Konijn blaasontsteking, loopt nu niet meer..

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Suzanne123, 5 feb 2009.

1. Suzanne123

Lid geworden:
    5 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo

Mijn konijn deed 3 weken geleden erg vreemd. Wij hebben in huis een hok staan waar hij zelf in en uit kan lopen. Ineens bleef hij steeds in het hok zitten en als je hem ging aaien liep hij steeds weg. Ik heb op internet rondgekeken wat het kon zijn en daar zag ik staan dat als je merkte dat het gedrag van je konijn veranderd je gelijk naar de dierenarts moet gaan. Dit hebben wij dus gedaan. De arts had hem onderzocht en hij was helemaal gezond. Totdat hij de temperatuur ging opmeten. Toen kwam er allemaal wit gele dikke urine uit. Hij kwam tot de ontdekking dat ons beestje blaasontsteking had. Terplekke heeft hij een spuit gekregen en wij kregen antibiotica mee waar van wij 2x daags 0.5ml in zijn bekje moesten spuiten voor 10 dagen. Wij hebben dit gedaan maar na een dag of 6 kwamen wij tot de ontdekking dat ons konijn telkens omviel als je hem wou aaien en niet meer zelf overeind kon komen. Het leek wel of hij zijn achterpoten niet meer wou bewegen. Hierop zijn wij weer naar de arts gegaan en hij dacht dat ons konijn niet zo goed tegen de antibiotica kon. Zijn pootjes deden het nl nog wel. Hierop zei hij dat wij nu nog maar 1x per dag de antibiotica moesten geven en de 10 dagen vol moeten maken. Dat hebben wij gedaan. Nu zijn we een week gestopt met de antibiotica maar ons konijn loopt nog steeds niet. Als we hem uit zijn hok halen en op een handdoek zetten en hij valt om, dan komt hij niet meer zelf overeind. Weten jullie misschien wat dit kan zijn? Doordat wij elke keer naar de arts moeten, die mij ook niet duidelijk kan vertellen wat er aan de hand is, reizen de kosten de pan bijna uit! Elk consult kost al € 20.

Ons konijn is bijna 2 jaar oud.
    Ik hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen hierover, of ervaringen willen uitwisselen.

Groetjes, Suzanne

2. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat sneu voor je konijn! Gezien de ernst van de klachten lijkt het mij het meest verstandig om toch terug te gaan naar de dierenarts.. Als je niet tevreden bent over je huidige dierenarts zou ik zelf even kijken voor een andere dierenarts in de buurt. De deskundige hulp van een dierenarts is in dit geval echt nodig!
    Hier vind je per pronvincie een lijst van dierenartsen met ervaring met konijnen.

Succes en veel beterschap voor je konijn!

3. Suzanne123

Lid geworden:
    5 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Denise,

Bedankt voor je reactie. Ik ga ze vanmiddag maar even bellen en desnoods naar een andere dierenarts! Ons konijn lijkt verder toch erg gezond. Kijkt fris uit zijn oogjes en is volop aan het snuffelen, eten en drinken.

We zullen het wel zien, en toch hopen dat het snel weer beter wordt!

Groetjes, Suzanne

4. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Gelukkig maar dat ie verder nog een gezonde indruk maakt! :smiley: Neemt niet weg dat blaasontsteking zeer pijnlijk kan zijn en dus goed behandeld moet worden. Omvallen en niet opstaan hoeft misschien niet gelijk iets ernstig te betekenen maar het is wel zorgwekkend.
    Ben benieuwd hoe het verder gaat!

5. Liaan

Lid geworden:
    4 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Houd het konijn ook zijn koppie scheef?

Want het doet mij aan E-cuniculi denken..
    Omdat het konijn zijn evenwicht niet kan houden en zo te lezen minder kracht in zijn achterpootjes heeft.

Hou er rekening mee dat niet iedere DA van deze parasiet af weet.

6. Suzanne123

Lid geworden:
    5 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ons konijn heeft inderdaad E-cuniculi. We zijn net naar de dierenarts geweest (een goede uit het lijstje Denise) We moeten hem nu medicijnen geven en als we verbetering of verslechtering zien mogen we gelijk bellen.

Ze begreep gelijk waar we het over hadden en dat doet mij ook wel goed.
    Even afwachten dus, maar ik zal hier af en toe een berichtje posten.

Bedankt voor alle lieve reacties!

Groetjes, Suzanne

7. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Heel veel beterschap voor je konijn

8. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik dacht idd ook al aan E. Cuniculli, hoopte van niet :pensive:
    Het is een hele lastige parasiet, zorg ervoor dat je konijn in goede conditie blijft. Hij moet goed blijven eten en drinken, en doe regelmatig een health check om te kunnen constateren of het al beter gaat. Haal hem naar binnen als hij daar nog niet zit.

Heel erg veel sterkte met het overwinnen van E. Cuniculli en heel veel beterschap voor je konijntje!

Nog een paar linkjes die je misschien kunnen helpen:
    http://www.konijnen.nl/ziekten/e.cunicu ... rasiet.htm
    http://www.konijnen.nl/ziekten/achterhandverlamming.htm

9. Suzanne123

Lid geworden:
    5 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank je!

Ons konijn zit gelukkig altijd al binnen. De arts heeft ons ook aangeraden om een soort van fysiotherapie te gaan doen. Elke dag fluffie op een handdoek zetten en zn pootjes goed naar achter houden. Vanavond mogen we hem de eerste spuit geven, hoop dat hij het binnenhoud want het lijkt me een vies goedje.

Ze vertelde ons ook dat het kan gebeuren dat E. Cuniculli terug kan komen als het beestje het eenmaal heeft gehad.
    Denk dat veel mensen de ziekte erg onderschatten en het dus goed is dat er hier over gepraat wordt zodat andere mensen die ook die symptonen zien bij hun konijn gelijk weten wat het kan zijn. Ik had er nl voordat ik hier kwam nog nooit van gehoord!

Onze eerste dierenarts heeft dit dus helemaal over het hoofd gezien, wat naar mijn weten nooit had mogen gebeuren.

Groetjes, Suzanne

10. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja idd wel raar dat die eerste dierenarts het over het hoofd gezien heeft het zijn toch vaak duidelijke verschijnselen dat omvallen en niet meer om hoog kunnen komen :confused:
    Ik zou dan de neiging hebben om die eerste dierenarts op te bellen en dan op de feiten te drukken volgende keer schat die man/vrouw het weer verkeerd in :confused:

11. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Oh, wat goed dat je nu weet wat het is!
    Veel beterschap en sterkte voor het konijn! :bouquet:

12. Suzanne123

Lid geworden:
    5 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik had de dierenarts vanmorgen gebeld. Ik had verteld dat ons konijn E. Cuniculli heeft. De assistente (arts was er nog niet) reageerde er niet echt op. Ze wenste ons alleen succes.

Door die reacties weet ik nu wel dat we daar niet meer naartoe gaan. De dierenarts van gister was een stuk duurder, maar wel veel effectiever!

Groetjes Suzanne

13. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    De DA's weten vaak niet zoveel over konijnen omdat het nog steeds een beginnend begrip is. Katten en honden zijn de meest populaire dieren, met deze dieren gaan mensen ook al sneller naar de DA. Konijnen staan nu al op nummer 3 van meest populaire huisdier, maar nog steeds weten veel DA's niks van konijnen.
    Er worden geloof ik nog steeds bijeenkomsten gehouden waarin een DA op de hoogte gehouden wordt van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van andere dieren. Ik heb bij meerdere DA's gemerkt dat konijnen in hun ogen ook nog steeds niet als een volwaardig huisdier gezien wordt, dit zijn dezelfde DA's die zichzelf niet onderwijzen in andere diersoorten. Erg jammer, want er lijden hier veel konijnen en andere dieren onder.

Ik ben blij dat je nu wel een DA hebt die weet waar die het over heeft en wél de moeite doet zichzelf te onderwijzen. Ze zijn dan vaak duurder, maar uiteindelijk ben je veel beter af!

Mocht je nog problemen hebben met het toedienen van de medicijnen kun je ook een kijkje nemen op mijn site (zie mijn onderschrift), daar staan foto's hoe ik het aanpak.

14. Suzanne123

Lid geworden:
    5 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi allemaal

Weer even een update. We hebben Fluffie nu een weekend de nieuwe medicijnen gegeven. De medicijnen zijn erg dik dus we zijn veel tijd kwijt met het spuiten maar hij krijgt toch bijna alles wel binnen. Afgelopen zaterdagavond was ik een poos alleen thuis en heb Fluffie toen alleen de medicijnen gegeven en erna op een handdoek op de grond gezet. En zowaar, hij viel niet om! Op een gegeven moment zette hij zelfs een paar stapjes! Ik was super tevreden, hij heeft er ongeveer een uur gezeten! Trots vertelde ik het s avonds aan mijn vriend. Maar gister was het helaas weer iets minder. Hij is er weer een uur uitgeweest maar heeft niet zoveel gelopen als zaterdag. (of zou ie het expres doen??) Ook de hele tijd druk bezig zijn met het corrigeren van zijn achterpootjes die hij nog verkeerd neerzet.
    Vanmorgen ging het tot mijn verbazig weer aardig goed want hij verplaatst zich ook steeds meer in zijn hok waar hij tot nu toe telkens op één plek zat. Ik gaf ze een wortel (we hebben ook nog een cavia) en fluffie stond vooraan om er eentje te pakken!

Vanavond moet ik de dierenarts bellen, ben benieuwd wat zij ervan zegt.

Groetjes Suzanne

15. Suzanne123

Lid geworden:
    5 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo, we zijn gister weer met fluffie naar de dierenarts geweest. Zij vond dat hij al wel vooruit was gegaan maar hij heeft nog een spuit gehad met prednison gehad. Over 2 dagen geven wij hem zelf ook weer prednison en as zaterdag gaan we met de dierenarts bespreken hoe het verder moet gaan.

Gister heeft fluffie ook weer op de handdoek gezeten en hij loopt toch weer kleine stukjes al is het wel wat wankelig.

Zijn er trouwens nog meer mensen die een konijn hebben of hebben gehad met E Coniculi? Graag zou ik willen weten wat bij jullie eraan gedaan is.

Groetjes, Suzanne

16. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik 'ken' wel mensen met een E.Cuniculi konijn. Er zijn toch wel vaak terugvallen. Volgens hun is het alsof die 'opleving' zoveel energie kost dat ze de dag erna weer helemaal down zijn.

Als ik zo je verhaal lees, geeft je konijn nog lang niet op!
    Hou hoop! Ik heb ook succesverhalen gelezen!!!
    Ze houden na herstel vaak wel een scheef koppie, maar daar passen ze zich wonderbaarlijk snel bij aan. Zorg ervoor dat omgeving waar ze zich aan kunnen verwonden goed is afgeschermt. Dat kun je bijvoorbeeld doen met handdoeken.

17. Suzanne123

Lid geworden:
    5 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Gelukkig heeft ons konijn nog geen scheef koppie. De laatste dagen gaat het erg goed. Hij is er s avonds veel uit en loopt al aardig veel. Natuurlijk af en toe nog best wankelig maar gaat de goede kant op. Ook loopt hij weer aardig rond in z'n hok.
    Vanavond moeten we hem weer een spuit prednison geven en ben zelf erg benieuwd hoe het erna verder gaat. As zaterdag moeten we weer naar de dierenarts toe.

Groetjes Suzanne

18. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat fijn te horen dat hij nog steeds zo lekker tierig is!
    Ik hoop op goed nieuws!

19. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wel goed dat hij nu meer rond loopt en niet meer steeds opvalt

Duimt voor heel goed nieuws :ok:
    Hoe is het bij de dierenarts gegaan?

20. Suzanne123

Lid geworden:
    5 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

We zijn afgelopen zaterdag niet naar de dierenarts geweest. Er kwam plots iets tussen en toen we eraan dachten zat ie al dicht! Maar heb net even gebeld. Ze waren erg tevreden met het goede nieuws en we moeten nu even doorgaan met de medicijnen die we nu ook hebben. Het is in eerste instantie ook niet meer nodig om fluffie prednison te geven.

Dus we gaan gewoon door. (hij doet het nog steeds erg goed, maar de oude is ie nog lang niet) Het kan nl zo zijn dat je de medicijnen 4 tot 6 weken moet gebruiken.

We wachten wel af. Zal binnenkort eens een foto hierop zetten van fluffie.

Groetjes Suzanne

Laden...

Deel Deze Pagina