Konijn en caviakorrel

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Elysa, 11 mrt 2008.

1. Elysa

Lid geworden:
    17 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    Mijn konijn heeft afgelopen zondag een flinke portie caviakorrel + vitamine C te eten gekregen. Mijn broertje ging ze wel even verzorgen. Stommerd keek niet wat ie te eten gaf aan wie :persevere: ! Nou kan het volgens mij opzich geen kwaad maar toch wil ik het even zeker weten. Kan het kwaad voor mijn konijn als ie caviakorrel met vitamine C eet? En als ie het vaker eet?

2. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor een keertje kan helemaal geen kwaad. Alleen als een konijn echt altijd (weken- of maandenlang) caviakorrel krijgt kan hij daar last van krijgen: de vitamine C is niet goed voor de nieren als ik het me goed herinner. Maar nu hoef je je echt geen zorgen te maken hoor, niks aan de hand!

3. Jippia

Lid geworden:
    13 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het gebeurt hier ook wel eens dat het konijn in de kooi van de cavia's springt en dan een korreltje eet, of als ik de kooien schoonmaak in het strooisel een korreltje vindt. Ik denk ook niet dat het zoveel kwaad kan als het een keertje gebeurt.

4. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    een keertje is niet erg
    maar zou er maar niet te vaak gaan eten

5. Jippia

Lid geworden:
    13 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb op de emmers met voer een etiket geplakt en daarop geschreven wat erin zit. Misschien een tip voor je broertje? Of plak er een plaatje op van een konijn respectievelijk van een cavia. Dat scheelt veel verwarring.

6. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    hey slim iedee dat ga ik ook doen voor de mensen die op mijn konijn passen
    ik schrijf dan op hoeveel eten hij moet en waneer hij wat lekkers mag

7. Essie

Essie Dierenfanaat

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is helemaal geen probleem als het konijn vitamine C binnenkrijgt. De reden dat dit niet extra in konijnenvoer zit, is omdat een konijn (zoals de meeste dieren, behalve cavia's, mensen en apen) zelf vitamine C kan aanmaken uit glucose. Wanneer hij dus extra vitamine C aanmaakt, hoeft hij het niet meer zelf aan te maken. Het teveel wordt gewoon uitgeplast. Bij langdurig veel teveel vitamine C gebruik kunnen er idd nierproblemen optreden, maar dat is in dit geval echt niet aan de orde.

Laden...

Deel Deze Pagina