruit.
    Als mijn hooi en strobol onaangetast zijn en de voerbakje leeg, dan denk ik dat ik haar wel 2 eetlepels brok per dag geef. Ze is nl. nooit zon liefhebber van stro/hooi geweest.
    Zal vandaag ook wat gras plukken, misschien dat ze dit lekkerder vind.
    DA heeft niets gezegd verder over groenten en fruit, maar zal eens Googlen na de dierenkliniek in Utrecht.

7. Foetsie

Foetsie Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb inmiddels rondgebeld.
    De praktijk in Utrecht raadde me aan om een bloedonderzoek te doen.
    Alleen urine onderzoek was niet voldoende, want er kon ook suiker vanuit de nieren zeg maar lekken.
    Maar wat zijn de prijzen schandalig zeg!
    De kosten (heb bij verschillene DA geinformeerd) zijn tussen de 100 - 150 euro.
    Via een andere DA hoorde ik dat er ook een goedkopere optie was, door alleen dan de glucose in het bloed vast te stellen. Maarja als deze test negatief is, dan zul je toch weer de uitgebreidere duurdere bloedtest moeten doen.
    Heb toen mijn eigen DA weer gebeld, maar die zei dat die glucose test weer een moment opname was. Door bv stress kon de waarden ook weer hoger te komen liggen.
    Pffffffff ik weet het zo langzamerhand niet meer hoor.
    Heb het idee dat ze alleen hun portemonnee willen vullen.
    Ben bang dat al die onderzoeken en behandelingen in de honderden euro's gaat lopen en heb nog steeds geen geldboompje achter in de tuin staan. :pensive:

8. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Pfoe, moeilijk zeg, al die onderzoeken en al die DA's die wat anders zeggen. Maar even concreet: stel dat je zo'n (duur) onderzoek laat doen, en er komt wat uit, wat dan? Kunnen ze het dan goed behandelen? Want als het vervolgens toch neerkomt op een ander dieet en dan maar afwachten, dan vraag ik me af wat het nut is van zo'n onderzoek. Misschien kun je dat eens navragen, wat de uitkomst van zo'n onderzoek nou zegt over de behandeling? Dat zou ik in ieder geval graag willen weten als het mijn konijn was.

Verder lees ik dat je je konijn wel eens aardappel en rijst gaf. Beide zitten echt bóordevol koolhydraten en zijn daardoor niet goed voor een konijn met suikerziekte. Overigens zijn aardappelen en slamix (ik neem aan dat je daarmee een mix van slasoorten bedoelt?) sowieso niet zo goed voor een konijn: aardappelen bevatten een stof die voor konijnen giftig kan zijn, en sla is niet zo goed voor de spijsvertering. Die dingen zou ik vanaf nu dus helemaal uit zijn dieet schrappen.

Stro is minder voedzaam dan hooi, dus voortaan zou ik beide voerbollen vullen met hooi. En hooi is echt héél belangrijk en HET basisvoedsel voor een konijn. Als een konijn niet veel hooi eet is dat vrijwel altijd een teken dat hij teveel andere dingen krijgt. Dus ik zou misschien toch minder brokjes geven en meer hooi. In hooi zitten (voor zover ik weet) amper koolhydraten en is dus zeker voor een konijn met suikerziekte het beste! Om hem er aan te laten wennen kun je eens extra lekker smaakjeshooi of kruidenhooi kopen, dat gaat er meestal in als koek.

Bij suikerziekte zit er een probleem in de verwerking van koolhydraten; als je zo veel mogelijk koolhydraten uit zijn dieet schrapt verminderen de klachten misschien al een stuk. Misschien is insuline ook nog nodig, dat weet ik niet, maar ik zou toch zeker proberen hem op een koolhydraat-arm dieet te zetten en dan eens te kijken hoe het over een paar weken gaat.

Ik ga eens even kijken of ik de samenstelling van verschillende soorten droogvoer kan achterhalen, eens zien of het verschil maakt of je RusselRabbit voert of biks. Ik laat het weten als ik iets gevonden heb!

9. horsegirl

Lid geworden:
    19 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    ik weet er ook niet zoveel van mijn moeder is dierenarts ik zou het kunnen vragen !
    en heel veel sucses met je zieke konijntje

10. Foetsie

Foetsie Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik wordt er wel moedeloos zo van.
    De een zegt dit, de ander dat.
    Als uit het bloed onderzoek na voren komt dat het inderdaad suikerziekte is, dan diend mijn konijn gewoon letterlijk als proefkonijn.
    Iedereen die ik sprak had er weinig ervaring mee aangezien ze deze gevallen zelden of niet binnen krijgen.
    Tja en blijkt uit het onderzoek dat het nierproblemen zijn, dan zal toch oa de voeding aangepast moeten worden.
    Aangezien mijn konijn nauwelijks drinkt en plast zal dit dan toch niet het geval zijn.
    Ze had net haar beetje groenvoer op, drinkfles onaangetast, wel was er een beetje water uit het drinkbak. Bol met hooi onaangetast, maar ze had wel wat stro uit de hooibol gegeten. Ik heb ook een apart konijn. Ze houd niet van wortels en hooi vind ze ook niet zo denderend. Zal nog wel eens kruidenhooi kunnen proberen, maar dat sloeg vroeger ook al niet aan.

11. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Zowel nierpatienten als suikerziekte patienten zijn gebaad bij een gezond dieet. Ik denk dat je er goed aan doet om dit eerst uit te proberen. Vervolg testen zou ik (gezien de grote onzekerheden bij de behandelingsmethode) pas doen wanneer je konijn een tijd lang echt gezond heeft gegeten en nog steeds niet lekker in haar vel zit.

Veel konijnen houden van vers gras en dit is kaloriearm (en in dit seizoen ook redelijk eiwitarm). Heb je al eens geprobeerd om haar een pol gras te geven? Nadeel: ze vinden het haast net zo leuk om te slopen als om te eten :wink:

12. Foetsie

Foetsie Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb gisteravond nog wat gras geplukt.
    Was wel een eindje lopen, maar dat heb ik er wel voor over.
    Hier in de buurt is ook wel gras, maar daar worden de honden uitgelaten.
    Heb nu gras geplukt bij de slootkant waar zover ik weet niet of nauwelijk mensen/honden langskomen.
    Verkeer is er ook niet, dus ook geen autodampen op het gras.

Drinken doet ze nog steeds niet veel. Vanmorgen haar vers water, 1 eetlepel voer en gras gegeven.
    Op haar matje en op het papier zag ik een rood plasje.
    Hopelijk is dat niets ernstigs.
    Zou het evt. van de rode paprika van gisteren komen?

Vraag me ook af of het zalven nut heeft, ze likt het met dezelfde gang weer af. :confused: Nouja, zalf wel door hoor daar niet van. Een kraag om een konijn is ook geen oplossing, want dan kan ze weer niet bij het voer/drinken.

13. linda595

Lid geworden:
    7 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou je niet teveel zorgen maken om het drinken. Sommige konijnen drinken heel weinig. Mijn konijn drinkt soms maar 10 ml per dag, en soms een ruim 150 ml.
    Mijn konijn vindt kruidenhooi erg lekker. Eerst gaf ze ook de voorkeur aan biks ( hoe weinig ook) maar sinds de kruidenhooi is dat alles voor haar.
    Andijvie zou je ook kunnen geven als groente. Daar zitten weinig koolhydraten in en is ook lekker voor je nijn.
    In ieder geval veel beterschap!

14. Foetsie

Foetsie Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Andijvie vind ze ook lekker. Dat heeft ze vorige week gehad.
    Gisteren witlof, gras en een klein stukje rode paprika.

Mijn konijn krijgt vast wel voldoende vocht binnen, anders was ze wel uitgedroogd.
    Alleen spreekt dit wel suikerziekte of evt. nier/blaasproblemen tegen, want dan moet je juist veel drinken/plassen maar dat doet ze niet!

15. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je iedere dag groentes geeft, halen ze daar het merendeel van het vocht uit.

Maar goed, waar staat je konijn nu op? Welke bodembedekking?

Verder is het erg jammer voor je konijne, maar gewoon kruidenhooi neerleggen met een klein beetje groenvoer. Zel zal dat namelijk moeten eten, hooi is echt heel belangrijk in een konijnendieet

16. Foetsie

Foetsie Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik mag nu geen zaagsel/stro in het hok van de DA hebben.
    Er liggen nu een matje en op de plasplek papier/keukenroldoekjes.
    Heb wel hooi en stro in een bol + apart bakje met stro erbij.
    Hooi vertikt ze om te eten, ze eet wel het stro en gras.

17. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Stro weglaten, dit is namelijk geen voeding, alleen maagvulling, en ze krijgt hierdoor het idee dat ze vol zit. Gras is goed.

18. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je niks anders aanbied dan hooi (evt. verschillende soorten hooi) gaat ze waarschijnlijk vanzelf wel hooi eten. Dit wel regelmatig checken, als ze na 8 uur nog NIKS gegeten heeft moet je ook even iets anders aanbieden (konijnen moeten regelmatig eten anders krijgen ze spijsverteringsproblemen). Je kunt ook, heel gemeen, met plukjes hooi over haar neus kriebelen. Grote kans dat ze er van boosheid in zal bijten en het opknabbelen. Niet leuk, maar zo krijgt ze dan misschien tenminste wat hooi binnen.

Een konijn móet echt hooi eten, het is hun basisvoedsel. Jouw nijn is kennelijk wat kieskeurig en eet liever andere dingen, maar voor haar eigen bestwil kun je beter even doorzetten en haar toch dwingen om hooi te gaan eten. Ik gok dat als ze er eenmaal aan gewend is ze gewoon volop uit zichzelf hooi gaat eten, maar dat het nu even een hobbel is waar ze overheen moet.

Je kunt in plaats van hooi ook gras voeren.

19. Foetsie

Foetsie Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb inmiddels kruidenhooi met kamille gehaald.
    Zal er zo even met wat hooi over haar neus heen kriebelen.
    Heb haar net groenvoer gegeven (paprika, witlof en komkommer), dus denk dat ik net te laat ben met het kriebelen. :wink:
    Volgende keer eerst hooi kriebelen voor ik haar wat anders aanbied.
    Heb ook nog naar gewone standaard konijnenbrok gekeken.
    Ik houd het bij Russel Rabbit, want bij die andere zaten er ook bietenmelange en mais in verwerkt. Lijkt me het huidige voer dus wel gezonder.
    Inmiddels zijn haar plasjes niet meer rood van kleur en komt ze ook weer haar hok uit.
    Ook lag ze gisteravond bij me op bed, dus dat is ook een goed teken!
    Straks nog ff gras plukken. Mijn konijn en cavia weten er wel raad mee.

Laden...

Deel Deze Pagina