Konijn heeft nat oog

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Saskiiaaa, 5 mrt 2010.

1. Saskiiaaa

Saskiiaaa
    Expand Collapse

Lid geworden:
    5 mrt 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn gecastreerde ram heeft sinds ongeveer 1,5 maand een nat recheroog. Om het oog heen zit allemaal vocht, hij heeft hier niet zichtbaar last van. Hij eet, drinkt en loopt/speelt gewoon nog net als vroeger. Hij is nu ruim 5 jaar oud.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Is dit een bezoekje aan de dierenarts waard?

2. fleurtje26

fleurtje26
    Expand Collapse

Lid geworden:
    25 apr 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    misschien een haartje dat irriteert?
    anders eens een beetje uitwassen

grtjs

3. Solane

Solane
    Expand Collapse

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Is het oog rood? Ziet het oog er anders uit als anders bijv een wit puntje op het oog?

Misschien traanbuis verstopt, ik zou er wel mee naar de dierenarts gaan als het al een tijd duurt.

4. Trice

Trice
    Expand Collapse

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het kan ook een symptoom van pasteurella zijn, het beste ga je hiermee zo snel mogelijk naar je dierenarts, en laat je een kweekje nemen van het vocht.

5. Saskiiaaa

Saskiiaaa
    Expand Collapse

Lid geworden:
    5 mrt 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    We zijn net terug van de dierenarts. Deze constateerde al snel dat het om een probleem met het gebit gaat. Ze heeft in zijn mond gekeken en zijn kiezen aan de rechterkant (de kant van het natte oog) beginnen los te raken, voor Pluis dus erg pijnlijk. Een operatie kan, maar is op zijn leeftijd eigenlijk te ingrijpend. We hebben nu pijnstilling voor 5 dagen meegehad, over een week moeten we laten weten hoe het is. Als het dan niet is verbeterd, is het voor Pluis beter om hem te laten inslapen.

Bedankt voor jullie reacties.

Saskia

6. Trice

Trice
    Expand Collapse

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoewel konijnen vaak pas op het laatste moment laten zien dat ze ziek zijn, zijn ze toch best veerkrachtig. Ik zou zeker voor een second opinion naar een (andere) konijnkundige DA gaan. (Misschien alleen al voor mijn eigen geweten :blush: )

Ik weet niet wat voor konijn je hebt, maar mocht je een middenslag konijn hebben vind ik 5 jaar nog niet echt te oud voor een operatie. Als de conditie van je konijn verder helemaal in orde is, zou het theoretisch wel kunnen. Misschien kun je een roesje voorstellen?
    Weeg ook zeker de overlevingskansen af en wat de eventuele gevolgen zijn en of je konijn daaraan zou kunnen aanpassen.

Ik wens je sowieso heel erg veel sterkte, want het is zeker niet niks een ziek konijn.

Laden...

Deel Deze Pagina