Konijn doet vervelend..

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door CourtneyDiertje, 25 sep 2011.

1. CourtneyDiertje

Lid geworden:
    23 jun 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi! Mijn konijn Layla, die ik al een jaar heb, doet nog steeds vervelend. Ze knaagt aan haar tralies >_< Dat heeft mij altijd al geïrriteerd. Nou heb ik een paar oplossingen bedacht:

- In het buitenhok. Dan kan ze mij niet meer irriteren :smiley: Nadeel is alleen de winter. En ze is langharig, maar ik weet niet of dat veel uitmaakt.
    - Anti-Knaag spray. Ik weet niet OF dat helpt, en ook niet waar ik dat kan kopen :blush:

Ja, dus.. Als iemand ergens voor stemt ofzo, of een beter plan heeft, hoor ik het graag! :smiley:

Dan heb ik NOG een probleem: Het kammen lukt niet echt, want ze zit nooit stil. Ze heeft klitten bij haar nek, en onder haar poten, maar als ik daar probeer te kammen/knippen gaat ze bijten/krabben. HELP?! Hoe heet zo'n ding waarmee ik haar vast kan maken?

Alvast bedankt voor de reacties!

2. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Koop een bandje voor rond haar nek (een kittenbandje is de bestpassende maat). Zo kan je ze vastmaken zodat ze niet veel kan bewegen en kan jij haar kammen. Mijn konijnen hebben altijd buiten in een hok gezeten. Sommige met ren sommige zonder. Zelfs in de winter mochten ze in de ren. Geen problemen. Het enige wat wij doen is plexiglas tegen de open kanten zetten zodat er geen/heel weinig tocht in komt.

3. -Brenda

-Brenda Speurneus

Lid geworden:
    11 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    Kan het niet zo zijn dat je konijn zich verveelt ? Knagen is vaak een teken in het hok dat het diertje zich verveelt en iets zoekt om te doen.

4. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschien heeft ie een vriendje nodig?

5. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Tralieknagen doet je konijn niet om jou dwars te zitten, maar omdat ze zich verveelt of om in haar knaagbehoefte te voorzien. Heeft je nijn genoeg te doen en genoeg afleiding? Zoals speeltjes in het hok, elke dag een paar uur loslopen etcetera? En heeft ze genoeg te knagen? Altijd volop hooi tot haar beschikking en regelmatig iets van niet-giftige takken om te knagen of kartonnen dingetjes om te slopen?

Antiknaagspray ken ik niet; ik vraag me af of het niet erg chemisch is en of het uberhaupt werkt. Ik denk dat je je konijn beter genoeg afleiding en knaagmateriaal kunt geven dan, bijvoorbeeld met zo'n spray, 'verbieden' om te knagen want dan verzint ze wel iets anders om te doen, eindeloos met de voerbak gooien ofzo, ook leuk :wink: .

Ik weet niet wat voor ding je bedoelt om haar vast te maken, maar heb je wel eens met zijn tweeën geprobeerd haar te kammen/knippen? De een houdt haar vast, de ander knipt. Je kunt ook proberen je nijn stevig in een handdoek te wikkelen met steeds een klein stukje los waar je dan dat stukje kunt knippen.

Overigens kunnen konijnen ook in de winter buiten, maar alleen als ze daar al vanaf de zomer aan gewend zijn en non-stop buiten zitten zodat ze zodra de nachten iets kouder worden meteen een lekker warm wintervachtje gaan ontwikkelen. Maar als ze tralieknaagt omdat ze zich verveelt en je haar daarom buiten zet dan is voor jou weliswaar het probleem opgelost maar voor je nijn natuurlijk niet!

6. CourtneyDiertje

Lid geworden:
    23 jun 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke, thanks voor alle reacties :smiley:
    Buiten gaat niet meer. Mijn moeder gaat de buitenhok verkopen.

Mijn zus heeft OF geen tijd, OF geen zin om mee te helpen met mijn konijn. Plus, na januari gaat ze op stage in een ander land en moet ik zelfs HAAR konijn verzorgen D:

Het kan wel dat ze zich verveelt ja. Ze gooit wel vaak met haar balletje, en voor mijn gevoel is haar kooi best klein o.O Ze gooit ook haar voederbak om. Als ik een rennetje kan kopen, kan ik die in mijn kamer zetten. Want als ze los in mijn kamer loopt, zit alles onder de troep. >_<

Ik had vroeger een knaagsteentje geprobeerd, maar ze doet er geen ene zak meer T_T
    Er past denk ik niet veel in haar hok. Het ruifje voor het hooi had ze zo losgemaakt >.<
    Vanmiddag had ze ook dat stalen dingetje van het drinkflesje in haar kooi getrokken o.O

Wat kan ik voor haar doen zodat ze zich niet verveelt? Rondlopen staat al op me lijstje!
    Is het erg als het warm is buiten, en ze op het balkon rondloopt?
    Bestaat er een soort takje waar ze aan kan knagen? :smiley:

7. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Met balletjes gooien vinden veel konijnen inderdaad hartstikke leuk. Je kunt ook eens een leeg wc-rolletje geven om mee te gooien en aan stukken te scheuren. Stukjes hout om te knagen vallen meestal ook in de smaak; wilgenhout en takken van onbespoten appel- en perenbomen zijn het meest geschikt. In de dierenwinkel kun je eens bij het papegaaienspeelgoed kijken, daar hebben ze vaak dingen van blokken hout en dik touw die ook voor konijnen leuk zijn.

Er zijn ook ruifjes in de vorm van een balletje om aan het plafond van de kooi te hangen; als je daar wat lekkers in doet (hooi, groenvoer) moet ze ook even wat meer moeite doen om erbij te komen. Hang zo'n balletje wel hoog genoeg dat ze er niet met haar voorpootjes bij kan; er zijn wel konijnen met een pootje klem komen te zitten en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Loslopen of in een ren laten lopen is echt super, dan heeft ze wat meer plek, kan even lekker de beentjes strekken en daar kun je ook wat groter speelgoed aanbieden: een tunneltje om doorheen te kruipen (uit de winkel of een kartonnen doos waar je zelf voor en achter een gat in maakt), een berg proppen van krantenpapier, een oud telefoonboek om aan stukken te scheuren, een oude handdoek om mee rond te zeulen enzovoorts.

Zolang het temperatuurverschil tussen binnen en buiten niet te groot is kun je haar prima op het balkon laten huppen. Voor een binnenkonijn is even buitenspelen bij pakweg 15 tot 25 graden prima te doen; zorg wel dat er wat schaduw is.

Knaagstenen zijn overigens niet zo goed. Ze worden verkocht als zijnde zeer gezond want vol mineralen, maar in de praktijk zit er veel te veel zout in en bovendien zitten alle mineralen die een konijn nodig heeft in de dagelijkse voeding. Iets van hout is beter om te knagen.

Je zegt dat je zus ook een konijn heeft, is dat een mannetje of een vrouwtje? Veel konijnen fleuren helemaal op als ze een soortgenootje als vriendje krijgen, maar dan wel in de combi vrouwtje met gecastreerd mannetje. Het koppelen van twee nijnen kan even wat voeten in de aarde hebben (territoriumdrift enzo) maar daarna heb je vaak twee smoorverliefde nijnen die zich veel minder snel vervelen dan in hun uppie.

8. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Geef haar eens een hooibal, daar is ze wel even zoet mee, als je dan ook nog eens een snoepjesbal koopt en die dagelijks vult zal ze er heel was aan hebben. De hooibal wel los in de kooi, zelfs als ze het eruit haalt en in haar kooi laat liggen, maakt niet uit maar ze is bezig... Moest je de hooibal vastmaken dan zou ze er niet echt mee kunnen gooien, maar los is dat wel mogelijk. Waarom gaat jouw moeder het buitenhok verkopen? Zou je haar niet beter buiten zetten met een hokje met een grote ren waar ze eens goed kan rennen en waar ze volop kan spelen. En ipv het buitenhok het binnenhok verkopen. Als je haar los wilt laten kan je haar ook gewoon een TUIGJE aandoen en aanlijnen aan een poezenles van ijzer, die heb ik ook 4 meter lang en die kan je dan buiten vastmaken als je erbij bent. Maar nog beter is haar gewoon in een rennetje zetten...

9. CourtneyDiertje

Lid geworden:
    23 jun 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Ehm.. Even duidelijk: Ik woon in een flat, mijn moeder is allergisch & er is weinig plek voor de buitenkooi. Maar er zijn lichtpuntjes aan de horizon:

Volgende maand krijg ik weer 10 euro zakgeld. Ik heb nog 5 euro, dus bijelkaar 15 euro! Ik kan dan een rennetje kopen! :smiley:
    Met een beetje zeuren krijg ik misschien nog 5 euro erbij, voor een speeltje ofzo.
    Layla vindt de krant kapot scheuren heel erg leuk :stuck_out_tongue_winking_eye:

Mijn moeder gaat een kast inelkaar maken: Het hok met de cavia's, en het hok met Layla gaat erin, en dan heb ik weer meer ruimte in mijn slaapkamer. :smiley:

Nog meer vragen: Wij hebben voor onze flat een klein grasveldje, ALS ik dan een tuigje koop, kan ze daar dan rondhupsen en knabbelen aan het gras in het weekend? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Mijn zus heeft een vrouwtjes konijn. Dat is een Teddy Widder Dwerg, en ik heb gewoon een Teddy Widder. Ze is geen dwergje, want daar is ze te groot voor. Alleen.. Laatst ging Layla op Choco, mijn zus haar konijn, zitten >_< 't is wel een vrouwtje, maarja. Mijn zus laat Choco af en toe loslopen, misschien moet ik Layla er dan is bij halen :stuck_out_tongue_winking_eye:

10. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee als het twee vrouwtjes zijn gaat dat niet werken om ze te koppelen hoor, dat wordt ruzie! Maar als de ander toevallig een (gecastreerd!) mannetje was geweest was dat misschien een goede optie geweest.

Kijk voor wandelen-aan-tuigje ook eens in dit topic: viewtopic.php?f=9&t=39696

11. CourtneyDiertje

Lid geworden:
    23 jun 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    We hebben ook een mannetje, maar die is schuw en vroeger mishandeld, en niet gecastreerd. >_<

12. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Als je toch een klein grasveldje hebt, is je konijntje volgens mij toch veel beter af met een buitenhok.

13. CourtneyDiertje

Lid geworden:
    23 jun 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Is elk tuigje geschrikt voor een langharig konijn?

14. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Ja, ze moet het wel willen ook blijven kijken want ze knagen zich er op enkele minuten doorheen als je niet oplet

15. CourtneyDiertje

Lid geworden:
    23 jun 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke, thanks :smiley:

Heeft iemand een soort rekensommetje waardoor ik kan zien hoeveel geld ik ongeveer nodig heb? :stuck_out_tongue_winking_eye: Sinds ik nog niet mag werken..

Trouwens, vandaag ging ik Layla kammen, en ALLE klitten wegknippen. Daarna was ze de hele dag stil :smiley:

16. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Reken voor een renntje toch maar een 30 à 40 euro,
    Een tuigje kost om en bij de 5€,
    Als je een lange kattendraad koopt in ijzer zodat ze veel meer kan lopen en dit niet kan doorknagen betaal je denk ik 7€50.
    Misschien kan je voor in je renntje een hokje kopen, reken 3€.
    Hooi bal 2€
    Snoepjes bal 2€5O.
    Bij de snoepjes hangt dat af van de hoeveelheid, zorg voor hele kleine snoepjes anders krijg je ze er niet in of uit. :notes:
    Zorg dat je wel een ruime ren koopt waar ook een net boven hangt dat er niets in kan en het koijn er niet uit.
    Dus ik denk dat je voor alles samen wel met 6O, 65 euro toekomt.

17. Shazz

Shazz Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    Courtney, als je werk zoekt kan je als 14-jarige vaak als afwasser aan de slag in een restaurant... Even een tip tussendoor.

je kan je nijn wel aan een tuigje laten wandelen op dat grasveldje, MAAR;
    - als je nijn niet gewend is aan een tuigje kan ze er gestressed van raken
    - kijk goed uit dat er geen gif of andere zooi is gesproeid op dat veldje en dat er geen honden hebben geplast o.i.d

*en mijn rennetje was maar 15, dat zijn 6 van die panelen die je aan elkaar kan klikken

18. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    ahn dat is goedkoop ik het een 6hoekig en heb 30 betaalt

19. Shazz

Shazz Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    Altijd goed rondneuzen voor je iets koopt, het is vaak ergens anders goedkoper. :ok:

20. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Het was een eenmalig aanbod bij lidl, ik betaal liever iets meer voor een stevige ren dan voor iets dat je na een jaar of 2 moet weggooien, maar je kan misschien wel iets vinden voor 20 euro

Laden...

Deel Deze Pagina