knippen jullie je cavia's haar aan de kont?

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door zeni, 25 mei 2004.

1. zeni

Lid geworden:
    29 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey,
    Ik wil even aan jullie vragen wat jullie doen aan het lange haar aan de kont van je cavia?Ik heb 2 sheltie cavia's en hun haar wordt nu wel erg lang...
    Ik kuis dan ook elke dag de natte plekken eruit en strooi er vers zaagsel terug in en ik kuis 2x per week het kot grondig uit.Maar nu zijn gini's en Quinty's kont toch steeds weer opnieuw nat van in de pis te liggen,en ik had nu Gini's haar aan haar kont kort geknipt (een beetje scheef :blush: ) en nu is ze lekker proper,maar het is wel een raar zicht zo kort achteraan en voor de rest lang.
    Dus heeft iemand tips of is het de juiste oplossing?Ik wil er geen papilloten in draaien want dat vind ik zielig voor de cavia'tjes als ze heel hun leven met papilloten moeten rond huppelen.
    Groetjes :wave:

2. LauwtjuhLevi

Lid geworden:
    12 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je gaat knippen blijf je iedere week aan de gang! het groeit namelijk weer net zo hard terug! en dat gaat zeer snel bij cavia's!!
    mijn nichtje die heeft 12 cavia's en die begint maar niet met knippen want dan is ze om de week bezig met knippen !
    Het zo laten is het beste waarschijnlijk!
    tenzij het echt voor problemen zorgt (zoals klitten ofzow)

3. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Ik knipte Dandy en Plumeau regelmatig. En hoe hard het groeit, dat valt best wel mee :wink: De haren hoefden minder vaak dan de nagels.

Zelf knipte ik het liefst de haren van de kont op vingerlengte, dus zo kort als maar lukt met 1 hand veilig tussen cavia en schaar. De rest van de vacht wilde ik niet onder de buik uit laten komen (dat loopt zo lastig) en ook daar hield ik een hand tussen caaf en schaar.

Dandy en Plumeau hielden niet van wassen of kammen. Zelfs knippen vonden ze al overbodig getuttel. Maar met die lange haren moet je wel íets doen wil je je caafje gezond houden...

4. zeni

Lid geworden:
    29 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb Gini's haar vorige week geknipt en het is ampers iets gegroeit,kan mij niet voorstellen dat het na een week al terug lang is.En beter knippen dan dat ze met een vieze natte poep rond loopt hé...

5. Eva

Eva

Lid geworden:
    12 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij knipten onze langharige cavia ook altijd lekker kort, vooral in de zomer, dan is het ook iets prettiger voor het beestje zelf met de warmte.

6. Foetsie

Foetsie Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn langharige cavia ( beer) had een bobline van achter.
    Zo bleef alles schoon en lekker fris.

7. zeni

Lid geworden:
    29 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat is een bobline ? :blush:

8. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ja ik knip het ook, anders vervilt het helemaal, en dat doet pijn voor ze.

9. Foetsie

Foetsie Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Bobline model was jaren geleden in de mode. :notes:
    Hij had de achterkant kort in laagjes...
    langeharige bobline in rood/bruin zoals op deze foto en
    goudblond
    Alleen jammer dat je de achterkant niet kunt zien....

10. daisy143

Lid geworden:
    25 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    wat je ook kunt doen is een vlonder in het hok daar lopen de caafjes over heen en de plas en poep gaat er door zo blijft je caaf lekker schoon en hoef je niet te knippen

11. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    een vlonder is een soort raster/rooster ofzo??
    als dat het is, dan is dat dus helmaal niet goed! caviavoetjes zijn zeer gevoelig en ze kunnen er "horrelvoetjes" van krijgen. zelfs stro is eigenlijk al te scherp voor hun pootjes.

12. bluethunder

bluethunder Dierenkenner

Lid geworden:
    19 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Vlonders heb je ook wel in de tuin.

13. daisy143

Lid geworden:
    25 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    ja dat is een raster

een voudig te maken 3 vertikale latten met daar op horizon tale latten maar niet meer dan 1 centimeter er tussen (liefst iets kleiner) anders zakken ze er met hun pootjes door

14. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ooooh die dingen, die hebben we idd in de tuin :grinning:

15. Plumeau

Plumeau Moderator

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Ik zou veels te bang zijn dat mijn cavia er met een pootje doorheen zakt en zo een pootje breekt :confused:

Dan maar liever een minder mooi kontje :grinning:

16. zeni

Lid geworden:
    29 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Worden die roosters dan niet ontzettend vies ? Want hout absorbeert toch hun pis ?

Bedankt voor de foto van de bobline :smile: ik kan spijtig genoeg niet zo mooi knippen. :sunglasses:

17. Oxymoron

Lid geworden:
    10 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke nu heb ik een vraag over het haar van een van mijn caafjes:

Ik heb een witte cavia waarvan het haar nu langer wordt (het is een langharige cavia). Bij de kont zijn er wat haren geel geworden van de urine en die haren blijven ook nattig. Het is maar aan één kant.
    Het ziet er niet echt fris en netjes uit. Een aantal plukken heb ik er al af geknipt, maar moet ik de rest ook maar doen? Dan vind ik m 'n kale kont hebben :wink:.

Oxymoron.

18. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    tis maar wat je zelf beter vind, mijn langhaar caafjes knip ik overal korter als het haar weer TE lang is..

19. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik knip bij mn tessel- en langharigecavia ook de haren op de kont. Ook omdat er vaak wat urine aanzit. Vooral de langharige heeft daar last van. Maar het is maar wat je zelf het mooist vind.

20. Plumeau

Plumeau Moderator

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Na een tijdje wordt je er wel iets handiger in... Dan ga je er toch iets van een model in knippen waardoor de kleine zwabbers er toch nog leuk uit blijven zien :wink:

Bij mijn langhaartjes knipte ik het haar op de flanken kort genoeg dat de pootjes er onderuit pasten en knipte ik de achterzijde flink op. Dat laatste was makkelijk te doen: hand tussen caaf en schaar en dan langs de hand knippen. Dan nog even de overgang tussen flank en kont iets naar elkaar toe knippen en Dandy was weer gelukkig :smiley:

Laden...

Deel Deze Pagina